Author Topic: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla  (Read 595328 times)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #975 on: 09.01.23 - klo:05:07 »
Maistelin lisää tätä lausetta Pro Luomun koosteessa 2021, s.27:

Quote
Haasteena luomumyynnin
kehitykselle vuonna 2021
oli erityisesti valmisruokien
myynnin voimakas kasvu
koronapandemian aikana,
sillä tuoteryhmässä
ei ole juurikaan
luomuvaihtoehtoja.

Miksi siellä ei ole? Voiko niiden puute voinut tulla yllätyksenä?

Vai onko luomuväki propagandassaan todella astunut omaan ansaansa? Kun on vuosikaudet vastustettu kaikkea "teollista" ja "prosessoitua" jne., on siinä sitten täysin unohtunut tuollainen tuoteryhmä?

Otin asian ihan samaan tapaan esille jo kesällä. Mutta siihen voi lisätä, että oikeastaan tuo heijastaa luomutarjonnan yleistä kroonista kyvyttömyyttä reagoida kysyntään. Mieluummin valitellaan asiasta, vaikka julkisuudessa, että sitäjasitä tarvittaisiin luomuna lisää. Tuossa se on valmisruoka, se on ollut mm. luomuliha yleensä, ja luomubroileri erikseen.

Vai onko se muka-kysyntään? Onko sitä kysyntää aidosti? Vai onko ihmiset vain "gallupeissa" totutettu vastaamaan tähän tapaan? Vaikka "sisimmässään" tietävät, etteivät aio luomua ostaa? Siitähän tavallaan koko tämä triidi.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #976 on: 09.01.23 - klo:05:09 »
Kun tällaisia tuloksia ajetaan etukorttitietokannasta ulos...

Hedelmien ja vihannesten osuus ostoskoreissa pieneni, huomattiin kauppaketjussa – ravitsemustutkija pitää huolestuttavana käänteenä

Quote
Hedelmien, vihannesten ja juuresten osuuden putoaminen näkyi myös S-ryhmän ostokuiteissa.

Elo-marraskuussa 2022 S-etukorttia käyttävien asiakkaiden kuiteista 46 prosenttia sisälsi hedelmiä tai vihanneksia. Kolmena edeltävänä vuonna ja alkuvuonna 2022 niitä sisälsi noin puolet kuiteista.

Tuoreiden vihannesten osuuden väheneminen ei korvautunut esimerkiksi pakastevihanneksilla.

... niin olisi luullut, että saman tien olisi voinut ajaa luomuostoksetkin. Niistä olisi (vieläpä) selvimmin saanut esille, mikä vaikutus tällä oli:

Quote
Hinta on Maijaliisa Erkkolan mukaan ruokakaupassa ostomotiivien ykkössijalla.

– Hinta-laatusuhde, se että saa hinnalle vastinetta, on ihan kaikissa tuloluokissa tärkeää. Pienempituloiset arvostavat sitä, että ruoka on edullista. He arvostavat myös sitä, että ruoka on tuttua.

Erkkola arvioi, että hinnannousu ei yksin muuta tuotevalintoja radikaalisti. Pienillä tuloilla ostetaan yhä tuttuja elintarvikkeita, mutta mahdollisesti vähemmän. Hän on kollegoineen tutkinut ruuanvalinnan motiiveja muun muassa LoCard-tutkimuksessa.

Kun haluaisimme tietää, mikä on luomun kysynnän kehitys ollut v. 2022 ja mikä se on nyt, olemme oikeastaan turhanpäiten Pro Luomun tietojen varassa. Isojen ketjujen koneilta saisi käytännössä varman tiedon trendistä jo nyt. Mutta tässä ikäänkuin "kiltisti" media ja me odotamme, että Pro Luomu joskus keväällä tai kesällä 2023 sen julkisuuteen kertoo. Puolisen vuotta vanhan uutisen eli tiedon, silloin.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #977 on: 09.01.23 - klo:13:51 »
Sitten luomuelintarvikepäivänä 5.10.22 oli kyllä tällainenkin esitys:

Quote
Voiko luomuun luottaa? Tuoreita tuloksia suomalaisten luomun kulutuksesta ja asenteista luomuun, Client Director Pasi Saarnivaara, Kantar TNS Agri Oy

Sen mukaan asenteet luomua kohtaan ovat pysyneet myönteisinä, jossain asioissa jopa tulleet hiukan myönteisemmiksi.

