Author Topic: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla  (Read 596173 times)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1005 on: 11.02.23 - klo:16:12 »
Tämä on 10 vuotta vanha arvio:

Luomulihan markkinakatsaus: tarjonta lisääntymässä

Quote
Luomulihajalosteiden tarjonta on vielä vähäistä, mutta kasvussa. Syksyllä 2013 markkinoille on tullut muutamia uusia luomulihajalosteita, joiden myötä voi odottaa piristystä markkinan kasvuun.

Toisesta 8 vuotta sitten:

Quote
Ostopäällikkö Johanna Holopainen Ruokakeskolta toteaa, että etenkin luomulihajalosteissa on yhä kasvupotentiaalia.

– Luomulihan tuotteistukseen tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota ja hakea luomustakin suurivolyymisia tuotteita. Vain siten luomun osuutta myynnistä saadaan kasvatettua isossa mittakaavassa reippaammin, hän sanoo.

Kolmannesta 2019:

Quote
Luomulihajalosteiden vienti on toistaiseksi vielä vähäistä.

Sittemmin ei muuta. (Paitsi luomukinkuista.) Luomumakkara-haulla Pro Luomun sivustolta ei löydy mitään. Liha-arvoketjuryhmän pöytäkirjasta 06.03.2018 löytyi vielä tämä (lihav. HJ):

Quote
• Luomuliha ja lihavalmisteet kasvavat kaupassa todella hyvin.
• Jauhelihat isona ryhmänä vetää kasvua
• Lihavalmisteissa kärkeä pitävät ruokamakkarat
• Luomulihan kasvaa lihamarkkinaa nopeammin ja luomuliha kasvaa myös
nopeammin kuin luomu keskimäärin
• Liha yksi viime vuoden merkittävistä luomukasvajista

Sitten tähän täällä jo tavanomaisen tarkistukseen:

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuotehaku/liha-ja-kasviproteiinit/makkarat-nakit-ja-pekonit

126 tuotetta. En löytänyt tuosta joukosta yhtään luomutuotetta.

Tavalliseen tapaan sanottuna: kyllä niitä on olemassa (kuten selvisi tuosta pöytäkirjaotteesta). Mutta ei ollut tuossa otoksessa.

Vertailuun tämä tieto: Ruotsissa (ss. 12-13) lihajalosteiden, leikkeleiden (chark) osuus luomuna on 1,1%. Tai oli vuonna 2021.

Ja Jarrumieheltä tämä huomio:

Pro Luomu kertoo tiedotteissaan vain kaikkein parhaimpien tuoteryhmien myynnin osuudet.

Niin. Tässä taisi tulla se, mitä minä halusin tästä kysymyksestä sanoa.  8)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1006 on: 13.02.23 - klo:05:10 »
Nyt on itsessään jännittävää, miten tuo Pro Luomun tiedote otetaan valtamediassa vastaan. Se kun ei nyt kerro luomun voittokulusta.

Aamuset (!) julkaisi, luultavasti ensimmäisenä:

Suomalaiset nipistävät luomusta

Vaikkei voittokulusta ollut kertomista. Aamuset on perinteisesti tukenut luomua.

Muita ei ole vielä näkynyt. Mutta kerätäänpä esiintymät tähän. Pro Luomun "rinnakkaisorganisaatiot", kuten sen kampanjojen sivustot, voitaneen tässä ohittaa.

Ohimennen voi huomata, että tähän STT:n juttuun ei tieto luomumyynnistä mahtunut:

Inflaatio vei kauppakasseista hedelmiä ja vihanneksia, mutta makeisten myynti on kasvanut

Vaikka se olisi oikein hyvin sopinut aiheeseen. Seuraavana päivänä samassa lehdessä (MT), ja sama juttu:

Punalappuja metsästetään entistä enemmän kaupoissa – ruoan hinta mietityttää suomalaisia

14.01.23: Natural News oli huomannut:

Finnish organic sales fell by 8% in ‘difficult’ 2022, but long-term growth prospects are positive

16.02.23: Se taisi jäädä siihen, kun Pro Luomulla on jo uusi lehdistötiedote tyrkyllä. Ks. vähän eteenpäin eli alaspäin.

