Author Topic: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla  (Read 592625 times)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #855 on: 18.02.22 - klo:08:53 »
Oma mielenkiintonsa on nyt seurata, missä kaikkialla tuo tiedote ilmestyy. Ja tuleeko siitä erilaisia versioita.

Näyttää alustavasti siltä, että nyt Pro Luomun tiedote ei ole lainkaan nettilehtiä innostanut. MT:tä lukuunottamatta. Ne tahot, joka yleensä ovat vastaavista tiedotteista uutisen tehneet, ovat nyt jättäneet niin tekemättä.

Asiaa täytyy kyllä vielä ensi viikko tarkkailla.
« Last Edit: 18.02.22 - klo:09:01 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #856 on: 19.02.22 - klo:06:22 »
Ainoa muu vastaus tai reaktio, Pro Luomun tiedotteeseen, jonka olen tähän mennessä löytänyt, on tämä K-ryhmästä*) tavallaan "viran puolesta" tullut twiitti:

Quote
Harri Hovi uudelleentwiittasi
K-ryhmä
@kryhma
·14. helmik

Luomumyynnin kysynnän kasvu tasaantui. @HarriHovi: kysyntäpotentiaalia on, pitää pystyä tarttumaan trendeihin, ja kehittää kasvaviin tuoteryhmiin asiakkaiden kiinnostuksen mukaisesti uutta. Luomulla selkeä etu helppona vastuullisena valintana toteaa  @AuraLamm
 @proluomu

No, ensi viikkoon. Ehkä niitä vielä tulee.

_____

*) Mainostaan ei ole Pirkka-lehti päivittänyt:

Quote
Luomuruoan suosio kasvaa Suomessa tasaisesti koko ajan.

« Last Edit: 19.02.22 - klo:08:47 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #857 on: 20.02.22 - klo:16:22 »
Sattuipa sillä lailla mukavasti...

Quote
Vuonna 2020 leivontabuumi näkyi selkeästi muun muassa luomujauhojen myynnissä, joka kasvoi tuolloin lähes 30 prosentin vauhtia, viime vuonna jauhojen myynti taas laski noin 10 prosenttia. Tästä voisi päätellä, että isoin innostus leipomiseen on laantunut ja ihmiset ovat ehkä vuonna 2021 liikkuneet jo enemmän myös kotiympyröiden ulkopuolella”, pohtii Pro Luomun toiminnanjohtaja Aura Lamminparras.


... että samaan aikaan myös luomuviljojen tuotanto laski reippaasti eli 25,6% (tavanomaisen 22,4%). Ei tullut turhaan luomutuotettua, jos myyntikin laski!  8) Jauhojen osuus (arvosta) oli laskenut 9,5%:sta 9%:iin.

Mutta se oli vain kotileivonta. Jos Hovi ja Lamminparras valittelivatkin luomueineksien puutetta, niin tämäkään asia ei näytä korjaantuvan. Kauppojen hyllyillä on luomuleipää yhä niukalti. Kuten myös ostoskasseissa.

***

Yleisemminkin asiaa pitäisi tarkastella niinkin, että mitä tavallisia tuotteita ei myydä tai myydään hyvin vähän luomuna. Leivän lisäksi tulee mieleen ainakin:

- kala (myös pakasteina)
- muu kuin jauheliha, erityisesti broileri
- olut
- leivonnaiset, konditoriatuotteet
- juusto (?)

Tuleeko mieleen muita?

PS. Luomuvihannesten tarjolla olevat määrät olemme käsitelleet toisaalla erikseen. Sieltä:

Myös jo yhdellä vilkaisulla äsken saatu vaikutelma säilyy: surkean pienistä määristä oli myös v. 2020 kaikkien kasvisten kohdalla kyse. Huvittuneet laskelmamme edellisiltä vuosilta siitä, miten suomalaista kohti olisi tarjolla vain lautasellinen luomuhernekeittoa yms. voi pitää ennallaan.
« Last Edit: 18.01.23 - klo:05:46 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #858 on: 21.02.22 - klo:05:10 »
Huumoria, mutta:

Jos brändiryhmä olisi valinnut tämän otsikon tavoitteen [Suomesta McDonalds -maa!], se olisi ollut ainakin helpompi, ja siinä oltaisiin jo pidemmällä.

