Minua rupesi vaivaamaan idea, joka vaikuttaa varmaan ensi alkuun hullulta, mutta pakko se on täällä kertoa:
Biodynaamisen viljelyn aatteen läpikäynti pitäisi ottaa peruskoulun opetussuunnitelmaan, sopivalle asteelle, sopivan ikäisille!
Ei suinkaan niin, että se on esitettäisiin ainoana ja oikeana totuutena. Vaan kriitiisesti läpikäyden, taustaoletuksineen. Mutta myös kertoen, mitä tieteellisiä tutkimuksia asiasta on tehty. Mutta ei myöskään vain "tiedeuskovaisesti", se suoraan huuhaaksi leimaten. Vaan syvällisen filosofisesti, avoimuus säilyttäen.
Kun biodynaamisessa viljelyssä on sekä empiiririä aspekteja että filosofisia — jopa uskonnonomaisia — aspekteja, se voisi olla hyvin monipuolinen kohde. Jopa värikäs, jännittävä, nuorten tarkkaavaisuuden säilyttämisen näkökulmasta.
Sellaisena tutkimuskohteena se saattaisi olla aika oivallinen koulun tiede- ja filosofiakasvatukseen!
En osaa sanoa, onko asiaa täällä käsitelty kylliksi tuohon tyyliin, avoimesti ja perustellen. Epäilemättä usein on lipsahtanut sille linjalle, että on turvauduttu (liian helppoonkin) satiiriin ja pilkkaan, naurettavaan valoon saattamiseen. Mutta yritetty on, ainakin siten, että kritisoidun osapuolen näkemykset on kuvattu, tai ainakin linkkien avulla ne on pyritty tuomaan rehellisesti esille, sellaisina kuin ne ovat.
Mutta kyllä myös satiiria ja huumoria voi soveltuvin osin kouluopetuksessa käyttää. Jos tuota ideaani ryhdytään toteuttamaan.