17.02.23: Tämä vielä löytyi:

Luomun myynti kyykkäsi (Puutarhasanomat)

Aamusilta vielä toinen (28.2.2023):

Luomu yrittää pitää pintansa
« Last Edit: 01.03.23 - klo:04:22 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1007 on: 14.02.23 - klo:05:10 »
Tarkastellaanpa tämän metodin pätevyyttä tätä kautta. Tiedämme etukäteen, että kasvisöljyissä luomun osuus on yhä korkea:

Alla taulukossa Pro Luomun tiedotteista otetut luomun tuoteryhmien osuudet päivittäistavarakaupan elintarvikkeiden kokonaismyynnin arvosta kolmena viime vuonna. Viimeisenä lukuna on muutos prosenttiyksikköinä vuosien 2022 ja 2020 välillä, koska vuonna 2020 luomun myynnin arvo oli korkeimmillaan. Pro Luomu kertoo tiedotteissaan vain kaikkein parhaimpien tuoteryhmien myynnin osuudet.

2020 2021  2022   Tuoteryhmä        Muutos 2022-2020 (%-yksikköä)
24 %   24 %   23 %   Lastenruoka   -1 %
21 %   20 %   16 %   Kananmunat   -5 %
18 %   17 %   14 %   Kasviöljyt   -4 %
14 %   13 %   12 %   Hiutaleet  ja suurimot   -2 %
  8 %   9 %      8 %    Mehut ja mehukeitot   0 %
9.5 %   9 %    8 %     Jauhot   -1.5 %
  8 %   8 %     7 %     Kahvi,tee, kaakao   -1 %
  7 %   7 %      6 %    Hedelmät   -1 %
  5.5 %   5 %    3 %   Vihannekset   -2.5 %
  4.5 %   4 %    4 %   Maito   -0.5 %
  4.5 %   .        .         Kasvijuomat   .

Eli vuonna 2022 yhä 14%. Miten se näkyi sortimentissa? Nyt otoksemme S-ryhmästä. Samantien havainnoidaan eräs muukin tieto.

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/oljyt-mausteet-maustaminen-1/oljyt/oliivioljyt

63 tuottetta, joista 16 luomua. Nuo kaikki tietysti tuontitavaraa,

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/oljyt-mausteet-maustaminen-1/oljyt/auringonkukkaoljyt

4 tuotetta, joista 1 luomu. Se oli Espanjasta.

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/oljyt-mausteet-maustaminen-1/oljyt/rypsioljyt

26 tuotetta, joista 2 luomua. Molemmat kotimaisia.

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/oljyt-mausteet-maustaminen-1/oljyt/muut-kasvioljyt

24 tuotetta, joista 10 luomua. Kaikki ulkomailta.

Yhteensä 117 tuotetta, joista luomutuotteita 29. Prosentiksi tulee siten 24,8%. Se on aika lähellä tuota edellä mainittua prosenttia luomukasvisöljyjen markkinaosuudesta. Tai ainakin saman suuntaisesti korkea, reippaasti korkeampi kuin tuotteissa, joissa luomun osuus myynnissäkin on alhainen. Joten voimme pitää tuota epäsuoraa niksiä hyväksyttävänä "paremman puutteessa" -menetelmänä.

Entä noiden luomutuotteiden kotimaisuus? Ovatko ne "lähiruokaa"? Vähän varovaisemmin – kun eri kasvisöljyjen myyntilukuja ei tiedetä – päädyn arvioon, että eivät ole. Vaan tuo ryhmä on lastenruoan, kahvin ja hedelmien (ja mehujen?) lailla pääosin tuontiluomua.

Vielä tämä havainto, nyt tarkemmin dokumentoimatta: kasvisöljyissä on "komea" hintahaitari. Mutta yllättäen se ei nyt pääosin liikukaan luomun ja tavanomaisen välillä. Vaikka pieni ero löytyykin (jotain pari tai muutama euroa litralta) melko edullisia luomukasvisöljyjäkin on saatavissa.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1008 on: 14.02.23 - klo:08:46 »
Edellisestä rohkaistuneena voisi Pro Luomun puolesta yrittää "rekonstruoida" listan tuotteista, joita luomuna myydään meillä huonosti.

