Author Topic: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla  (Read 593200 times)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #645 on: 21.09.19 - klo:07:29 »
Kun Sitra on nyt ollut uutisotsikoissa, muistuupa mieleen, miten sillä kymmenkunta vuotta sitten sillä oli toimeliaisuutta myös tällä alueella. Vieläkin sillä on nettisivu:

https://www.sitra.fi/aiheet/luomu-ja-lahiruoka/

Uutta aineistoa siellä ei näytä olevan. Ja kyllä, tuota keinotekoista lähiruokakytkrntää silloin estottomast käytettiin.

Sitran Aitokauppa-seikkailu on kuvattu edellä. Saa nyt sitten nähdä, tuleeko jotain lisää. Yliasiamieheksi valitun Jyrki Kataisen lukkarinrakkaus luomuun tiedetään: vieläköhän se jatkuu?
« Last Edit: 21.09.19 - klo:07:34 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #646 on: 22.09.19 - klo:08:26 »
Kaakkois-Suomessa vallitsee asiassa virallinen optimismi ja sitä myös media levittää:

Joutsenolaisen Teemu Suojapellon tila on tuplannut kokonsa luomuviljelyn aikana — Luomupeltojen määrä kasvaa nopeasti koko Kaakkois-Suomen alueella

Quote
Yhä useampi maatila siirtyy luomuviljelyyn. Luomutuotteiden vienti voi kaksinkertaistua viiden lähivuoden aikana.

Maksumuurin takia emme nyt osaa sanoa, mihin suuntaan viennin uskotaan kasvavan: Venäjälle, Keski-Eurooppaan vai Helsinkiin?

Ruokaviraston viimeisimmän tilaston mukaan luomuviljely kasvoi Kaakkois-Suomessa vain hiuksenhienosti enemmän kuin maassa keskimäärin. Uusia luomuviljelijöitä oli v. 2019 yksi (1) prosentti enemmän kuin edellisenä vuonna. Siirtymävaiheessa olevien tilojen määrä oli vähentynyt. Luomutilojen koko oli kyllä kasvanut ja sitä kautta luommuviljelty peltoala.

Varmaan artikkelista löytyy tämäkin lause tai ajatus:

Quote
Kaakkois-Suomessa on hyvät eväät luomun kehittämiseen. Kuluttajat haluavat lisää luomutuotteita, ja kaipaavat myös lähiluomua.

Kuten täällä on jo tunnettua, sen lähiluomun voi aivan hyvin myydä Helsingissäkin.
« Last Edit: 22.09.19 - klo:09:07 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #647 on: 22.09.19 - klo:13:21 »
En osaa sitä mitenkään selittää, mutta Googlen haun mukaan Talman Luomu on edelleen auki joka arkipäivä klo 8-15.

Voihan siinä toki olla se yksinkertainen selitys, että tuon asian päivitysautomaatti on unohtunut päälle.

<klips>

PS. Uteliaisuuttani yritin soittaa sinne, aukioloaikana. Sieltä ei vastattu.

Nyt vasta Google kertoi Talman Luomusta:

Pysyvästi suljettu.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #648 on: 24.09.19 - klo:05:41 »
Näin saa edelleen rankaisematta ja vailla vastuuseen vetämistä vaittää:

Miltä luomu näyttää Kaakkois-Suomessa?

Quote
Kaakkois-Suomessa on hyvät eväät luomun kehittämiseen. Kuluttajat haluavat lisää luomutuotteita, ja kaipaavat myös lähiluomua.

Mistä tuo muka tiedetään. Ei ainakaan K-ryhmän kartasta vuodelta 2016, jonka mukaan Kaakkois-Suomi ostaa aika vähän luomua. Jos liian usein vetoan siihen, niin puolustaisin tätä sillä, että se on viimeinen kunnollinen selvitys asiasta. Eli alueellisesta kysynnästä. Myöskin Kaakkois-Suomessa.

Ei sitä mistään tiedettykään. Eikä mitään erillisselvitystäkään ole tehty. Kottila oli tehnyt vanhemmasta aineistosta ajon, jossa ostohalut oli alueellistettu. Hänen esityksensä (pdf):

https://www.xamk.fi/wp-content/uploads/2019/09/Kottila_Lpr_Luomu-Kaakkois-Suomi.pdf

Siinä Kaakkois-Suomen luomun ostohalut olivat koko maahan verraten lähes pienimmästä päästä. Ja pienentyneet aiemmasta. (Diat 8 ja 9.)

