Mitä koronatoimenpiteistä johtuva taloudellinen taantuma merkitsee luomun kysynnälle?
Viimeksi ei paljon:
Luomun kulutus yhä kasvussa Luomun osuus Suomen elintarvikemarkkinoista on noussut 1,7 prosenttiin.
Talouden taantuma näkyy kuitenkin luomutuotteiden myynnin kasvuvauhdissa. Globaalisti luomun myynti lisääntyy yhä ripeästi, noin 4–5 prosenttia vuodessa.
Pro Luomu ry:n arvion mukaan luomuelintarvikkeita myytiin Suomessa noin 220 miljoonalla eurolla ajanjaksolla 1.7.2013–30.6.2014. Myynti lisääntyi kaksi prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta.
Mutta jotain siis kuitenkin. Tämä taantuma tulee varmasti myös olemaan jyrkempi. Niinpä voi hyvinkin olla, että Pro Luomu joutuu myös ensi vuonna julkaisemaan samantyyppisen tiedotteen kuin silloinkin (2014):
Luomumarkkinoiden raju kasvu tasaantui Siinäkin:
Hän [Kottila] arvioi, että myös talouden laskusuhdanne hidastaa tällä hetkellä luomun kysynnän kasvua.
Tähän
osaan kuluttajista ei välttämättä taantumakaan vaikuta:
[...] luomun kuluttajien perusjoukko koostuu kahdesta ryhmästä:
niistä, joilla ON ideologia ja niistä, joilla EI OLE puutetta rahasta.
Mutta muihin luultavasti vaikuttaa. Luomubarometriin ilmoitettuihin aikomuksiin
viime vuonna ei ole nyt luottamista.
"Mustan joutsenen" roolissa ovat nyt sitten ne koronatoimenpiteet, jotka vaikuttavat
joukkoruokailuun. Muualla maailmassa on jo yksityisiäkin ravintoloita määrätty suljettaviksi, meillä ei vielä. Niin, HOK-Elanto sulki itse ravintolansa, joksikin ajaksi, pääkaupunkiseudulla.