Sen lisäksi mitä Pro Luomu itse myöntää:

- valmisruoka
- leipa

Lisäehdotuksena (osa kyllä jo kuuluu tuohon valmisruokaan) meillä on jo ainakin:

- lihajalosteet
-- erikseen vielä: lihapyörykät           
- pullat ja keksit
- riisit. Ja pasta, tuossa samassa linkissä
- juustot
- piirakat ja pasteijat
-- erikseen vielä: pizza

Nuo siis löydetty tuolla "vippaskonstilla".

Tähän arvioon päädyimme toisella keinolla: olut. Arvioon jäätelöstä ja broilerista taas omilla tavoillaan. Sianlihan pienen osuuden (0,44%) Pro Luomu itse kertoo. Vaikka yrittääkin joka joulu luoda kuvaa käsistä revityistä luomukinkuista. Mutta tämän voi laskea sen omista tiedoista. Pro Luomun tiedoista on tämäkin asian seurantasarja nyt 9 vuoden ajalta.

***

Kun saadaan Ruotsista koko vuoden 2022 raportti, palataan varmasti vielä tähän vertailuun.
« Last Edit: 18.02.23 - klo:07:50 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1009 on: 14.02.23 - klo:15:41 »
Tämä... kuuluu kyllä ehdottomasti tähän triidiin:

Niko Ahlqvist harkitsee paluuta tavanomaiseen viljelyyn

Quote
Oliko tämä luomun nousu ja tuho, Niko Ahlqvist pohtii.

”Tiukassa harkinnassa se on”, karkkilalainen Suomen suurimman kasvinviljelytilan viljelijä Niko Ahlqvist sanoo tavanomaisesta viljelystä.

”Nyt olisi hyvä sauma ennen kuin jätetään uuden tukikauden sitoumukset.”

Enempää ei saa lukea, mutta epäilemättä oli kyse asioista, joista Pro Luomu kertoi.

Uuden tukikauden otimme mekin täällä mm. näin esille. Tai jo tässä. Ahlqvist tekee ehkä nyt omat johtopäätöksensä.
« Last Edit: 14.02.23 - klo:16:34 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1010 on: 15.02.23 - klo:14:22 »
Tällä Pro Luomu haluaa nyt ehkä paikata niitä ikäviä uutisia, jotka se joutui Suomesta viime vuodelta kertomaan:

Luomumyynti ylitti Euroopassa 50 miljardia euroa 2021 – kasvu kuitenkin hidastuu Ukrainan sodan vaikutuksesta

Mutta onnistuuko se siinä, jos se kuitenkin joutuu kertomaan, että alamäki näyttää myös yleiseurooppalaisesti jatkuvan?

Quote
”Kuluttajat ovat nyt selkeästi hintaherkempiä ja ostovoima on heikentynyt halki Euroopan. Siirtymää luomumyynnissä on tapahtunut erityisesti halpahintamyymälöihin ja kauppojen omiin merkkeihin”, kertoo Pro Luomun toiminnanjohtaja Aura Lamminparras.

Vuoden 2022 osalta kaikkien maiden markkinalukuja ei ole vielä julkaistu, mutta ennakkotietojen mukaan luomumyynnit laskivat Euroopan suurissa luomumarkkinoissa Saksassa, Ranskassa, Italiassa ja Iso-Britanniassa. Näiden neljän maan osuus koko Euroopan luomumarkkinasta on 65 %. Sveitsi näyttää olevan ainoa viidestä Euroopan suurimmasta luomumarkkinasta, jossa luomumyynti kehittyi viime vuonna koko elintarvikemarkkinaa paremmin.

Ja erikseen Pohjoismaista:

Quote
Pohjoismaissa*) trendi vaikuttaa olevan sama. Luomun myynti on laskenut vuonna 2022 myös Tanskassa, Ruotsissa ja Suomessa.