Samassa tilaisuudessa esiintyneellä kauppiaalla oli kertoa mutu-tietona omasta kaupastaan, että luomu menee "selkeästi" paremmin kaupaksi, ja myös "kiinnostaa" yhä enemmän.  Mutta ei mitään selkeitä lukuja.

Sen sijaan Kymen Seudun Osuuskaupan edustajan (Anne Hietanen) esityksen voisi hyvällä tahdolla sanoa tukevan tuota väitettä. Sen mukaan luomumyynti oli sen vaikutusalueella kasvanut vuosina 2015-2018 noin 5 miljoonasta noin 7 miljoonaan (dia 18). Mutta siinäkin viimeisen vuoden kasvu oli vaatimatonta. Ja K-ryhmän kartan mukaan (pakko käyttää sitä, vaikka S-ryhmästä puhe onkin!) koko alue oli v. 2016 vain 0,51-1 prosentin luomumyynnin aluetta. On luultavasti vieläkin, erityisen "hyviä eväitä" tuskin on. *)

Koko  seminaarin aineisto löytyy linkistä:

https://www.xamk.fi/tutkimus-ja-kehitystoiminnan-blogi/milta-luomu-nayttaa-kaakkois-suomessa/


___________

*) Jos entisen Kymen läänin asukasluku oli 6% Suomen väkiluvusta, luomuakin kulutettaisiin sama osuus? Jos S-ryhmän osuus kaikesta kaupasta olisi n. puolet 3% riittäisi. Vuoden 2018 luomukulutuksesta tuo ko. osuuskaupan luomumyynti oli kuitenkin vain 2%. Karkea laskuharjoitus.
« Last Edit: 24.09.19 - klo:14:38 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #649 on: 27.09.19 - klo:04:13 »
Kansan Uutiset on rientänyt asioiden edelle. Hänen esityksensä piti olla tulossa vasta Pro Luomun Luomuelintarvikepäivässä 2.10.2019:

Luomun globaali myynti noussut yli sataan miljardiin dollariin

Quote
Brittiläisen konsulttiyhtiö Ecovia Intelligencen mukaan luomun globaali myynti nousi 105 miljardiin dollariin vuonna 2018. Kasvua edellisvuodesta oli noin kahdeksan prosenttia.

Ecovia Intelligencen toimitusjohtaja Amarjit Sahotan mukaan luomun myynti keskittyy edelleen vahvasti Pohjois-Amerikkaan ja Eurooppaan, mutta se on lisääntynyt merkittävästi myös Aasian ja Latinalaisen Amerikan markkinoilla.

Jos (ja luultavasti kun) Pohjois-Amerikka ja Eurooppa edelleen vastaavat n. 90 prosentista luomumyynnistä, noiden muiden alueiden luomumyynnin volyymi ja kasvu on henkeä kohti edelleen väistämättä mitätöntä.

Tämä Suomessa havaittu luomuväen pyrkimys näyttää olevan olemassa kansainvälisissäkin ympyröissä. Tällaiseen niissäkin uskotaan tai ainakin ollaan uskovinaan:

Quote
Hän odottaa luomumarkkinoiden kasvun jatkuvan myös tulevaisuudessa.

– Kasvu jatkuu, etenkin kun luomun asema vahvistuu kehittyvien maiden kuten Kiinan, Intian, Brasilian ja Etelä-Amerikan markkinoilla.

Kehitysmaissa tuo voi onnistua sikäli paremmin, että siellä on rikkaitakin. Jotka mielellään apinoivat rikkaiden maiden rikkaita.

Tulossa olevan seminaarin teema on jo tuossakin esillä:

Quote
[...] Yksi keino kilpailla sitä vastaan on innovatiivisuus.

– Luomualan edelläkävijäyritykset ovat havainneet, että niiden on investoitava innovaatioihin menestyäkseen yhä markkinoilla. Innovaatiot voivat koskea esimerkiksi uusia tuotteita, jakelua, eettistä raaka-ainehankintaa tai vihreää pakkaamista. Yritysten on laajennettava ympäristönäkökulmaansa ja luotava tuotteita, jotka heijastavat sitä, hän havainnollistaa.

