Arvasimme tiedotustavan suhteellisen oikein. Pro Luomu:
Luomun myynti ylitti 400 miljoonaaLuomutuotteita myytiin vähittäiskaupassa noin 409 miljoonalla eurolla vuonna 2020, arvioi luomualan yhteistyöjärjestö Pro Luomu. Myynti lisääntyi 9,7 prosenttia edellisvuodesta.
Luomun myynti kasvoi edelleen päivittäistavarakaupan kokonaismyyntiä enemmän, vaikka koronapandemia lisäsi päivittäistavarakaupan elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien myyntiä ennätykselliset 7,3 prosenttia. Luomun osuus päivittäistavarakaupan kokonaismyynnistä oli noin 2,6 prosenttia. Parhaimmissa tuoteryhmissä, kuten lastenruuissa ja kananmunissa, luomun osuus on jo yli 20 prosenttia.
Päivittäiskaupan kokonaismyyntinä käytetään lukua 10,6 miljardia. Edellisen vuoden lukuna 9,9 miljardia. Kasvua edellisestä vuodesta siis noin 700 miljoonaa. Koko luomumyynti siis tälläkin kertaa pienempi kuin kasvu. Mutta prosentuaalisen kasvun voi Pro Luomu noin kertoa olevan niukasti yleistä kasvua suuremman.
Osuus säilyy samana kuin edellisena vuonna, eli 2,6 prosentissa. Muutoinkin asiat näyttävän säilyneen hyvin samoina: samat tuoteryhmät (ainakin jotenkin) myyvät luomuna, samat eivät myy.
Tämän verran korona ehkä vaikutti:
Poikkeuksellisena vuonna eniten myyntiään kasvattaneita luomutuoteryhmiä olivat jauhot sekä makeuttaminen ja maustaminen. Myös vihannesten sekä kahvin ja teen luomumyynti kasvoi hyvin.
– Koronapandemian takia kotona vietetty aika lisäsi ruuanlaittoa ja leipomista ja sai jopa hapanjuurileivonnan trendaamaan. Nämä trendit näkyivät vahvasti myös luomumyynnin kasvussa, sanoo Pro Luomun toiminnanjohtaja Aura Lamminparras.
Mutta
tällaiset odotukset (vielä syksyllä) jäivät kyllä toteutumatta. Jos lisääntynyttä kiinnostusta gallupeissa oli, sen voi sanoa jääneen kohteliaaksi kiinnostukseksi.
Luomuväen murheenkryynit ovat vanhat tutut:
Luomun alle kolmen prosentin osuutta kokonaismyynnistä selittää sen erityisen pieni osuus lihavalmisteissa ja tuoreissa leipomotuotteissa, jotka ovat molemmat myynniltään suuria tuoteryhmiä. Luomuvaihtoehtoja on näissä tuoteryhmissä tarjolla kuluttajille hyvin vähän.
Niissä siis jatkuu markkinamekanismin krooninen toimimattomuus: vaikka mielipidetiedusteluissa noita kerrotaan halutun, niitä ei tule kauppaan.
Lihavalmisteet ovat hiukan eri asia kuin liha. Saamme luultavasti kohtapuoleen Lukelta luomulihan tuotannon tiedot vuodelta 2020. Silloin palaamme tuon asian tarkasteluun.
Peräti merkillistä on, että vaikka korona ehkä sai osan ihmisistä kotona leipomaan luomujauhoista, se ei lisännyt valmiiden luomuleipien kysyntää. Eikä tuon mukaan siis tarjontaakaan.