Tämä tiedote oli se, jossa Pro Luomu pari vuotta sitten myönsi tosiasian (lihav. HJ):
Luomun myynti pysyi vuonna 2021 lähellä edellisen vuoden tasoa Luomumyynnin kehitys eri tuotekategorioissa heijastelee koko elintarvikemyynnin kehitystä. PTY:n julkaisemien elintarvikkeiden myyntilastojen mukaan peruselintarvikkeiden kuten maidon, lihan, jauhojen ja pakastevihanneksien myynti laski viime vuonna, kun taas valmisruokien myynti kasvoi hyvin voimakkaasti.
”Viime vuonna koko elintarvikkeiden myynnin kasvusta puolet tuli valmisruokien myynnin kasvusta. Luomutuotteita on valmisruokien kategoriassa hyvin marginaalisesti, joten luomu ei tästä kulutuksen muutoksesta raaka-aineista valmiisiin tuotteisiin onnistunut hyötymään. Olisi todella tärkeää, että jatkossa kasvavaan valmisruokakategoriaan saataisiin lisää luomuvaihtoehtoja”, sanoo Aura Lamminparras.
Edellä on monin tavoin myös osoitettu näin olevan. Ja esitetty syyt, miksi asia
ei luultavasti ole muuttumassa.*) Mutta samassa tiedotteessa tämä esitetään luomun vahvuutena:
Vuoden 2021 luomun myyntiluvut vertautuvat koronapandemian ensimmäiseen vuoteen eli päivittäistavarakaupan myyntien ennätysvuoteen, jonka takia luomun kasvu jäi monissa tuoteryhmissä vähäiseksi tai kääntyi jopa laskuun.
”Vuonna 2020 leivontabuumi näkyi selkeästi muun muassa luomujauhojen myynnissä, joka kasvoi tuolloin lähes 30 prosentin vauhtia, viime vuonna jauhojen myynti taas laski noin 10 prosenttia. Tästä voisi päätellä, että isoin innostus leipomiseen on laantunut ja ihmiset ovat ehkä vuonna 2021 liikkuneet jo enemmän myös kotiympyröiden ulkopuolella”, pohtii Pro Luomun toiminnanjohtaja Aura Lamminparras.
Mutta onko se (koti)leivontakaan niin luomuista? Ainakaan enää? Näiden lukujen perusteella ei siltä näytä:
https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/kuivatuotteet-ja-leivonta-1/leivontatarvikkeetLeivontatarvikkeet
237 tuotetta
https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/kuivatuotteet-ja-leivonta-1/leivontatarvikkeet?label=ORGANICLeivontatarvikkeet
10 tuotetta
Me täälläkin olemme saattaneet lipsahtaa
illuusioon, että tuo toiminta kotona tapahtuisi suurelta osin luomutarvikkeilla. Mutta olisiko päinvastoin niin, että ainakin osa sitä harrastavista on hyvin
säästäväisiä ihmisiä?
Pari vuotta sitten jo kommentoin tuota luomujauhojen myyntiä:
Sattuipa sillä lailla mukavasti...
Vuonna 2020 leivontabuumi näkyi selkeästi muun muassa luomujauhojen myynnissä, joka kasvoi tuolloin lähes 30 prosentin vauhtia, viime vuonna jauhojen myynti taas laski noin 10 prosenttia. Tästä voisi päätellä, että isoin innostus leipomiseen on laantunut ja ihmiset ovat ehkä vuonna 2021 liikkuneet jo enemmän myös kotiympyröiden ulkopuolella”, pohtii Pro Luomun toiminnanjohtaja Aura Lamminparras.
... että samaan aikaan myös luomuviljojen tuotanto laski reippaasti eli 25,6% (tavanomaisen 22,4%). Ei tullut turhaan luomutuotettua, jos myyntikin laski! Jauhojen osuus (arvosta) oli laskenut 9,5%:sta 9%:iin.
Siinä näkemyksemme on samanlainen, että kotiympyröiden ulkopuolelle ei todellakaan
lähdetä luomua kuluttamaanSiitä samasta
myös eilen.
___________
*) näin aiomme tehdä:
Uskaltaisiko nyt noista ja edellisten puheenvuorojen havainnoista yrittää yleistää: vähänkään valmiimman "särpimen" tarjoaminen luomuna ei kaupalle kannata. Koska sillä ei ole kysyntää. Tietysti asiassa voi olla nk. Itsensä toteuttaviakin käsityksiä. Mutta ennustan, että mikään ei muuttu luomun valmisruoka-asiassa. Siitä on jatkossakin pulaa.
Ennusteeni toteutumista on helppo mitata Pro Luomusta riippumattomasti: katsotaan noin vuoden päästä nuo samat isojen liikkeiden valikoimat. Onko sinne tullut yhtään... valmista?
Erityinen ennuste: yhtään uutta luomupizzaa ei kauppojen valikoimiin ole tulllut. Ja se yksi vegepizza K-kaupasta hävinnyt. Tai muuttunut tavanomaiseksi.