• Welcome to Tuottava Maa Turvattu Luonto.
 

Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla

Started by Heikki Jokipii, 07.11.07 - klo:16:24

Previous topic - Next topic

Heikki Jokipii

#1215
Nyt se tuli. Käytettävissämme on parikin versioita:

Luomubuumi hiipuu historiallisesti: maatilojen määrä romahti ja kuluttajat eivät enää osta

Luomumyynnin elpymistä saadaan vielä odottaa

Sisällöllisesti kyllä melko samat. Käytetään Pro Luomun. Aluksi kiitämme Pro Luomua: yleiskuva koko maan tilanteesta vuonna 2023 saatiin nyt ulos ruotsalaisia nopeammin. Mutta sitten uutisen sanomaan (ja hiukan kritiikkiäkin):

QuoteLuomutuotteita myytiin päivittäistavarakaupassa 352 miljoonalla eurolla vuonna 2023, arvioi luomualan yhteistyöjärjestö Pro Luomu. Myynti laski 6 prosenttia edellisestä vuodesta. Luomun osuus päivittäistavarakaupan kokonaismyynnistä oli noin 1,9 prosenttia. Tiedot julkaistiin maa- ja metsätalousministeriön ja Pro Luomun järjestämässä Luomufoorumissa Kouvolassa.

Eräs maaginen raja siis alitettiin. Luomun osuus Suomessa on nyt alle 2%. Tämä ei ole yllättävää:

QuoteKuluttajien ostokäyttäytymistä ohjasi vuonna 2023 edellisvuoden tapaan hinta. Vaikka kuluttajat arvioivat ostavansa luomua kuten ennenkin, ruuan hinnan nousun vaikutus ostoskorin sisältöön on merkittävä: 66 % suomalaisista kokee, että se vaikuttaa olennaisesti siihen mitä ruokaa kaupasta he ostavat. (Kantar Agri 2024.)

Lapsiperheet korostuvat luomun aktiivikuluttajissa eli vähintään kerran viikossa luomua ostavissa, ja erityisesti he arvioivat hintojen nousun vaikuttaneen merkittävästi luomun ostamiseen.

Eikä oikeastaan tämäkään (lihav. HJ):

QuotePoikkeuksellisen vaikea vuosi oli maitokaapin luomuvälipalatuotteille. Myös tuoreen luomulihan ja luomulihavalmisteiden sekä luomuhedelmien ja -vihannesten myynti laski selvästi.

Kun viimeisetkin luomumakkarat hävisivät markkinoilta v. 2023.

Tämä selitys (nyt YLE:n uutisesta...

Quote" Kuluttajille on jäänyt päälle alarmistinen tilanne. Koetaan, että ruoka on tosi kallista ja selkeästi etsitään edullisempia vaihtoehtoja. Se vaikuttaa erilaisiin vastuullisiin valintoihin ja luomu on sitten tavallaan saanut takkiin tässä asiassa.

" Vaikka luomut eivät välttämättä aina ole kalliimpia tuotteita, niin hintamielikuva istuu tiukasti, hän arvioi.

... on kyllä teeskentelyä... niin, siis valehtelua viran puolesta. Lamminparras ei voi olla tietämätön luomun hintatasosta. Se ei ole mielikuva. Optimismi viran puolesta on täysin hyväksyttävää:

Quote”Saamme parin viikon sisällä tietoa Euroopan luomumarkkinasta. Joissakin suurimmissa luomumaissa nähdään jo elpymisen merkkejä ja odotamme, että sama suuntaus nähdään jossain vaiheessa myös Suomessa”, kertoo Aura Lamminparras.

Ensimmäiseksi vertailutietoa Pro Luomulle ja meille tulee luultavasti mainitusta Ruotsista. Seuraamme tietysti mielenkinnolla, mitä muuta Pro Luomu mahdollisesti maailmalta löytää.

