Luken artikkeli (2021) loppujen lopuksi hahmotti luultavasti aika oikein luomun tilanteen. Ja tämän hankkeen lopputuotoksessa
voisi olla tulevaisuuden eväitä:
Luomubuumi-hankkeessa ideoitiin tuotekonsepteja tavoitteena rohkaista yrittäjiä valmistamaan luomuelintarvikkeita. Tuotekonseptit kehitettiin markkinapotentiaaliselvitysten, kauppojen luomutarjonnan sekä hankkeen työpajoissa saatujen yritysten toiveiden pohjalta.
”Konseptit eivät ole valmiita reseptejä, vaan niiden tarkoituksena on havainnollistaa luomutuotteita, joilla voisi olla selvitysten perusteella markkinapotentiaalia”, Maarit Mäki Luonnonvarakeskuksesta selvittää.
Konsepteissa kerrottiin tuotteiden kohderyhmistä, trendeistä, lisäarvosta sekä niiden valmistusperiaatteesta. TuotekonseptejaTuotekonseptit ja tietopaketit sekä tietoa luomutuotteiden markkinapotentiaalista, nykyisin markkinoilla olevista luomutuotteista sekä kuluttajien valintoihin vaikuttavista tekijöistä on julkaistu Luomubuumi-hankkeen loppuraportissa (urn.fi). tukemaan on laadittu tuotekehityksestä ja elintarvikkeiden prosessoinnista kertovia tietopaketteja.
Ellei todellisuus olisi niin masentava, ettei edes luomumakkaraa tai luomupizzaa saada aikaiseksi. Tai kyetä pitämään niistä kiinni.
Tämäntyyppiset asiat oli luultavasti hahmotettu aivan oikein (lihav. HJ)
Tuote- ja pakkauskokojen pieneneminen ovat vahvoja trendejä. Esimerkiksi minikokoisten vihannesten tarjonta on lisääntynyt, ja joukkoon on tullut myös joitakin luomutuotteita. Pakkauskokojen pienentyminen kautta linjan näkyy lisääntyneenä kerta-annos- ja yksittäispakattujen tuotteiden tarjontana. Tuotteiden erilaistamiseksi ja helppokäyttöisyyden lisäämiseksi kauppojen hyllyille on myös tullut erilaisia sekoituksia, kuten vihannesten värisekoituksia tai eri raaka-aineista valmistettuja sekoituksia. Tuotteiden helppokäyttöisyys korostuu kuluttajien keskuudessa. Edellä mainitut ja myös muut ruokatuotteisiin liittyvät uudet suuntaukset antavat aineksia uusien luomun tuotekonseptien kehittämiseen.
Mutta helppokäyttöisten tuotteiden kehittäminen, lue: valmisruoat, tuntuu jatkuvasti osoittautuvan mahdottomaksi. Koska toisaalta täytyy myös
varjella luomun pyhää ydintä.
Sen tavoitteen kannalta on helpompi, jos luomutuotteet ovat pitkälle yksinkertaisemmin valvottavissa olevia raaka-aineita? — Kuluttajat ovat vain osa luomun taloutta ja politiikkaa.