• Welcome to Tuottava Maa Turvattu Luonto.
 

Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla

Started by Heikki Jokipii, 07.11.07 - klo:16:24

Previous topic - Next topic

Heikki Jokipii

#900
Tästä on 22 vuotta:

SAARIOINEN KEHITTI MARKKINOIDEN ENSIMM,,ISEN LUOMUPIZZAN

Mutta kuinka siinä on sittemmin käynyt? Tuntumani on, että ei paljon mitenkään.

Luomupitsasta ei mitään myyntimenestystä ole tullut. ,,skeisellä haulla S-ryhmän kaupoista sain 82 erilaista tavanomaista pitsaa. Yhtään luomupitsaa ei niistä kaupoista löytynyt. Vain luomupitsajauhoja kotileipojalle.

Vaikka tällaisia olivat odotukset parikymmentä vuotta sitten:

QuoteSaarioisten myyntitavoitteet luomu-uutuudelle ovat kovat, sillä yhtiö odottaa sen nousevan maamme kymmenen myydyimmän valmispizzan joukkoon.

Haku 'luomupizza Saarioinen' ei anna tänään tuloksia. Saarioisten omastakaan pitsalistasta ei luomupitsaa löydy.

Näinhän aika kroonisesti on:

Luomulle olisi kysyntää etenkin valmisruokahyllyssä " entistä useampaa kiinnostaa ruoan alkuperä

Tai tarkemmin niin, että niitä valmisruokia ei vaan sinne ilmesty. Ei niitä pitsojakaan.

Joka minusta heijastaa oikeasti puuttuvaa kysyntää.

Pro Luomu:

QuoteHaasteena luomumyynnin kehitykselle oli erityisesti valmisruokien myynnin voimakas kasvu, sillä tuoteryhmässä ei juurikaan ole luomuvaihtoehtoja.

Mutta miksei ole?

Ja täällä:

Quote ”Viime vuonna koko elintarvikkeiden myynnin kasvusta puolet tuli valmisruokien myynnin kasvusta. Luomutuotteita on valmisruokien kategoriassa hyvin marginaalisesti, joten luomu ei tästä kulutuksen muutoksesta raaka-aineista valmiisiin tuotteisiin onnistunut hyötymään”, sanoo Aura Lamminparras.

***

Voisiko olla niin, että einesruoka vaatii liian monia ainesosia? Ja niitä ei sitten kaikkia luomuna Suomesta löydy? Luomumarkkinoiden auttamaton pienuus Suomessa tuonkin asiaintilan muuttamisen esteenä? Saadakseen toiminnan kannattavaksi valmisruokien tuottajan täytyisi kuitenkin tehdä riittäviä volyymeja tuotteestaan. Ja se onnistuu Suomessa huonosti?

***

Tuo tuo väistämättä mieleen sen, miten joku vuosi sitten luomuväen valitusvirtenä oli se, miten muka kuluttajat haluaisivat kauppoihin lisää luomulihaa. Mutta sitkeästi luomulihan tuotanto ja myynti pysyy siinä noin yhdessä prosentissa.

Heikki Jokipii

#901
Eräänlainen valmisruoka on leipäkin. Ja siitä oli 5 vuotta sitten tämä valittelu:

Pelkkä luomu ei myy leipää

QuoteLuomuruoan kulutuksen vahva kasvu ei näy vielä kauppojen leipähyllyissä. Luomun lisäksi kuluttajat kaipaavat leipään muita ominaisuuksia kuten kuitua, pehmeyttä ja kotimaisuutta, käy ilmi Pro Luomu ry:n teettämästä markkinatutkimuksesta.

Ei minusta näy vieläkään. Eikä näy konditoriotuotteissakaan.

Tämän kirjoittamisesta on jo aikaa (2002):

Missä viipyy luomumakkara?

QuoteTänäkin vuonna luomuliha luomumakkarasta puhumattakaan eksyy vain harvaan grilliin. Itse olen tänä kesänä grillannut luomukyljyksiä vain kerran. Syy ei ole siinä, ettenkö olisi luomua halunnut valita, sitä ei vaan yksinkertaisesti ole ollut tarjolla.

Mutta onko tilanne olennaisesti muuttunut? Luomumakkaroita on kyllä tarjolla: mikä on niiden osuus myynnistä?

