Author Topic: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla  (Read 657714 times)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26441
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1275 on: 18.04.24 - klo:04:17 »
Pro Luomu yrittää nyt tällaisella. Eli se on teettänyt taas mielipidetutkimuksen. Ja tehnyt siitä lehdistötiedotteen (17.4.2024):

Luonnonmukainen ruoka kiinnostaa eniten nuoria ja naisia – suomalaisten kiinnostus luomuun säilynyt ennallaan vaikeassa markkinatilanteessa

Tämä täällä jo kauan sitten esiin nostamamme ristiriita tulee heti esille:

Quote
Luonnonmukainen ruoka kiinnostaa yhä inflaatiosta ja ruoan hinnan noususta huolimatta. Alle 20 000 euron bruttovuositulojen talouksissa luomuruoka kiinnostaa eniten, mutta luomuruokaa ostetaan kuitenkin selvästi eniten kotitalouksissa, joiden bruttotulot ylittävät 85 000 euroa vuodessa. Asiantuntijan mukaan kiire, raha tai mukavuudenhalu voivat estää arvojen mukaisen ostokäyttäytymisen.

Kiinnostus luonnonmukaiseen ruokaan on säilynyt suomalaisten keskuudessa ennallaan vaikeassakin markkinatilanteessa, selviää Pro Luomun tammikuussa 2024 teettämästä kuluttajatutkimuksesta (Kantar Agri).

Luonnonmukainen ruoka kiinnostaa erityisesti nuoria aikuisia, pääkaupunkiseudulla ja yliopistokaupungeissa asuvia sekä naisia. Nuorista aikuisista, eli 18-29 -vuotiaista noin 60 % on kiinnostunut luomuruuasta.

Mutta voiko Pro Luomu enää yrittää juuri muuta? Tässä tilanteessa:

Mutta sitten uutisen sanomaan (ja hiukan kritiikkiäkin):

Quote
Luomutuotteita myytiin päivittäistavarakaupassa 352 miljoonalla eurolla vuonna 2023, arvioi luomualan yhteistyöjärjestö Pro Luomu. Myynti laski 6 prosenttia edellisestä vuodesta. Luomun osuus päivittäistavarakaupan kokonaismyynnistä oli noin 1,9 prosenttia. Tiedot julkaistiin maa- ja metsätalousministeriön ja Pro Luomun järjestämässä Luomufoorumissa Kouvolassa.

Eräs maaginen raja siis alitettiin. Luomun osuus Suomessa on nyt alle 2%.

Asiaa on perusteellisesti käsitelty täällä myös tässä triidissä:

Minkä sosiaaliryhmän (taloudellista) etua luomun tukeminen lopulta edistää?

***

Tämä oli laitettu ko. tiedotteessa hänen sanomakseen:

Quote
[..] Torjunta-ainejäämistä pitäisi puhua enemmän, jotta ihmiset aidosti ymmärtäisivät, miksi luomu voi joskus olla hieman kalliimpaa. Hintaero on kuitenkin hyvin pieni, jos kyseessä on terveyden ja ympäristön kannalta kestävämpi valinta”, kertoo 35-vuotias Mari Vänttinen Jyväskylästä.
(lihav. HJ)

Täällä lienee tullut selväksi, että

a) hintaero ei ole pieni
b) luomu ei ole terveyden kannalta kestävämpi valinta
c) luomu ei ole ympäristön kannalta kestävämpi valinta

Se joukko, joka ajattelee Mari Vänttisen tavoin, on kuitenkin kutistunut luomuväen kannalta katastrofaalisen pieneksi. Tai ainakin se rahamäärä, joka luomuostoksiin käytetään. – Nyt muuten tulee uutisia, että ruoan hinnannousu olisi pysähtynyt. Jos yleinen hintojen nousu on pelottanut ihmisiä niin, että he ovat vähentäneet luomun ostamista, nyt kai odotettavissa olisi siihen muutos? Vaan tuskinpa sellaista tulee. Pro Luomunkin arvion mukaan, myönteisistä gallup-tuloksista*) huolimatta, luomumyynnin elpymistä Suomessa saadaan vielä odottaa .