Yhden selkeän prosenttiluvun haluan sieltä nostaa. Kysyttiin kiinnostusta. 12% vastaajista ilmoitti olevansa erittäin kiinnostuneita. Siihen päälle tulevat vielä ne, jotka ovat vain hyvin tai aika kiinnostuneita. Mutta pyöritellään hetki tuota 12% lukua.

Nyt kuvittelisi, että ne erittäin kiinnostuneet ostaisivat aina luomua (paitsi silloin kun tekee mieli kalaa!  8)). Jos vielä hyvin ja aika kiinnostuneet hiukan sivulta paikkasivat, eikö luomun osuuden pitäisi olla tuo 12%. Mutta kuten tiedämme, se ei ole. Vaan ainoastaan noin viidesosa sitä, 2,5%.

Miksemme voisi — tuolla pohjalla — odottaa, että sen pitäisi olla 12%? Kun siellä vielä luki tekstikin (jota kaavio tuki):

Quote
Puolet
väestöstä
kiinnostuneita


Ei, en väitä, että Kantar tekisi huonoa tutkimustyötä. Mutta onko (Suomessa?) tullut jotenkin mahdottomaksi kysyä asiaa niin, että esille tulisivat todelliset ostoaikeet? — Sosiologiassa meille opetettiin aika alussa, että haastattelutilanteessa myös tuntemattomasta haastattelijasta voi syntyä sosiaalinen paine. Yritetään vastata niinkuin itseä hyveellisemmän kuvitellaan vastaavan. Onko luomu on nyt sellaista hyveellisyyttä?

Oli tuohon syy mikä syy, mutta Kantarin tuohon tulokseen emme tuollaisenaan voi... luottaa.

***

Meillä on nykyisin juuri edellisessä puheenvuorossa mainittu tapa tutkia, mitä ihmiset todella ostavat. Miksei sitä käytetä?
« Last Edit: 09.01.23 - klo:16:48 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #978 on: 10.01.23 - klo:05:09 »
Se vastaväite edelliseen, että "kaiken" ostaminen luomuna olisi mahdotonta, koska sortimenttia ei löydy, on jo useassa edellisessä puheenvuorossa kumottu.

Ratkaiseva kysymys on, miksei luomusorttimenttia löydy (vaikka kiinnnostuneita on noin valtavasti). Vaikka asiaa on jo vuosikausia, vuosikymmeniä ajettu? Tuon linkatun esimerkin lisäksi netistä löytyy lukuisia — mieli tekisi sanoa lukemattomia — hankkeita ja seminaareja, joissa tavoitteena on ollut luomun jalostusasteen nosto. Se on tavoitteena myös valtiovallan Luomu 2.0 -ohjelmassa. Niin, se on yhä tavoitteena.
« Last Edit: 10.01.23 - klo:09:22 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #979 on: 11.01.23 - klo:05:22 »
Merkkikeskustelusta:

Quote
Lähes kaksi kolmasosaa (65 %) suomalaisista tunnistaa jo EU:n luomumerkin ja 59 % pitää sitä vähintään melko luotettavana merkkinä.

– klips –

Vaikkapa juuri luomun 2,5% myyntiosuus on huutavassa ristiriidassa tuon 65%:n kanssa. Jopa niin, että suurin osa kuluttajista ehkä todella orientoituu tuon merkin mukaan. Ja välttää niitä tuotteita?

Tuokaan ei estä Kantaria luottamasta tulokseen (s. 17) ...

Quote
Merkkien vaikutus ostopäätökseen
Luomuelintarvikepäivä 2022
Kuinka paljon seuraavat tuntemasi elintarvikkeissa käytetyt merkit vaikuttavat ostopäätökseesi?