Heikki Jokipii

#1216
Quote from: Heikki Jokipii on 31.01.24 - klo:03:59
Mutta älkäämme tyytykö tähän:

QuoteKuluttajien kysyntään vastaaminen onkin sitten toinen juttu. Lamminparras kuvailee, että perustuotteita, kuten maitoa, munia, jauhoja ja jauhelihaa, on hyvin saatavilla luomuna.

Vaan kysykäämme, miten juuri nuo tuotteet sitten menevät kaupaksi.

Luomumaito ei mene entiseen tahtiin. Menevätkä nuo muut mainitut tuotteet? Mekin olemme pitkälle tarkastelleet asiaa tuotannon kautta. Ikäänkuin sillä oletuksella, että kun määrät ovat vähäisiä,  niin kyllä sen kaiken täytynee mennä kaupaksi.

Mutta tapahtuuko niin? Jos luomumunien tuotanto on vähentynyt, eikö se heijasta sitä, etteivät ne mene yhtä hyvin kaupaksi kuin ennen?

Lamminparras tässä myöntää, että vähän sinnepäin on tässä käynyt:

Quote”Hedelmät ja vihannekset sekä maito ovat luomumarkkinassa merkittäviä tuoteryhmiä. Jos niiden markkina kehittyy negatiivisesti, se vaikuttaa selvästi koko markkinan arvoon”, sanoo Aura Lamminparras.

Yksityiskohta: myös virannesten osuus oli enää 2%.

Mitään selvää sanomaa ei valmisruoista kerrottu. Toisen puolen tästä voi tulkita niinkin...

QuoteNousijoita olivat myös luomumaustaminen ja -säilykkeet.

... että luomukuluttajat olivat lopulta löytäneet halvemmat luomuvihannessäilykkeet kalliiden tuoreiden luomuvihannesten sijaan.

Luomumausteita osaamme vain ihmetellä8)

Heikki Jokipii

#1217
Kahdessa vuodessa luomukulutus on laskenut yli 50 miljoonalla eurolla. Kansalaista kohti asiaan käytettiin keskimäärin vähän yli 60 euroa henkeä kohti vuonna 2023. Vähän yli euro viikossa. Alle 20 centtiä päivässä.

Tämä kysymyksemme nousee taas:

Miksi keskittyä niin mitättömään asiaan kuin luomu? (2010)

Vanhimmasta netistä löytyvästä Pro Luomun vuosiraportista (2012):

QuotePro Luomu arvioi, että vuonna 2012 Suomen luomumarkkinat
olivat 202 miljoonaa euroa. Luomun markkinaosuus oli 1,6 %.
Tällä kasvuvauhdilla on mahdollista saavuttaa alan itselleen
asettama tavoite 330 milj. euroa vuoteen 2015 mennessä

Jos BKT per capita on n. 40 000 euroa, luomukulutuksen osuus siitä on n. 0,15%.

Toimiva, ja realistinen vaihtoehto voisi olla, että luomuviljely lopetettaisiin.

Heikki Jokipii

Maaseudun Tulevaisuus kertoo sen myös:

Luomutuotteiden myynnin alamäki jatkuu

Tiedoksi. Ei edellytä lisäkommentteja.

***

MMM tyytyy tähän:

QuoteMMM
@mmm_fi
@ProLuomu
'n julkaisema tiedote luomun markkinatilanteesta aukeaa tästä linkistä:

https://twitter.com/mmm_fi/status/1755201195914768395

Tai ei ihan. Sen pääsivulla oli lisäksi tämä:

Luomufoorumi kokosi luomuketjun Kouvolassa

Tuohon tarinaan luomumyynnin alamäellä ei näytä olleen mitään vaikutusta.