Näinkin:

Quote
"Lisäksi saatavuus vaihtelee; kaikkia tuotteita ei saa luomuna samasta kaupasta. Olisi hienoa, jos luomutuotevalikoima lisääntyisi, mutta se vaatii sen, että myös me kuluttajat ostamme ja kysymme luomutuotteita paikallisilta kauppiailta”, sanoo 32-vuotias Linda Hollo Helsingistä.

Mutta te kuluttajat ette osta ja ilmeisesti ette edes kysy. Luomukalaa (edellinen puheenvuoro) ei esimerkiksi ilmeisesti juuri kukaan ollut kysynyt. Ynnä tämä lista tuoteryhmistä, joita ei ole kaivattu luomuna.


_____

*) joita kummasti aina onnistutaan saamaan. Ei, en epäile, että tutkimus olisi tehty väärin. Mutta sanokaamme näin: 60 tai vielä 28 prosentin ja toisaalta alle 2 prosentin välillä on iso ero. Sitä on lupa kummastella.
« Last Edit: 18.04.24 - klo:07:42 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26441
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1276 on: 18.04.24 - klo:14:13 »
Viime vuonna:

Jonkun verran aikaa käytin vappusyötävien ja -juotavien etsimiseen netissä. Miten niitä löytyy luomuna?

Tulos oli tällainen, näistä kahdesta. Simaa löytyy luomunakin. Mutta tippaleipää ei sitten millään. Yleisemmällä tasolla tämä oli kyllä jo huomattukin.

***

Hakusanalla "luomumunkki" tuli kyllä tuloksia, mutta ei käyttökelpoisia tähän triidiimme.  8)

Ehkä ei käytetä kovin paljon aikaa tänä vuonna. Mutta todeta voidaan, että tämä K-kaupan vappusivusto tarjoaa ruokareseptejä. Ei niinkään valmiita tuotteita:

Vappu on kevään värikkäin juhla

Quote
Julkaistu 5.2.2024
Kevään hauskin ja värikkäin juhla, vappu, on taas pian täällä! Vappua vietetään iloisissa tunnelmissa joka vuosi toukokuun ensimmäinen päivä sekä edellispäivänä, aattona. Katso vapun parhaat reseptit ja vinkit. Ja muista laittaa sima ajoissa käymään!


PS. 26.04.24: Aikaa sen enempää käyttämättä. Hesarissa täysi K-kaupan vappuruokailmoittelu päällä. Ei tietysti yhtään luomua. Ja tuotteista, joista edellä on jo osoitettu, että mitä on huonosti luomuna.Josko on ollenkaan.
« Last Edit: 26.04.24 - klo:08:24 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26441
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1277 on: 19.04.24 - klo:06:39 »
Amerikkalaiset otsikoivat reippaasti:

Viewpoint: The organic food industry is a $180 billion marketing fraud

Quote
But since the EWG is out there yet again circulating their fear-mongering “Dirty Dozen” list, it bears explaining what organic actually means.

The organic foods industry is a $181.5 BILLION dollar industry as of 2022, with an expected annual growth rate of 11.2% year over year. This industry didn’t even exist until 2002, and was borne out of consumer demand and misinformation. For context, it was worth 26.7 billion dollars in 2010. That is a huge amount of growth for a market that has zero science behind it.

Artikkeli sitten kyllä perustelee, miksi se käyttää vahvaa sanaa "fraud", petos.

Mutta siinä ehkä nyt on tuorein tieto luomun globaalista  kysynnästä? Josta USA:n  myynti muodostaa leijonanosan.

Tosin tämån tiedon saimme jo Pro Luomulta:

Globaali luomumarkkina kasvoi haasteista huolimatta

Quote
Vuonna 2022 maailman luomumarkkinoiden arvo oli lähes 135 miljardia euroa. Markkinan kehityksessä oli eroja eri maiden ja maanosien välillä. Kiihtynyt inflaatio haastoi erityisesti Euroopan luomumarkkinaa vuonna 2022.