Mutta Biofach-messuilla on ilmeisesti luomuväen piirissä yritetty voimallisesti lietsoa uskoa parempaan tulevaisuuteen? Viimeistään tämän pitäisi auttaa:

Quote
Luomumarkkinoiden pitkän aikavälin kasvua tukevat Euroopassa EU:n Green Deal -strategiat, joiden mukaisesti EU aikoo lisätä luomutuotantoa ja -kulutusta.

Ja jollain tällaisella se aiotaan saada aikaan?

Kampanjavideot

Quote
Luomu on osa ratkaisua -kampanjan upeat videot on nyt julkaistu!

Vaikka edellisten kampanjojen tulos on luomuväen kannalta on juuri niin surullinen kuin on edellä kerrottu. Ja josta ko. kampanjakin heti perään tuolla sivustolla kertoo (Pro Luomun uutisen toisinto).

***

Toiseen asiaan. Piirakkakaavio luomun maailmanmarkkinoista on edelleen järkyttävä:

USA ja Eurooppa vastaavat lähes kaikesta. Koko muulle maailmalle, joka väestöltään on varmasti yli 90 %, jää vain 17,3 % osuus. Ja siinäkin on Australian, Kanadan ja Japanin kaltaisia rikkaita maita mukana. Myös globaalisti voimme esittää tämän kysymyksen:

Minkä sosiaaliryhmän (taloudellista) etua luomun tukeminen lopulta edistää?


______

*) taas unohdetaan Norja ja Islanti! Meilläkään ei ole valitettavasti nyt tarjota niistä tietoa.
« Last Edit: 15.02.23 - klo:14:45 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1011 on: 16.02.23 - klo:05:00 »
Sen arvioimiseksi, oliko tuo EU:ssakaan niin kovin paljon, ottakaamme täältä tämä tieto (lihav. HJ):

Quote
EU:n pinta-ala on yli 4 miljoonaa km², ja sen asukasluku on 447,7 miljoonaa. Pinta-alaltaan suurin EU-maa on Ranska ja pienin Malta.

54,5 miljardia euroa jaettuna tuolla väkiluvulla tekee vain noin 122 euroa. Kympin kuukaudessa. Päivässä 33 senttiä.

Tuli se esille tässäkin:

Quote
SUURIMMAT LUOMUN KULUTUKSET ASUKASTA KOHDEN VUODESSA

Sveitsi 425 euroa
Tanska 384 euroa
Luxemburg 313 euroa
Itävalta 268 euroa
Ruotsi 266 euroa
(Euroopassa keskimäärin 66 euroa)


Tuo "keskimäärin" tarkoittaa siis keskimääräistä maata. Joten Suomi syö eurooppalaisittainkin luomua keskimääräistä enemmän. Ks. alempana.

Eniten luomua kuluttavissa maissa, Sveitsissä ja Tanskassa, siis vain vähän yli euron päivässä. Arvioikaa itse, paljonko sillä luomuruokaa saa. Lisäksi nuo summat ovat vuodelta 2021 (tarkistin). Enää ne eivät ole yhtä korkeita.

Onko muuten sopivaa tällaisesta iloita:

Quote
Korona lisäsi voimakkaasti luomun kulutusta Euroopassa vuosina 2020–2021. Kun ravintolat olivat kiinni, ruuan laittaminen kotona lisääntyi, ja myös luomun osuus eurooppalaisten ostoskorissa kasvoi. Esimerkiksi Saksassa luomun markkinaosuus kasvoi kahdessa vuodessa 5,8 prosentista 7 prosenttiin.


Eli tuollaisista vitsauksista? Kunhan ne nostavat luomun kysyntää? Ja Suomessahan tuota ei oikeastaan edes tapahtunut. Vaan markkinaosuuden kasvu pysähtyi jo v. 2020-2021. 74 euroon henkeä kohti, prosenttina 2,6%. Viime vuonna 68 euroa, 2,2%.
« Last Edit: 16.02.23 - klo:08:51 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1012 on: 16.02.23 - klo:05:18 »
Agronet-keskustelupastalla kommentti tuohon:

Quote
Vs: Peltotuet 2023-2027
Vastaus #294 15.02.23 - klo:14:29
Lainaus käyttäjältä: -SS- - 15.02.23 - klo:10:36

    "Oliko tämä luomun nousu ja tuho ?" (Farmit.net)

    -SS-

Kun on maksumuurin takana niin en tiedä mitä siinä kirjoitellaan mut kyllä samaa asiaa varmaan aika moni luomutilallinen miettii.

