Nyt Yhteishyväkin vetoaa tuohon HOK-Elannon selvitykseen:
Ei pelkkää hipsteriherkkua – luomua ostetaan nyt melkein joka kotiinEdelleen voi vaatia, tai ainakin pyytää, että kyseisen tutkimuksen tuloksia avattaisiin enemmän. Tällaiset yleiset tiedot eivät lopulta kerro kulutuksen jakaumasta yhtään mitään:
Luomun huima suosio
* HOK-Elannon tutkimuksen mukaan 90 prosenttia pääkaupunkiseudun talouksista ostaa luomua.
* Kolmannes tutkimukseen vastanneista ostaa luomua vähintään kerran viikossa. Luomuun liittyvät positiiviset asenteet ovat vahvistuneet, ja luomutuotteiden saatavuuden koetaan parantuneen.
* Pääkaupunkiseutu on Suomen suurin luomumarkkina-alue, ja HOK-Elanto on Suomen suurin luomun myyjä. Sen osuus on noin viidennes Suomen koko luomumarkkinasta.
90% on siis ainakin kerran elämässään ostanut luomua. Jos kolmannes ostaa vähintään kerran viikossa luomua (joka sekään ei ole usein), 2/3 ostaa harvemmin. Ei, ei tuosta voi yleistää, että luomusta olisi tullut tavallisten ihmisten tavallista ruokaa, saati, että se olisi "tavallisen kansankin suursuosiossa". Varsinkin, kun tämänkin väitteen totuuden kanssa on vähän niin ja näin:
Onneksi luomun hinta on pudonnut ja se on yhä useamman saatavilla.
Pääkaupunkiseudulla on 1,1 miljoonaa asukasta, eli myös noin viidennes koko Suomen väestä. Alueella myydään kyllä luomua enemmän kuin muualla Suomessa, mutta ei kuitenkaan sitten valtavia määriä sielläkään. Ja pääkaupunkiseudun tulotaso on muuta Suomea korkeampi. Jos luomua ostetaan siellä vähän enemmän, niin muualla Suomessa sitten vastaavasti vähemmän. Yhteishyvä on valtakunnallinen lehti, joten tuo otsikko jo siten johtaa harhaan: vähintään 4/5 osaa talouksista eivät nuokaan tulokset koske.