Tuottava Maa Turvattu Luonto navi
19.06.18 - klo:01:41 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tuottava maa turvattu luonto ry - tervetuloa!
 
   Etusivu   Ohjeet Haku Jäsenet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 2 [3] 4
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Minkä sosiaaliryhmän (taloudellista) etua luomun tukeminen lopulta edistää?  (Luettu 7057 kertaa)
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 9705



Profiili Sähköposti
« Vastaus #30 : 16.04.17 - klo:12:56 »

Edellä on monin tavoin osoitettu, miten jakaumat luomun ostamisessa ovat hyvin vinot, sekä tuloluokittain että maantieteellisesti. Entäpä sitten halukkuus luomun ostamiseen tulevaisuudessa? Rohkeasti Pro Luomun luomukooste 2016 yleistää näin:

Lainaus
Puolet kuluttajista arvioi luomukulutuksensa lisääntyvän
lähitulevaisuudessa.

Mutta kun katsomme tarkemmin kuvaa (s. 15) niin tuo lisäostoksiin halullisten joukko koostuu luokista (joissa arvioitu luomuostosten määrä):

- lisääntyy paljon (8%)
- saattaa lisääntyä paljon (16%)
- lisääntyy ehkä vähän (29%)

Siis aivan yhtä vino jakauma kuin barometrien kertomissa nykyisissä luomuostamisissakin. Oikeastaan vain tuo 8% luultavasti todella aikoo ostoksiaan lisätä. Kun tiedämme luomun erityisen suosion gallupeissa, verrattuna kaupan tiskilla/hyllyillä/kassalla osoitettuun suosioon, niin tokkopa aivan varmasti sekään. Mutta melko varmasti eivät nuo kaksi muuta luokkaa.

Vielä täytyy verrata noita aikomuksia vanhaan. Jos kolmannes "tutkimukseen vastanneista ostaa luomua vähintään kerran viikossa" ja loput siis harvemmin, ei noiden lisäostoaikeiden toteutuminenkaan paljon asiaa välttämättä muuta. Kokonaiskysynnässäkään, mutta varmaankaan ei yhtään tässä luomuostajien sosiaalisessa ja maantieteellisessä jakautumisessa. Vaan voiko se jopa jyrkentyä: nuo 8% lisäostoksiin halukkaita voivat hyvinkin olla niitä, jotka jo nyt pääosasta luomun kulutuksesta vastaavat.
« Viimeksi muokattu: 17.04.17 - klo:07:02 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 9705



Profiili Sähköposti
« Vastaus #31 : 06.05.17 - klo:08:00 »

Osoittikohan tämä MMM:n teettämä tutkimus tämän:

Kuluttajakysely: Luomuun suhtaudutaan aiempaa myönteisemmin

Lainaus
Luomun suosio on levinnyt pääkaupungista muuallekin.
[...]
Vuoden 2015 tutkimuksessa korostui vielä Suur-Helsingin alue, mutta nyt säännöllisiä luomuruoan käyttäjiä on entistä tasaisemmin koko maassa.


Katsotaanpa.  Molemmat tutkimusraportit löytyvät täältä.

Ja kyllä, niin se oli kuin epäilinkin. Ensinnäkin kyse on haastattelututkimuksesta. Siinä määrin kuin tuo väite on perusteltavissa, se on siis sitä, että nyt ihmiset ovat kertoneet ostavansa luomuruokaa säännöllisesti, entistä tasaisemmin koko maassa. Siinäkään ei ole tapahtunut mitään radikaalia muutosta, Suur-Helsingin alue kyllä edelleen korostuu, siinäkin.

Mutta juuri tuossa kysymyksessä ratkaisevaa on, mitä he ovat todella tehneet. Ja sitä asiaa pystyy katsomaan parhaiten kaupan tilastoista. Joista K-ryhmän jakauma (ks. edellä 06.10.16) on tuorein, ja osoittaa tylysti todellisen tilanteen: luomua myydään edelleen juuri Suur-Helsingin alueella ja muualla hyvin minimaalisesti.

Ja pientä ihmettelyä sananvalinnasta: kun kuitenkin jopa koko Suomessa kyse on hyvin pienistä myynnin prosenttiosuuksista, onko syytä puhua "luomun suosiosta"? Tämäkin yhteenvetoväite ...

Lainaus
Jo 1,5 miljoonaa suomalaista käyttää luomua päivittäin.