Nyt nuo luvut eivät stemmaa. Enkä uskalla nyt sanoa, kummassa on virhe. Amerikkalaisen artikkelin lähde oli tämä:

https://www.vantagemarketresearch.com/industry-report/organic-foods-market-2311

Pro Luomun lähde oli tämä:

Quote
Vuoden 2022 luomun maailmanmarkkinaluvut julkaistiin tiistaina 13.2.2024 maailman suurimmilla luomumessuilla Biofachissa Saksan Nürnbergissä. Luomututkimuslaitos FiBL ja IFOAM julkaisivat yhdessä maailman luomun tilastollisen vuosikirjan jo kahdettakymmenettäviidettä kertaa. Koko maailmasta tietojen kerääminen on hidasta, joten vuosikirjassa julkaistavat tiedot ovat aina kahden vuoden takaa.

Pieni ero valuuttakursseissa euron hyväksi alkuunkaan riitä selitykseksi.
« Last Edit: 19.04.24 - klo:06:51 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26441
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1278 on: 20.04.24 - klo:06:15 »
Vielä kerran näistä näistä. K-kauppa Hertta tarjoaa 99 erilaista pakastepizzaa:

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuotehaku/pakasteet/pizzat-ja-pizzapohjat/pizzat

Joista vain tämä yksi on luomupizza:

Pirkka Luomu pizza vegetariana 422g pakaste
Hinta 3,99/kpl
9,45/kg


Ja se on K-kaupoissa aina tuo sama. Jos sitä ylipäänsä on tarjolla. Hyvin usein ei ole. Muita en ole nähnyt myymälääkään vaihtamalla. Se on jo todettukin, että S-ryhmällä ei ole tarjolla yhtään luomupizzaa:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/valmisruoka-1/valmisateriat-ja-keitot/pizzat

38 tuotetta. Ei yhtään luomutuotetta.

Lidlin valikoimaa on vaikea dokumentoida, joten meidän täytynee tyytyä tähän Ilta-Sanomien raporttiin:

Kauppojen myydyimmät pakaste­­pizzat – yöhön juhlineet hakevat Lidlistä etenkin kahta makua

Quote
Lidlin suosituimmat pakastepizzat ovat Trattoria Alfredon kiviuunipizzat mozzarella, salami, tuplapepperoni-salami sekä hawaii.

– Mozzarellapizzan maussa ihastuttaa perinteisyys ja yksinkertaisuus, ja se on samalla sopiva tuote myös kasvissyöjille. Myös salami ja pepperoni ovat klassisia makuja pizzassa, ja monet tykkäävät niiden hieman tulisesta potkusta, Lidlistä kerrotaan.

Ja interpoloida siitä, että Lidlilläkään ei ole luomupizzoja. Kasvissyönti otetaan huomioon.

Huomatkaa myös lista K-kaupan suosituimmista pizzoista. Tuo luomupizza ei ole "top tenissä" mukana.

Kotipizza-ketjun ilmeisestä flopista ei ole tullut uutta tietoa. Eikä mistään muustakaan pizzeriasta, jolla olisi valikoimassaan luomupizza.

Luomupizzalle ei kertakaikkiaan ole löytynyt kysyntää. Kyllä, nyt minä jo jankutan. Mutta hyvin kauniisti juuri pizzat kertovat, miten olematonta kysyntää ei saa taiottua esille. Tuossa puheenvuorossa oli jo ennuste, ettei asiassa mitään tule tapahtumaankaan.

