• Welcome to Tuottava Maa Turvattu Luonto.
 

Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla

Started by Heikki Jokipii, 07.11.07 - klo:16:24

Previous topic - Next topic

Heikki Jokipii

Koska luomuväki tuossa eri tavoin korostaa maailman luomumarkkinoita, on tehtävä vielä se yksi jakolasku.

97 miljardia euroa jaettuna maailman väkiluvulla 7,8 miljardia tekee 12 euroa 44 senttiä.

Heikki Jokipii

#736
Niin, ja sitten tämä vertailukohta:

Global Fast Food Market will reach USD 690.80 Billion in 2022: Zion Market Research

QuoteAccording to the report, global fast food market was valued at over USD 539.63 billion in 2016, is expected to reach above USD 690.80 billion in 2022 and is anticipated to grow at a CAGR of slightly above 4.20% between 2017 and 2022.

Tuo billion on tietysti suomeksi miljardi.

Heikki Jokipii

#737
Twiittien vaihtoa saksaksi:

***

Michael Miersch 🦔
@MMiersch ·18t
110 Prozent der Deutschen waren noch nie bei McDonald’s, 120 Prozent habe noch nie eine Pornoseite im Internet gesehen und 130 Prozent lesen in ihrer Freizeit am liebsten ein gutes Buch
Lainaa twiittiä

Forum Grüne Vernunft
@gruenevernunft · 18t
90 Prozent der Verbraucher geben an, Bio-Lebensmittel zu kaufen. Die Selbsteinschätzung steht im krassen Gegensatz zu den realen Marktanteilen.
https://www.agrarzeitung.de/nachrichten/politik/bioprodukte-verbraucher-verhalten-sich-widerspruechlich-90120


Heikki Jokipii

Quote from: Heikki Jokipii on 15.02.20 - klo:04:12
Taikauskoisuuteen emme kehota, mutta jos joku luomufirma mainitaan täällä oikein nimeltä, se tietää usein huonoa onnea firmalle tulevaisuudessa.  8)

Pahalta näyttää:

Romahdus: Osaamattomuus viljakaupoissa maksoi Apetitin tuloksen

Apetit on täällä mainittu.

Heikki Jokipii

#739
Tuolta saimme tällaisen tiedon (lihav. HJ):

Quoteâ€" Kaikki vegaaniset tuotteet sekä maustamaton liha ja kala kiinnostavat luomuna. Uusin luomuhitti on hapankaali, sillä fermentoidut eli hapatetut ruoat ovat nyt suosittuja, kertoo S-market Kasarmitorin marketpäällikkö Meri-Johanna Merilaid tiedotteessa.

Mutta kuinka kauan mahtaa tuon hittituotteen lento ja menestys kestää, jos arvioimme sitä tästä näkökulmasta:

Quote from: Heikki Jokipii on 11.02.20 - klo:03:17
Nyt ne koskevat vielä vuotta 2018. Mutta jos menemme asioiden edelle, ja ekstrapoloimme tuossa, että myös luomukaalin sato kasvaisi 46% kuten sen viljelypinta-alakin, luomuvalkokaalin sato nousisi 410 000 kilosta noin 600 000 kiloon. Luomukaalin Ruokaviraston ilmoittamassa viljelyalassa 2018 oli kyllä ilmeisesti mukana n. 12 hehtaaria muutakin kaalia.

Mutta näin siis osaamme edelleen kuvitella, että kun rivitaloyhtiö haluaa oman osansa Suomen luomukaalisadosta, se ostaa yhden kaalinkerän, joka sitten jaetaan perheiden kesken, perheenjäsenten lukumäärä huomioon ottaen siten, että jokaista syöjää kohti tulee 109 grammaa.

Mutta täytyy noita ihmetellä muitakin. Mitä iloa on siitä, että luomuliha "kiinnostaa", jos sitä tuotetaan ja on myynnissä vain n. 1% kaikesta lihasta. Kalasta saamme tuoreehkon tiedon täältä:

QuoteHeikoiten on saatavilla luomukalaa, mutta muuten luomua löytyy lähes joka tuoteryhmästä.