Heikki Jokipii

#1219
Pro Luomu:

QuoteViime vuoden tapaan luomulastenruokien tuoteryhmä kehittyi positiivisesti.
[..]
Tuoteryhmä     luomua arvosta
Lastenruoka       23%

Paljonko se on on rahassa? Täältä saamme arvion Suomen lastenruokamarkkinan koosta:

Finland Baby Food Market Size by Categories, Distribution, Market Share and Forecast to 2028

QuoteThe Finland baby food market size was valued at EUR105.1 million ($110.7 million) in 2022. The market is expected to achieve a CAGR of more than 3% during 2022-2028. In 2022, per capita consumption of and expenditure on baby food was higher in Finland than at the regional and global levels.

Karkeana arviona siis lastenruokia myytiin luomuna 25 miljoonalla. " Noin 7% myydystä luomusta oli siis lastenruokaa.

Heikki Jokipii

#1220
Jos sitten otetaan toinen pää, niin tämä meni kyllä (kaupaltakin) ihan pieleen:

Luomuvihannesten valikoima on laajentunut  (28.08.2020)

QuoteLuomukasvisten myynti päivittäistavarakaupassa on lisääntynyt koko 2010-luvun ajan, ja koronakevät kasvatti luomuhedelmien ja -vihannesten menekkiä entisestään. Nyt luomukasviksissa on myös runsaasti valinnanvaraa.

Kun luomuvihannesten osuus oli vain 2%. Kun se vielä edellisenä vuonna oli ollut 3%.

Sitä tosin osin määrää myös vähäinen tuotanto.

Hintakysymykseen aina viittaamatta.

Alempaa. Tästä lähdettiin vain kolmisen vuotta sitten:

Quote•    Vihannekset: Laskua 2 prosenttiyksikköä (5 % -> 3 %). Vihannesten luomumarkkinaosuus laski huomattavasti.

Heikki Jokipii

#1221
Quote from: Heikki Jokipii on 08.02.24 - klo:03:18
Optimismi viran puolesta on täysin hyväksyttävää:

Quote”Saamme parin viikon sisällä tietoa Euroopan luomumarkkinasta. Joissakin suurimmissa luomumaissa nähdään jo elpymisen merkkejä ja odotamme, että sama suuntaus nähdään jossain vaiheessa myös Suomessa”, kertoo Aura Lamminparras.

Ensimmäiseksi vertailutietoa Pro Luomulle ja meille tulee luultavasti mainitusta Ruotsista. Seuraamme tietysti mielenkinnolla, mitä muuta Pro Luomu mahdollisesti maailmalta löytää.

Perustelin tuolla toisessa triidissä miksei Ruotsia sitten voi esimerkkinä tuosta käyttää.

Vielä oli Lamminpartaan haettava tukea optimismilleen kyselyistä:

QuoteSuomalaisten mielikuva luomusta on edelleen hyvin positiivinen. Yli puolet suomalaisista pitää EU:n luomumerkkiä luotettavana ja kertoo sen vaikuttavan ostopäätökseen vähintään melko paljon.

Erityisesti nuoret aikuiset (18"29 v.) luottavat luomumerkkiin ja esimerkiksi siihen, että luomu vaikuttaa myönteisesti eläinten hyvinvointiin, luonnon monimuotoisuuteen ja maaperän hyvinvointiin.

Heikki Jokipii

MTK:n yhteenvedosta 2022:

https://www.mtk.fi/-/luomumarkkinat

QuoteVuoden 2021 ja 2022 välinen muutos luomun markkinaosuudessa tuoteryhmittäin

•    Lastenruoat: Laskua 1 prosenttiyksikköä (24 % -> 23 %). Lastenruoissa luomun osuus säilyi korkeana, mutta koki pienen laskun.
•    Kananmunat: Laskua 4 prosenttiyksikköä (20 % -> 16 %). Kananmunien luomumarkkinaosuus laski huomattavasti.
•    Kasviöljyt: Laskua 3 prosenttiyksikköä (17 % -> 14 %). Kasviöljyjen osalta nähtiin myös selkeä lasku.
•    Hiutaleet ja suurimot: Laskua 1 prosenttiyksikköä (13 % -> 12 %). Hiutaleiden ja suurimoiden osalta lasku oli maltillista•    Jauhot: Laskua 1 prosenttiyksikköä (9 % -> 8 %). Jauhojen luomumarkkinaosuus laski hieman.
•    Mehut ja mehukeitot: Laskua 1 prosenttiyksikköä (9 % -> 8 %). Mehujen ja mehukeittojen osalta lasku oli maltillista.
•    Kahvi, tee ja kaakao: Markkinaosuus pysyi vakiona 7 %:ssa.
•    Hedelmät: Laskua 1 prosenttiyksikköä (7 % -> 6 %). Hedelmien luomumarkkinaosuus koki pienen laskun.
•    Vihannekset: Laskua 2 prosenttiyksikköä (5 % -> 3 %). Vihannesten luomumarkkinaosuus laski huomattavasti.
•    Maito: Markkinaosuus pysyi vakiona 4 %:ssa.
•    Kasvijuomat: Tämä kategoria ei ollut mukana vuoden 2022 tiedoissa, joten vuoden 2022 osuutta ei voida verrata. Vuonna 2021 kasvijuomien markkinaosuus oli 4 %.
.

Pro Luomun tietojakin on tuossa käytetty.

Alamäki on alkanut jo aiemmin kuin nyt. Jopa noissa vahvoissa luomutuoteissa. Se näkyy kyllä kokonaisuudenkin luvussa. Vuonna 2021 luomun koko myynti (miljoonina) oli 407. Ja nyt 353.

Heikki Jokipii

#1223
Täältä saadaan, kunhan saadaan, vastaava tarkastelu kuin lastenruoista:

Kananmunien tuotanto, 4.vuosineljännes ja vuosi 2023

QuoteKananmunia tuotettiin hieman yli 75 miljoonaa kiloa vuonna 2023, mikä oli noin prosentin vähemmän kuin vuonna 2022.   
[..]
Tuotannosta 67 prosenttia oli lattiamunia, 24 prosenttia virikehäkkimunia, 6 prosenttia luomumunia ja 3 prosenttia ulkomunia.

Luomumunien osuus arvosta oli 2023 Pro Luomun mukaan 13%. Nyt tarvittaisiin enää Suomen kananmunien myynti miljoonina euroina. Sitä tietoa odotellessa, edellisestä (2021-2022):

Quote•    Kananmunat: Laskua 4 prosenttiyksikköä (20 % -> 16 %). Kananmunien luomumarkkinaosuus laski huomattavasti.

Kaksi asiaa jo tuosta näemme:

a) luomumunien hinta on pysynyt yli kaksinkertaisena muihin muniin nähden
b) luomumunien outo taika " edellisestä huolimatta " on nyt alkanut hiipua

Myytti luomukanan erityisen onnellisesesta elämästä ja sen vaikutuksesta munien laatuun ei ole purrut entiseen tapaan. Nyt kun on paljon.halvemmaalla saatavilla vapaan kanan munia. Eivätkä turvallisuus- tai terveellisyysnäkäköhdatakaan ole viime aikoina puhuneet luomukanojen puolesta. (Dioksiini ym.)

Vuonna 2022 oli 53 luomutilaa, joilla oli munintakanoja. Montakohan on nyt, eli vuoden 2023 lopussa? Vielä emme tiedä8)

Heikki Jokipii

#1224
Sen sijaan tämä jyrkkä pudotus on helpommin selitettavissä:

Quote•    Kasviöljyt: Laskua 3 prosenttiyksikköä (17 % -> 14 %). Kasviöljyjen osalta nähtiin myös selkeä lasku

Ja siitä vielä tänä vuonna prosenttiyksikkö alaspäin lukuun 13 %. Se on hyvin luontevasti selitettävissä  hinnalla.

Voi viitata vaikka oliiviöljyihin.