Vertaa edellä 18.09.19.

PS. Ei, se olikin Pro Luomu, joka otti vähän förskottia.
« Last Edit: 27.09.19 - klo:07:52 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #650 on: 30.09.19 - klo:03:34 »
Luomuvihannesten surkean vähäistä tarjontaa (tuotantoa) on täällä käsitelty ja ihmetelty useinkin. Päätinpä koota pienen läpileikkauksen siitä, mitä luomuväki itse on asiasta viime vuosien varrella sanonut:

2014:

Luomukasvisten tuotanto ei pysy kysynnän perässä

Quote
Viime vuosina luomupuutarhatuotannon pinta-ala on kutistunut samaan aikaan kun luomuala kokonaisuudessaan on lisääntynyt. Kun luomun osuus Suomen kokonaisviljelyalasta on yhdeksän prosenttia, puutarha-alasta se on noin viisi prosenttia.

Tilanne on nurinkurinen, sillä kuluttajakyselyjen mukaan kotimaisille luomukasviksille olisi kysyntää. Luomupuutarhatuotannon ongelmia yritetäänkin selättää tutkimuksen avulla: ratkaistavaa löytyy sekä viljelytekniikasta että markkinoinnista.

Yksi syy alan vähäiseen vetovoimaan voi olla se, että suomalaiset luomupuutarhatilat ovat tyypillisesti hyvin pieniä, ja pienillä volyymeillä voi olla vaikea päästä markkinoille. Vähittäiskaupan keskusliikkeiden ja tukkujen kanssa toimimaan kykeneviä suuria luomupuutarhatiloja on Suomessa vain muutama.

Kommentti: kysyntä olisi joten kuten kunnossa, mutta silti tarvitaan ponnistuksia markkinointiin?

2016:

Luomukasvisten kysyntä ja tarjonta eivät aina kohtaa

Quote
Luke etsii ratkaisuja luomutuotannon haasteisiin yhdessä muiden alan toimijoiden kanssa. Koko luomuketjun kehittäminen on Kivijärven mukaan tärkeää, jotta markkinoille saadaan lisää laadukkaita kotimaisia luomutuotteita.

[...]

”Luomutuotteiden kysyntä keskittyy pääkaupunkiseudulle ja isoihin kaupunkeihin. Luomua tuotetaan kaukana näistä kasvukeskuksista”, Iivonen jatkaa.

Ulkomaille suomalaisia luomukasvistuotteita ei juuri viedä.

Luomutuotteet ovat valta-asemassa jo Tanskassa. Siellä on kuluttajia enemmän kuin Suomessa, ja kaupan rakennekin on erilainen.

Luomutuottajan on meillä vaikeampi saada tuotteitaan isojen kauppaketjujen valikoimiin. Ratkaisuna voivat olla markkinointiyhteisöt. Luomu liikkuu myös ruokapiirien, Reko-renkaiden ja suoramyynnin kautta.

Kommentti: näin hyvin tiedetään, missä sitä kysyntää olisi. Mutta sinne ei saada tuotteita toimitettua? Helsinkiläistenkin olisi liityttävä ruokapiireihin ja/tai ajettava autoillaan suoraan tiloille tai niille sovituille parkkipaikoille, luomuvihanneksia saadakseen?

2019:

http://www.siksesparasta.fi/ajankohtaista?newsid=187

Quote
Luomuvihannesviljely on hyvin haasteellista (typpilannoitus ja viljelytekniset toimenpiteet). Vihannesala on kasvinviljelyalaa maltillisempi. Myyntikasvien satotasoissa ja pinta-aloissa ei ole ollut merkittävää edistystä viimeisen kymmenen vuoden aikana. Luomutuottajahinnat ovat pääsääntöisesti hyvät tällä hetkellä.