Viimeinen arvioitu tieto Suomen luomumyynnistä kun oli vain 80 miljoonaa.

Suomen McDonaldsin myynti sen sijaan oli jo v. 2009 noin 150 miljoonaa!

https://www.mcdonalds.com/fi/fi-fi/mcdonalds/media/article/News.tulos_2021.html

Quote
Suomen McDonald’sin vuoden 2021 verollinen kokonaismyynti kasvoi edellisvuoteen verrattuna 11,3 prosenttia ja oli 243 miljoonaa euroa. Ketju kasvaa edelleen myös uusilla ravintoloilla.

Vuoden 2021 myyntiluku on ketjun kaikkien aikojen korkein.

Nyt siis luomu johtaa. Menevät hyvin vähän päällekkäin:

https://www.mcdonalds.com/fi/fi-fi/ruoan-laatu/raaka-aineet.html

Quote
Ruokajuomavaihtoehtona on Valio rasvaton Luomumaito.

***

Mäkkäreihin ja luomuun liittyi myös tämä saksalainen twiittienvaihto edellä

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #859 on: 22.02.22 - klo:05:11 »
Tämän verran on Pro Luomun tiedotteen julkaisseita löytynyt lisää:

https://ammattikeittio.net/luomun-myynti-pysyi-vuonna-2021-lahella-edellisen-vuoden-tasoa/

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/21035-organic-sales-in-finland-remained-close-to-the-previous-year-s-level-in-2021.html

https://puutarha-sanomat.fi/arkistot/20076

Mutta sellaiset isotkin mediat, jotka ovat aikaisempina vuosina uskollisesti kertoneet luomumyynnin kasvusta, puuttuvat nyt joukosta. Kun nyt yli viikko on kulunut lehdistötiedotteen ulos tulemisesta, luultavasti muita julkaisuja ei tulekaan. Jos tulee, linkataan tähän puheenvuoroon.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #860 on: 25.02.22 - klo:06:50 »
Oma mielenkiintonsa on nyt seurata, missä kaikkialla tuo tiedote ilmestyy. Ja tuleeko siitä erilaisia versioita.

Näyttää alustavasti siltä, että nyt Pro Luomun tiedote ei ole lainkaan nettilehtiä innostanut. MT:tä lukuunottamatta. Ne tahot, joka yleensä ovat vastaavista tiedotteista uutisen tehneet, ovat nyt jättäneet niin tekemättä.

Asiaa täytyy kyllä vielä ensi viikko tarkkailla.


Nyt viikko on kulunut. Se oli siinä. Jätetään tarkkailu. Noin vähän halua oli medialla kertoa yleisölle luomumyynnin kasvun pysähtymisestä.
« Last Edit: 25.02.22 - klo:08:40 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #861 on: 20.03.22 - klo:06:36 »
Sitten voi tapahtua tällaista:

Ennuste: Kananmunien tuotanto vähenee ja kulutus kasvaa

Quote
Maatalous 04:00 Tilaajalle
Tuure Kiviranta
Virikehäkkimunien tuotantomääriä on tällä hetkellä vaikea ennustaa.