Osittain päällekkäin tuon kanssa voi todeta täyden tapahtumattomuuden luomukalassa. Siinäkin uskallan "mutulla" sanoa, että mitään ei tule tapahtumaankaan. Sen varmistaa jo yleinen suomalainen väärinkäsitys, että itse puhtaista järvistämme pyydetty kala on luomua. Se riittää kuluttajille. Mitään erityistä hinkua ei heillä ole ostaa EU-sääntöjen mukaista luomukalaa.
« Last Edit: 24.04.24 - klo:06:44 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26441
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1279 on: 21.04.24 - klo:12:01 »
Tästä Marja-Riitta Kottilan kirjoituksesta on kohta 22 vuotta:

Missä viipyy luomumakkara?

Sinä aikana jokunen luomumakkara on pyrkinyt markkinoille. Mutta yksikään ei ole jäänyt.

Tämä taisi olla se lajissaan viimeinen:

Pirkka Luomu grillimakkara 4kpl/320g
Tuote ei ole saatavilla valitsemassasi kaupassa.
Miksi en näe tuotteen hintaa enkä voi ostaa sitä?


Mutta kaikki tuossa netti-ilmoituksessa viittaa siihen, ettei sitäkään enää ole.

Tätäkään en löydä enää tänä vuonna.

Näitä luomunakkeja on saatavissa:

Tamminen Luomu Maalaisnakki 12kpl/280g
Kaikki Tamminen-tuotteet
~4,89 €
17,46 €/kg


Mutta ei sitten kyllä mitään muuta luomunakkiakaan. — Markkinoiden koko ei taida muuhun riittää. Tammisella on kohta monopoliasema kaikissa luomulihajalosteissa?

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26441
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1280 on: 22.04.24 - klo:04:10 »
Edellä todettiin S-kaupasta:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/valmisruoka-1/valmisateriat-ja-keitot/hampurilaiset-ja-hotdogit

23 tuotetta. Ei yhtään luomutuotetta.

Saman voimme nähdä K-kaupasta:

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuotehaku/valmisruoka/valmisruoat-ja--keitot/hampurilaiset-ja-hotdogit

Siellä 22 tuotetta. Ei yhtään luomutuotetta.

Jotenkin ole ymmärtänyt, että hampurilaiset ovat ruoka, jota nuoremmat mielellään syövät. Se ryhmä, jonka aina uskollinen Aamuset nosti esiin tässä Pro Luomun tiedotteen toisinnossa, jo otsikossa:

Luonnonmukainen ruoka kiinnostaa eniten nuoria ja naisia

Ja niin teki Pro Luomukin. Ja tässä se heille ihmeellinen asia on:

Quote
Luonnonmukainen ruoka kiinnostaa yhä inflaatiosta ja ruoan hinnan noususta huolimatta, arvioi Pro Luomu ry. Alle 20 000 euron bruttovuositulojen talouksissa luomuruoka kiinnostaa eniten, mutta luomuruokaa ostetaan kuitenkin selvästi eniten kotitalouksissa, joiden bruttotulot ylittävät 85 000 euroa vuodessa. Asiantuntijan mukaan kiire, raha tai mukavuudenhalu voivat estää arvojen mukaisen ostokäyttäytymisen.(lihav. HJ)

Jos ja kun olisi helppoa ja mukavaa ostaa valmis hampurilainen, joko kaupasta tai hampurilaispaikasta, luomuvaihtoehtoa ei löydykään. Tai se ei tule ehkä edes mieleen? Kuten luomupizzoille ei luomuhampurilaisilekaan ole syntynyt minkäänlaisia markkinoita.

Jos tämä pitää paikkansa...

Quote
Luonnonmukainen ruoka kiinnostaa erityisesti nuoria aikuisia, pääkaupunkiseudulla ja yliopistokaupungeissa asuvia sekä naisia. Nuorista aikuisista, eli 18–29-vuotiaista noin 60 prosenttia on kiinnostunut luomuruuasta.

... niin kyllä luulisi, että Helsingistä löytyisi edes yksi tai kaksi luomupizzan tai -hampurilaisen tarjontaan keskittynyttä ravintolaa. Ei löydy.

