Kysyimme itseltämme v. 2010:
Miksi keskittyä niin mitättömään asiaan kuin luomu?Jos nyt 10 vuoden päästä yrittäisi vastata samaan kysymykseen, niin perusvastaus olisi, että kaikki nuo silloin esittämämme perusteet*) yhä pätevät.
Ehkä pikkuisen pessimistinen johtopäätös tietysti on, että olemme oikeastaan saaneet hyvin vähän aikaan**). Tuolloin tuossakin uutisessamme mainittu "brändivaltuuskunta" kyllä oli ja meni, meidän kritiikkimme saattelemana. Vaikea sanoa, pystyimmekö me vaikuttamaan siihen, että se 50% luomutavoite lopulta haudattiin. Ja unohdettiin.
Mutta 20% tavoite luikerteli harmillisen pysyvästi toisiaan seuraavien hallitusten tavoitteisiin. Ja nyt viimeisessä vaiheessa tulee
sama luomutavoite esiin EU:n kautta.
Niinpä pakko on vain jatkaa. Nyt ehkä tuntuu, että emme välttämättä ole aivan yksin tuota kaikkea kritisoimassa (vrt. tuossa linkissä esiintullut kritiikki EU:n ohjelmalle). Emme toki aivan yksin ole olleet ennenkään, mutta voisiko sanoa, että olemme systemaattisimmin ja jatkuvimmin jaksaneet pistää hanttiin, täällä Suomessa.
_________________
*) sorry tuossa uutisessa olevat toimimattomat linkit. Meillä on tiettyjä teknisiä vaikeuksia (palstamme softassa), joihin emme vielä ole löytäneet ratkaisua. Perustelujemme yksityiskohdat jäävät osittain piiloon.
**) toki
jotain. Eräitä mediassa levitettyjä vääriä tietoja olemme lisäksi saaneet sinnikkyydellämme oikaistuksi. Se, ettei Kuuban luomuviljelyä enää juuri missään Suomessa enää glorifioida, on luultavasti meidän ansiotamme. Ruotsissa tämä myytti
on yhä voimissaan.