Author Topic: Ruotsi?  (Read 49994 times)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25399
    • View Profile
    • Email
Vs: Ruotsi?
« Reply #135 on: 25.01.24 - klo:05:21 »
Ei näytä Ruotsin ICA:ssakaan olevan pakastepizzaa luomuna:

https://handla.ica.se/kategori/2152

Myös tästä leipävalikoimasta näyttävät luomutuotteet puuttuvan:

https://handla.ica.se/kategori/358

Ruokaleivän luomuosuus ruotsalaisten ostoksista v. 2022 oli 0,7 %. Kaupasta ostetun pizzan luomuosuudesta ei em. raportista saatu tietoa.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25399
    • View Profile
    • Email
Vs: Ruotsi?
« Reply #136 on: 09.02.24 - klo:09:26 »
Kauan emme joutuneet odottamaan. Nyt tämäkin on täällä:

https://www.ekolantbruk.se/rapporter/svenskt-ekoindex-kvartal-4-2023

Johdannosta:

Quote
För första gången på tre år ökar försäljningsvärdet för ekologiskt i svensk dagligvaruhandel under ett enskilt kvartal, totalt + 2,8 procent. 2023 började med en stor nedgång för den ekologiska maten, men nedgången har bromsat under varje kvartal. Under sista kvartalet ökar istället försäljningen av ekologisk mat.

Mutta sisäsivuilta tulee tieto:

Quote
Ekoförsäljningen ökade något –
konventionellt ökade mer

Lukuina: luomu +2,8%, tavanomainen +6,5%. Lisäksi tuo koski vain vimeistä kvartaalia. Koko vuodessa ei kasvua näy. Vaikkapa kaavioissa s. 4 ja 9  tuo pieni nousu jää täysin näkymättömiin.

Otan tähän vielä tälaiset lainaukset:

Quote
FRUKT OCH GRÖNT
Under kvartal 4 ökade både ekologiskt frukt- och
grönt och konventionellt dito. Andelen ekologiskt av
försäljningsvärdet sjönk från 11,7 % till 11,4 %

Quote
MEJERI
Ekologiska mejeriprodukter minskade i försäjnings-
värde under kvartal 4. Merparten berodde minskade
sålda volymer. Ekoandelen sjönk från 4,8 % till 4,2 %.

Quote
KÖTT
Försäljningsvärdet för ekologiskt kött ökade kvar-
tal 4. Konventionellt kött ökade mindre och ande-
len eko ökade därför något, från 2,1 till 2,2 %.

Quote
ÄGG
Försäljningen av ekologiska ägg steg i såväl värde
som andel då de konventionella ökade något mindre.
Värdeandelen för eko steg från 17,0 % till 18,3 %.

Quote
SPANNMÅLSBASERAT
Försäljningen av spannmålsbaserade ekoprodukter
minskade något samtidigt som de konventionella
ökade. Andelen ekologiskt sjönk från 2,1 % till 1,9 %.

Tuo siis raaka-aineita, alkutuotteita. Jalostetumpien tuotteiden luomumyynnistä saamme sitten tietoa maaliskuussa ilmestyvästä koko vuoden 2023 raportista.
« Last Edit: 10.02.24 - klo:10:50 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25399
    • View Profile
    • Email
Vs: Ruotsi?
« Reply #137 on: 10.02.24 - klo:12:03 »
Luomumyönteiset tahot Ruotsissa tulkitsivat edellisen suoraviivaisesti näin (lihav. HJ):

Ekologiska marknaden vänder uppåt

Quote
— Det är fantastiskt roligt att försäljningen av KRAV-märkt mat nu är på väg uppåt! Vi har sett flera tecken på att en vändning är runt hörnet, bland annat genom ett nytt framåtlut i dagligvaruhandeln med fler ekokampanjer och nya ekologiska produkter i hyllorna, säger KRAVs vd Emma Rung.


Två aktörer drivande till ekologiskt trendbrott

Quote
Försäljningen av ekologiska varor lyfter efter tre år av stora tapp. Ökningen uppgick till 2,8 procent i sista kvartalet 2023.
[..]
Det skriver organisationen Organic Sweden i sin senaste rapport.

– Nu ljusnar det för den ekologiska maten. Vi ser ett större engagemang hos dagligvaruhandeln, framförallt har Hemköp och Willys ökat sina kampanjer för ekologisk mat och dryck. Det får effekt på försäljningen, säger Ida Lind, expert på marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna, i ett uttalande.

