Pro Luomun näkemys:
Luomu kaipaa markkinointia – katsaus Ruotsin luomumarkkinaan Mielellään tuossakin esitellään mahdollisimman isoja lukuja:
Ruotsi on ollut pitkään niin sanottujen isojen luomumaiden joukossa. Koko luomumarkkinan arvo oli vuonna 2022 noin 33,6 miljardia Ruotsin kruunua (n. 2,9 miljardia euroa). Julkisissa keittiöissä luomun asema on Ruotsissa vahva, luomua on raaka-aineista noin 37 %. Kun otetaan huomioon koko elintarvikemarkkina, eli päivittäistavarakaupat, Systembolaget, julkiset keittiöt, ravintolat, nettikauppa ja myynti suoraan tiloilta, vuonna 2022 luomun osuus markkinasta oli 8,2 %. Peltoalasta luomussa on 16,4 %.
Vuonna 2023 (viimeisin raportti, edellä, s. 4) luomun osuus*) markkinasta oli
5,5 %. Peltoalasta ja myynnistä (sama raportti, s. 17):
Försäljningen av spannmålsbaserade ekoprodukter
stod stilla samtidigt som de konventionella ökade.
Under kvartal 3 sjönk andelen från 2,1 % till 2,0 %.
Yhteistä virallista optimismia:
Organic Swedenin tekemän kuluttajatutkimuksen mukaan 27 % kuluttajista on ostanut vähemmän luomutuotteita hintojen nousun ja inflaation vuoksi. Tulevaisuudessa luomun ostamista kuitenkin arvioi lisäävänsä 50 % kuluttajista, ja Anton Järild kertoo, että hintojen nousun vuoksi luomun ostamista vähentäneiden odotetaan valitsevan luomua ostoskoriinsa jälleen taloudellisen tilanteen kohennuttua.
Ihan viimeksi ruotsalaisilla on riittänyt rahaa (s. 6) kasvattaa
tavanomaisten elintarvikkeiden kulutustaan 7,1 %. Kun taas luomun ostaminen on vähentynyt 0,5 %. Molemmissa maissa näyttää olevan luomupropagandan kannalta hyödyllistä tiedustella kuluttajien
aikomuksia.
PS. Rivien välissä saatiin tieto, että nämä ryhmät yhä Suomessa toimivat (lihav. HJ):
Pro Luomun luotsaaman luomukasvisten arvoketjutyöryhmän marraskuun kokoontumisessa saatiin ajankohtaista tietoa Ruotsin luomumarkkinan ja erityisesti luomukasvisten tilanteesta. Monipuolisen katsauksen aiheesta esitteli viestintästrategi Anton Järild Organic Swedenistä, joka on Pro Luomua vastaava luomualan kattojärjestö Ruotsissa.
Pöytäkirjoja ei ole netissä näkynyt. Viimeinen kasvisryhmän pöytäkirja täyttää ensi tammikuussa 4 vuotta. Tunnemme Ruotsin tilanteen paremmin kuin Suomen. Ja varmaankin näin myös
tämän tilaisuuden jälkeen.
_____
*) Systembolaget ym. mukaan lukien osuus saattaa olla vähän korkeampi