Tämä kampanja ei voi olla "onnistumatta", jos sen tavoitteet on asetettu näin, kuten Maaseudun Tulevaisuudessa kerrotaan:
Kyyttö houkuttelee kuluttajia ostamaan luomuaSen kummemmin mainostoimisto kuin MMM:kään eivät ole asettaneet kampanjan onnistumiselle kiloissa tai euroissa mitattavia tavoitteita. Niiden määritteleminen on vaikeaa sekä mainostoimiston että luomuohjelmaa koordinoivan maatalousylitarkastajan Leena Sepän mukaan.
Omassa uutisessamme epäilimme, että olisi lainkaan katsottu aiemmpien kampanjoitten tuloksia ...
Naiivia on myös usko siihen, että tällä kampanjalla nyt onnistutaan, vaikka vastaavat kampanjat aiemmin ovat surkeasti epäonnistuneet.
... mutta ilmeisesti kuitenkin on, ja nyt sitten näin "toppuutellaan". Mielessä voi olla ollut esim. Pro Luomun melko massiivinen
luomutilaisuuksien kierros ympäri maata 2-3 vuotta sitten - jonka jälkeen luomumyynnin "lupaavasti" alkanut voimakas kasvu käytännössä
pysähtyi!
Ohjelman tausta kerrotaan selvästi (lihav. HJ):
Kampanjan toteuttaminen on osa edellisen hallituksen luomualan kehittämisohjelman tavoitteiden toteuttamista, kertoo MMM:n kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio.
Ohjelman päätavoite on Suomen luomuviljelyalan kasvattaminen 20 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. "Haluan uskoa suomalaiseen luomuun. Tärkein osa ketjua on kuluttaja."
Kuluttaja-pentele näyttää tällä hetkellä olevan "
päätavoitteen" toteuttamisen esteenä ... niinpä nyt yritetään tehdä sille asialle, mitä voidaan.
_______________
PS. Tämä muuten on ko. uutisessa "muunneltua totuutta" (lihav. HJ):
Suomi on kaukana maailman suurimmista luomumaista niin ostoilla kuin pinta-aloilla mitattuna. Ainoastaan luomukeruualueissa täällä pidetään tilastojen kärkisijaa 9 miljoonalla hehtaarilla.
Suomi on 9% pinta-alaosuudella aika lailla maailman kärkisijoilla. Eikä joka tapauksessa mitenkään "kaukana" niistäkään maista, joissa luomupinta-alaa on hiukan enemmän.
Wikipedia:
The highest percentages are in Liechtenstein (29 percent), Austria (13 percent) and Switzerland (11 percent).
(Kun on hyviä syitä siihen, miksei Suomea ole syytä - tässäkään - verrata Liechtensteiniin ...)
Kärkisijaa siinä, miten paljon luomupinta-alaa on
suhteessa luomumyyntiin, pitää hallussaan joko Suomi tai Eesti.