... on kysymyksestä, jossa vastausvaihtona oli "päivittäin tai lähes päivittäin" (lihav. HJ). Ja Suomessa on 5,5 miljoonaa asukasta, jotka ostavat ruokaa luultavasti "päivittäin tai lähes päivittäin" ...

« Viimeksi muokattu: 06.05.17 - klo:08:53 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 9705



Profiili Sähköposti
« Vastaus #32 : 27.07.17 - klo:07:59 »

K-kaupan kartan (ks. edelllä) mukaan ei Puruveden seudulla kyllä erityisen paljon luomua myydä. Eli osuus on jotain välillä 0,13-1%. Mutta silti Puruvesi-lenti kertoo pääkirjoituksessaan näin:

Lähiruualle ja luomulle on markkinoita

Lainaus
Lähellä tuotettu ruoka on tällä hetkellä pop. Aivan tavallisistakin marketeista alkaa löytyä luomulihaa, kotiruokaa, paikallisia salaatteja sekä munia ja leipomotuotteita.
On ilahduttavaa huomata, että kaupat ovat selvästi parantaneet lähi- ja luomuruuan valikoimia.

Mutta ei kyllä siellä silti pahemmin mene kaupaksi.

Mutta se onkin näin (lihav. HJ):

Lainaus
Lähiruuassa ja luomutuotannossa korostuu paikallinen osaaminen ja terveellisyys. Onneksi tämän päivän kuluttajat osaavat arvostaa niitä seikkoja.
Luomun arvostuksen kasvu lisää toivottavasti sen kysyntää. Näin se mahdollistaa entistä useamman maaseudun yrittäjän elinkeinon ja tienestien säilymisen.

Eli "suomentaen": toivotaan, että tuonkin alueen luomu (ja lähiruoka?) menisi kaupaksi - pääkaupunkiseudulla.
« Viimeksi muokattu: 27.07.17 - klo:09:06 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 9705



Profiili Sähköposti
« Vastaus #33 : 11.08.17 - klo:04:58 »


Sama juttu tässä Keskisuomalaisen väitteessä:

Lainaus
Luomu- ja lähiruokainnostus kasvaa edelleen. Luomutuotteille on Keski-Suomessakin niin kova kysyntä, että erityisesti lihan tuotantoa voisi olla paljon nykyistä enemmän.

Keskon kartta näyttää, että Keski-Suomi on pääosin 0,51-1% aluetta, laidoiltaan 0,13-0,5% aluetta. Ei ole kova kysyntä.
tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 9705



Profiili Sähköposti
« Vastaus #34 : 11.08.17 - klo:19:14 »


Päätin kysyä Keskisuomalaiselta, mistä he ovat tuon tietonsa/käsityksensä saaneet. Erikseen kysyin, mistä on saatu tieto tuosta luomulihan kysynnästä maakunnassa. Kysyin palautelaatikon kautta, email-osoiitteeni antaen.
tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 9705



Profiili Sähköposti
« Vastaus #35 : 17.08.17 - klo:02:47 »

Vastauksessaan Keskisuomailaisen varapäätoimittaja Inkeri Pasanen vetosi ennenkaikkea tähän lähteeseen:

Lainaus
Suur-Jyväskylän Lehdessä 9.8. haastateltiin nimenomaan ProAgrian Keski-Suomen alueen luomuasiantuntijaa Eeva-Liisa Neuvosta. Hän kertoo Keski-Suomen tilanteesta mm. näin: tarjonta ei kohtaa kysyntää lihan lisäksi ainakaan vihannesten, karjan valkuaisrehun ja marjojen osalta.

Myös Keskisuomalaisen jutuissa on ollut mainintoja luomulihan tarjontaa suuremmasta kysynnästä.

Muut artikkelit viittasivat lähinnä Pro Luomun yleisarvioihin koko Suomen osalta. Niinpä lähetin Eeva-Liisa Neuvoselle tämän tiedustelun:

Lainaus
”Surkkarin” artikkelissa, joka perustuu haastatteluunne ...

”Luomusta on innostuttu yhtäkkiä, eikä tarjonta pärjää kysynnälle”

9.8.2017 | Saara Heiskanen "

… kerrotaan näin

”Luomutuotteiden myynti vähittäiskaupassa lisääntyi Pro Luomun mukaan viime vuonna 14 prosenttia koko Suomessa. Lähes kaikissa tuoteryhmissä luomun valikoima laajenee, ja viime aikoina erityisesti luomulihan kysyntä on kasvanut tuotantoa ripeämmin.

[...]