Kun kaikilla keskusliikkeillä näyttää nyt olevan pyrkimys ohjata kulutusta luomu- ja vapaan kanan muniin. Ja kuluttajat ostaisivat virikehäkkimunia.
« Last Edit: 20.03.22 - klo:11:26 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #862 on: 23.03.22 - klo:08:39 »
Pro Luomu uudessa Ukraina-tiedotteessaan (sen voi nimetä noin) kääntyi lopulta tähän:

Quote
[..] Luomua tulee kehittää koko arvoketjun mitalla ja kiinnittää myös kysynnän edistämiseen huomiota. Luomutuotteille on vahvaa kysyntäpotentiaalia niin kotimaassa kuin kansainvälisilläkin markkinoilla.
(lihav. HJ)

Eli tässäkin tilanteessa tulisi kysyntää keinotekoisesti edistää?

Näin on pakko, koska luonnollinen kysyntä on selvästi ehtymässä. – "Kysyntäpotentiaali" tarkoittanee tuossa, että myymätöntä luomua Suomessa olisi!

Kansainvälisistä markkinoista oli juuri puhetta toisessa triidissä.
« Last Edit: 23.03.22 - klo:08:49 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #863 on: 26.03.22 - klo:05:09 »
Tässä tarjouskilpailutiedotteessaan Pro Luomu vahingossa (?) vähän juksasi (lihav. HJ):

Quote
Luomuruoan ja -juomien kulutus Suomessa on lisääntynyt vuosi vuodelta. Vuonna 2021 luomutuotteiden osuus päivittäistavarakauppojen myynnistä oli 2,5 %, ja luomua myytiin kaupoissa yhteensä 407 miljoonalla eurolla.

Juurihan se oli kertonut, että myynti v. 2021 laski edellisestä vuodesta.

Onko tuo iskulause sellainen, ettei siitä voida luopua: sen halutaan kuitenkin soivan yleisön päässä?

Samoin tämä tuntuu jotenkin kuuluvan pakolliseen liturgiaan:

Quote
Kuluttajat eivät kuitenkaan kovin hyvin tiedä, mitä luonnonmukainen tuotanto tarkoittaa ja miten se eroaa tavanomaisesta tuotannosta. Tietämyksessä on puutteita eniten niillä kuluttajilla, jotka käyttävät luomua harvimmin.

Mutta "suomeksi" se tarkoittaa vain, että ne kuluttajat, jotka virheellisesti uskovat luomumerkittyjen tuotteiden olevan jossain suhteessa ylivoimaisia, ostavat niitä enemmän.

Vaikkapa yhdistyksemme piirissä on vankkaa tietoa sitä, mitä luonnonmukainen tuotanto tarkoittaa. Siitä ei seuraa ostohaluja. Vaan aivan päinvastaista.

Tuota virheellistä käsitystä aiotaan nyt isolla rahalla vahvistaa. Tavoite on "holistinen", so. kuluttajat pitäisi saada uskomaan, että luomussa on kaikki mahdollinen hyvä. (Eläinten hyvinvointiin liittyvät merkit koetaan tuossa selvästi luomulle vaarallisiksi!)
« Last Edit: 26.03.22 - klo:06:44 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #864 on: 04.04.22 - klo:07:51 »
Markkinavoimille halutaan antaa suun tunnustus:

EU organic sector needs market-driven solutions, national strategies, say MEPs

Quote
The European Parliament’s agriculture committee (AGRI) has green-lit a new report on the EU’s organic action plan, in which it stressed the need for market-driven solutions and more support for countries to draw up individual strategies to boost the sector.


Mutta silti pitäisi EU:n hoitaa tämä asia, (lihav. HJ):

Quote
The report, therefore, called for measures to stimulate further demand for organic food, while also ensuring consumer trust and safeguarding the future profitability of the EU organic market.

Europarlamenttikin siis hyväksyy (itseltään) tämän:

Valtiovalta katsoo asiakseen edelleen tukea yrityksiä manipuloida kansalaisia
« Last Edit: 04.04.22 - klo:08:02 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #865 on: 07.04.22 - klo:07:04 »
Minulla on muuten nyt ns. sisäpiirin tietoa siitä, että kauppa joskus painostaa siihen, että joidenkin tuotteiden täytyy olla luomua. Muuten niitä ei oteta myyntiin.

