Pro Luomu yrittää nyt tällaisella. Eli se on teettänyt taas mielipidetutkimuksen. Ja tehnyt siitä lehdistötiedotteen (17.4.2024):
Luonnonmukainen ruoka kiinnostaa eniten nuoria ja naisia – suomalaisten kiinnostus luomuun säilynyt ennallaan vaikeassa markkinatilanteessaTämä täällä jo kauan sitten esiin nostamamme
ristiriita tulee heti esille:
Luonnonmukainen ruoka kiinnostaa yhä inflaatiosta ja ruoan hinnan noususta huolimatta. Alle 20 000 euron bruttovuositulojen talouksissa luomuruoka kiinnostaa eniten, mutta luomuruokaa ostetaan kuitenkin selvästi eniten kotitalouksissa, joiden bruttotulot ylittävät 85 000 euroa vuodessa. Asiantuntijan mukaan kiire, raha tai mukavuudenhalu voivat estää arvojen mukaisen ostokäyttäytymisen.
Kiinnostus luonnonmukaiseen ruokaan on säilynyt suomalaisten keskuudessa ennallaan vaikeassakin markkinatilanteessa, selviää Pro Luomun tammikuussa 2024 teettämästä kuluttajatutkimuksesta (Kantar Agri).
Luonnonmukainen ruoka kiinnostaa erityisesti nuoria aikuisia, pääkaupunkiseudulla ja yliopistokaupungeissa asuvia sekä naisia. Nuorista aikuisista, eli 18-29 -vuotiaista noin 60 % on kiinnostunut luomuruuasta.
Mutta voiko Pro Luomu enää yrittää juuri muuta? Tässä tilanteessa:
Mutta sitten uutisen sanomaan (ja hiukan kritiikkiäkin):
Luomutuotteita myytiin päivittäistavarakaupassa 352 miljoonalla eurolla vuonna 2023, arvioi luomualan yhteistyöjärjestö Pro Luomu. Myynti laski 6 prosenttia edellisestä vuodesta. Luomun osuus päivittäistavarakaupan kokonaismyynnistä oli noin 1,9 prosenttia. Tiedot julkaistiin maa- ja metsätalousministeriön ja Pro Luomun järjestämässä Luomufoorumissa Kouvolassa.
Eräs maaginen raja siis alitettiin. Luomun osuus Suomessa on nyt alle 2%.
Asiaa on perusteellisesti käsitelty täällä myös tässä triidissä:
Minkä sosiaaliryhmän (taloudellista) etua luomun tukeminen lopulta edistää?***
Tämä oli laitettu ko. tiedotteessa hänen sanomakseen:
[..] Torjunta-ainejäämistä pitäisi puhua enemmän, jotta ihmiset aidosti ymmärtäisivät, miksi luomu voi joskus olla hieman kalliimpaa. Hintaero on kuitenkin hyvin pieni, jos kyseessä on terveyden ja ympäristön kannalta kestävämpi valinta”, kertoo 35-vuotias Mari Vänttinen Jyväskylästä.
(lihav. HJ)
Täällä lienee tullut selväksi, että
a) hintaero ei ole pieni
b) luomu ei ole terveyden kannalta kestävämpi valinta
c) luomu ei ole ympäristön kannalta kestävämpi valinta
Se joukko, joka ajattelee Mari Vänttisen tavoin, on kuitenkin kutistunut luomuväen kannalta katastrofaalisen pieneksi. Tai ainakin se rahamäärä, joka luomuostoksiin käytetään. – Nyt muuten tulee uutisia, että ruoan hinnannousu olisi pysähtynyt. Jos
yleinen hintojen nousu on pelottanut ihmisiä niin, että he ovat vähentäneet
luomun ostamista, nyt kai odotettavissa olisi siihen muutos? Vaan tuskinpa sellaista tulee. Pro Luomunkin arvion mukaan, myönteisistä gallup-tuloksista*) huolimatta,
luomumyynnin elpymistä Suomessa saadaan vielä odottaa .
Näinkin:
"Lisäksi saatavuus vaihtelee; kaikkia tuotteita ei saa luomuna samasta kaupasta. Olisi hienoa, jos luomutuotevalikoima lisääntyisi, mutta se vaatii sen, että myös me kuluttajat ostamme ja kysymme luomutuotteita paikallisilta kauppiailta”, sanoo 32-vuotias Linda Hollo Helsingistä.
Mutta te kuluttajat ette osta ja ilmeisesti ette edes kysy. Luomukalaa (
edellinen puheenvuoro) ei esimerkiksi ilmeisesti juuri kukaan ollut kysynyt. Ynnä
tämä lista tuoteryhmistä, joita ei ole kaivattu luomuna.
_____
*) joita kummasti aina onnistutaan saamaan. Ei, en epäile, että tutkimus olisi tehty väärin. Mutta sanokaamme näin: 60 tai vielä 28 prosentin ja toisaalta alle 2 prosentin välillä on iso ero. Sitä on lupa kummastella.