Kalaa ei Pro Luomun vuosittainen kooste ole koskaan edes maininnutkaan. Viimeinen sen asiaa koskeva artikkeli on vuodelta 2013:

Miksi luomukala ei polski Suomessa?

Mutta kaikkia noita saattaa silti löytyä  S-market Kasarmitorin luomuasiakkaille. Jos ei heitä ole liian monta.

Heikki Jokipii

Quote from: Heikki Jokipii on 05.02.20 - klo:13:45
Eipä yllätä tämäkään:

It’s Pure ketju hakeutuu vapaaehtoisesti konkurssiin

<klips>

QuoteToivottavasti toiminnan jatkuvuuteen löytyy ratkaisu, joka on hyvä niin ketjun loistavalle henkilökunnalle, erinomaisille yhteistyökumppaneille kuin myös kaikille asiakkaillemme.

Samaan tapaan Talman Luomu toivoi toiminnalle jatkajaa. Sille sellaista ei tullut.

Netti-ilmoituksesta:

https://www.kauppakeskusmylly.fi/tuotteita-ja-tarjouksia/

QuoteIT’S PURE LUOMU SMOOTHIE

Raikkaat 100% luomuhedelmää sisältävät smoothiet nyt kimppa-alessa!
2 kpl / 5â,¬ (yksittäin ostettuna 2,99â,¬)

Tuotteissa on It’s Puren logo. Sen vanhaa varastoa myydään siis nyt muualla pois.

It’s Purella oli tuossa raisolaisessa kauppakeskuksessa myymälä. Ei ole enää. Nyt siellä on Ruohonjuuri.

Heikki Jokipii

#741
Laitan tähän kun Alarotu on täällä usein mainittu. Tämä merkitsee varmaan muutoksia Pro Luomussakin:

S-ryhmän päivittäistavarakaupan vetäjä vaihtuu â€" Sampo Päällysaho korvaa Ilkka Alarodun

QuoteS-ryhmän vähittäiskaupan kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu siirtyy johtamaan kaupparyhmän Viron ja Pietarin alueen marketkauppaa.

Eikö Alarotu ole (puheenjohtajana) vetänyt Pro Luomua sen alusta asti? Nyt asia muuttunee?

Aivan vilpittömät menestyksen toivotukset hänelle uudessa tehtävässään. Ilkka Alarotun Pro Luomun, ja hänen itsensä kanssa keskustelumme on ollut aina asiallista.  Asiat ovat riidelleet.  Hänen johtamaansa Pro Luomua olemme silloin tällöin jopa erikseen kehuneet. Toki kritisoineetkin, sehän on meidän tehtävämme.

Heikki Jokipii

#742
Tapola yrittää ottaa osansa tästä avautuneesta markkinaraosta:

TAPOLA SATSAA NÃ,,YTTÃ,,VÃ,,STI LUOMUUN

QuoteLihalehti 1/ 2020, teksti Minna Nurro, kuvat Tapola ja Pro Luomu ry

Tapola Oy on lähtenyt mukaan luomulihabisnekseen isolla satsauksella: yhtiö toi tammi-helmikuun vaihteessa markkinoille kokonaisen tuoteperheen luomusianlihavalmisteita. Tamperelaisyhtiö hakee luomusta kasvua ja uutta tukijalkaa nykyvalikoiman rinnalle.

Toimitusjohtaja Kristian Tapola kertoo, että yhtiön lähtö luomulihamarkkinoille oli useiden tekijöiden summa. Perheyhtiö on jo jonkin aikaa etsinyt uutta tukijalkaa liiketoiminnalleen, ja myös luomu on ollut esillä näissä keskusteluissa. Päätöstä vauhditti tieto luomusianlihatuotteisiin erikoistuneen Talman Luomun konkurssista viime vuonna.