... että yli 90%:lla ne vaikuttavat, ja 22%:lla erittäin paljon.
« Last Edit: 11.01.23 - klo:05:32 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #980 on: 12.01.23 - klo:05:02 »
Joku oli löytänyt tänne Heidi Hautalan vanhan kirjoituksen (kolumni 60 Degrees -lehdessä):

Quote
Suomessa luomun suhteen vallitsee käsittämätön tilanne. Luomuviljelyala on lähellä eurooppalaista kärkeä, hiukan alle seitsemän prosenttia, mutta jopa puolet luomutuotannosta valuu samaan laariin tavanomaisten maataloustuotteiden kanssa. Mikä valtava lisäarvon menetys, miten lannistavaa sen täytyy olla luomutuottajille!
Luomun kulutus ei Suomessa ole kasvanut samaa tahtia Länsi-Euroopan maiden kuten Tanskan, Saksan ja Britannian kanssa. Missä siis vika?
Kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa, eikä auta kysyä, onko ensin muna vai kana. On tehtävä työtä sekä tarjonnan että kysynnän puolella ja koko markkinaketjussa. Suomessa onkin saatu aikaan tiivis yhteistyö luomualan eri toimijoiden kesken, viljelijöistä teollisuuden kautta kauppaan ja tutkimukseen. Nykyinen hallitus on ottanut näin asetetut markkinatavoitteet ohjelmaansa, ja luomu on adoptoitu myös osaksi Suomalaisen ruokakulttuurin ohjelmaan.
Kaikkein tärkeintä on, että luomu kirkastaa profiiliaan eikä enää vähättele merkitystään. Kuten luomuväki EU:n maatalousministerien vierailulla Ruotsissa painotti, luomuviljely on asetettava unionin tukipolitiikassa samanarvoiseen asemaan tavanomaisen viljelyn kanssa. Kuluttajat ratkaisevat, ja yhä useampi valitsee kokonaisvaltaisin perustein luomun.

Luomuviljelyalan prosenttiosuudesta päätellen tuo kirjoitus on yli 10 vuoden takaa.

Nyt hän saa todistaa, miten kuluttajat valitsevat yhä useammassa maassa toisin. Vaikka unionin politiikassa luomuviljely  on varmasti asetettu samanarvoiseen asemaan tavanomaisen viljelyn kanssa.

Ja joutuu todistamaan, miten Ranskassa nyt tapahtuu samaa kuin tuolloin Suomessa.

Vähättelystä: luomun myynnin osuus on edelleen Suomessa vain 2,5%. Siitäkin ilmeisesti valtaosa tuontitavaraa. Sitä on – syytä vähätellä!
« Last Edit: 14.01.23 - klo:05:31 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #981 on: 14.01.23 - klo:05:19 »
Quote
Aura Lamminparras
@AuraLamm
"Ei ole mitään yksittäistä estettä miksei luomu voisi rokata" paaluttaa
@AnttiVauhkonen Luomu 2.0 ohjelman toimeenpanoseninaarissa.


https://mobile.twitter.com/AuraLamm/status/1603368483642900480/photo/1

Ei varmaan sellaista yksittäistä syytä ole. Mutta moninaiset syyt ovat johtaneet siihen, että luomun osuus on vaatimaton:

- tuotannossa
- kulutuksessa

Olemme myös jo kyllin kauan seuranneet näiden kampanjoiden aloituksia ja, lopetuksia, että tiedämme, minkälainen niiden tulos yleensä tai aina on:

- vaatimaton

Jos luomu olisi musiikkigenre, se ei suinkaan olisi rock and roll, vaan jokin paljon pienempi ja harvojen kuuntelema!  8)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #982 on: 14.01.23 - klo:08:08 »
Näin on sitten Saksassa käynyt. Koko vuoden tulos:

Deutsche kaufen 2022 weniger Bio-Lebensmittel als jemals zuvor

Quote
Die Branche für Bio-Lebensmittel in Deutschland hat 2022 das erste Mal in ihrer Geschichte einen Umsatzrückgang eingefahren. Laut Bauernverband geht der gesunkene Umsatz vor allem auf die Reaktion der Kunden auf die hohe Inflation zurück. In einem entsprechenden Markbericht zum Thema heißt es, dass der Öko-Umsatz bis Ende Oktober um 4,1 Prozent gesunken sei.

