Kun tulkitsemaan nyt ruvetaan, niin tässä linkki ko. raportin
pdf-tiedostoon.Siitä löytyy salaisuus siihen, miten on muodostettu luokat taulukossa s. 22, nämä, prosentteineen:
- aktiivikäyttäjät (27%)
- käyttäjät (27%)
- satunnaiset käyttäjät (32%)
- ei-käyttäjät (14%)
Ne on muodostettu seuraavalla tavalla, joka selviää sivulta 16 "Luomuelintarvikkeiden
käyttöuseus":
- aktiivikäyttäjät = useita kertoja viikossa tai kerran viikossa
- käyttäjät = 2-3 kertaa kuukaudessa
tai kerran kuukaudessa
tai harvemmin, mutta kuitenkin säännöllisesti
- satunnaiset käyttäjät = vain aivan satunnaisesti
- ei-käyttäjät = ei lainkaan
Tuo minusta näyttää kyllä melkein siltä, että kaikki muut luokat voisi melkein luokitella käytännössä "ei käyttäjiin" paitsi nuo "aktiivikäyttäjät"?
Tekemättä asiassa nyt tarkkaa matemaattista todistusta, kerran viikossa saman ostoksen tekijä (samalla hinnalla) ostaa 1/7-osan siitä, mitä joka päivä ostava, ja kerran kuukaudessa ostava joka päivä ostavaan nähdeen n. 1/30-osan.
Näin tässä haarukoinnissa uskaltaa hyvin keskittyä tuon s. 22 esitetetyn taulukon ylimpään riviin:
_______________
Tuloluokka: alle 20 000 * --> 35 000 * --> 50 000 * --> 85 000 * yli 85 000
Prosenttisosuus: 18% * 23% * 29% * 29% * 41%
_______________
Jos ja kun tuosta uskaltaa olettaa, että varakkaammat myös ostavat
enemmän, niin kyllä tuosta myös uskaltaa päätellä, että
erittäin suuri osa osa tuosta ostetusta luomusta menee tuon rikkaimman viidenneksen suihin.
Se "rikkainen viidennes" tuossa 1000 otoksessa oli yhteensä lisäksi 114 henkeä, josta siis 41% on 47 henkilöä. Koko otoksesta se on siis 4,7%. Vahventaa siis yhä aavistusta, että luomuruokaa tuotetaan hyvin
pienelle vähemmistölle Suomessamme. Koko kansan, kaikkien veronmaksajien "projektina".
Tämä väki näyttäisi myös näin ollen olevan ihan eri porukkaa kuin maamme leipäjonoisssa.
PS. Tuo ei ole tuolla kyllä vielä todistettu. Mutta saisikohan tuota
aineistoa omalla koneella pyöritettaväksi? Tarkempaan analyysiin?
PS2. Seuraava ja tuon ohella tässä keskustelussa huomioon otettava fakta on, että luomun kysyntä on keskittynyt
pääkaupunkiseudulle ja muihin suuriin kaupunkeihin.