Sama toteamus ja kysymys juustoista.

Maistelen tässä yleistystä, että jalostetut*) tuotteet eivät kaupassa luomuna pärjää. Onko sen sanomiseen varaa?

Poikkeuksena voisivat olla mehut ja mehukeitto, Pro Luomun mukaan 9 % markkinoiden arvosta.**) Tietysti myös lastenruoat 24 % (kooste 2021, s. 17). Mutta muutoin suosituimmat luomutuotteet olisivat pitkälle raaka-aineita?

_______

*) jaloste on luomukinkkukin. Tänä vuonna voisi olla taas aika seurata sen ympärillä tapahtuvaa pöhinää.
**) mutta eivät muut keitot. Paljon puhuttu luomuhernekeittokin on marginaalituote.

Heikki Jokipii

Quote from: Heikki Jokipii on 01.10.22 - klo:04:02
Tuo tuo väistämättä mieleen sen, miten joku vuosi sitten luomuväen valitusvirtenä oli se, miten muka kuluttajat haluaisivat kauppoihin lisää luomulihaa. Mutta sitkeästi luomulihan tuotanto ja myynti pysyy siinä noin yhdessä prosentissa.

Ja näin on luomuväki jo vuosia halunnut nähdä asian olevan:

Luomulihan myynti vahvassa kasvussa (2015)

QuoteLuomulihan myynti on lisääntynyt kaikkialla Suomessa, ei pelkästään luomukulutuksen kärkialueella pääkaupunkiseudulla. Kasvua on etenkin luomusianlihassa, mutta myös luomunaudanlihan menekki lisääntyy. Myydyin luomulihatuote on jauheliha, joka kasvaa yhä.

Luomulihan markkinoita on laajentanut myös tuotannon kehittyminen. Kotimaisen luomulampaanlihan tarjonta on lisääntynyt tänä vuonna, ja kotimainen luomubroilerinliha tuli markkinoille vuosi sitten syksyllä.

Eikä tämä itsepäinen tosiasia ole tuota "visiota" häirinnyt:

QuotePro Luomun arvion mukaan luomulihan vähittäismarkkinat olivat viime vuonna noin 12,1 miljoonan euron suuruiset. Luomulihaa tuotettiin yhteensä 3,1 miljoonaa kiloa (luullisena), mikä oli vajaa prosentti Suomen koko lihantuotannosta.
(lihav. HJ)

Tämä kytkee asian pariin edelliseen puheenvuoroon:

QuoteOstopäällikkö Johanna Holopainen Ruokakeskolta toteaa, että etenkin luomulihajalosteissa on yhä kasvupotentiaalia.

" Luomulihan tuotteistukseen tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota ja hakea luomustakin suurivolyymisia tuotteita. Vain siten luomun osuutta myynnistä saadaan kasvatettua isossa mittakaavassa reippaammin, hän sanoo.

Kaikista luomuväen itselleen myöntämistä palkinnoista huolimatta tuo ei ole isossa mittakaavassa onnistunut.

Tuossakin artikkelissa tuolloin hyvin esillä olleesta luomubroilerista meillä on oma triidinsä.

Heikki Jokipii

Luomuelintarvikepäivänä 05.10.22 valitaan taas tämä:

Quote16.00 Vuoden luomutuote- ja luomu SM -voittajat
Vuoden Luomutuote -kilpailu nostaa esille Suomen parhaat luomutuotteet. Voittajan valitsee asiantuntijaraati. Kilpailun järjestää Luomuliitto.

Viimeksi palkinnot jaettiin näin:

QuoteLaatuvilja ratkaisi Vuoden Luomutuote -kilpailun
Luomuliitto on myöntänyt Vuoden Luomutuote -palkinnot Krannin tilan 00-tyyppiselle pizzajauholle sekä Malmgårdin Pikkuhelmiä-yksijyvävehnälle. Voittajatuotteet kasvavat luomutilojen omasta maasta, ja ne on kehitetty omalla tilalla vaativaakin asiakaskuntaa kuunnellen.

Joten ainakin silloin palkitttiin raaka-aineita. Eikä valmisruokia. Joskus toki voittajat ovat olleet pidemmälle jalostettujakin.

Mutta nyt on siis kaupasta helpommin löydettävissä luomuna pizzajauho kuin valmis luomupizza.