Luomun suurin ongelma tällä hetkellä on se et markkina ei vedä. Tarjontaa on enemmän kuin kysyntää. Tälläisiä "Nikoja" kun on luomuun tullut viimeisten vuosien aikana reilusti niin se huonokin sato saa markkinat yltäkylläisiksi..

Tällaisista harkitsemisista kerrottiin edellä.

Tätä lähes 5 vuotta sitten ihmettelimme:

Luomuliitto nyt tietysti*) tätä vaatii:

Luomuliitto vaatii, että uusia luomusitoumuksia tehdään myös 2019

– klips –

*)  "tietysti" tietysti vain ideologisista syistä. Olemassaoleville luomuviljelijöille ei välttämättä ole hyötyä uusien ilmestymisestä kaupallisille tai tukimarkkinoille.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1013 on: 16.02.23 - klo:14:44 »
Yksityiskohta. Lamminparras yritti tämän verran (em. Pro Luomun tiedotteessa) maalata kultareunaa synkän tumman pilven reunaan näkyviin:

Quote
”Ilmeisesti Keski-Euroopassa luomuun erikoistuneet myymälät eli luomukaupat ovat kärsineet eniten, kun taas halpahintamyymälöissä luomu on pitänyt paremmin pintansa. Esimerkiksi Saksassa luomutuoretuotteet kasvoivat halpahintamyymälöissä jopa koko markkinaa nopeammin”, kertoo Aura Lamminparras.

Mutta Suomen osalta tuokaan ei ole relevantti. Koska käytännössä täällä on niin vähän tuollaisia luomuun erikoistuneita kauppoja, että voi melkein sanoa, ettei niitä enää ole. Tai sitten ne ovat keskittyneet myymään pääasiassa jotain muuta kuin elintarvikkeita.

Eli jos täällä luomumyynti on laskenut normaalikaupoissa niin sitten se vaan on niin käynyt.

Jarrumies

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 742
    • View Profile
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1014 on: 18.02.23 - klo:01:49 »
Kopioin tämän oman puheenvuoroni triidiin "Norjan luomutilanne". Jatketaan keskustelua siis Norjan luomutilanne -triidissä:
http://tuottavamaa.net/forum/index.php?topic=849.msg31438#new


***

Norjan raporteista seuraavassa.

Norjan Landbruksdirektoratet tuottaa vuosittain luomuraportin:
https://www.landbruksdirektoratet.no/nb/nyhetsrom/rapporter/produksjon-av-okologiske-jordbruksvarer

Vuoden 2022 raportti ilmestyy 25.3.2023.

Nyt on saatavissa vuoden 2021 raportti. Suora linkki pdf:ään:
https://www.landbruksdirektoratet.no/nb/filarkiv/rapporter/Produksjon%20av%20%C3%B8kologiske%20jordbruksvarer%202021.pdf/_/attachment/inline/619bc914-5056-41d5-84cd-6c9dbac73f36:a64f7122ffebcb68e774a40d94eb958af17dd361/Produksjon%20av%20%C3%B8kologiske%20jordbruksvarer%202021.pdf

Tuossa on esim. kuviossa Figur 7 tietoja tuonnin osuudesta luomukaurasta eri vuosina . Ja loppupäässä Pohjoismaiden vertailuja.

Yleiskuvan Norjan tilanteesta saa vuoteen 2020 asti saa seuraavasta lisäraportista:
https://www.landbruksdirektoratet.no/nb/filarkiv/rapporter/Produksjon%20av%20%C3%B8kologiske%20jordbruksvarer%20Tillegg%202020-2021.pdf/_/attachment/inline/d9f403fd-cf42-4c64-88ed-bfa3494285ab:997bd7a2dbe8e69049cbfc8cde9251476102c3e0/Produksjon%20av%20%C3%B8kologiske%20jordbruksvarer%20Tillegg%202020-2021.pdf

Vuonna 2020 luomun osuus viljojen tuotannosta oli Norjassa 1,2 %.

