Luomu.fi esittää tämän tietysti jonkinlaisena ansiona ...
Reilu on usein myös luomuaParhaillaan vietetään Reilun kaupan viikkoa. Se on samalla melko luomuinen teemaviikko, sillä Suomen markkinoilla olevista Reilun kaupan tuotteista 60 prosenttia on myös luomusertifioituja.
(lihav. HJ)
... kun me taas pidämme tätä tosiasiaa raskauttavana: ennestäänkin tehoton avun antamisen muoto tulee vielä tehottomammaksi.
Tämä, kuten on esille tuotu, on erityisesti suomalainen ilmiö, muualla maailmassa luomun osuus ei Reilussa kaupassa ole lainkaan näin korkea.
Vaikka Reilun kaupan yhdistyksen tiedottaja Sanna Räsänen yrittää väittää, että "reilujen tuotteiden korkeaan luomuprosenttiin on syynä se, että
siitä hyötyvät sekä tuotteiden viljelijät että kuluttajat" (lihav. HJ), toisesta kohdasta tulee realistisempaa tietoa:
Räsänen huomauttaa, että luomuviljely ei ole aina Reilun kaupan tuotteiden viljelijöille kannattavaa tai mahdollista.
Ja tutkimustieto nyt kyllä viittaa siihen, että "ei ole aina" pitäisi olla muodossa "ei juuri koskaan".
Ja - kuten olemme jo kauan sitten selvittäneet -
tässä, eikä viljelijöiden hyödyssä, onkin se perussyy, Suomessa, tässä "asiakassegmentissä":
Lisäksi samat kuluttajat haluavat suosia sekä luomua että Reilun kaupan tuotteita, hän toteaa.
***
Ja tämä on sitten tavallaan vähän toinen juttu - mutta yhtä raskauttava asia Reilun kaupan osalta:
Luomutuotannon ehtojen kanssa täysin yhteistä on se, että geenimuunneltujen siementen ja taimien käyttäminen on Reilun kaupan tiloilla kiellettyä.
Erityisesti puuvillan osalta olemme tämän linjan mielekkyydestä jo
julkisesti kysyneetkin. Reilun kaupan veruke, että GM-puuvilla on "kiistelty asia", tarkoittaa lopulta (vähän aukaistuna) ihan samaa "asiakassegmentti"-kysymystä kuin edellä, eli koska tietyt samat ihmiset ostavat, niin ...