Alla taulukossa Pro Luomun tiedotteista otetut luomun tuoteryhmien osuudet päivittäistavarakaupan elintarvikkeiden kokonaismyynnin arvosta kolmena viime vuonna. Viimeisenä lukuna on muutos prosenttiyksikköinä vuosien 2022 ja 2020 välillä, koska vuonna 2020 luomun myynnin arvo oli korkeimmillaan. Pro Luomu kertoo tiedotteissaan vain kaikkein parhaimpien tuoteryhmien myynnin osuudet.
2020 2021 2022 Tuoteryhmä Muutos 2022-2020 (%-yksikköä)24 % 24 % 23 % Lastenruoka -1 %
21 % 20 % 16 % Kananmunat -5 %
18 % 17 % 14 % Kasviöljyt -4 %
14 % 13 % 12 % Hiutaleet ja suurimot -2 %
8 % 9 % 8 % Mehut ja mehukeitot 0 %
9.5 % 9 % 8 % Jauhot -1.5 %
8 % 8 % 7 % Kahvi,tee, kaakao -1 %
7 % 7 % 6 % Hedelmät -1 %
5.5 % 5 % 3 % Vihannekset -2.5 %
4.5 % 4 % 4 % Maito -0.5 %
4.5 % . . Kasvijuomat .
Nuo luvut kertovat siis euromääräisen myynnin arvosta. Pro Luomu itse arvioi, että "volyymi on laskenut vielä arvoakin enemmän". Noin todennäköisesti onkin, koska jo tiedetään Ruotsin luvuista siellä luomun volyymin laskeneen enemmän kuin arvon. Ja molemmissa maissa näin ollen luomutuotteiden hinnat ovat nousseet enemmän kuin tavanomaisesti tuotettujen elintarvikkeiden hinnat.
Lähteet:
2020:
https://proluomu.fi/luomun-myynti-ylitti-400-miljoonaa/2021:
https://proluomu.fi/luomun-myynti-pysyi-vuonna-2021-lahella-edellisen-vuoden-tasoa/2022:
https://proluomu.fi/suomalaiset-nipistavat-vastuullisista-valinnoista-osa-luomutuoteryhmista-piti-silti-pintansa/***
Laskin vielä PTY:n taulukosta miten Pro Luomu tarkkaan ottaen laski luomun osuudeksi 2,2 % elintarvikkeiden kokonaismyynnistä.
https://www.pty.fi/kuluttajat-reagoivat-hintojen-nousuun-lihan-kalan-ja-vihannesten-myyntimaarat-laskivat-selvasti/(excel-taulukko ko. sivulla nimeltä
Paivittaistavarakaupan-tuoteryhmittainen-myynti-10-12 2022)
Myynti/€/kum. 1-12/20220_Kokonaismyynti 21 069 640 490
01_ELINTARVIKKEET JA ALKOHOLITTOMAT JUOMAT 15 420 895 756 01.1_Elintarvikkeet 13 613 904 631
02.1_Alkoholijuomat 1 762 898 632 Lasketaan taulukosta yhteen ryhmät 01 ja 02.1:
01_ELINTARVIKKEET JA ALKOHOLITTOMAT JUOMAT + 02.1_Alkoholijuomat = 17 183 794 388 euroa Tässä luvussa ovat siis mukana elintarvikkeet ja kaikki juomat (alkoholittomat ja alkoholiset).
Luomumyynti 2022 oli Pro Luomun mukaan 375 miljoonaa euroa.
Tehdään jakolasku:
17183794388/3.75E+08 =
2.18 %Joten luomun osuus on 2,18 %, minkä Pro Luomu pyöristää arvoon 2,2 %. Eli noin Pro Luomu laskee ja ihan järkevästi laskeekin.
Pro Luomun ja Luomuinstituutin tiedotteissa on varmaankin myös edellisvuosien luomumyynnin arvon osuudet laskettu oikein.
Ne osoittavat laskevan suunnan viimeisen kolmen vuoden aikana:
2016 2,0 %
2017 2,3 %
2018 2,4 %
2019 2,6 %
2020 2,6 %
2021 2,5 %
2022 2,2 %