Ehdin itse vain selailla raportteja. Lukekaa ja laittakaa tänne löytämiänne kiinnostavia tietoja.
« Last Edit: 19.02.23 - klo:15:26 by Jarrumies »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1015 on: 19.02.23 - klo:05:15 »
Loistavaa, Jarrumies! Tuon ylläolevan lisäksi olet nyt löytänyt hyvän lähteen myös Tanskan tietoihin. Aiemmin samoin Ruotsin tietoihin.

Niinpä emme enää ole riippuvaisia siitä, mitä Pro Luomu haluaa meille Pohjoismaisista luomumarkkinoista kertoa. Joskus maaliskuun lopulla nämä kaikki vielä päivittyvät, ja saamme hyvän yhteiskuvan ja mahdollisuuden vertailla. Pieni Islanti on meiltäkin vielä hiukan hukassa, mutta emmeköhän siitäkin vielä tuoreet tiedot löydä.

PS. Järjestyksenvalvojana (johon tehtävään kuuluu nipotus): ellei ole kyse vertailusta, huomiot ihan vain Norjasta voisi laittaa jatkossa sen omaan triidiin. Näin olisi jatkossa tiedot helpompi löytää. (Nyt laitoin ko. keskusteluun linkin tänne.)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1016 on: 24.02.23 - klo:05:02 »
Pysytään tiukasti faktoissa. Kyllä luomuelintarvikkeiden osuus Saksassa on edelleen korkea:

https://de.statista.com/statistik/daten/studie/360581/umfrage/marktanteil-von-biolebensmitteln-in-deutschland/

Mutta sielläkään tuo, ja nämä tulokset eivät kuitenkaan oikein sovi yhteen:

Öko-Barometer 2022: Bio-Lebensmittel auch in Krisenzeiten nachgefragt

Quote
Die Verbraucherinnen und Verbraucher bleiben Bio-Lebensmitteln treu. Trotz Inflation und Kaufzurückhaltung am gesamten Lebensmittelmarkt geben 89 Prozent der Befragten an, in Zukunft Bio-Lebensmittel kaufen zu wollen, so die Ergebnisse des aktuellen Öko-Barometers. Aktuell greifen nach Angaben der Befragten 85 Prozent zu Bio.
[..]
Die wichtigsten Ergebnisse des Öko-Barometers 2022:

–   36 Prozent der Befragten bekunden, häufig (33 Prozent) oder ausschließlich (3 Prozent) Bio-Lebensmittel zu kaufen. Unter den befragten Frauen fällt der Anteil mit 40 Prozent höher als unter Männern (32 Prozent) aus. Zudem geben 49 Prozent der Befragten an, gelegentlich Bio-Lebensmittel zu erwerben.

Ja jos tuolle tasolle onkin siellä päästy, antaako se oikeasti toivoa, että päästäisiin tälle (lihav. HJ):

Quote
Der Bundesminister für Ernährung und Landwirtschaft, Cem Özdemir, sagt: "Die Menschen wollen weiter Bio - das ist eine gute Nachricht für Umwelt, Klima, Artenschutz und unsere Höfe. Und es bestärkt uns auf unserem Weg, Landwirtschaft und Lebensmittelproduktion zukunftsfest aufzustellen. Gerade in Krisenzeiten wird uns noch einmal stärker bewusst, wie wertvoll und wichtig es ist, nachhaltig zu wirtschaften. Genau darauf zahlt unser Ziel von 30 Prozent Bio bis 2030 ein. Für die Höfe kann Bio eine wichtige Zukunftschance sein. Wichtig ist mir, dass sich Öko für die Betriebe ebenso lohnt wie für die Kundinnen und Kunden, damit die gute Wahl zur einfachen wird. Daran arbeiten wir."