Tästä oli jo hiukan tietoa edellä 21.12.19. Ja edellä oli myös aavistus, että joku pyrkisi täyttämään Talman Luomun jättämän tyhjän kohdan. Joka ei tosin ole valtavan suuri, mutta jonkin kokoinen kuitenkin.

Heikki Jokipii

#743
Quote from: Heikki Jokipii on 06.02.20 - klo:12:26
Quote from: Heikki Jokipii on 05.02.20 - klo:13:45
Varmaankin eräs niistä erityisen tappiollisista myymälöistä oli se yksi Helsingin Itäkeskuksessa, jonka vieritse kävelymatkani usein kulkee. Erittäin harvoin näin siellä asiakkaan ohi mennessäni. Koko sen vähän yli vuoden aikana kun se uudessa paikassaan on sijainnut.

Kävelin äsken kotiinpäin sitä kautta. It's Pure -myymälää ei siellä enää ole. Pimeänä, lasien takaa näkyivät muuttolaatikot.

Kävelin taas. Nyt tila oli ihan tyhjä. Ei tällä paljon merkitystä ole, mutta taisi tulla yhteensä pari vuotta seurattua sen liikkeen kuolinkamppailua.

Heikki Jokipii

#744
Nyt ilmeisesti It's Puren jäljelle jäänyttä varastoa myydään muualla pois huimin alennuksin:

https://www.matsmart.fi/luomu-inkivaariglogi

QuoteSäästät: 21,97 â,¬ (-92%)

No, pääseepäs joku sanomaan, ettei se luomu ole ollenkaan kallista.

Heikki Jokipii

#745
Kaksi tarinaa, molemmat kyllä vaimoni kautta.

Hän oli kuuliaisesti muiden mukana korona-hamstraamassa paikalllisessa Alepassa. Tietysti hernekeittosäilykkeitä kuten asiaan kuuluu.

Ei ollut enää yhtään jäljellä. Paitsi omalla hyllyllään luomuhernekeittopurkkeja.

Hänen tuttavansa kertoi samoin käyneen näkkileivän kanssa, toisessa kaupassa. Muu näkkileipä loppu. Paitsi luomu.

Heikki Jokipii

#746
Quote from: Heikki Jokipii on 10.11.19 - klo:06:13
Tamminen nyt siis jyrää noilla markkinoilla. Kun Lidl tulee mukaan, se tietysti vähän tasaa tilannetta. Uudesta tulokkaasta markkinoilla - joka korvaisi Talman Luomun - ei ole tullut julkisuuteen tietoa.

Näin siinä sitten kävi:

TAMMINEN OSTI TALMAN LUOMUN TUOTANTOTILAT JA LAAJENTAA TUOTEVALIKOIMAANSA KYPSIIN TUOTTEISIIN

Ihan vaille kilpailua ei tuo niche-markkina jää, koska Tapola on myös tullut mukaan, ks. edellä 10.03.20.


Heikki Jokipii

#747
Mitä koronatoimenpiteistä johtuva taloudellinen taantuma merkitsee luomun kysynnälle?

Viimeksi ei paljon:

Luomun kulutus yhä kasvussa

QuoteLuomun osuus Suomen elintarvikemarkkinoista on noussut 1,7 prosenttiin.

Talouden taantuma näkyy kuitenkin luomutuotteiden myynnin kasvuvauhdissa. Globaalisti luomun myynti lisääntyy yhä ripeästi, noin 4â€"5 prosenttia vuodessa.

Pro Luomu ry:n arvion mukaan luomuelintarvikkeita myytiin Suomessa noin 220 miljoonalla eurolla ajanjaksolla 1.7.2013â€"30.6.2014. Myynti lisääntyi kaksi prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta.

Mutta jotain siis kuitenkin. Tämä taantuma tulee varmasti myös olemaan jyrkempi. Niinpä voi hyvinkin olla, että Pro Luomu joutuu myös ensi vuonna julkaisemaan samantyyppisen tiedotteen kuin silloinkin (2014):

Luomumarkkinoiden raju kasvu tasaantui

Siinäkin:

QuoteHän [Kottila] arvioi, että myös talouden laskusuhdanne hidastaa tällä hetkellä luomun kysynnän kasvua.