On joskus kevyesti kiinnostanut, miten nuo vuoden luomutuotteet ovat myöhemmin kaupallisesti menestyneet. En onnistunut löytämään listaa vanhoista voittajista. Luomuväki itse ei ainakaan ole tuollaista seurantaa järjestänyt?

***

Jännittävin huomisen esityksistä on kuitenkin tämä:

Quote from: Heikki Jokipii on 28.08.22 - klo:05:57
Jo  mainituilla elintarvikepäivillä  saanemme jo 5.10. tietoja luomumyynnin kehityksestä:

https://proluomu.fi/luomuelintarvikepaiva/ohjelma/

QuoteInflaatio haastaa myös luomua " luomumyynnin kehitys ja potentiaalit,
osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen, Kesko

Heikki Jokipii

#904
Tässä....

Suomalaiset haluavat toimia kestävämmin, mutta vastuulliset tuotteet on vaikea tunnistaa

Quote”Ensimmäisenä koronavuonna elintarvikkeiden myynti kaupoissa lähti huimaan nousuun ravintoloiden mennessä kiinni. Varsinkin perusraaka-aineiden, kuten jauhelihan, kananmunien, broilerin ja maidon myynti kasvoi. Toisena koronavuonna ihmiset alkoivat puutumaan ruuanlaittoon. Tämä johti valmisruuan räjähtävään kasvuun. Kuluttajien kiinnostus luomuun on näissä muutoksissa pitänyt hyvin pintansa”, kertoo Kantar TNS Agrin asiakkuusjohtaja Pasi Saarnivaara, joka esitteli tutkimuksen tuloksia keskiviikkona 5.10. Luomuelintarvikepäivässä Helsingissä.
(lihav. HJ)

... oli selvästi keksitty ns. meriselitys sille, miksei luomun kysyntä ennustetulla tavalla kasvanutkaan. Pro Luomuhan oli jo jonkin aikaa aiemmin ehtinyt sanoa:

Quote ”Viime vuonna koko elintarvikkeiden myynnin kasvusta puolet tuli valmisruokien myynnin kasvusta. Luomutuotteita on valmisruokien kategoriassa hyvin marginaalisesti, joten luomu ei tästä kulutuksen muutoksesta raaka-aineista valmiisiin tuotteisiin onnistunut hyötymään”, sanoo Aura Lamminparras.

Sanoma oli siis, että luomu selvisi sittenkin. Vaikka olosuhteet olivat sitä vastaan.

***

Mitä tuohon otsikon sanomaan tulee, niin todetaan sen nyt tässä vain olevan Niin Sitä. Ehkä vielä käsitellään asiaa luomumerkkitriidissämme, myöhemmin.

Heikki Jokipii

#905
Asia näyttää viipyvän, nyt ainakin viikonlopun yli. Vieläkään ei vuoden 2022 luomuelintarvikepäivän esityksiä ei ole ilmestynyt nettiin. Eikä siis myöskään tuota eniten kaipaamaamme.

Viime vuoden esitykset kyllä löytyvät.

***

Kun tuo kysymys on nyt ollut (ainakin rivien välissä) monella foorumilla esillä, toivoisi siihen selvennystä. Tilanteen päivitystä eli ajantasaistamista.

Heikki Jokipii

#906
Ei, nyt ne kuitenkin löytyivät täältä:

https://proluomu.fi/luomuelintarvikepaiva/esitykset-2022/

Jotenkin oudosti ne oli sijoitettu, kun ei millään tahtonut löytyä. Mutta nyt sitten kimppuun!

***

Mutta sitten heti valtava pettymys: Vuorisen esitys ei tarjonnut mitään lukuja luomumyynnin kehityksestä!!!