Tämä syy on kyllä jutussa mainittu:

Quote
– Z-sukupolvi on lähtökohtaisesti tiedostavaa, mutta tiedostavuus ei aina – esimerkiksi taloudellisista syistä – näy kuluttamisessa.

Mutta onko siinä kaikki? Esimerkki luomun kuluttajasta:

Quote
Pro Luomu kysyi luomua arjessaan suosivilta kuluttajilta, mikä saa heidät ostamaan luomua ja miksi.

– Koen, että tulotaso, sosioekonominen asema ja toisaalta tuotteiden saatavuus määrittävät tiedostavienkin kuluttajien kulutusmahdollisuuksia. Ostan vähintään kananmunat, maidon, voin, viinin, jauhot ja hiutaleet sekä hedelmät ja kasvikset luomuna. Näen, että tulotasoni noustessa tulen ostamaan vielä nykyistä enemmän luonnonmukaista ruokaa. Kiinnostus luomuun on peruja yli vuosikymmenen takaa, mutta se ei näy kaikilta osin vielä ostoskorissa, kertoo 28-vuotias Juuli Rantala Kuopiosta.

Hänelle ei siis tule mieleenkään, että hän voisi ostaa jotain valmista ruokaa luomuna. Meidän silmiimme lisäksi pistää, että esim. juustoa tai lihajalosteita ei hänen listassaan ole. Viini kyllä on.

***

Jos "vanhukset" lähtevät mökille (vrt.juuri edellä) ja nuoret jäävät kaupunkiin, niin yhtälailla molemmat jäävät vaille luomua.  8)

Koska niin harva silä tosiasiassa edes haluaa.
« Last Edit: 22.04.24 - klo:04:30 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26441
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1281 on: 22.04.24 - klo:05:26 »
Ei tule luomu mitenkään esille myöskään tälla uudemmalla Suomen markkinoille yrittäjällä:

https://kfc.fi/

Ei myydä luomubroileria siellä. Eikä muuallakaan. Tämä ei onnistunut imagoa muuttamaan ja mitään muotia synnyttämään. Tampereellakaan.

Kana on hyvin usein osallisena näissä:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/valmisruoka-1/valmisateriat-ja-keitot/mikroateriat (92 tuotetta)

Mutta luomu ei kertaakaan.
« Last Edit: 22.04.24 - klo:06:11 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26441
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1282 on: 22.04.24 - klo:14:41 »
Täältä saa luomuna kahvileipää:

http://www.tuomonluomu.fi/tag/kahvileivat/

Saako täältä:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/leivat-keksit-ja-leivonnaiset-1/leivonnaiset

Ei saa. Leivonnaisia, pullaa, leivoksia, kakkuja yhteensä 193 tuotetta. Joista yksikään ei ole luomutuote.

Näin vuoden päästä hiukan vaivalloinenkin tarkistus.

Tuomon Luomu vakuuttaa edelleen myös leivonnaistensa olevan luomua.

Mutta S-ryhmä ei. Sillä on tarjolla nyt 212 tuotetta. Yksikään ei ole luomua.

Entä kahvilat ja konditoriat? Eivätkö ne olisi vähän vanhemmalle väelle vastaavia paikkoja kuin hampurilaispaikat tai pizzeriat nuoremmille? Nautittaisin (pieni?) ruoka itse paikalla? Leivos, viineri, ehkä suolainenkin pala? Ei onnistu luomuna. Ihan yhtä vähän kuin on luomupizzerioita, on luomukahviloitakin. Eli Helsingissä: ei yhtään. Nyt saatan erehtyä. En ole kahviloita läpikäynyt. Mutta netissä ne eivät luomua mainosta. Vegeä ehkä, mutta ei luomua. — Vastakkaisesta havainnosta pyydän heti kertomaan tiedon tänne.

Tai kokeiltaisiinko kahvilassa? Kysyttäisiin, saako jotain leivosta tms. luomuna?
« Last Edit: 22.04.24 - klo:15:46 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26441
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1283 on: 24.04.24 - klo:06:03 »
Jos taas yrittäisi vähän yhteenvedonomaisesti asiaa lähestyä, niin luomu, luomuväki on oikeastaan saanut kunnolla jalkansa oven väliin vain julkisen sektorin laitosruokailussa.