Oma vaikutuksensa voi tietysti olla siilläkin, että kotimaista rypsiöljyäkin on luomuna tarjolla aika niukasti:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/oljyt-mausteet-maustaminen-1/oljyt/rypsioljyt

Tuohon (26 tuotetta) otokseen ei ole sattunut kuin vain kaksi. Aika harva on sellaista kysynyt? Niillä kahdellakin hinta on selkeästi tavanomaisia tuotteita korkeampi.

Heikki Jokipii

#1225
Vielä tuolloin (2021-2022):

Quote•    Maito: Markkinaosuus pysyi vakiona 4 %:ssa.

Nyt (lihav. HJ):

Quote”Hedelmät ja vihannekset sekä maito ovat luomumarkkinassa merkittäviä tuoteryhmiä. Jos niiden markkina kehittyy negatiivisesti, se vaikuttaa selvästi koko markkinan arvoon”, sanoo Aura Lamminparras.

Maito laski prosenttiyksiköllä. Nyt 3%. Onko mikään enää merkittävä tuoteryhmä? Onko luomumarkkina enää merkittavä? Kumpaankin: ei.

Myymälänäpistykset alkavat taas olla taloudellisesti yhtä merkittävä asia.

Ja hinta. Jos se otetaan huomioon, puhumme taas noin sadasosasta kulutetusta ruoasta.

Heikki Jokipii

Näin asia menee kentällekin:

Luomutilojen varautuminen kysynnän muutoksiin - Maksuton livewebinaari!

QuoteMitä luomutuotannossa tapahtuu nyt? Miten tuottaja voi varautua luomun kysynnän muutoksiin? Mitä tilalla voidaan tehdä tuotannon ja panosten varmistamiseksi.

Webinaarissa käsitellään myös luomutarkastuksiin valmistautumista ja mitä tilalla on otettava huomioon, jos harkinnassa on luomutuotannosta luopuminen.
(lihav. HJ)


Heikki Jokipii

#1228
Quote from: Heikki Jokipii on 08.02.24 - klo:03:18
Ensimmäiseksi vertailutietoa Pro Luomulle ja meille tulee luultavasti mainitusta Ruotsista. Seuraamme tietysti mielenkinnolla, mitä muuta Pro Luomu mahdollisesti maailmalta löytää.

Lamminparras oli hakenut sitä vertailutietoa täältä:

QuoteVuoden 2022 luomun maailmanmarkkinaluvut julkaistiin tiistaina 13.2.2024 maailman suurimmilla luomumessuilla Biofachissa Saksan Nürnbergissä. Luomututkimuslaitos FiBL ja IFOAM julkaisivat yhdessä maailman luomun tilastollisen vuosikirjan jo kahdettakymmenettäviidettä kertaa. Koko maailmasta tietojen kerääminen on hidasta, joten vuosikirjassa julkaistavat tiedot ovat aina kahden vuoden takaa.
(lihav. HJ)

Tuloksena tämä raportti:

Globaali luomumarkkina kasvoi haasteista huolimatta

Mutta tämän enempää ei ollut löytynyt:

QuoteVuoden 2022 maailmanmarkkinatietojen lisäksi osasta Euroopan markkinoista on saatavilla jo ennakkotietoja luomumyynnin kehityksestä vuonna 2023.

Viime vuonna Euroopan suurimmassa luomumarkkinassa Saksassa luomun myynnin arvo kääntyi negatiivisesta positiiviseksi. Saksalaisissa päivittäistavarakaupoissa luomumyynti kasvoi arvossa mitattuna 7 % erityisesti halpahintamyymälöiden vauhdittamana. Luomukaupoissa kasvua oli kuitenkin vain 0,2 %.

”Erityisesti Keski-Euroopan luomukaupat ovat kärsineet elintarvikkeiden hintojen noususta. Ne ovat monissa maissa, kuten Saksassa ja Ranskassa tärkeitä luomun markkinakanavia, ja esimerkiksi Saksassa luomukauppojen kautta tulee koko maan luomumarkkinan arvosta noin viidennes”, kertoo Lamminparras

Ranskan osalta arvio on, että luomumarkkina laskee jonkin verran myös vuonna 2023, mutta Euroopan neljänneksi suurimmassa luomumarkkinassa Italiassa luomumyynnin raportoidaan kasvaneen viime vuonna 5 % arvossa mitattuna. Vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä myös Ruotsissa luomumarkkina on kääntynyt kasvuun ensimmäistä kertaa kolmeen vuoteen.