Etsin vankempia todisteita, ennenkuin nimeän näitä tapauksia. Mutta jokainen voi löytää tuotteita, joita on käytännössä tarjolla vain luomuna.

Yleiskauppoja tarkoitan, en tietysti erityisiä luomukauppoja. Todistaminen voi olla vaikeaa, kun myös luomutuottajat usein tarjoavat itse tuotteita, joissa tavanomaisen kilpailua ei ole. Esimerkkinä vaikka:

https://www.foodie.fi/products/search2?term=speltti
« Last Edit: 09.04.22 - klo:04:22 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #866 on: 08.04.22 - klo:04:19 »
Luomumyynnin ainoa selkeä kotimainen menestystuote:

Jo viidennes kananmunien myynnistä luomua – pääsiäisenä kysyntä kasvaa entisestään

Lisää havitellaan tällaisella perusteella:

Quote
Kuluttajatutkimuksen (Kantar TNS Agri 2021) mukaan luomukananmunilla on hyvää kysyntäpotentiaalia, sillä niiden ostamista on kiinnostunut lisäämään 39 % suomalaisista. Erityisesti yli 50-vuotiaat naiset, perheet, joissa on yli 15-vuotiaita lapsia sekä luomun aktiivikuluttajat aikovat ostaa luomukananmunia nykyistä enemmän.

Vaikka siis karkeasti vain 7% suomalaista on tuon todella tehnyt. Eli oikeasti ostanut luomumunia. Jos 93% myydyistä munista on muita munia, eikö niillä arkijärjen mukaan, keneltäkään kuluttajalta erikseen kysymättä, ole valtavasti kysyntäpotentiaalia?

Viimevuotisesta tiedotteesta tämä olikin tänä vuonna poistettu, eli sitä ei tarjottu uudelleen:

Quote
Dava Foodsin teettämän Kultamuna-kuluttajatutkimuksen (Kantar TNS) mukaan 18 % kertoo munia ostaessaan valitsevansa aina luomua.


Se kun on matemaattisesti hiukan hankala väite eli haastattelutulos. Jos tuon verran ostaa aina ja vielä muutama joskus, luomumunien osuuden pitäisi olla merkittävästi suurempi.

Sen lisäksi tällainen havainto:

Quote
S-ryhmän ja Keskon mukaan kahden pandemiavuoden aikana sekä tavanomaisten että luomukananmunien kysyntä on kotikokkailun ja leipomisen suosion takia ollut huipussaan ja niihin verrattuna myynti on alkuvuoden osalta hienoisessa laskussa.

Miten lienee kaiken luomumyynnin osalta? Olisiko lasku jatkunut? Vaikkei siitä haluta kertoa?

Kanamunista erikseen. Pro Luomu odottaa tätä:

Quote
”Virikehäkkikanalat tulevat pian häviämään kokonaan, sillä päivittäistavarakaupan suuret toimijat ovat kertoneet luopuvansa virikehäkkikananmunien myynnistä. Suurin osa virikehäkkituottajista siirtyy todennäköisesti ensin lattiakanaloihin, mutta erikoistumisen tarpeeseen luomu on hyvän kysyntäpotentiaalin vuoksi varmasti kiinnostava vaihtoehto”, sanoo Aura Lamminparras.

Eli kananmunienkin kohdalla kaupalla on tiettyä pyrkimystä yrittää ohjailla kuluttajia (vrt. juuri edellä). Vaikkei siinä ohjata suoraan luomuun, Pro Luomu odottaa käyvän noin.

Tähän kiinnitimme aiemmin huomiota.

***

Luomumunista teki Jarrumies toisessa triidissä aika äskettäin tämän ansiokkaan vertailun.
« Last Edit: 09.04.22 - klo:04:23 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #867 on: 08.04.22 - klo:07:20 »
Toisen pääsiäisen sesonkituotteen osalta lienee samaan tapaan kuin ennenkin. Eli suomalaiset ostavat mieluummin halpaa tuontilammasta kuin kallista luomua.