Jossa päätöksiä tehdään poliittisesti ja muiden puolesta. Mutta niillä syömisen alueilla, joilla tehdään omia ostopäätöksiä (omalla rahalla), luomu ei lainkaan jyllää.

Eikä tällä hetkellä luomusta voi oikeastaan puhua minään trendinäkään, tulevaisuuden ruokana. Erityisesti ei, jos katsotaan, mitä kaupoista tai muista ruoan myyntikanavista menee todella enenevästi kaupaksi. Erityisesti edellä esille ottamani valmisruoka (monine muotoineen ja myyntipaikkoineen) on asiassa hyvä esimerkki. Ja oikeastaan on hiukan säälittävääkin, kuinka luomuväen ainoa toivo on enää "Z-sukupolven" gallupeissa ilmoittamassa kiinnostuksessa.

Olemme todistamassa, miten luomu nyt palaa Suomessakin hyvin pieneen lokeroonsa, nicheensä. Siihen taloudelliselta merkitykseltään noin myymäälänäpistyksien kokoiseen.
« Last Edit: 24.04.24 - klo:10:22 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26441
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1284 on: 26.04.24 - klo:05:46 »
Tiedän ihmisiä, joilla työpäivän lomassa saattaa ruokailu jäädä tällaisten tuotteiden varaan:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/leivat-keksit-ja-leivonnaiset-1/keksit/valipalakeksit

92 tuotetta. Ei yhtään kuomutuotetta.

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/maito-munat-ja-rasvat-0/rahkat-vanukkaat-ja-jalkiruoka/muut-valipalat-ja-jalkiruoat

23 tuotetta. Ei yhtään kuomutuotetta.

Ehkä nuo ovat jo edelläkin vilahtaneet. Mutta näin ovat tulleet esille käytännössä kaikki kanavat ja tavat, mitä kautta syötävää saa. Ja noin vähän sitä kysytään, halutaan sen olevan luomua.

Ainoa luomulle hiukan menestystä tarjoava tie (toistaen) tuntuu olevan tämä:

Lisää lähi- ja luomuruokaa dynaamisella hankinnalla -oppaan julkistuswebinaari

Mutta siinä asiaa haluaakin (lihav. HJ):

Quote
Moni ruokapalveluita tarjoava julkisen sektorin toimija haluaisi lisätä paikallisten lähi-, pien- ja luomutuottajien tuotteiden tarjontaa.

Ei siis sielläkään  julkisen sektorin ruokailija.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26441
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1285 on: 27.04.24 - klo:05:09 »
Näistä tavoitteista (yhä voimassaolevista, kun ne tuolla ovat!) 1. ja 3. eivät ole onnistumassa:

https://mmm.fi/luomu

Quote
Luomu 2.0 -ohjelman tavoitteet vuoteen 2030 mennessä ovat:

1. Luomun kulutuskysyntä kasvaa – luomun markkinaosuus viiteen prosenttiin 2030. Luomutuotteiden kulutuskysyntää, vientiä ja luomutuotantoa on kasvatettava tasapainoisesti.
2. Ammattikeittiöiden luomun käytön lisääminen. Suomen Kansallisessa hankintastrategiassa luomun käytön tavoitteeksi julkisissa keittiöissä on asetettu 25 prosenttia vuoteen 2030.
3. Luomuelintarvikkeiden jalostusaste nousee. Luomukysynnän kasvu on suoraan riippuvainen elintarvikkeiden jalostusasteen nostamisesta ja uusien tuotteiden saattamisesta markkinoille.

Kulutuskysynnän romahduksesta edellä. Markkinaosuus on nyt 1,9%. Ja mennään jo vuodessa 2024. Eikä hallitus tai edes eduskunta voi määrätä kuluttajia luomua haluamaan. Luomutuotanto on selvästi vähentynyt. Vaikka ihan viimeisin tieto vielä puuttuukin. (Samoin se puuttuu luomuviennistä.)