Vaikka tästä yhteenvetodiasta uskaltaa kyllä arvata, että jotain oli tapahtunut:

Quote• K-ryhmän laajat valikoimat mahdollistavat jopa nykyistä laajemmat luomutuotevalikoimat
• Luomutuotteille on edelleen kysyntää myös tulevaisuudessa, kun vastuullisuus, ruoan alkuperä, ruoan puhtaus, sekä terveellisyys trendeinä korostuvat
• Hinnan merkitys kasvaa, jolloin luomutuotteiden hintaero ei saisi kasvaa liian suureksi vrt. tavanomainen tuote
• Tarjousostaminen korostuu ja luomun aseman säilyttäminen vaatii tarjouksia myös luomutuotteille
• Luomun kasvun eteen tulee tehdä yhdessä töitä eri sidosryhmien kanssa, jotta saamme viestiä läpi luomutuotteiden eduista

Jotain, jota ei nyt haluttu liian avoimesti kertoa. Joku tai useampikin noista keinoista ei selvästikään ollut purrut. Tai sitä olisi pitänyt käyttää. Mutta ei käytetty. Esim. luomua koskevia tarjouksia on näkynyt yhtä harvoin kuin ennenkin. Eiköhän tuossa sekin sanottu, että hinnan suhteen oltiin avuttomia. Ja hintaero kasvoi liian suureksi? " Pakko spekuloida, kun ei kerrota suoraan!

Diassa "KULUTTAJAK,,YTT,,YTYMISEN MUUTOS N,,KYY MYÖS RUOKAKAUPASSA" (K-barometri) ei luomu tullut lainkaan esille, so. ei ollut asiakkaille tärkeä asia. Kun sen sijaan esim. kotimaisuus oli.

Heikki Jokipii

Näin Lamminparras komppasi Twitterissä Vuorista:

QuoteAura Lamminparras
@AuraLamm·5. lokak.
Luomuelintarvikepäivässä Keskon @JanneVuorinen12 veti mielenkiintoisen esityksen luomun myynnin potentiaalista. Vaikka inflaatio haastaa, luomutuotteille on edelleen kysyntää, kun vastuullisuus trendinä kasvaa.

https://twitter.com/AuraLamm/status/1577598674250653698/photo/1

Mutta ei hänkään antanut mitään lukuja. Muutoinhan tuo on toiveajattelua siitä, että tuollainen trendi olisi, ja se jossain tulevaisuudessa toimisi juuri luomun hyväksi.

Heikki Jokipii

Paikallislehtiin näitä saa:

Luomu kiinnostaa kuluttajia
Tekijä Somero-lehti -11.10.2022 | 0:000


Kantarin "tuoreeseen" (09/2022) tutkimukseen viitataan. Se on tietysti vanhempi tieto, mutta Keskon kartassa 5 vuotta sitten Somero kuului luomun ostamisessa alimpaan ryhmään (alle 0,5%).

***

Vaasan yliopisto tähän tapaan:

Mitä on enää varaa syödä?

QuoteAlanen toteaa, että hintojen nousu on vaikuttanut selvimmin jo valmiiksi arvokkaampiin tuoteryhmiin " siksi vaikkapa kalan hinta herättää enemmän huomiota kuin jauhojen.
[..]
Alhonnoro kertoo, että rutiinien lisäksi kulutuksessa isossa osassa ovat arvot ja sitoutuminen niiden toteuttamiseen. Ne voivat liittyä esimerkiksi eettisiin näkemyksiin tai hyvinvoinnin tukemisen tavoitteisiin.

" Korona sai suomalaisten huomion kiinnittymään omaan hyvinvointiin, ja se on lisännyt selvästi myös kiinnostusta ihan tavallista, monipuolista arkiruokaa kohtaan. Itsestä halutaan pitää huolta syömällä hyvin, Alanen kertoo.

Arvoperusteisesti voidaan ostaa luomua, kotimaisia tuotteita tai noudattaa kasvisruokavaliota " tai yhtä hyvin olla noudattamatta.
(lihav. HJ)

Mutta ei kerro, kuinka luomulle on nyt käynyt.

***

Luomuelintarvikepäivien esityksistä ei otsikkojen pohjalta sitten muuta tietoa luomun kysynnästä löydy. Kantarin tutkimusta siellä ei esitelty. Mahdollisesti Harri Hovi avauksessaan jotain asiasta mainitsi. Tai sitten ei, koska vahva aavistuksemme on, että nyt ei ollut sopivaa mainittavaa.  8)

Heikki Jokipii

11 vuotta sitten. Hämeen Sanomat. Onkohan tätä luomukauppaa enää:

Luomu ei enää hiivi, vaan juoksee

QuoteTiiriön ABC on moderni keidas, johon ei ihan heti kuvittelisi luomukauppaa.

