Haastateltu yrittäjä koettaa perustella asiaansa objektiivisisesti:
Saska Tuomasjukka: Luomuglögin puhtauden voi aistia maussaEsimerkiksi siten, että hän viittaa makutesteihin.
Suomalaisten luomuglögien valikoima on runsas ja glögitesteissä useat niistä on valittu kärkisijoille.
Nyt tietysti noita testejä järjestetään aika vaihtelevin järjestelyin. Haluaisimme uskoa, että ne on järjestetty kunnon sokkotesteinä. Mutta juuri äskettäin törmäsimme
tällaiseen testiin. Eikä ainakaan tuon testin tasapuolisuudesta voi olla oikein vakuuttanut.
Mutta lopulta hän lipsuu, eikä saa perustelujaan oikein johdonmukaisiksi.
”Glögeissä luomutuotteet erottaa siitä mistä muissakin tuoteryhmissä: säilöntäaineita ei käytetä ja väri- ja aromilisät ovat harvinaisia. Tämän huomaa sitten mausta: aidot mausteet ovat parempia. Isot pitoisuudet säilöntäaineita voivat myös maistua kitkerältä.”
Ne olivatkin sitten nuo lisäaineet. Sillä, että marjat oli kerätty luomusertifioidulta alueilta, ei ollutkaan paljon merkitystä? Tai sitten menestys perustui tähän:
”Kun katsotaan valmiita juomia, Lapin Marian glögien korkea marjapitoisuus erottuu. Esimerkiksi toinen testimenestyjämme Pohjantähti-glögi on aivan eri väristä kuin markkinoiden eniten myyvät tavanomaiset tuotteet. Ja sen maistaa!”
Mutta tuon sanomisesta voi Lapin Marialle seurata vahinkoa. Joku tavanomaisen glögin valmistaja voi lukea tuon, ja
lisätä oman tuotteensa marjapitoisuutta. Varsinkin, kun hänellä
ei ole sellaisia saatavuusongelmia, joista Tuomasjukka tuossa valittaa!
Mutta vaikea olisikin ollut uskottavasti perustella, miten lannoituksen ja juurikäävän ureatorjunnan välttäminen parantaisi marjojen ja glögin makua.
***
Luomuglögin hinta-asia on jo
käsitelty toisaalla.
***
Näitä en nyt joulutuotteiden osalta tänä jouluna ole kuullut tai huomannut järjestetyn:
Suunniteltuun kampanjaan aiotaan liittää tällaisia (lihav. HJ):.
Kuluttajille suunnattu kampanja toteutetaan vuosina 2020–2022 monimediaisena viestintäkampanjana, joka näkyy ensi syksystä lähtien televisiossa, verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Lisäksi kampanjaan sisältyy maistatustapahtumat, joita järjestetään useiden suomalaiskaupunkien kauppakeskuksissa.
Tuo kampanja ei muutenkaan ole paljon uutta tuonut. Se on pitkälle tyytynyt komppaamaan Pro Luomun niin sanoakseni normaalia myynninedistämistä.