Valmistuotteet ovat hyvä "proxy", merkki jalostusasteesta. Valmisruokaa, laajasti ymmärrettynä, on luomuna hyvin niukasti. Jopa makkaraa. Eikä merkkejä asian muuttumisesta juuri ole. Niin, ei oikeastaan yhtään. Vaan vanhojakin luomujalosteita katoaa markkinoilta.

Tavoitteen 2. onnistuminenkin tuossa määrin on lopulta hyvin epävarmaa. Päätösvalta on valtaosin kuntatasolla. Josta joistakin löytyy tuohon halua. Joistakin taas ei. Koska mm. se maksaa. Myös muunlaisesta kapinamielestä on jo merkkejä ilmassa.
« Last Edit: 27.04.24 - klo:06:56 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26441
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1286 on: 27.04.24 - klo:13:52 »
Itse asiassa tämäkin on täysin alkutekijöissään (eli aloittamista vaille valmis, kuten Savossa kuulemma sanotaan):

Quote
7. Luomuvesiviljelyn käynnistäminen. Luomukalalle on kysyntää.

Koska luomukalalle Suomessa ei ole kysyntää.

Osittain päällekkäin tuon kanssa voi todeta täyden tapahtumattomuuden luomukalassa. Siinäkin uskallan "mutulla" sanoa, että mitään ei tule tapahtumaankaan. Sen varmistaa jo yleinen suomalainen väärinkäsitys, että itse puhtaista järvistämme pyydetty kala on luomua. Se riittää kuluttajille. Mitään erityistä hinkua ei heillä ole ostaa EU-sääntöjen mukaista luomukalaa.

Saman tyyppiseen kysynnän puutteeseen on tyssännyt tämäkin:

Quote
6. Luomukeruualueen kasvattaminen. Suomalaisten luonnontuotteiden kysyntä on suurta ja kysynnän kasvulle on mahdollisuuksia erityisesti vientimarkkinoilla.

Ainakin kotimarkkinoilla. Ulkomaalaisten huijaaminen on pitkään katsottu luvalliseksi. Uutisestamme vuodelta 2013:

Lappilainen silmänkääntötemppu

Quote
Mutta kuinka kauan kestää, ennen kuin kuluttajia alkaa koko juttu liiaksi naurattaa? Tällaisella "kynänvedolla" siis yhtäkkiä aivan samat marjat ja muut luonnonantimet muuttuivatkin arvokkaaksi (eli hintavaksi) luomuksi?

Onkohan kuluttaja sitten kuitenkaan valmis, pitemmän päälle, maksamaan paljonkaan (luomu)lisää tuollaisen kirjoituspöytätyön tuloksista? Tai yhtään mitään?

(No, jos jotain keskieurooppalaisia tällä pystytään huijaamaan, niin voisihan se ehkä hiukan parantaa yhä tuontivoittoisemmaksi muuttuvan luomun "kauppatasetta".)
« Last Edit: 28.04.24 - klo:05:03 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26441
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1287 on: 28.04.24 - klo:06:12 »
Tällainen tieto pizzoista:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Pizza

Quote
Suomessa ostetaan vuodessa noin 40 miljoonaa pakastepizzaa, keskimäärin yli 100 000 pakastepizzaa päivässä

Tieto tai arvio lienee noin 5 vuotta vanha. Joten määrä on saattanut kasvaa. Jonkinlaisen arvion saamme vaikka tästä listasta niihin käytetystä rahamäärästä:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/pakasteet-1/pakastepizzat/pakastepizzat

Jos konservatiivisesti käytämme 4 euron kappalehintaa, siitä tulee 160 miljoonaa. Jos tuohon vielä lisätään pizzerioista ostetut ja usein kotiin kuljetetut pizzat, puhumme summasta, joka jo lähenee luomuun Suomessa käytettyä rahamäärää!