Tähän osaan kuluttajista ei välttämättä taantumakaan vaikuta:

Quote[...] luomun kuluttajien perusjoukko koostuu kahdesta ryhmästä:

niistä, joilla ON ideologia ja niistä, joilla EI OLE puutetta rahasta.

Mutta muihin luultavasti vaikuttaa. Luomubarometriin ilmoitettuihin aikomuksiin viime vuonna ei ole nyt luottamista.

"Mustan joutsenen" roolissa ovat nyt sitten ne koronatoimenpiteet, jotka vaikuttavat joukkoruokailuun. Muualla maailmassa on jo yksityisiäkin ravintoloita määrätty suljettaviksi, meillä ei vielä. Niin, HOK-Elanto sulki itse ravintolansa, joksikin ajaksi, pääkaupunkiseudulla.

Heikki Jokipii

#748
Tästä ei ole luettavissa juuri muuta kuin otsikko:

Markkinakatsaus: Poikkeusaika vetää markkinoita moneen eri suuntaan â€" peruselintarvikkeiden kauppa käy, mutta lisäarvotuotteet hyytyvät

Mutta eikö luomukin usein lasketa tähän "lisäarvotuotteiden" ryhmään? Vaikkei sillä meidän mielestämme mitään ylimääräistä arvoa olekaan.

Tuon "mustan joutsenen" tilanne selviää kohta: suljetaanko ravintolat, ja missä laajuudessa? Luomuruoka on tietysti periaatteessa samassa asemassa, mutta ulosmyyntiin se "tarinaruoka" joudutaan sitten myymään etukäteistarnoilla esim. netissä.

Heikki Jokipii

#749
Quote from: Heikki Jokipii on 14.02.20 - klo:08:30
Merkillinenkin on tämä tieto:

QuoteMaailmanlaajuisesti suosituimpia luomutuotteita ovat kananmunat, joiden osuus esimerkiksi Tanskassa on jo yli 30 prosenttia koko myynnistä. Suomessa osuus oli 18 % vuonna 2018.

Myös v. 2019 rahallinen osuus oli Pro Luomun toisen tiedotteen mukaan 18%.

Kun luomunat ovat näinkin paljon kalliimpia (tämä viime vuoden laskelma, edellistä vuotta koskeva, pätee edelleen, määrällinen osuus v. 2019 oli yhä 7%):

Quote from: Heikki Jokipii on 01.03.19 - klo:04:32
PS2. Eikun: jos 7 munalla saa 18 rahaa, yhdellä saa 2,57 rahaa. Jos 93 munalla saa 82 rahaa, yhdellä saa 0,88 rahaa. 2,57 jaettuna 0,88:lla on 2,92. Eli aika tarkkaan kolminkertaisesti luomumunat yhä maksoivat.

Suomessa. Miten sitten lieneekään maailmanlaajuisesti.

Merkillinen on tuo tosiasia. Kun oikeastaan kaikissa muissa tuotteissa luomun osuus on paljon vähäpätöisempi. Hesarissa oli hyvin tasapainoinen artikkeli kananmunista:

Luomua, omegaa ja free rangea â€" miten kananmunat eroavat toisistaan, vai eroavatko ne?

QuoteKaupoissa myytävät kananmunat ovat monelta kantilta katsottuna hyvin samankaltaisia. Ne maistuvat ja näyttävät suhteellisen samalta, ja niiden ravintosisällöissä on vain pieniä eroja. Isoimmat erot löytyvät kanaloista ja kilohinnoista.

Kun senkään mukaan luomumunissa ei ole mitään selkeää silmään pistävää eroa, ei sekään auta tuota "mysteeriä" selvittämään. Hesarin mukaan osuus volyymista olisi nyt 8%. Edelleen täytyy tietysti muistaa, että muiden munien osuus on sittenkin ylivoimainen 92%.