Puutarhatuotannossa luomuunsiirtymiskiinnostus on melko vähäistä tavanomaisesti viljelevien puutarhatilojen keskuudessa. Luomupuutarhatuotteiden hintoja ei valitettavasti tilastoida mitenkään. Hinnat vaihtelevat paljon ja ne voivat olla jopa 1,5-2 -kertaisia verrattuna tavanomaisiin puutarhatuotteisiin. Mansikka ja vadelma ovat markkinavetoisia puutarhatuotteita ja niille on luomuna kysyntää. Myös valkokaali*) kasvaa markkinavetoisesti.

Kommentti: tuossa on samalla sanottu (implisiittisesti) että jotkut muut vihannekset eivät kasva markkinavetoisesti. Sisältäen mahdollisuuden, etteivät ne, niiden markkinat kasva ollenkaan.

Kaikissa noissa tulee kuitenkin esiile, että myös vihanneksissa näkyy se kaiken luomukaupan ilmiö (kirous?):

(ainakin kerrottu, hurja ja jatkuva) kysyntä ei sitten millään heijastu tarjontaan.

***

Luulisi, että ainakaan tuossa ei mitään tuoteinnovaatioita tarvita. Tuoreet vihannekset, niitä kuluttajat haluavat, luomuna tai tavanomaisina. Sellaisia innovatioita tietysti kovasti luomuvihannesten osalta kaivattaisiin, että niitä voitaisiin tarjota huomattavasti halvempaan hintaan kuin nyt.

_________

*) Tuo markkinain veto oli ollut vuonna 2018 varsin löysää: tuotanto oli pudonnut edellisen vuoden 530 000 kilosta 410 000 kiloon.
« Last Edit: 12.10.19 - klo:08:51 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #651 on: 30.09.19 - klo:14:48 »
Tätä väitettä en oikein osaa sovittaa yhteen edellä kerrotun Talman Luomun konkurssitiedon kanssa:

Quote
– Vaikka ilmastopuhe näyttää vähentäneen luomumaitotuotteiden myyntiä, se ei heijastu juustoihin eikä tuoreeseen luomulihaan, jonka myynti kasvaa hyvin, Kottila toteaa.
(lihav. HJ)

Vaikka se onkin vähän vaikeasti yhdistettävissä, saattaa se silti olla jossain määrin totta. Pro Luomu ei perinteisesti ole antanut täysin paikkaansa pitämätöntä tietoa. Odottelemme nyt lukuja. Niiden pitäisi olla lukuja siitä, paljonko myynti on kasvanut.

Otetaan tähän pohjaksi karkea arvio siitä, paljonko se oli. Tästä raportista (pdf, s. 6) löydämme tiedon, että v. 2017 tuoreen luomulihan osuus kaikesta luomumyynnistä oli 4%. Kun sinä vuonna luomumyynti yhteensä oli 309 miljoonaa, luomulihaa olisi tuoreena myyty n. 12,4 miljoonalla. Jos tuoreen luomulihan myynti kasvoi seuraavana vuonna yhtä paljon kuin luomumyynti yleensä, se oli tuolloin eli 2018 noin 13,4 miljoonaa.

***

Kun vihannesten osuus luomumyynnistä v. 2017 oli 10%, eurosumma silloin on helppo arvioida: 30,9 miljoonaa. Odottelemme siitäkin uusia lukuja. Plus tietysti arviota, paljonko siitä myynnistä oli kotimaisten tuotteiden kauppaa. Kun puolittain intuitiivisesti (siis tarkkaan laskematta, mutta jotain tuotetuista määristä tietäen) tuntuu, ettei Suomen vaatimattomalla luomuvihannestuotannolla saatu tuota summaa kasaan?

***

Lasketaan nyt nämä vielä: keskivertosuomalainen käytti v. 2017 tuoreeseen luomulihaan 2,25 euroa ja luomuvihanneksiin 5,62 euroa.
« Last Edit: 30.09.19 - klo:16:59 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #652 on: 03.10.19 - klo:06:16 »
Nyt meillä on odotettavissa pääosin juuri tuoteinnovaatioita. Kun kuulemme niistä enemmän, voimme arvioida kuinka nopeasti ja kuinka kilpailukykyiseksi niille on kehitettävissä tavanomainen vaihtoehto! Ne saattavat menestyä markkinoilla hyvinkin.