Joten luomupizzojen lähes täydellinen puute markkinoilla ei välttämättä olekaan mikään pikkujuttu, kuriositeetti? Kun siihen vielä lisätään luomun kehno asema piirakoissa, valmiissa leivissä ym. Niin... niin ei hyvältä näytä. Luomun kannalta.

Vielä. Jopa valmista pizzataikinaa tarjotaan:

https://www.s-kaupat.fi/hakutulokset?queryString=pizzataikina

7 tuotetta. Ei yhtään luomua.

Tai valmiita pizzapohjia:

https://www.s-kaupat.fi/hakutulokset?queryString=pizzapohjat

2 tuotetta. Kumpikaan ei luomua.


PS. 29.04.24: Onko tätäkään, Vuoden luomutuote 2022 -voittajaa, enää oikeasti S-kaupan tarjonnassa?

Mamman Pizzaöljy (luomu)
Kaikki Lemmon Luomu -tuotteet
~6,95 €
34,75 €/l


Asiaa ryhtyy epäilemään kun haulla kaupan valikoimista löytyy sillä nimellä vain tällaisia tuotteita:

https://www.s-kaupat.fi/hakutulokset?queryString=Mamman++pizza%C3%B6ljy

Tai näin:

Quote
Voi ei, hakusanalla ”pizzaöljy” ei löytynyt tuloksia!
« Last Edit: 29.04.24 - klo:06:54 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26441
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1288 on: 28.04.24 - klo:11:45 »
Tässäkin MMM:n tavoitteessa kysyntä ratkaisee:

Quote
4. Suomesta merkittävä luomutuotteiden viejämaa. Vientiä varten on kehitettävä kullekin markkinalle soveltuvia tuotteita ja nostettava luomutuotteiden jalostusastetta.

Ulkomaalaisten kysyntä. Josta siitäkään ei ole mitään rohkaisevia merkkejä. (Odottelemme kyllä vielä Pro Luomun uusimpia tietoja luomuviennistä. Ja luomutuonnistakin, kyllä. Mutta se on sitten toinen juttu.)

Tämä tavoite (lihav. HJ) alkaa olla jo tragikoominen:

Quote
5. Tuotannon lisääminen. Tuotannon on vastattava kysynnän kasvuun tuottamalla markkinoille riittävästi luomutuotteita.
« Last Edit: 28.04.24 - klo:12:35 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 26441
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1289 on: 01.05.24 - klo:07:26 »
MT:

Grillikausi alkaa: Nämä lihat tirisevät suomalaisten mökeillä kesällä

Artikkelissa ja täällä esitetyistä syistä luomuliha ei niillä juurikaan tirise.

Quote
”Mehevät ja edulliset lihat ovat nousussa. Porsaan kasslerin, broilerin paistileikeen ja naudan entrecôteen suosio kasvaa. Niiden ajureina on mehevä lopputulos ja edullisempi hinta”, Järvinen sanoi.
[..]
Broileri on suosituinta grillattavaa lihaa ja sen edelleen kasvavaa suosiota selittää useampikin tekijä. Kananpoikaa on opittu grillaamaan ja se valmistuu nopeasti. Koska broileri on itsessään miedon makuista, on sitä helppo maustaa.

Makkarat tirisevät toki grilleissä perinteiseen tapaan ja niissä juustomaut ovat suosituimpia. Juusto tuo makkaraan mehevyyttä. HK tuokin markkinoille takaisin kuluttajien toiveesta pippurijuusto-Kabanossin.

Luomubroileri putoaa kuvasta sen hinnan takia. Luomumakkara, koska sitä ei lainkaan markkinoilla ole.

Muiden mainittujen lihalaatujen osaltakaan luomua on hyvin rajallisesti tarjolla. — Täytyy ehkä päivittää tietomme. Myös hintatasosta.
« Last Edit: 01.05.24 - klo:10:58 by Heikki Jokipii »