Luomutissuttelu Ruotsissa jatkuu. Edellisenä vuonna:
Heti raportin sivulla 4 on valaiseva piirakkakaavio siitä, missä paikassa Ruotsin luomu myydään. Siinä Systembolagetin osuus oli 22%. Mutta ("fyysisen") päivittäistavarakaupankin osuus vain 52%. Julkiset keittiöt 11%, muut ravintolat 7%. – Jälkimmäisiin lukuihin kaipaisin nyt vertailutietoja Suomesta.
Viime vuonna. Sivulla 10:
En helikoptervy över livsmedelsmarknadens olika kanaler 2023 visar
att den ekologiska maten tappar andelar i alla kanaler utom System-
bolaget. Handelns andel av ekomarknaden är fortfarande stor, men
har fortsatt att minska under 2023.
Nyt uudet osuudet:
Siinä Systembolagetin osuus oli 22,9 %. ("Fyysisen") päivittäistavarakaupan osuus 50,7 % (verkkokauppa erikseen 3,2 %). Julkiset keittiöt 12,6 %, muut ravintolat 10 %.
Sivulla 22 tarkemmin:
3.5 SYSTEMBOLAGET
Systembolaget sålde under 2023 ekolo-
giska drycker för 7,83 miljarder kronor.
Det är en ökning med 371 miljoner
kronor eller 5 procent jämfört med 2022.
Därmed stod Systembolaget för 22,9
procent av all försäljning av ekologiska
livsmedel i Sverige 2023.
Ekoandelen fortsätter att öka
Uppgången i försäljningsvärde för
ekologiskt på Systembolaget beror till
ganska lika delar på ökad såld volym och
höjda priser. Nästan hälften av det ökade
försälningsvärdet för ekologiskt 2023
kommer från en ökad försäljning av eko-
logiskt vin. Det beror på att vin står för
79 procent av den totala ekoförsäljningen
vilket innebär att även måttlig ökning av
vinförsäljningen (+ 2,8 procent) ger ett
stort utslag på det sammanlagda försälj-
ningsvärdet för ekologiskt.
Kun ruotsalaisia v. 2023 oli n. 10,5 miljoonaa, käyttivät he keskimäärin luomutissutteluun rahaa 745 kruunua. Eli n. 65 euroa. Melko tarkkaan saman summan, jonka suomalainen samana vuonna keskimäärin käytti luomuun päivittäistavarakaupassa.
Sivun 17 mukaan luomun osuus viineissä on 25,4 %. Luultavasti ne ovat pitkälle vielä biodynaamisia? Hiukan tuota tissuttelua lisäävät nämäkin: LÄTTÖL 25,3%, CIDER OCH BLANDDRYCKER 12,0%.
Mitä yksityisiin ravintoloihin tulee, niin niistä raportti kertoo s. 21:
I den privata restaurangsektorn har
andelen ekologiskt av inköpen minskat
något under 2023. Men precis som i den
offentliga sektorn gjorde prisuppgång-
en att inköpsvärdet ändå ökade, om än
med marginella 1,8 procent. Inköpen av
konventionella livsmedel ökade dock med
7,5 procent.
Ei tietoa, onko siinäkin mukana luomuviinin myyntiä.