Dem Verband zufolge wird der Umsatz mit Bio-Lebensmitteln im gesamten Jahr 2022 bei rund 15 Milliarden Euro liegen. Im Vorjahr erwirtschafteten die biologischen Lebensmittelproduzenten noch 15,87 Milliarden Euro. Trotz des Umsatz-Einbruchs liegen die Einnahmen mit Bio-Lebensmitteln aber noch über den Umsätzen des Corona-Jahres 2020, in dem der Umsatz 14,99 Milliarden Euro betrug. 2017 durchbrach der Umsatz erstmals die Grenze von zehn Milliarden Euro.

Suomea isompia ovat luvut kun on suurempi maakin. Mutta alle 200 euron per lärvi näyttää kysyntä nyt jymähtäneen.

Voidaanko kuitenkin sanoa, että saksalaiset syövät yhä paljon luomua? No, henkeä kohti siellä siihen käytetään n. 4 euroa viikossa, ja päivää kohti noin 50 senttiä. Eli aika harva syö. Mutta varmaan tämä pätee siellä edelleen.

***

Siihen kiinnittäisin huomiota, että Saksassakin on saatu tuollainen tieto hyvin (eli noin) nopeasti ulos. Kun taas meillä se näyttää olevan täysin mahdotonta.

Ruotsistakin on saatu ajantasaista tietoa oikein hyvin.
« Last Edit: 17.01.23 - klo:05:14 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #983 on: 17.01.23 - klo:05:20 »
Jarrumies oli löytänyt Ruotsista vielä ajantasaisempaa tietoa. Ja vihjeen, että meillä voi ihan pian olla tiedossamme luomumyynnin luvut sieltä koko vuodelta.

Edelleenkin sellainen näyttää olevan Suomessa ihan mahdotonta.

Tässä miettii jo toimenpiteitä. Voisiko Pro Luomua vaatia julkistamaan tietämänsä? Esimerkiksi asiakirjojen julkisuuslakiin vedoten?

Silläkin tiedolla olisi muutakin merkitystä kuin vain meidän uteliaisuutemme tyydyttäminen. Nyt keväällä tehdään uudet luomusopimukset. Minkälaisen luomun kysynnän pohjalta niiden määrä mitoitetaan? Jopa EU:n luomuistamispolitiikassa tulee silloin tällöin esille, että sitä olisi sovitettava luomun myyntiin.
« Last Edit: 18.01.23 - klo:04:25 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #984 on: 18.01.23 - klo:05:44 »
Luomujuustoista.

Mutta nuo tiedot siis v. 2021 raportista.

Tietoa vuodelta 2013:

Quote
Juustojen, jogurttien, voin ja ruuanvalmistustuotteiden myynti luomuna on vielä melko vähäistä. Luomumaidon osuudeksi maidonmyynnistä arvioitiin vuoden 2012 lopussa lähes neljä prosenttia, kun esimerkiksi juustoissa vastaava osuus oli vain noin yksi prosentti.


Olisiko yhä suurinpiirtein noin? Muunlaista ei ole rummutettu. Eikä kaupan hyllyköillä luomujuustoja juuri näe. Sen sijaan luomumaitotölkit siellä tulevat oikein hyvin esille.

Tuon jälkeen ei ole Pro Luomun sivuilla luomujuustoista puhuttu. On vaikea löytää kaupallistakaan saittia, josta tarjonta kokonaisuudessaan ilmenisi. Siis ihan ruokakaupassa. On kyllä yksittäisiä valmistajia, jotka tarjoavat luomujuustojaan.

Niinpä turvaudumme tällaiseen vippaskonstiin. Otamme Ruotsista yhden suuren liikkeen luomujuustotarjonnan:

https://handla.ica.se/handla/kategori/ost-id_267/markning/ekologisk

Siitä näemme, että 12 lajia luomujuustoa on tarjolla. Mutta samalta sivulta näemme myös, että kyseinen liike tarjoaa yhteensä noin 500 erilaista juustoa.