Vaikka taitaa tänäkin pääsiäisenä olla niin, että edullisinta on lammasta hankkiessaan suunnistaa erikoiskauppaan. Ei, ei luomukauppaan, vaan halal-kauppaan.

Lihatiedotuksen viimeinen tieto lampaan kulutuksesta Suomessa v. 2020 on 0,5 kiloa henkeä kohti vuodessa. Pro Luomulla on tieto samalta vuodelta, että siitä vajaa neljännes oli luomua. Paljon se ei siis ole. Vähän yli 100 grammaa per capita.

Vielä kerkiää Pro Luomu mainostaa luomukaritsojakin myös tänä pääsiäisenä. Mutta voi olla vaikea käyttää sitä mainoslausetta, että ne revittäisiin käsistä.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #868 on: 14.04.22 - klo:04:10 »
Kun meidänkin rahoistamme on osin kyse, niin on ihan hyvä, että tämä tehdään:

Tarjouskilpailu: Luomun menekinedistämiskampanjan vaikuttavuuden mittaaminen

Quote
Pro Luomu on saanut vuosille 2022-2024 EU:n menekinedistämisrahoituksen hankkeelle, jonka tavoitteena on lisätä EU:n luomumerkin tunnettuutta ja kuluttajien luottamusta luomuun sekä lisätä luomun myyntiä Suomessa.

Pro Luomu ry pyytää tarjousta uuden luomun menekinedistämishankkeen EU:n luomumerkin tunnettuuteen ja luottamukseen liittyvien tavoitteiden mittaamisesta. Tarjouspyyntö koskee lähtötason mittausta sekä kolmea seurantamittausta.

Ehkä siinä tulee jotain yleisempääkin tietoa siitä, missä määrin on kansalaisia mahdollista tuollaisin keinoin manipuloida.

Karkean lopputuloksen näemme tietysti jo Pro Luomun myyntilastoista. Viime vuoden pohjalta voi sanoa, että edellinen kampanja ei onnistunut, ei ainakaan myynnin lisäämisessä.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #869 on: 16.04.22 - klo:06:37 »
Saamme varmaan mekin lukea 4.5. jälkeen nämä tämän kokouksen yhteydessä esitetyt arviot:

Pro Luomun kevätkokous 2022

Quote
Kokouksen aluksi kuulemme mielenkiintoisia puheenvuoroja luomun kuluttajaviestintään liittyvistä teemoista.

klo 13.00 Tilaisuuden avaus, Pro Luomun hallituksen pj Harri Hovi

Luomu ja kuluttajatrendit, director Heidi Jungar, Kesko
Merkityksellistä luomuviestintää
  Hyvä merkki -kampanjan ansiot ja oivallukset, toiminnanjohtaja Aura Lamminparras ja viestinnän asiantuntija Minna Ala-Kyyny, Pro Luomu
  Vahva luomuviestintä jatkuu – uusi EU-rahoitteinen luomukampanja käynnistyy syksyllä, asiantuntija Heidi Haavisto-Meier
Muita ajankohtaisia asioita


Siinä tulee siis arvioitua edellinen kampanja. Ja kerrottua odotukset tulevasta.

***

Tulee mieleen, että erästä ennen tavallista ohjelmakohtaa ei nyt ole: tilaisuuteen ei ole kutsuttu vieraaksi asiantuntijaa Ruotsista8)

Sekin tulee mieleen, että voisivat tuossa viimeisessä kohdassa ottaa sille arvoketjuryhmien pöytäkirjat. Siis sen, että ne eivät enää pitkään aikaan ole olleet ajankohtaisia.
« Last Edit: 16.04.22 - klo:07:58 by Heikki Jokipii »