Silti tarjonta ei kohtaa kysyntää lihan lisäksi ainakaan vihannesten, karjan valkuaisrehun ja marjojen osalta Keski-Suomessa. Luomuvihanneksia tuotetaan ProAgrian Keski-Suomen alueen luomuasiantuntija Eeva-Liisa Neuvosen mukaan sekä koko maassa että Keski-Suomessa melko vähän.”

Olisin kunnioittavasti tiedustellut, mihin perustuu käsityksenne, että luomulihan kysyntä juuri Keski-Suomessa olisi kasvanut? Onko Pro Agria tehnyt erillisen markkinatutkimuksen Keski-Suomen osalta tms.? Luomuostothan maakunnassa yleensä ovat olleet suhteellisen vähäisiä, ainakin K-ryhmän tietojen mukaan, vain noin tai alle 1 prosenttia


PS. Tuosta "Surkkarin" jutusta olikin jo täällä puhetta.
« Viimeksi muokattu: 17.08.17 - klo:07:33 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 9705



Profiili Sähköposti
« Vastaus #36 : 22.08.17 - klo:01:47 »

Inkeri Pasanen lähetti vielä tämän lisäselvityksen:

Lainaus
Hei,

pahoitteluni vastaukseni viipymisestä. Markkinatutkimuksia en onnistunut löytämään. Kaikki haastattelemani lähteet nojautuvat useista eri suunnista tulleisiin, samansuuntaisiin kokemusperäisiin tietoihin.

Esim. Pro Luomu –yhdistyksen toiminnanjohtaja vastasi kysymyksiini näin:

Maakuntakohtaisia myyntietoja ei ole saatavissa. Me kysymme kaupparyhmiltä valtakunnalliset myyntiluvut, mutta maakunnallisia meillä ei ole. Parhaiten ne todellakin saa kysymällä kaupasta. Toki, myynneissä näkyy myydyt luomutuotteet, jotka esim. heikon lihan tarjonnan vuoksi ovat varmaan aika matalat. Kysyntä on siten eri juttu kuin myynti.

Parhaiten tuotantoluvut saa Keski-Suomen Elystä. Keski-Suomessa on myös Luomuks-hanke, joka tuntee alueen luomun hyvin. En tiedä, oletko jo nähnyt, mutta ohessa on sinulle linkki maakuntien luomun esittelyihin. http://proluomu.fi/hankkeet/koordinaatiohanke-2015-2017/viestintakampanjat/luomu-maakunnassa-koosteet/. Siitä löytyy myös hyvä esittely Keski-Suomesta ja lopusta LUOMUK-hankkeen yhteystiedot.

Eeva-Liisa Neuvosen vastausta vielä odottelen, muistutin häntä asiasta.

Luomuks-hankkeen maakuntakoosteessa 2016 (löytyy tuosta linkistä) ei myöskään ollut mitään muuta tietoa, kuin tällainen ("kokemusperäinen"?) mutu-luonnehdinta:

Lainaus
Luomutuotteiden markkinat kasvavat myös Keski-Suomessa

Tuo Keskisuomalaisen lause ...

Lainaus
Luomutuotteille on Keski-Suomessakin niin kova kysyntä, että erityisesti lihan tuotantoa voisi olla paljon nykyistä enemmän.

... sulaa siis sellaiseksi, että eräiden kauppiaiden tms. mielestä näyttää siltä. Joiden kauppiaiden mielikuva on voinut syntyä jo siitä, että jos viime kuussa meni kaupaksi meni yksi luomujauhelihapaketti, ja tässä kuussa kaksi, niin kysyntähän on kaksinkertaistunut, nousussa, noussut jo 100%!

Tähänastinen lopputulema on kyllä se, että väitteet luomutuotannosta ja sen laajenemisesta ovat alueellisella tasollakin kyllä useimmiten faktoihin perustuvia, mutta taas väitteet kysynnästä, ja varsinkin tulevasta kysynnästä, ovat tällä alueellisella tasolla käytännössä tuulesta temmattuja.
« Viimeksi muokattu: 22.08.17 - klo:08:34 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 9705



Profiili Sähköposti
« Vastaus #37 : 24.08.17 - klo:17:55 »

Koska en  Eeva-Liisa Neuvoseltä muistutuksen jälkeenkään ole vastausta saanut, uskallan tulkita asian näin (edellisenkin pohjata):

hänenkin arvionsa perustui siihen tunnetusti vankkaan mutu-menetelmällä saatuun tietoon.