Meillä S-ryhmällä on valikoimassaan 555 juustoa:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/juustot-0?theme=s-market&page=22

Käyttöliittymä on kuitenkin tuossa niin kehno, että on mahdotonta edes vaivalloisesti selaamalla selvittää, kuinka monta luomujuustoa siellä on. Etsitäänpä K-ryhmä. Löydämme esim. tällaisen:

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuotehaku/maito-juusto-munat-ja-rasvat/juustot-leivan-paalle

Siitä löytyi usean sadan valikoimasta – vaivalloisesti selaamalla – kolme luomujuustoa.

Uskaltanemme tuon pohjalta kuitenkin sanoa, että tilanne ei 10 vuodessa ole todennäköisesti muuttunut siitä, mitä Pro Luomu tuolloin kertoi.

Joten tästä listastamme tuotteista, joita tuotetaan/myydään hyvin niukasti luomuna, voidaan poistaa kysymysmerkki juuston kohdalta.

Juuri edellä on esitetty tämä retorinen kysymys. Koskien siis juustovalikoimaakin.
« Last Edit: 18.01.23 - klo:05:54 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #985 on: 19.01.23 - klo:05:11 »
Eräs ryhmä valmisruoista ovat piirakat ja pasteijat. Tämä luomutuote eteni jo näin pitkälle:

Myllärin Luomu Riisipiirakka pakastealtaista Tähtituote-finaaliin
Helsingin Mylly Oy 27.3.2012


Mutta se oli vuonna 2012. Nyt sitä ei löydy mistään. Kuten ei muitakaan luomutuotteita tuossa ryhmässä:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/pakasteet-1/leivonnais-ja-leipapakasteet/piirakat-ja-pasteijat

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuotehaku/valmisruoka/valmisruoat-ja--keitot/piirakat-ja-pasteijat

https://oda.com/fi/categories/608-pakasteet-ja-jaatelot/2592-leipomopakasteet/2608-piirakat-ja-pasteijat/

Lidliltä ei vastaavaa listaa löytynyt, vain yksittäisiä tuotteita. Ei luomutuotetta.

Vaikka tuota lehdistötiedotetta julkaistaessa vielä näytti tältä (lihav. HJ):

Quote
Tähtituote 2012-asiantuntijaraadin valitsemat finalistit seulottiin 50 tuotteen joukosta arvioiden innovaatiota, kaupallisia menestysnäkymiä sekä tietenkin makua sekä aistittavaa laatua. Raadin arviossa Myllärin Luomu Riisipiirakkaa kiitettiin muun muassa siitä, että se on ajanmukainen variaatio tutusta tuotteesta ja suomalaista ruokaperinnettä laadukkaasti toteutettuna.
[..]
Kuluttajat ja raati ovat kiitelleet piirakoiden aitoa makua.

***

Sitten ovat tuossa ryhmässä myös ne yhä suositummiksi tulleet paistopisteet:

IS testasi markettien paistotuotteet: Voittajapiirakka löytyi halpaketjusta – myytiin viime vuonna 25 miljoonaa kappaletta (2019)

Mutta voi huomata, että ainakaan tuossa otoksessa ei ollut yhtään luomutuotetta mukana. Joka muuten voi olla myös seuraus luomusääntöjen tiukkuudesta (lihan myynnissä on ainakin sellaisia): luomuraaka-aineet täytyy pitää tiukasti erillään? Jolloin luomulle pitäisi paistopisteessäkin olla ihan erillinen linja? Joka ei kaupalle kannata?

Jotenkin tuohonkin uutiseen oli luikerrellut siitä huolimatta tällainen pieni luomun piilomainos tai toiveajattelu:

Quote
Kaupoissa on myös huomattu, että suomalaiset syövät nykyään entistä laadukkaampaa leipää. Myös luomua arvostetaan entistä enemmän.
(lihav. HJ)

Mutta mitään uutta ei tähän ole esittää.

Tuosta puheesta tulee väistämättä mieleen Mark Twainin luonnehdinta tuttavastaan: hän arvostaa totuutta erittäin paljon, ja sen vuoksi hän käyttää sitä äärimmäisen säästeliäästi.

