Ei
Wrangilla (pdf) ollut uutta kerrottavaa. Tämän kaiken jo tiesimme:
Taustaa Suomen luomuviennistä
Luomutuotteiden viennin arvo vuonna 2020 oli 60 miljoonaa euroa.
• Kahdessa vuodessa 2018-2020 viennin arvo kaksinkertaistui
• Yritysten mukaan viennin kasvunäkymät ovat edelleen hyvät
• Luomun osuus Suomen koko elintarvike- ja juomaviennistä oli 3,4 prosenttia vuonna 2020.
Viennin suurimmat tuoteryhmät ovat
• kaurapohjaiset tuotteet
• maitopohjaiset tuotteet
• leipomotuotteet
• luonnontuotteet
• Suomesta viedään luomuna myös merkittäviä määriä perunatärkkelystä,
makeisia, lastenruokaa ja alkoholituotteita.
Suomalaisen luomuviennin eteen tehty työ on ollut sirpaleista.
Pitkäjänteisellä, systemaattisella työllä luomuviennistä kehittyy
merkittävä tukijalka kotimaisen luomutuotannon markkinoille sekä tärkeä
osa suomalaista ruokavientiä.
Mitään selitystä hän ei yrittänyt sille, että osuus oli
vain 3,4 prosenttia. Vaikka se tieto kertoo, ettei luomuvienti kovin tärkeä osa ruokavientiä ole. Ja
reippaasti alle sen, mitä sen pitäisi luomuviljelyalan osuuden pohjalla olla (kuten jo usein sanottu).
Tämänkin tiesimme:
Tutkimusten mukaan kuluttajat Euroopassa ovat valmiita maksamaan
noin 5% lisähintaa luomutuotteista: vain 14% kuluttajista on valmis
maksamaan yli 10% korkeampaa hintaa luomusta.
Siihenkään hän ei yrittänyt vastausta, mistä näissä olosuhteissa saataisiin lisää ostajia Suomen luomutavaralle. Kun hän ei kuitenkaan voinut mainita erityisenä vahvuutena, että luomua kyettäisiin tuottamaan Suomessa erityisen halvalla.
Kauran ylivallasta tuli se lisätieto, että vuoden 2021 ennusteessa sen arvo oli 57 miljoonaa. Joten muille mainituille luomutuotteille jää hyvin vähän tilaa. Niitä vietäneen siis hyvin vähän.
Lisäksi Wrang esittelee laajasti maailman luomumarkkinoiden volyymeja. Mutta vaikealta näyttää, että sinne pääsisi tunkemaan mukaan. Ne ovat hyvin kilpaillut. Ja siellä ovat mukana myös ne maat, jotka
tunnetaan halvoista hinnoistaan!
Hän uskoo kuitenkin, että suomalaisen luomun imago on siten parannettavissa, että kaupaksi se saadaan:
Voimme nostaa viennin arvon lisää esimerkiksi seuraavien
argumenttien avulla:
o Käyttämällä selkeitä ravitsemuksellisia ja terveyteen liittyviä
väittämiä tuotteissamme
o Luonnollisuus, kestävän kehityksen mukaisuus,
antibioottivapaus, allergiavapaus, luomu – nämä täydentävät
tuotteiden argumentointia ja tuovat lisäarvoa viennissä,a, argumennteja
o Samoin tekevät tuoteturvallisuus, läpinäkyvyys, jäljitettävyys,
jne
o Tuotteiden käyttömukavuus ja life style sidonnaiset argumentit
tuovat myös lisäarvoa.
Tosin noita argumentteja käyttävät kaikki muutkin luomutuotteiden kauppaajat.