Mutta mitä siinä oikeasti tapahtui? Luomun suhteellinen asema jatkoi heikkenemistään. Jostain syystä ruotsalaiset käyttivät nyt enemmän rahaa ruokaan. Mutta siitä lisärahasta luomuun selvästi vähemmän.

Raportin sivulla 2 myönnetään:

Quote
De senaste två åren har inflationen i Sverige varit
den högsta på flera decennier och det har även
påverkat de ekologiska livsmedlen.

Siitä syystä rahaa on mennyt enemmän.
« Last Edit: 05.03.24 - klo:08:29 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25399
    • View Profile
    • Email
Vs: Ruotsi?
« Reply #138 on: 20.02.24 - klo:05:00 »
Ruotsin em. vuosiraportissa 2022 annetttin näin auliisti tietoa s. 25 näihin kuluneista rahamääristä:

Quote
Andra produkter i övrigt-gruppen är
kaffe och te. Det ekologiska kaffet är en
relativt stor produkt som omsatte en halv
miljard kronor 2022 och hade en ekoandel på 9 procent. Ekologiskt te såldes för
132 miljoner kronor och hade en ekoandel på 23,5 procent.

Suomessa täytyy tällaisia asioita vain arvailla eli arvioida. Ruotsissa tiedetään.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25399
    • View Profile
    • Email
Vs: Ruotsi?
« Reply #139 on: 21.02.24 - klo:05:43 »
Pieni otos. Ei näytä Ruotsissakaan tarjottavan luomuvalmispizzoja:

https://handla.ica.se/kategori/2152

https://www.coop.se/handla/varor/frys/fardigt-att-varma/pizza

https://www.willys.se/sortiment/fryst/fardigmat/pizza-paj-och-piroger

Tämä poikkeus, pienempi yritys löytyi:

https://picard.se/products/pizza-4-stagioni-eko

Hintaa sille kyllä näytti kertyneen. Selvästi enemmän kuin noiden isojen ketjujen pakastepizzoille. Vaikka kasvispizza olikin. Jotka myös Ruotsissa näyttävät olevan halvemmasta päästä.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25399
    • View Profile
    • Email
Vs: Ruotsi?
« Reply #140 on: 26.02.24 - klo:08:24 »
Jatkona tähän asian ja ihmettelyyn (Suomen luomukalaa koskien):

Lohen lisäksi Ruotsissa on luomuna tarjolla myös turskaa:

Torskfilé 3-p EKO KRAV Fryst
Änglamark 400g
89,95kr
Jfr 224,88 kr/kg


Merkillistä on, että se on tuoteselosteen mukaan Pohjois-Atlantilta pyydystettyä kalaa. Eikä viljeltyä. Kuitenkin se on saanut KRAV-luomusertifionnin? Ei kai voi olla niin, että Ruotsissa (tai Norjassa?) asioita silloin tällöin katsotaan läpi sormien?

Aavistin tämän:

https://konsumentforum.krav.se/org/krav/d/vad-ar-speciellt-med-krav-markt-fisk/

Eli KRAV tekee omia luomusääntöjään. Jotka eivät ole välttamättä samat kuin EU:lla.

Myös Ekologiska Producenterin vuosiraportti 2022 toteaa s. 21 näin:

Quote
MSC-märkt fisk ingår
I begreppet ekologiskt ingår i det här
sammanhanget även MSC-märkt fisk.
EUs regelverk för ekologiskt saknar regler
för fisk och skaldjur vilket gör att den
MSC-märkta fisken ur ett EU-perspektiv
inte får räknas som ekologisk. Att vi här
ändå väljer att inkludera den beror bland
annat på att den får inkluderas i underlagen för
Kravs regler om andel Kravmärkt av råvarorna som en restaurang
behöver uppfylla för att få Krav-certifiera
sig. En del MSC-märkt fisk som säljs i
dagligvauhandeln är också Krav-märkt.

« Last Edit: 26.02.24 - klo:15:30 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25399
    • View Profile
    • Email
Vs: Ruotsi?
« Reply #141 on: 22.03.24 - klo:11:42 »
Nyt vuosiraportti 2023 on ilmestynyt:

https://www.ekolantbruk.se/rapporter/ekologiska-arsrapporten-2023

Suora linkki pdf-tiedostoon tässä:

https://www.ekolantbruk.se/files/ekologiska-arsrapporten-2023/download

Päällimmäinen sanoma (s. 12):

Quote
Med en hög inflation blir försäljningsvärde ett trubbigt mått på en marknads
utveckling. Stigande priser ger intrycket
att en marknad presterar bättre än den
egentligen gör. Försäljningsvärdet för
ekologiska livsmedel i svensk dagligvaruhandel minskade under 2023 med
2,1 procent. Bakom detta döljer sig dock
prisökningar och en nedgång i sålda volymer på 8 procent.