Mutta siellä se vaan on, reilu viikko sitten avattu Pikku Onni.

Ainoa löytämäni yhteystieto:

https://suomenlista.com/pikkuonniluomujalhiruokakauppa

Numero ei käytössä.

Haaveita oli:

QuoteSundholmin haaveena olisi saada aikaan kokonainen ketju Pikku Onni -myymälöitä. Samanhan on tehnyt edellä Helsingissä Eat & Joy -ketju.

Mutta senkin kohdalla:

Quote from: Heikki Jokipii on 14.10.21 - klo:13:27
Pienemmistä tällaisista epäonnistuneista yrittäjistä keräsimme edellä lukuisia esimerkkejä. Näin epäonnistujia olivat mm. Sitran tukema Aitokauppa ja lupaavan alun jälkeen myös Eat&Joy.

Heikki Jokipii

#910
Voi olla, että ei etsitäkään tuotteita, jotka auttaisivat luomun kokonaiskysyntää:

Ville kehitti öljyn, joka hurmasi tuomariston: ”Ihmiset ovat tulleet sanomaan, että arkiruokaan saa ihanaa vaihtelua”

QuoteLemmon Luomun Mamman pizzaöljy voitti lokakuun alussa vuoden luomutuotteen tittelin kuluttajasarjassa. Ammattisarjassa palkittiin Valion A+ luomuluonnonjogurtti. Luomuliiton toiminnanjohtaja Susann Rännäri kertoi tiedotteessa, että voittajatuotteet nousivat kärkeen hyvän makunsa ja käytettävyytensä ansiosta.

Tuo öljy on selvästi erikoistuote, jonka suhteessa kovakaan myynti ei juuri kokonaistilastoja heilauttaisi. Lieneekö edes sen luomuisuus tuotteen varsinainen juju?

QuoteLuomuyrteillä maustetun Mamman pizzaöljyn takana on Ville Pulkkinen, joka on koulutukseltaan kotitalousopettaja. Pulkkinen kiinnostui maustetuista öljyistä jo 90-luvulla ja onkin kartuttanut osaamistaan öljyjen maailmasta vuosien ajan.

Pulkkisen Lemmon Luomu -yrityksen öljyt valmistetaan Lempäälässä. Öljyjen raaka-aineet ovat luomua ja mahdollisuuksien mukaan myös kotimaisia.

Mamman pizzaöljy valmistetaan uuttamalla luomuyrttejä rypsiöljyyn. Öljypohjana toimii Alavuden öljypuristamon kylmäpuristettu rypsiöljy, jonka Pulkkinen valitsi maisteltuaan kaikki Euroopassa saatavilla olevat öljyt. Vertailupohjaa siis riitti.

Tuon kuvauksen pohjalta tuotteen pystyisi vallan hyvin valmistamaan tavanomaisista raaka-aineista. Ja edelleen tultaisiin kiittämään sen avulla saatua vaihtelua.

Jos toista tuosta kilpailusta väitetään, niin tätä kaipaisi:

Quote from: Heikki Jokipii on 04.10.22 - klo:03:17
On joskus kevyesti kiinnostanut, miten nuo vuoden luomutuotteet ovat myöhemmin kaupallisesti menestyneet. En onnistunut löytämään listaa vanhoista voittajista. Luomuväki itse ei ainakaan ole tuollaista seurantaa järjestänyt?

Heikki Jokipii

Soil Association kertoo vuodesta 2021:

UK Organic Market hits £3 billion mark as sales grow by 5.2%

QuoteSoil Association‘s annual Organic Market Report 2022 shows that in 2021 organic saw 5.2% growth, with almost £60 million being spend weekly on organic food and drink. Organic’s continuing strong performance in 2021 helped move its share of total food sales to 1.8% (up from 1.6% in 2020).

Sen voi ohimennen tuosta huomata, että osuusprosentti on (yhä) pienempi kuin Suomessa.

Mielenkiintoista olisi tietää tämän vuoden tilanne. Nimittäin Hesari kertoi yleistilanteesta tänään näin:

Miljoonat jättävät väliin aterioita hintojen nousun vuoksi

QuoteEnglannin ja Walesin ammattiliittojen keskusjärjestö TUC julkaisi aiemmin tällä viikolla kyselytuloksia, joiden mukaan yksi seitsemästä kertoo jättävänsä aterioita väliin ja useampi kuin kaksi viidestä leikkaa ruokamenojaan.
(lihav. HJ)

Ihme olisi, elleivät leikkaukset kohdistuisi juuri kalliisiin luomutuotteisiin. Kuten muuallakin kerrotaan käyneen.