Tämä kilpailun voittanut innovaatio ei kyllä tunnu järin innostavalta:

Innovaatiokilpailun voitti uudenlainen härkäpapuvalmiste

Sillä ei juuri mitään saavuteta, ellei ole vakuuttunut soijan perkeleellisyydestä. Ja aivan helposti tuosta on varmasti myös kehitettävissä tavanomainen tuote.  Ja lienee syytä sellainen kehittääkin, jos gammayökkönen on tullut Suomeen jäädäkseen, ja syö erityisesti luomuhärkäpavun sadot?

Tuossa kerrottiin voittaja ja yleisön suosikki, joka oli se jo täällä mainittu juusto. Olisin kuvitellut, että olisi edes lyhyesti kuvattu muutkin innovaatiot. Mutta niin ei tehty, niitä ei löydy mistään.
« Last Edit: 03.10.19 - klo:09:37 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #653 on: 04.10.19 - klo:04:44 »
Jos vielä kuulemma oli näin  ...

Quote
Tuomariston mukaan kilpailun taso oli kova, ideat monipuolisia ja kaikki esitellyt innovaatiot potentiaalisia menestyjiä.

... niin miksei niitä muita kilpailijoita ehdotuksineeen esitelty?

Vaikka en usko, että olisimme yhteenkään niistä erityisesti ihastuneet, olisi ollut kuitenkin kiva  niistä tietää enemmän.
« Last Edit: 04.10.19 - klo:04:48 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #654 on: 10.10.19 - klo:06:09 »
Kaikissakin noissa esityksissä puhuttiin erilaisista edelläkävijöistä ja aktiivisista kuluttajista. Ja vaadittiin sen vuoksi uusia ja uudenlaisia tuotteita, jotka voisivat tällaisia kuluttajia kiinnostaa.

Mutta onko todella niin? Luomussa tai tavanomaisessakaan kulutuksessa? Vai olisiko jopa päinvastoin? Eli kuluttajien enemmistö valinnoissaan hyvin konservatiivisia? Haluttaisiin syödä mummun reseptien mukaan, luomuakin suosiessa?

Jossain määrin pystymme seuraamaankin, menevätkö nämä innovaatiot oikeasti kaupaksi. Ja näkyykö se sitten luomun kokonaiskysynnässä.
« Last Edit: 10.10.19 - klo:08:36 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #655 on: 11.10.19 - klo:07:20 »
Luomubarometri, jos otamme sen tulokset täydestä, tukee em. käsitystämme. Sen mukaan syyt ostaa luomua ovat nämä, tärkeysjärjestyksessä (s. 56):

Quote
Puhtaita, lisäaineettomia, ei käytetty torjunta-…
Maku, hyvä maku
Luonnonmuk. tuotettuja, ympäristöystävällisiä,…
Terveellisyys, korkeampi ravintoarvo
Eläinten hyvinvointi
Laatu, parempi laatu, hyvä laatu, hyvännäköisiä
Hinta, tarjous, sopiva hinta
Kotimaisia, lähellä tuotettuja, alkuperä tiedossa
Halu tukea luomutuotantoa
Eettisyys/vastuullisuus
On tarjolla/saatavuus
Kokeilunhalu/kokeilu
Ei osta luomua/ei saatavissa luomua
Ei muuta tarjolla
Kalliita
Ei erityistä syytä/ei mikään
Muuta

Ainoastaan kokeilunhalun voi tuossa tulkita edelläkävijäkuluttajan motiiviksi. Mutta se ei ollut listassa korkealla. Prosenttilukuna 1% luomun käyttäjistä. Eikä tässäkään listassa ("ostaisin enemmän jos...", s.84) tuotteen yleinen uutuusarvo tullut esille:

Quote
Ne olisivat edullisempia
Tietäisin, että luomutuottaja saa
 tuotteista oikeudenmukaisen hinnan
Olisin vakuuttuneempi niiden
 erilaisuudesta/lisäarvosta
Tuotteet olisivat
 laadukkaampia/parempia
Tuotteista olisi tarjolla laajemmat
 valikoimat eri vaihtoehtoja
Tietäisin paremmin, mitä kaikkia
 tuotteita löytyy luomuna
Ne löytyisivät helpommin kaupassa
Tietäisin enemmän luomusta

Minä kyllä uskallan tulkita tuon niin, että luomua kuluttavat toivoisivat, että tarjolla olisi parempi valikoima luomuversioita ihan tavallisista tuotteista. Sen ohella, että sen toivotaan olevan samanhintaista. Tai ainakin nykyistä halvempaa (kaikkien luomun kysyntätutkimusten samana pysyvä, yhteinen tulos!).