Myöhemmin yksityiskohtiin.
« Last Edit: 22.03.24 - klo:12:44 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25399
    • View Profile
    • Email
Vs: Ruotsi?
« Reply #142 on: 23.03.24 - klo:05:06 »
Myös Jordbruksaktuellt tulkitsee tilanteen näin:

Utmanade år för eko

Quote
Under förra året minskade den ekologiska försäljningen och den ekologiska arealen. Det visar Ekologiska Årsrapporten som sammanfattar försäljningen av ekologisk mat och dryck.

Under 2023 såldes totalt ekologiska livsmedel för 34,2 miljarder i landet. Det var 7,8 procent av den totala livsmedelsförsäljningen. Andelen som var eko minskade under föra året med 0,5 procentenheter. Räknat i volym minskade försäljningen mer, men den totala värdeminskningen är mer eller mindre oförändrad på grund av högre matpriser.

Kuvituskuvassa se käytti luomulihaa. Mutta itse kiinnitin huomiota siihen, että luomulihan ja -lihatuotteiden*) asema on yhä surkea (raportin sivut 19 ja 30):

Quote
5,8%       1,5%                         1,4%                           0,6%  0,7%
Nötkött, färskt Griskött, färskt Färsk och fryst kyckling Korv  Char

Ja tämä:

Quote
Lammkött nästan borta
Ekologiskt lammkött har nästan för-
svunnit helt från handeln, samtidigt som
försäljningen av konventionellt lammkött
har ökat med 26 procent i värde och 20
procent i volym på fyra år.

______

*) myös näiden maitotuotteiden: juusto 1,6 %. Myös tämä osuus on yhä jopa vaikeasti käsitettavän alhainen: "MATBRÖD 0,6 %".
« Last Edit: 24.03.24 - klo:05:38 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25399
    • View Profile
    • Email
Vs: Ruotsi?
« Reply #143 on: 23.03.24 - klo:05:08 »
Raportti s. 43:

Quote
7. EKOLOGISK PRODUKTION I SVERIGER

Av all jordbruksareal i Sverige brukas en sjättedel ekologiskt. Efter
många år med ökad ekologisk odling har trenden vänt nedåt. Låga
merpriser till de ekologiska lantbrukarna gör att få väljer att ställa om
och allt fler ser sig tvungna att återgå till konventionell produktion

För fjärde året i rad minskade den ekolo-
giska odlingen i Sverige och jämfört med
toppåret 2019 har andelen ekologiskt
av all jordbruksmark minskat från 20,4
procent till 16,6

Nättiä, miten tuollainenkin avoimesti kerrotaan.

Mutta Ruotsiltakin on siis EU:n luomutavoite karkaamassa.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25399
    • View Profile
    • Email
Vs: Ruotsi?
« Reply #144 on: 24.03.24 - klo:05:27 »
Luomutissuttelu Ruotsissa jatkuu. Edellisenä vuonna:

Heti raportin sivulla 4 on valaiseva piirakkakaavio siitä, missä paikassa Ruotsin luomu myydään. Siinä Systembolagetin osuus oli 22%. Mutta ("fyysisen") päivittäistavarakaupankin osuus vain 52%. Julkiset keittiöt 11%, muut ravintolat 7%. – Jälkimmäisiin lukuihin kaipaisin nyt vertailutietoja Suomesta.

Viime  vuonna. Sivulla 10:

Quote
En helikoptervy över livsmedelsmarknadens olika kanaler 2023 visar
att den ekologiska maten tappar andelar i alla kanaler utom System-
bolaget. Handelns andel av ekomarknaden är fortfarande stor, men
har fortsatt att minska under 2023.

Nyt uudet osuudet:

Siinä Systembolagetin osuus oli 22,9 %. ("Fyysisen") päivittäistavarakaupan osuus  50,7 % (verkkokauppa erikseen 3,2 %). Julkiset keittiöt 12,6 %, muut ravintolat 10 %.

Sivulla 22 tarkemmin:

Quote
3.5 SYSTEMBOLAGET

Systembolaget sålde under 2023 ekolo-
giska drycker för 7,83 miljarder kronor.
Det är en ökning med 371 miljoner
kronor eller 5 procent jämfört med 2022.
Därmed stod Systembolaget för 22,9
procent av all försäljning av ekologiska
livsmedel i Sverige 2023.

