Kuten aavistinkin, Lamminparras julkaisi MT-kirjoituksensa myös täällä:
Yliö: Katse nuoriin paljastaa luomun tulevaisuudenNuorten ikäryhmästä myös selkeästi yli puolet kertoo luottavansa vähintään melko paljon siihen, että luomumerkki edistää kestävää kehitystä ja ruuantuotannon omavaraisuutta sekä vaikuttaa myönteisesti maaperän hyvinvointiin, luonnon monimuotoisuuteen ja eläinten hyvinvointiin. Kautta linjan nuorten ikäryhmä erottuu selkeästi siinä, että heidän luottamuksensa luomun ympäristö- ja vastuullisuuslupauksiin on selkeästi muita ikäryhmiä suurempaa.
Nuoret eivät siis ole opiskelleet ja ottaneet asioista tarpeeksi selvää.
Kuitenkin nuorten alle 29-vuotiaiden ikäluokka on myös se ikäluokka, joka kokee juuri nyt voimakkaasti, että elintarvikkeiden hinnan nousu vaikuttaa ostopäätöksiin. Tämä on ymmärrettävää, sillä nuoret ovat usein pienituloisia, opiskelijoita tai vasta työuransa alussa. Iän karttuessa tulotasokin usein kasvaa ja monet saavat lapsia. Silloin entiset nuoret siirtyvät hyvin usein siihen kuluttajaryhmään, joka ostaa luomua Suomessa kaikista eniten, eli pienten lasten vanhemmiksi.
Tulevista teoista ei liene muuta mahdollisuutta kuin kysyä, mitä he aikovat. Mutta eikö nyt olisi ollut sen paikka, että eräällä toisella tavalla olisi selvitetty, mitä tuo ikäluokka on juuri nyt, tähän mennessä, luomua ostanut?
Mutta täältä päin katsoen voi olla samaakin mieltä:
Itseasiassa on jopa pieni ihme, miten valtavan hyvin luomumarkkina on kasvanut Suomessa ja Euroopassa 2000-luvulla, luomutuotteille on selkeästi ollut kasvavaa kysyntää vuodesta toiseen.
Käsittämättömältä se meistäkin näyttää. Niin vähän kun luomun puolesta on sanottavissa. Ja erityisesti niiden pienituloisten nuorten näkökulmasta. Mutta emme siis tiedä, ovatko he luomua juuri osteneetkaan.