Varsinkin kun ylemmästä tilastokäyrästä (ja muista tiedoista) näkyy, että jyrkkä kasvuvaihe on kyllä sielläkin ohi. Tällainenkin tulos siellä eräässä kyselyssä syksyllä saatiin. Eli vain kolmannes aikoo luomuostoksiaan vähentää, mutta siis kuitenkin: vähentää.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1017 on: 26.02.23 - klo:05:06 »
Olisivatko luomukasviöljyt piiloutuneet näiden tuotteiden joukkoon:

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuotehaku/maito-juusto-munat-ja-rasvat/rasvat/rasvalevitteet

Tuon haun mukaan ei. Vain kaksi luomutuotetta. 60 tuotteesta. Otetaan vielä S-ryhmä:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/maito-munat-ja-rasvat-0/rasvat/margariinit

Ei senkään mukaan. 38 tuotetta, vain yksi luomua.

Eli tutinani siitä, että tuo tuoteryhmä on vankasti vientivoittoista, kyllä vain vahvistuu.

***

Hesarissa oli ollut v. 2014 tällainen artikkeli (Googlen kautta):

Quote
hs.fi
https://www.hs.fi/kuluttaja/art-2000002719162.html
HS-selvitys: Mikä erottaa luomun tavallisesta? - Kuluttaja | HS.fi
HS kysyi, mitä eroa on tavallisessa ja luomuelintarvikkeessa sekä missä viipyy luomumargariini. Kaupasta saa luomumunia, muttei luomubroileria. Miksi
(lihav. HJ)

Sittemmin luomumargariinia on kyllä tullut. Mutta tuon yllä olevan otoksen mukaan ei vaivaksi asti.

(Luomubroileriakin. Mutta se on sitten oma tarinansa.)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1018 on: 01.03.23 - klo:05:14 »
Laiha lohtu:

EU:n luomumerkin tunnettuus kasvoi tavoitetta enemmän vuosina 2020-2022

Quote
Luomukampanja lanseerattiin kuluttajille syksyllä 2020 TV-mainoskampanjalla, jossa elämäänsä suuntaa ja sisältöä etsiville ihmisille annettiin ratkaisuksi hyvä merkki (EU:n luomumerkki). Luomumainoksia nähtiin muun muassa MTV3:n, Sub:in, Avan sekä Nelosen kanavilla ja suoratoistopalveluissa. Noin kaksi viikkoa kestäneellä TV-mainoskampanjalla saavutettiin tavoitteet: mainokset tavoittivat 72 % kampanjan kohderyhmästä, eli 25–45-vuotiaista suomalaisista. Kokonaisuudessaan mainokset tavoittivat TV-kanavissa reilu 1,2 miljoonaa suomalaista

Tämä oli lopputulos:

Quote
Luomun myynnissä saavutettiin hankkeen aikana sekä huippuvuosi että kasvun pysähtyminen. Hankkeen alkaessa koronapandemian mukanaan tuomat rajoitukset ja ruuanlaitto- sekä leivontabuumi nostivat luomun kulutusta, ja luomua myytiinkin Suomessa vuonna 2020 ennätyksellisesti 409 miljoonalla eurolla. Vielä vuonna 2021 luomun myynti pysyi lähellä edellisen vuoden tasoa, ollen 407 miljoonaa euroa.

Keväällä 2022 alkanut Ukrainan sota ja sitä seurannut voimakas inflaatio ja ruuan hinnan kallistuminen kuitenkin pysäyttivät hyvän kasvun, ja vuonna 2022 luomun myynti päivittäistavarakaupoissa oli 375 miljoonaa euroa. Haastavista ajoista huolimatta luomun myynti on kuitenkin edelleen korkeammalla tasolla kuin ennen kampanjaa ja vuotta 2019, jolloin luomumyynnin arvo päivittäistavarakaupoissa oli 368 miljoonaa euroa.

Joten elämäänsä suuntaa ja sisältöä etsivät ihmiset eivät sitä tuosta tainneet löytää?