Ekoandelen fortsätter att öka
Uppgången i försäljningsvärde för
ekologiskt på Systembolaget beror till
ganska lika delar på ökad såld volym och
höjda priser. Nästan hälften av det ökade
försälningsvärdet för ekologiskt 2023
kommer från en ökad försäljning av eko-
logiskt vin. Det beror på att vin står för
79 procent av den totala ekoförsäljningen
vilket innebär att även måttlig ökning av
vinförsäljningen (+ 2,8 procent) ger ett
stort utslag på det sammanlagda försälj-
ningsvärdet för ekologiskt.

Kun ruotsalaisia v. 2023 oli n. 10,5 miljoonaa, käyttivät he keskimäärin luomutissutteluun rahaa 745 kruunua. Eli n. 65 euroa. Melko tarkkaan saman summan, jonka suomalainen samana vuonna keskimäärin käytti luomuun päivittäistavarakaupassa.

Sivun 17 mukaan luomun osuus viineissä on 25,4 %. Luultavasti ne ovat pitkälle vielä biodynaamisia? Hiukan tuota tissuttelua lisäävät nämäkin: LÄTTÖL 25,3%, CIDER OCH BLANDDRYCKER 12,0%.

Mitä yksityisiin ravintoloihin tulee, niin niistä raportti kertoo s. 21:

Quote
I den privata restaurangsektorn har
andelen ekologiskt av inköpen minskat
något under 2023. Men precis som i den
offentliga sektorn gjorde prisuppgång-
en att inköpsvärdet ändå ökade, om än
med marginella 1,8 procent. Inköpen av
konventionella livsmedel ökade dock med
7,5 procent.

Ei tietoa, onko siinäkin mukana luomuviinin myyntiä.
« Last Edit: 24.03.24 - klo:08:47 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25399
    • View Profile
    • Email
Vs: Ruotsi?
« Reply #145 on: 24.03.24 - klo:10:36 »
Nämä tiedot löytyvät kvartaaliraportista 4/2023 (s. 8 ):

Quote
5-ÅRSPERSPEKTIV: Bättre siffror för
ekomat som måste importeras

Ekoförsäljningen totalt ökade under kvartalet. Produkter som
inte kan produceras i svenskt lantbruk ökade i samma takt som
det som kan produceras i svenskt lantbruk. Stark tillväxt för
ägg och kött drog upp det möjligt svenska.

Alla ekologiska livsmedel – Ekologiska livsmedelsom kan produceras i Sverige - Ekologiska livsmedelsom inte kan produceras i Sverige

Kvartal 4            +2,8%   +2,7%   +2,8%
Senaste 5 åren   -2,4%    -8,6%    +6,8%

TABELLEN VISAR förändring i försäljningsvärde i handeln. Den översta raden visar förändringen
jämfört med samma period året före. Femårstillväxten jämför 2023 års utfall med ett
genomsnitt för åren 2017 till 2019. Källor: Egen bearbetning av data från SCB, Nielsen och GfK.


Vaikka niiden luontevampi paikka olisi ollut tuo vuosiraportti.

(Luomu)viini muuten lienee yhä elintarvike, jota ei voi tuottaa Ruotsissa.  8)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25399
    • View Profile
    • Email
Vs: Ruotsi?
« Reply #146 on: 28.03.24 - klo:05:08 »
Viimevuotisesta vuosiraportista:

Ruotsin em. vuosiraportissa 2022 annetttin näin auliisti tietoa s. 25 näihin kuluneista rahamääristä:

Quote
Andra produkter i övrigt-gruppen är
kaffe och te. Det ekologiska kaffet är en
relativt stor produkt som omsatte en halv
miljard kronor 2022 och hade en ekoandel på 9 procent. Ekologiskt te såldes för
132 miljoner kronor och hade en ekoandel på 23,5 procent.

Suomessa täytyy tällaisia asioita vain arvailla eli arvioida. Ruotsissa tiedetään.

Tämänvuotisesta vuosiraportista (s. 25):

Quote
Andra produkter i övrigt-gruppen är
kaffe och te. Det ekologiska kaffet är en
relativt stor produkt som omsatte drygt
400 miljoner kronor 2023 och hade en
ekoandel på 7,5 procent, en markant
nedgång jämfört med 2022. Ekologiskt te
såldes för 138 miljoner kronor och hade
en ekoandel på 23,0 procent

Tuosta "taaksepäin" laskettuna ruotsalaiset käyttivät v. 2023 kahviin ja teehen yhteensä n. 5,9 miljardia kruunua. Josta luomutuotteisiin siis kului n. puoli miljardia kruunua (538 miljoonaa),

Luomutissuttelu on siis siellä noin tai jopa kymmenisen kertaa taloudellisesti merkittävämpää. Mutta tuosta laskettuna ja euroina ruotsalainen käytti noihin toisiin luomuturhakkeisiin keskimäärin n. 4,4 euroa vuonna 2023.