***

PS. (vähän myöhemmin) Googlen kautta Satakunnan Kansasta viime keväältä:

Quote
satakunnankansa.fi
https://www.satakunnankansa.fi › ar...
Vegestä ja kasvisruoasta on sauhuttu innokkaasti jo viitisen vuotta – mutta mihin jäi luomu? Näin kommentoivat satakuntalaiset luomutilalliset - Satakunta
1.5.2022 — Suomalaista luomuleipää menee jonkin verran vientiin lähinnä Keski-Eurooppaan. Porilaisista marketeista sellaista saa kuitenkin hakea. Pari poikkeusta on, mutta ...
« Last Edit: 19.01.23 - klo:14:13 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #986 on: 19.01.23 - klo:05:21 »
Tuli tällainen tieto:

Jyväskylässä ekokauppa Ekolo sulkee viimeisenkin kivijalkamyymälänsä

Quote
Viime vuodet Kauppakadulla sijainnut Ekolo on toiminut Jyväskylässä vuodesta 2004 alkaen. Kaupalla on ollut Helsingissä kaksi myymälää, joista viimeisin suljettiin tappiollisena vuonna 2021.

Jyväskylän nyt suljettava myymälä on viimeinen Ekolon kivijalkaliike.

Ekolon verkkokauppa jatkaa edelleen toimintaansa.

Helsingin kivijalkakaupan sulkeminen oli minulle uusi tieto. Joskus aiemmin kävelin usein sen ohi, ja silloin tällöin piipahdin sisälläkin, jotain tarkistamassa. *)

Luomulaakson luomu- ja ekokauppalistaankaan tuo tieto kivijalkakaupan lopettamisesta ei ollut vielä ehtinyt. Mutta trendihän se noiden luomukauppojen kohdalla on: siirrytään nettikauppiaiksi. Ellei lopeteta.

Paitsi Ruohonjuurella. Jolla on tämä strategia.

_____

*) Ekolo on ollut palstallammekin usein esillä. Viimeksi tällaisessa yhteydessä. Hieman ennen tuon Helsingin kivijalkakaupan sulkemista, huomaan nyt. Sitä ennen mm. EHEC-kriisiin 2011 sotkeutuneena.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #987 on: 19.01.23 - klo:08:12 »
Siihen tapaan (samaan kuin juuri edellisessä puheenvuorossa) on tällekin luomukaupalle käynyt:

https://punnitse.fi/toimipisteet/

Enää yksi perinteinen myyntipiste. Välillä saatiin yhdestä konkurssista pelastettua kaksi.

Tätä vaihetta ketjun/liikkeen pitkästä sinnittelystä konkurssista toiseen seurasimme täällä tarkemmin.

***

Niinpä kohta ei luomukaupoista enää ole apua, jos haluaa ostaa (luomu)ruokansa perinteiseen tapaan kivijalkakaupasta. Jäävät marketit, netti... jaa, niin myös parkkipaikat. Tai ruoan hakeminen itse suoraan maalta.
« Last Edit: 19.01.23 - klo:11:50 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #988 on: 19.01.23 - klo:16:40 »
Silläkin tiedolla olisi muutakin merkitystä kuin vain meidän uteliaisuutemme tyydyttäminen. Nyt keväällä tehdään uudet luomusopimukset. Minkälaisen luomun kysynnän pohjalta niiden määrä mitoitetaan? Jopa EU:n luomuistamispolitiikassa tulee silloin tällöin esille, että sitä olisi sovitettava luomun myyntiin.

Tästä myöhemmin ehkä lisää toisessa paikassa, mutta siitä tämä lause:

Quote
Luonnonmukaisen tuotannon tukemisen tavoitteena on saada markkinoille luonnonmukaisesti tuotettuja laadukkaita elintarvikkeita.
(lihav. HJ)

Siinä ei ihan sanottu sitä, että markkinat ne myös pystyisivät imemään, mutta uskaltanee niin tulkita. Rautalangasta, uudestaan: valtiovallan on tiedettävä, kuinka paljon kannattaa tukea antaa. Ajatuskokeena: edes huimin luomufanaatikko ei ehdota esim. luomusopimusten (ja siis tuen) tuplaamista v. 2023. Jos nyt yhtäkkiä markkinoille tulvisi luomua reippaasti yli sen oikean kysynnän, se olisi itse asiassa Suomen olemassa oleville luomuviljelijöille katastrofi!