Jolla pohjalla saatua "tietoa" siis hyvin vapautuneesti luomun pakaikallisesta tai alueelisesta kysynnästä nain julkaistaan. Tuulesta temmatuna, siis. Ei ole hyvän lehtimiestavan periaatteiden pohjalta kovin kaunista, mutta siihen ei oikaisuvaatimuksin voi ehkä tarttua?

Jos Eeva-Liisa Neuvoseltä tulee kuitenkin myöhemmin vastaus, tottakai sen täällä julkaisemme.

Toisaalta ja samalla toivomme tietysti, että K-ryhmä julkaisee uudelleen päivitettynä edellä mainitun kuntakartan luomun kysynnästä eli todellisesta myynnistä. Tietysti toivoisimme samaa S-ryhmältäkin, mutta kuten edellä saimme tietää, se ei sitä aio tehdä.
« Viimeksi muokattu: 25.08.17 - klo:00:37 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 9705



Profiili Sähköposti
« Vastaus #38 : 28.08.17 - klo:18:05 »

Eeva-Liisa Neuvonen viittasi vastauksessaan tänään Pro Luomun tilastoihin koko maasta, ja jatkoi sitten näin:

Lainaus
Keskustelimme toimittajan kanssa yleisesti luomutuotteiden tarjonnasta ja mutta erityisesti lihan osalta luomubroilerin tarjonnasta. Kaupoista, joista luomutuotteista suurin osa ostetaan, saa yleisimmin luomunaudanlihaa ja sitäkin yleensä jauhelihana. Luomulampaan lihaa saa satunnaisesti, samoin luomubroileria. Luomulihan kysyntä on kasvanut myös täällä Keski-Suomessa koska luomulihaa todellakin kaupoista saa. Vielä viitisen vuotta sitten luomulihaa löytyi tietyistä kaupoista, mutta tällä hetkellä sitä saa S-marketeista ja monista K-marketeista myös pieniltä paikkakunnilta – ei enää pelkästään Jyväskylän alueelta. Ja kauppahan ei tunnetusti pidä valikoimissa artikkeleita, joilla ei ole menekkiä!
 
Keski-Suomessa luomukotieläintiloja on Eviran tilastojen mukaan 33 kpl. Näistä suurin osa on naudanlihaa tuottavia tiloja. Keski-Suomessa on luomulammas- ja naudanlihaa tuottavia tiloja, jotka myyvät lihaa suoraan tilalta. Luomulihaa suoramyyvien tilojen määrä on lisääntynyt. Tämäkin kertoo luomulihan kysynnän kasvusta.


Epäilemättä tuosta voidaan jotain sinne suuntaan päätellä, myönnetään. Mutta silti se on tuntumatietoa, Neuvosen itsensä tai kauppiaiden.

Karrikoiden: jos asiantuntijat kertovat, että luomulihan kysyntä on alueella kasvussa, kauppiaat heitä kuultuaan ottavat sitä valikoimiinsa. Ja pitävät sitä siellä, ainakin jonkin aikaa (kysyntähän syntyy osin sitä, että tavaraa tarjolla on). Ja jos asiantuntijat näkevät luomulihaa valikoimissa, he päättelevät siitä, että sen kysyntä on kasvussa.  Virnistää

Nythän ei enää voi pitää itsestään selvyytenä edes kauppiaan puolueetonta ahneutta! Ainakin S-ryhmällä on havaittavissa selvää puöltoa ja jopa ideologista pyrkimystä edistää luomua ja sen myyntiä, voitoista riippumatta.

Nyt olisi ihan erikseen tarvetta luvuille, paljonko sitä luomulihaa todella myydään eri alueilla. Sen lisäksi, että koko luomumyynnin ja sen osuuksien alueeliset luvut päivitettäsiin, ja julkaistaisiin.
« Viimeksi muokattu: 28.08.17 - klo:18:40 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 9705



Profiili Sähköposti
« Vastaus #39 : 29.08.17 - klo:03:31 »

Vielä siitä, miten havainnot tehdään myös tulkinnan ja ennakko-odotusten kautta. Minä olisin tulkinnut tämän ihan toisin:

Lainaus
Kaupoista, joista luomutuotteista suurin osa ostetaan, saa yleisimmin luomunaudanlihaa ja sitäkin yleensä jauhelihana. Luomulampaan lihaa saa satunnaisesti, samoin luomubroileria.