Vaikkapa tuoreen luomulihan myynnin kertoi Kottila nyt kasvavan hyvin (02.09.19 edellä). Kuinka sen kanssa onkaan, tuore luomuliha ei kyllä ole mikään uusi innovaatio. Eikä ole mikään käänteentekevä uutuus myöskään luomukinkku, jollaisen taas kohta puoleen vähän "joka toinen" ilmoittaa mediassa ostavansa.

***

Innovaatioilla on luomussa absoluuttiset rajansa. Niiden on oltava luomusääntöjen mukaisia. Joihin sääntöihin ei sallita minkäänlaisia innovaatioita.
« Last Edit: 11.10.19 - klo:16:47 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #656 on: 12.10.19 - klo:08:36 »
Näin saa edelleen rankaisematta ja vailla vastuuseen vetämistä vaittää:

Miltä luomu näyttää Kaakkois-Suomessa?

Quote
Kaakkois-Suomessa on hyvät eväät luomun kehittämiseen. Kuluttajat haluavat lisää luomutuotteita, ja kaipaavat myös lähiluomua.

Mistä tuo muka tiedetään. Ei ainakaan K-ryhmän kartasta vuodelta 2016, jonka mukaan Kaakkois-Suomi ostaa aika vähän luomua. Jos liian usein vetoan siihen, niin puolustaisin tätä sillä, että se on viimeinen kunnollinen selvitys asiasta. Eli alueellisesta kysynnästä. Myöskin Kaakkois-Suomessa.

Myönnettiinhän asia sitten sielläkin, kun asiaa tarkemmin läpikäytiin:

Luomua ei käytetä aktiivisesti – Paikallisuus ja kotimaisuus riittävät kuluttajille

Quote
Luomutuotteiden aktiivikäyttäjissä Kaakkois-Suomi on tilastojen mukaan lähes häntäpäässä, perässä tulevat vain Pohjanmaa ja Lappi. Aktiivikäyttäjiksi lasketaan ihmiset, jotka ostavat viikoittain luomua.

– Tavoitteena on saada lisää ihmisiä aktiivikäyttäjäryhmään, Kottila toteaa.

[...]

Luomusta ei myöskään tiedetä tai puhuta alueella tarpeeksi, eikä sillä nähdä lisäarvoa, vaan paikallisuus tai kotimaisuus riittää monelle.

– Usein ei puhuta luomusta, vaan esimerkiksi vastuullisuudesta, jolloin luomua ei välttämättä osata yhdistää asiaan

Ei ollutkaan Kaakkois-Suomi luomulle mitenkään erityisen otollista aluetta.
« Last Edit: 13.10.19 - klo:14:41 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #657 on: 13.10.19 - klo:08:22 »
Tässä sanotaan sitten selvemmin, mihin tässä hankkeessa pohjimmiltaan uskotaan (lihav. HJ):

Luomu lentoon Kaakkois-Suomessa

Quote
Luomun käyttö, viljely ja jalostus on kasvanut tasaisesti viime vuosien aikana. Kaakkois-Suomi on vahvaa luomun viljelyaluetta, ja alkutuotannon tuotteet löytävät tiensä myös pääkaupunkiseudulle ja vientiin asti.

Tosissaan ei uskota luomun kysyntään tai edes sen merkitykseen Kaakkois-Suomessa, vaan tuonne uskotaan saatavan luomu kaupaksi.
« Last Edit: 13.10.19 - klo:08:32 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #658 on: 13.10.19 - klo:13:43 »
Tämä tapaus on jonkin aikaa jäänyt huomiotamme vaille:

Asian olisi periaatteessa voinut lukea Kauppalehdestäkin:

Punnitse ja säästä -perillisen pelastaminen on vaatinut jo miljoonia - It's Pure hakee sijoittajilta lisärahaa

Mutta sinnikkyyttä ja uskoa asiaan heillä on siis edelleen. Jotenkin tulee heti mieleen Luomu Invest, toinen sisukas luomufirma.