Heikki Jokipii

Quote from: Heikki Jokipii on 27.09.22 - klo:03:01
Nyt luonnollisesti tarkkailemme, näkyykö samana päivänä aloitettu Pro Luomun EU-rahoitettu myyntikampanja jotenkin "katukuvassa". Vielä ei ole näkynyt sekään.

Nyt uusin kampanja on vasta päässyt käyntiin:

Lisätietoa kampanjasta

Ja alkaa näin:

QuoteMaistatustapahtumat
Järjestämme maistatustapahtumia osana kampanjaa. Syksyn 2022 aikana pääset maistamaan luomutuotteita näissä kaupoissa:

Prisma Kaari, Helsinki 30.9.-1.10.
Prisma Iso Omena, Espoo 7.-8.10.
Prisma Jumbo, Vantaa 14.-15.10.
K-Citymarket Pirkkala 20.-21.10.
K-Citymarket Länsikeskus, Turku 27.-28.10.

He uskovat, että maistaminen tekee vaikutuksen. Minä en uskoisi.

Heikki Jokipii

#913
Quote from: Heikki Jokipii on 11.10.22 - klo:05:09
Paikallislehtiin näitä saa:

Luomu kiinnostaa kuluttajia
Tekijä Somero-lehti -11.10.2022 | 0:000


Taas juuri paikallislehti:

Eerikkilässä pohditaan, onko luomussa vara parempi " Luomuviljely voi tarjota ratkaisuja maatalouden ongelmiin

QuoteEerikkilässä pohditaan, onko luomussa vara parempi " Luomuviljely voi tarjota ratkaisuja maatalouden ongelmiin
[..]
Mustialan kartanon tutkimusnavetta siirtyi kokonaan luomuun vuonna 2019. Navetta on yksi Luomupäivien vierailukohteista. LASSI PUHTIM,,KI / FL
[..]
Luomuväki saapuu marraskuussa Eerikkilään. Ohjelmaan kuuluu myös vierailuja paikallisiin kohteisiin.
[..]
Luomutuotannossa voi olla ratkaisun avaimet omavaraisuuden lisäämiseen ja muutoskestävyyden parantamiseen. Luomutuotanto voi jopa lisätä kotimaisen maatalouden kannattavuutta.

Forssalaisena lähettäisin vastineen paperilehteen. Jossa kysyisin mm. miten kuvitellaan luomun olevan ratkaisu, jos forssalaisetkin ostavat sitä alle prosentin osuudella ruoka ostoksistaan. Ainakin ostivat v. 2006.

Heikki Jokipii

#914
Sitten mitä vielä tällainen ilmiö tekee Britannian luomukulutukselle:

Karitsanmaksan arvonnousu

QuoteBritanniassa keskituloiset rynnivät köyhien ruokakauppoihin. Ruoan kallistuminen muuttaa valintoja, mutta osa siitä on vain poseerausta, kirjoittaa HS:n Lontoon-kirjeenvaihtaja Annamari Sipilä.
[..]
Yli kymmenen prosentin inflaation myötä hintatietoisuudesta on tullut uusi keino viestiä luokkastatuksesta. Halpa on uusi kallis. Kokonainen kummeliturska on uusi sushi. Karitsanmaksa on uusi sisäfileepihvi. Koko viikon riittävä kymmenen litran kaalikeitto on uusi ”syömme ulkona monta kertaa viikossa”.

Rahalla ja kuluttamisella pröystäily on ollut aina vulgääriä, mutta vuoden 2022 ilmapiirissä siitä on tullut henkinen no-go zone. Sosiaalisen median taiturit korvaavat samppanjansiemailukuvat asetelmalla vesijohtovesilasista ja muhkeasta keräkaalista.

Sillä kyllä ainakin osa luomukulutuksesta on aina ollut "poseerausta". Jonka olemme ottaneet huomioon jo tässä uutisessamme/kehotuksessamme (2015):

Suosikaa väärennettyä luomua