El siten, että kysyntä ei ole merkittävää (saati kasvamassa), koska yleensä tarjotaan vain sitä jauhelihaa, joka on halvinta, jolloin sitä saattaa mennä kaupaksi ja jonka tarrjolla pitämisestä ei aiheudu isoja kustannuksia (se ei yleensä tai tuskin koskaan ole esim. lihatiskillä). Sen sijaan juuri niitä tuotteita, joista kovasti julkisuudessa puhutaan, ei sitten jatkuvasti tarjolla ole, joten niitä ei juuri mene.

Luomubroilerista meillä on loma laajempi keskustelumme. Samoin olemme muutamaan otteeseen käyneet läpi luomukinkun kuulemma hurjan kysynnän, koko maassa, tästä alkuperäisestä havainnosta alkaen. Niistäkin keskusteluista näkyy, miten havaintoja voi tulkita monella tavalla, tietysti mukaan lukien omat tulkintamme, joissa niissäkin tietysti asenteemme asiaan näkyy.

Mutta jonkinlaista objektiivista pohjaa sitten löytyy juuri niistä tilastoista. Valitetavasti täytyy sitten seurata asiaa ajan kanssa: vasta ensi vuonna siten tiedämme oliko Keski-Suomen kysyntä kasvavaa: eli menikö luomua siellä enemmän kaupaksi kuin ennen. Ja sitä luomulihaa.
« Viimeksi muokattu: 30.10.17 - klo:08:35 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 9705



Profiili Sähköposti
« Vastaus #40 : 24.09.17 - klo:07:10 »

Näin aika löysästi tehty tutkimus ja sen pohjalta löysästi tehty yleistys muuttuu ikäänkuin faktaksi. Tästä blogista:

Lainaus
Kun vielä pari vuotta sitten luomua suosittiin lähinnä pääkaupunkiseudulla ja ehkä hieman yllättäen 39 - 45 -vuotiaiden miesten joukossa, nyt luomua käytetään tasaisemmin koko maassa ja myös kaiken ikäiset naiset ostavat säännöllisesti luomutuotteita. Päivittäin luomutuotteita kuluttaa jo 1,5 miljoonaa suomalaista. *)

Luomutuotteiden myynti on puolestaan kasvanut viidessä vuodessa (2011 - 2016) huimat 67 %, ja pelkästään viime vuonna kasvua oli 14 % verrattuna edelliseen vuoteen. **)

*) Tutkimus: Kampanja lisäsi luomun tunnettuutta ja siihen suhtaudutaan yhä myönteisemmin / MMM.fi, toukokuu 2017
**) Luomun myynti huimassa kasvussa: +14% vuonna 2016 / Proluomu.fi, tammikuu 2017

Kuten edellä on osoitettu, mikään ei oikeastaan viittaa tuohon kulutuksen tasaistumiseen, sosiaalisesti tai alueellisesti. Sitä väitettä nyt vaan tunnutaan tarvittavan, myyntipuheessa. Ks. myös edellä 6.5.17.
« Viimeksi muokattu: 24.09.17 - klo:07:23 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 9705



Profiili Sähköposti
« Vastaus #41 : 03.10.17 - klo:07:50 »

Valio Luomu on laittanut telkkariin mainoksen, joka on saanut nimenkin, "Heijastuksia". Se on laitettu myös YouTubeen:

https://m.youtube.com/watch?v=DVo3fj084Ck

Sikäli se heijastaa aika hyvin todellisuuttakin, että se on kuvattu pääosin Helsingissä, mm. kaupungin metrossa. Aivan oikein: luomu kun on pääosin helsinkiläisten "juttu". (Tekstissäkin vilahti luomumainosten ja piilomainosten klassikko, jota ei ollutkaan pitkään aikaan käytetty. Nuorehkon ihmisen sanomana: "Se on mun juttu.")
« Viimeksi muokattu: 03.10.17 - klo:07:55 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 9705



Profiili Sähköposti
« Vastaus #42 : 08.10.17 - klo:07:31 »

Itse tuota luomun kuluttajabarometria 2017 ei ole kumma kyllä nyt laitettu verkkoon, vaan ainoastaan lyhyt esitys siitä Luomuelintarvikepäivänä. Niinpä olemme Kottilan tulkintojen varassa, samoin kuin asiasta kirjoittava media.

Onko mm. luomukulutuksen jakaumassa todella tapahtunut isoja muutoksia, kuten Pro Luomun  tiedote kertoo? Emme tiedä, täytyy nyt vain odottaa. Kuten barometrin 2015 käsittely edellä osoittaa, tulokset tästä kyselystä voivat olla hyvinkin tulkinnanvaraisia, ja siten, etteivät Kottilan tulkinnat välttämättä ole lainkaan realistisia.

