Aamutuimaan taas bongattu Porin Tahkoluodosta nollalukema.
Muistin samalla säännön, jonka opin nuorena poikana Raumalla pienellä veneellä purjehtiessani. Noilla alueilla melkein aina maalta puhaltava yötuuli hiljenee täysin, ennen kuin muuttuu mereltä puhaltavaksi päivätuuleksi.
Tuosta säännöllisyydestä pohdiskelin olleen aikanaan huomattavaa hyötyä purjelaivakaudella, jolloin ei ollut aiemmin edes apukoneita tai konehinaajia. Saatiin laivat ulos öisin Rauman ahtaasta satamasta.
Mutta tänä päivänä tuokaan säännöllisyys tuskin mitenkään auttaa tuulivoimaa.
Purjelaivakausi on minulle toisessakin yhteydessä tullut mieleen:
”Luomussa on kysymys kaikkien tulevaisuudesta”Kun olin nuori, olin intohimoinen pienellä veneelläni purjehtija, ja myös purjelaivaromantiikan harrastaja. Molemmat asiat varmasti saivat voimaa asuinpaikaltani Raumalta, ja sukutaustastani siellä (useita merimiehiä esivanhemmissani ja muussakin suvussani).
Katsoessani kuvia jännittävän näköisistä suurista purjelaivoista elättelin nuoressa päässäni ajatusta, että purjelaivat voisivat joskus vielä – vähän toki modernisoituina – palata valtamerien liikenteeseen. Enkä ollut tässä ajatuksessani yksin – aina aika ajoin tämä idea pulpahtaa pinnalle.
Samaan tapaan uskotaan, että vanhanaikainen, luonnonmukainen, maatalous vielä kerran tulevaisuudessa tulee takaisin, vähän modernisoituna, mutta perusteiltaan entisenlaisena.
Saattaa olla, että on olemassa myös jonkinlaista tuulimyllyromantiikkaa.
Rauman ja Porin välistä Eurajoelta oli hyvin yllätyksettömästi äsken bongattavissa lukema 843. Siitä
yhdestä voimalasta, yhteensä sieltä tuli tietysti paljon enemmän.