Firma itse kertoi jo viime vuoden puolella, että tuossa olisi onnisttu:

It’s Pure ja Punnitse & Säästä ketjun rahoituskierros päättyi menestyksekkäästi

Kävelyreittini vähintään kerran viikossa kulkee sen Itäkeskuksen myymälän ohi. Ohimennessä vilkaisemalla muodostunut tilasto on edelleen tämä: asiakasmäärän mediaani on 0 henkilöä. Verkkokaupasta ja muista myymälöistä ei minulla ole tietoa.

Firman nettisivulta on koottavissa nyt eli lokakuussa 2019 nämä lukumäärätiedot:

https://www.itspure.com/myymalat/

It’s Pure myymälöitä 7 *)

Punnitse & Säästä myymälöitä 6

Tuota voi verrata tilanteeseen 2 vuoden takaa (numeroselvennykset HJ):

Quote
Uudistuvista Punnitse & Säästä-myymälöistä syntyy kattava ja palveleva It’s Pure-myymäläverkosto. Ensimmäinen täysin uudistettu myymälä, Tampereen Keskustorin myymälä, avasi ovensa 18.5.2017. Marraskuussa 2017 It’s Pure myymälöitä on jo kahdeksan (8 ) ja Punnitse & Säästä myymälöitä kaksikymmentäkolme (23).


________

*) luvussa on mukana Helsingin Rautatieaseman myymälä, joka minun silmissäni 09.09.19 (ks. edellä) kyllä erehdyttävästi näytti suljetulta. Mutta ehkä se on vaihtanut paikkaa siellä?
« Last Edit: 13.10.19 - klo:14:27 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25023
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #659 on: 15.10.19 - klo:04:48 »
Kaikissakin noissa esityksissä puhuttiin erilaisista edelläkävijöistä ja aktiivisista kuluttajista. Ja vaadittiin sen vuoksi uusia ja uudenlaisia tuotteita, jotka voisivat tällaisia kuluttajia kiinnostaa.

Nän teki myös K-ryhmän edustaja Heidi Jungar. Mutta sitten Keskon omalla nettisivulla onkin tällainen analyysi  (päiv. myös 02.10.19) luomun menestyksen syistä siellä, ainakin siltä osin, mten se liittyy sorttimenttiin:

Luomuruoka arkipäiväistyy: yhä useampi sinkku ja nuori pari innostuu luomusta

Quote
"Luomun suosio leviää Suomessa yhä laajemmalle. Kovimmassa kasvussa luomun myynti on Lapissa, Kymenlaaksossa, Pirkanmaalla ja Pohjois-Karjalassa. Kasvua selittää se, että valtakunnalliseen luomuvalikoimaan on tullut yhä enemmän arjen perustuotteita ja luomutuotteita on yhä helpommin ja monipuolisemmin saatavilla ympäri Suomea", sanoo K-ryhmän tavarakaupan johtaja Harri Hovi.
(lihav. HJ)

Odottelemme tietysti vähän enemmän ja tuoreita lukuja noiden väitteiden tueksi. Kesko pystyy mitä ilmeisemmin sellaisia tuottamaan, myös lajiteltuina tällaisten taustatekijöiden mukaan:

Quote
Luomutuotteita suosivat eniten lapsiperheet, joita on liki 30 prosenttia luomutuotteiden ostajista. Voimakkaimmin kasvava, luomutuotteita suosiva asiakasryhmä ovat kuitenkin sinkut ja nuoret parit.

Mutta valikoiman osalta siis Hovi oli sitä mieltä, jota edellä aavistelimme:

Quote
Mutta onko todella niin? Luomussa tai tavanomaisessakaan kulutuksessa? Vai olisiko jopa päinvastoin? Eli kuluttajien enemmistö valinnoissaan hyvin konservatiivisia? Haluttaisiin syödä mummun reseptien mukaan, luomuakin suosiessa?

Eikä innovaatiotuotteilla olisi isoa merkitystä. Lapsiperheille, sinkuille ja nuorille pareillekaan.
« Last Edit: 15.10.19 - klo:06:03 by Heikki Jokipii »