Joskus, joissain tilanteissa voidaan ehkä kysyntää nostaa tarjontaa lisäämällä. Mutta sellainen tilanne luomun kohdalla tuskin on nyt koko Euroopassa.

Niinpä päättäjille olisi erittäin hyödyllistä tietää, kuinka paljon (lisää) luomua realistisesti ajattelen mahtuu markkinoille. Siinä ihan kohta edessä olevassa tilanteessa kun uusia luomusopimuksia tehdään. Jos valtiovalta aikoo puuttua markkinoihin, sillä täytyy vähintään olla tieto siitä, mitä markkinoilla tapahtuu.

PS. 21.01.23:

Tätäkin varten pitäisi edellä mainittu tilanne tietää:

Luomukoulutuksen nykytila kartoitetaan

Quote
Suomen kansallinen Luomu 2.0 -ohjelma kehittää luomun tuotantoa ja lisää luomun kysyntää, tätä varten luomukoulutuksen nykytila kartoitetaan koko ruokaketjussa.


Eli kuinka monta kannattaa kouluttaa.
« Last Edit: 21.01.23 - klo:07:55 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25025
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #989 on: 21.01.23 - klo:06:12 »
Toisinto tai muunnelma tästä puheenvuorosta:

Eräs ryhmä valmisruoista ovat pyörykät. Tämä luomutuote eteni jo näin pitkälle:

KOTILIHAN LUOMU PIKKUPYÖRYKÄSTÄ VUODEN LUOMUTUOTE (14.02.2006)

Quote
Vuoden Luomutuotteena 2006 palkittiin tiistaina Jukan Kotilihan valmistama
Kotilihan Luomu pikkupyörykkä. Huittisissa valmistettava lihapyörykkä on raadin
mukaan kaivattu tuote, sillä luomueineksiä on markkinoilla vielä vähän.
(lihav. HJ)

Mutta se oli vuonna 2006. Nyt sitä ei löydy mistään. Kuten ei muitakaan luomutuotteita tuossa ryhmässä:

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuotehaku/valmisruoka/pyorykat-pihvit-ja-ohukaiset/pyorykat-pihvit-ja-puikot

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/valmisruoka-1/pyorykat-pihvit-ja-ohukaiset/pyorykat

https://oda.com/fi/categories/595-liha-ja-kasviproteiinit/705-jauhelihat-jauhikset-burgerit-ja-pyorykat/708-burgerit-pihvit-pyorykat-ja-murekkeet/

Lidliltä ei vastaavaa listaa löytynyt, vain yksittäisiä tuotteita. Ei luomutuotetta.

***

Parisen vuotta sitten tämä oli Kehittyvässä Elintarvikkeessa:

Valmisruokien käyttö kasvaa ja monipuolistuu

Quote
K-ryhmän päivittäistavaratoimialan asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar arvioi, että valmisruokien suosio kasvaa ja tuotevalikoima laajenee. Kasvisvaihtoehdot ja vegaaniset valmisruuat yleistyvät, etnisyys lisääntyy, pakasteet tekevät paluun, yhdellä kädellä syötävien tuotteiden tarve kasvaa, ja laadukkaat, ravintolatasoiset vaihtoehdot lisääntyvät.
(linkitys HJ)

Tämä ei voinut tulla yllätyksenä, hänenkään vuokseen. Em. raati tiesi asian jo v. 2006.

Alle kuukauden takaa tämä arvio, jota on kyllä vuoden luomutuotteista täällä uumoiltu aiemminkin:

Onko muuten edes tuotetarjonta oikeastaan kovastikaan monipuolistunut? Valitaan kyllä Vuoden Luomutuotteita, mutta ne vaipuvat aika nopeasti unohduksiin. Ja vuodesta toiseen luomukulutuksen rakenne näyttää säilyvän hyvin samanlaisena. Kuten sen pullonkaulatkin.