Osti esimerkiksi yhden tällaisen kahvipaketin:

Bryggkaffe Mellanrost
ICA I Love Eco
450g
51,95kr
Jfr 115,44kr/kg


Voimme myös huomata tämän: "en markant nedgång jämfört med 2022".

***

Vaikka kahvin ja teen valmistuksen myöhempiä vaiheita tehdään Ruotsissakin, ei kummallakaan voi perustella luomuviljelyalan lisäämistä ko. maassa. — Kuten ei Suomessakaan.
« Last Edit: 28.03.24 - klo:05:18 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25399
    • View Profile
    • Email
Vs: Ruotsi?
« Reply #147 on: 04.04.24 - klo:07:05 »
Tällaista suurta huolta ja tällaisia suuria suunnitelmia siellä:

Ekologiskt vin ökar stort

Quote
Systembolagets försäljning av ekologiskt vin har ökat med 98 procent det senaste halvåret. Även marknaden för ekologiskt öl och alkoholfritt växer stadigt.
Framgången beror både på konsumenternas efterfrågan och på medveten försäljningsstrategi, säger Therese Elmgren, pressansvarig på Systembolaget till Dagens Nyheter.
Vin och druvor har hamnat i skottelden i debatten om ekologiskt efter att giftrester från besprutning visat sig förekomma i extra stor utsträckning i druvskal. Ekologisk vinproduktion använder inte bekämpningsmedel. Dessutom har kvalitén på de på de ekologiska vinerna ökat, vilket många vinexperter har uppmärksammat.
Systembolaget har också satsat på att marknadsföra de ekologiska vinerna med tydliga märkningar.
Systembolagets mål är att 10 procent av försäljningen ska vara ekologisk år 2020. Idag är den ekologiska andelen 4,9 procent.
(lihav. HJ)

Kun torjunta-ainejäämät ovat viinirypäleissä promillen murto-osia. Ja valmiissa tuotteissa vielä pienempiä. Valmiissa tuotteissa, joihin aivan tieten tahtoen laitetaan (eri keinoin) n. 10 prosenttia (tai enemmän) tunnettua karsinogeeniä! Eli alkohoholia.

Jos tuo viimeinen aikomus toteutuu, ja muu luomumyynti säilyy ennallaan, ruotsalaisesten luomun kulutuksesta lähes puolet olisi luomutissuttelua!
« Last Edit: 04.04.24 - klo:07:10 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25399
    • View Profile
    • Email
Vs: Ruotsi?
« Reply #148 on: 12.05.24 - klo:04:10 »
Ruotsissa on se oma erikoinen KRAV-merkkinsä. Joka tarkoittaa luomua. Ja sitten jotain muutakin. Tässä kuitenkin linkit ko. järjestön raportteihin (tätä keväältä viimeisin):

Året som gått och insikter om framtiden – KRAVs nya Ekobarometer är här
26 apr, 2024


Linkkejä eteenpäin:

https://www.krav.se/om-oss/kravs-ekobarometer/

https://wwwkravse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/sites/2/2024/04/kravs-ekobarometer_april2024_webb-1713791109.pdf

Samanlaisesta kehityskulusta raportoivat kuin Ekologiska Producenter. Selvää alamäkeä huippuvuosista. Ja ihan viimeksi vähän kysynnän elpymistä.*)

Quote
NEDGÅNG SENASTE ÅREN MEN LÅNGSIKTIGT POSITIVT. I början av 2010-talet uppgick försäljningsandelen av ekologiska livsmedel inom dagligvaruhandeln till omkring fyra procentenheter. Under 2013-2017 ökade sedan andelen kraftigt till att nå en topp 2018 på 9,3 procent. År 2022 uppgick försäljningsandelen av ekologiska livsmedel till 8,2 procent

Samaan tapaan kuin Pro Luomu, KRAV panee toivonsa nuoriin. Barometreillaan sekin uskoo löytäneensä trendin, että nuori väki uskoo erityisesti luomuun.

____________

*) Ekologiska Producenter julkaisee kvartaaliraporttinsa n. kuukauden lopussa. Onkohan siinä enää merkkejä ko. käänteestä?
« Last Edit: 12.05.24 - klo:05:22 by Heikki Jokipii »