Nyt mm. se väite, että luomun kulutus olisi alueellisesti ja sosiaalisesti tasaistunut, ehtii mediassa upota (yleisöön) ikäänkuin faktana, vaikka se on muun tiedon pohjalta (ks. edellä) hyvin epäilyttävä.

***

Siinä tietyssä paikallislehtien "kimpassa" Pro Luomun uutinen leviää nyt otsikoituna:

Lainaus
Hurja luku: jo näin moni suomalainen ostaa luomua viikoittain

Tuossa on luultavasti vähän "terästystä" asiaan. Asian vastausvaihtoehdoissa kun ilmeisesti oli valinta "noin kerran viikossa".  Jonka senkin osuus oli tuon em. esityksen mukaan laskenut vuodesta 2015 yhdellä prosenttiyksiköllä! (Tosin sitä useammin käyttävien osuus oli pari prosenttiyksikköä noussut.) Mutta nuokin täytyisi tarkistaa tuosta itse luomubarometrista.
« Viimeksi muokattu: 08.10.17 - klo:11:32 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 9705



Profiili Sähköposti
« Vastaus #43 : 15.10.17 - klo:09:06 »

Tuo Luomubarometri 2017 on luvattu nettiin parin viikon sisällä. Siitä ei luultavasti kuitenkaan saada kovin paljon lisätietoa kulutuksen jakautumisesta, koska siinäkin käsittääkseni kysytään edelleen entiseen tapaan ostojen useutta, ei määriä.

Sen sijaan tällä hankkeella on mahdollisuus näihin kysymyksiin hyvinkin eksaktisti vastata:

"Kansainvälisestikin ainutlaatuinen mahdollisuus" – S-ryhmä tarjoaa vapaaehtoisten ostodataa yliopistojen käyttöön

Sikäli mikäli ostosten luomuisuus on tuossa ostodatassa mukana. Ja miksei se olisi? Hyvin luultavasti on. Tai ainakin "koneen" löydettävissä: ostettu tuote on "luomubanaani". Jos luomuostoksia päätetään tutkia, niihinkin pätee tämä:

Lainaus
Rekisteritietojen etuna on objektiivisuus, sillä asiakas ei niitä käytettäessä itse joudu miettimään ja raportoimaan ostoksiaan tai syömisiään", Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm toteaa.

Jos vielä tiedämme, että S-ryhmä myy suurimman osan luomuruoasta, tuloksen uskaltaa sitten (varovasti, toki) yleistää koskemaan koko Suomeakin.
« Viimeksi muokattu: 15.10.17 - klo:16:56 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Heikki Jokipii
Ylläpitäjä
*****
Viestejä: 9705



Profiili Sähköposti
« Vastaus #44 : 29.10.17 - klo:09:41 »

Nyt uusi kuluttajabarometri on verkossa:

Luomun kuluttajabarometri 2017: luomu arkipäiväistyy

Muutokset edelliseen ovat kyllä hyvin pieniä. Tietysti voi jollakin tavalla sanallisesti suuntaa myös luonnehtia,  mutta mitään merkittävää, "hurjaa", ei kyllä tullut esille. Ja todellakin, vaihtoehto oli "noin kerran viikossa". Eikä tuo tieto edelleenkään paljon kerro, kun mukana ei ole tietoa siitä, paljonko ostettiin. Pari luomubanaania? Vai kokonainen luomubroileri ja siihen sopivat luomulisukkeet?

Tätä väitettä täytyy vielä tutkia tarkemmin ...

Lainaus
Kulutus on levinnyt pääkaupunkiseudulta suuriin kaupunkeihin, eri tuloluokkiin ja muidenkin kuin korkeakoulutettujen keskuuteen.

... sikäli kuinka se on tuon aineiston pohjalta mahdollista. Mistään mullistavasta muutoksesta ei siinäkään näytä olevan kyse: olisiko ostaminen hiukan levinnyt pääkaupunkiseudulta muihin yliopistokaupunkeihin? Siis ostamisen useus. (Edellä mainitulla S-ryhmän datalla ja sen analyysillä on selvää "sosiaalista tilausta"!)

Eli sama analyysi, mikä on täällä tehty barometristä 2015 (ks. triidin alkuosa), taitaa kyllä nyt jäädä voimaan.
« Viimeksi muokattu: 30.10.17 - klo:08:24 kirjoittanut Heikki Jokipii » tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!