Tämä tieto kertoo ehkä enemmän luomun oikeasta kysynnästä kuin Pro Luomu edes haluaisi (kooste s. 17):
Vuonna 2023 suosituimmat
luomutuotteet olivat banaani,
kananmunat, maito,
appelsiinimehu ja kahvi.
Nimittäin sem, että luomun kysyntä kohdistuu lopulta hyvin
harvoihin tuotteisiin tai tuoteryhmiin. Siinä ovat nuo, mutta edellä on kartoitettu katvealueita, tuoteryhmiä, joita ei osata pyytää luomuna. Vaikka muuten osataan ko. tuotteita pyytää (ostaa). Katvelueet ovat laajat.
Tuosta voidaan kuvitella luomuihmisen aamiainen. Banaani, kananmunat, maito, appelsiinimehu ja kahvi ovat luomua. Mutta leipä, juusto ja vihannekset, tai jokin makea pulla, eivät sitten olekaan. Aamiaispekoni tms. ei luultavasti ole myöskään. (Puuro
varmaankin on, myös kotona.) Jo lounaalla luomu sitten lähes kokonaan unohtuu.
Näin muodostuu kuva, jossa luomun käyttö on vähän rituaalinomaista, liittyy tiettyhin tilanteisiin ja tuotteisiin. Mutta ei muihin. Näin juuri kotimaisen luomutuotannon merkitys jää lopulta hyvin vähäiseksi. Itse asiassa voisimme olla kokonaan ilman sitä. Ja kukaan ei huomaisi mitään. Luomua olisi täysin riittävästi halullisille kaupassa. Mutta
kaikki olisi ulkomailta tuotua. Ehkä kananmunat poikkeuksena?
***t
Ja eikó se ole lopulta ihmeellistä, että luomutuotteita ei käytännössä lainkaan mainosteta sanomalehdissä? Voisi kuvitella, että kallistakin luomutuotetta yritettäisiin myös sitä kautta myydä? Kyllä kallistakin tavaraa muutoin mainostetaan. Mutta luomua potentiaalisesti ostavien määrä lienee kauppiaan näkökulmasta liian pieni tms.?