Sellainenkin tulkintamahdollisuus tuossa on, että kampanjalla ei saavutettu yhtään mitään. Jos vaikka tuo koronabuumi oli jotenkin aito, se ei kyllä varmasti ollut kampanjan vaikutusta! (Eipä tietysti myöskään Ukrainan sota kampanjan syytä. Mutta senkin piti luomuväen odotuksissa vaikuttaa vallan toisin.)

Tuon verran tällä rahalla saatiin:

Quote
Kampanjan kokonaisbudjetti oli noin 1,4 miljoonaa euroa, ja sitä rahoittivat Euroopan unioni sekä hankkeen toimintoihin osallistuneet Pro Luomun omarahoituskumppanit.

Koska se ei juurikaan näytä auttaneen, niin onkin jo aloitettu ihan samanlainen kampanja. Kerran vielä, pojat ja tytöt! Nyt on menossa tämä:

Quote
Kansainvälistä luomun menekinedistämishanketta Nudging Organic (2022–2024) toteutamme yhteistyössä kohdemaiden sisarjärjestöjemme kanssa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa ja Belgian Flanderissa.


https://proluomu.fi/proluomu/hankkeet/
« Last Edit: 01.03.23 - klo:13:23 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1019 on: 02.03.23 - klo:07:24 »
Tähän oltiin siis tyytyväisiä (jatkoa edelliseen) :

Quote
Hankkeen vaikuttavuutta seurattiin ulkopuolisten toimijoiden tuottamilla tutkimuksilla. EU:n luomumerkin tunnettuus kasvoi hankkeen aikana tavoiteltua enemmän. Hevi- ja aktiivikuluttajista jo 53 % tunnistaa varmasti EU:n luomumerkin luomumerkiksi, kun kampanjan alkaessa vastaava luku oli 42 %. Säännöllisistä kuluttajista 34 % (tavoite 30 %) tunnistaa luomumerkin.


Minä en niin valtavasti olisi. Jopa minä tunnistin luomumerkin jo ennen kampanjaa. Mutta niin tunnistin ja tunnistan myös vaikka sirpin ja vasaran tai hakaristin. Tai jos tuo on liian raju vertaus, niin merkit, jotka viittaavat yhdysvaltalaiseen alkuperään. Ilman, että sitä kautta minussa syntyisi yhtään lisähalua niiden ostamiseen. Yritettiin kyllä tutkia tatäkin:

Quote
Myös luomukiinnostuksen kasvattamisen osalta päästiin tavoitteeseen, kun 53 % (tavoitteena 50 %) aktiivisista ja säännöllisistä kuluttajista ilmoittivat kiinnostuksensa lisääntyneen luomuruokaa kohtaan viimeisen kahden vuoden aikana.

Mutta yhtä vaikeasti mitattava ja ymmärrettävä on tuo kiinnostuskin. Vaikka Pro Luomu tätä tässä tiedotteessaan vielä yritti:

Quote
Tuoreen kuluttajatutkimuksen mukaan 52 prosenttia suomalaisista pitää luomua vähintään melko tärkeänä ominaisuutena elintarvikkeelle.

”Luomu kiinnostaa suomalaisia edelleen, ja osana isompaa vastuullisuustrendiä kulutuksen voidaan nähdä pitkällä aikavälillä kasvavan. Kuluva vuosi voi olla vielä luomulle hankala, mutta inflaation tasaantuessa luomumarkkina todennäköisesti lähtee taas kasvuun”, sanoo Aura Lamminparras.


Jos taas ottaisin itseni esimerkiksi, niin eikö tältä sivustolta löydy todisteet sille, miten äärimmäisen kiinnostunut olen luomuruoasta?  ;D


PS. Kuvateksti kertoo sanoisin aika hyvin, kuinka sisäänlämpiävästä asiasta kampanjassa oli kyse:

Quote
Kesällä 2021 kuvattiin uudet kampanjamainokset, joissa ääneen pääsivät luomun tekijät. Videoilla nähtiin 5 luomutuottajaa sekä 6 muuta luomun parissa työskentelevää, kuten luomumaitoauton kuljettaja sekä päivittäistavarakaupan myyntipäällikkö.
« Last Edit: 02.03.23 - klo:15:37 by Heikki Jokipii »