”Vaikka tiedot ovat vielä vajavaisia, näyttää siltä, että vuoden 2022 pudotuksen jälkeen monissa Euroopan luomumarkkinoissa on havaittavissa elpymisen merkkejä. Vaikka kasvu tulee nyt pitkälti elintarvikkeiden hintojen nousun myötä, vuoden 2023 tilanne tuntuu Euroopassa positiivisemmalta edelliseen vuoteen verrattuna”, pohtii Lamminparras.

Eli kovasti toiveajatteluun vieläkin siinä tukeudutaan. Hän ei ollut malttanut olla käyttämättä edes tuota Ruotsin hyvin, hyvin heikkoa signaalia.

***

Tämä on tiukasti ja sitkeästi totena pysyvä fakta globaaleista luomumarkkinoista:

Quote”On ollut odotettua, että Kiina nousee maailman suurimpien luomumarkkinoiden kolmikkoon, ja luomumarkkinan kehitystä Kiinassa ja muualla Aasiassa on mielenkiintoista seurata myös jatkossa. Samaan aikaan on hyvä tiedostaa, että ainakin toistaiseksi lähes 90 % globaalin luomumarkkinan arvosta tulee kuitenkin edelleen Euroopasta ja Pohjois-Amerikasta”, analysoi Aura Lamminparras.

Ja tämä:

QuoteVuonna 2022 maailman luomumarkkinoiden arvo oli lähes 135 miljardia euroa.

Joten maailmassa käytettiin luomuun henkeä kohti (väkiluku 8 miljardia v. 2022) noin 17 euroa. Eurooppalaista ja pohjoisamerikkalaista kohti noin kymmenkertainen summa, 170 euroa. Ja meillä siis:

Quote from: Heikki Jokipii on 08.02.24 - klo:07:08
Kahdessa vuodessa luomukulutus on laskenut yli 50 miljoonalla eurolla. Kansalaista kohti asiaan käytettiin keskimäärin vähän yli 60 euroa henkeä kohti vuonna 2023. Vähän yli euro viikossa. Alle 20 centtiä päivässä.

Heikki Jokipii

#1229
Sipsien puutteeseen luomuna kiinnitimme jo edellä huomiota.

Nyt YLE raportoi juuri sipseistä:

Sipsejä syödään nyt enemmän kuin koskaan ennen " testaa, tunnistatko kuvista eri maut

Inflaatio, joka murskasi luomumyynnin toiveet, ei koskenut sipsejä (PTY):

Käänne elintarvikkeiden myynnissä: hintojen nousu hidastui ja myynnin määrä nousi plussalle

QuoteKoko vuonna 2023 elintarvikkeiden myynnin arvo kasvoi 7,5 prosenttia. Kasvu selittyy täysin hintojen nousulla. Elintarvikkeiden hinnat kohosivat viime vuonna keskimäärin 9,6 prosenttia edellisestä vuodesta. Myynnin arvoaan kasvattivat kaksinumeroisilla luvuilla muun muassa sokeri ja erilaiset herkut kuten perunalastut, makeiset ja jäätelö. Näidenkin tuoteryhmien myynnin arvoa lisäsi hintojen nousu.
(lihav. HJ)

Perunalastut nyt S-kaupassa (93 tuotetta):

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/makeiset-ja-naposteltavat-1/sipsit-ja-muut-naposteltavat/perunalastut

Joista edelleen vain se yksi on luomutuote.

PS. YLE:n pakonomaista luomun piilomainontaa on, että sen oli otettava uutisessaan esille yksi luomunaksu.