Pro Luomun luomuvientiselvityksessä viime keväältä (30.03.19) oli tällainen tieto:
LUOMUVIENNIN PÄÄTUOTERYHMÄT
1. Viljapohjaiset tuotteet
• Kattaa yli 60 % luomuviennin arvosta
• Mukana mylly- ja leipomotuotteet
sekä erilaiset kaurapohjaiset
valmisteet
2. Maitojalosteet
3. Luonnontuotteet
4. Makeiset
5. Perunajauhot
Tuon viljan eli kauran dominanssin jo tiesimmekin. Kuten myös osasimme vähintään aavistaa tämän tuotteiden suhteellisen vähäisen jalostusasteen:
VIENNISTÄ SUURIN OSA B-to-B –MYYNTIÄ
• Private label –tuotteita
• Raaka-aineita ja puolivalmisteita
B to B tarkoittaa, että suomalainen luomu myytiin ulkomaisille firmoille, jotka jalostavat sen kuluttajille myytäväksi. Minähän olen vitsaillut, että suomalainen luomukaura menee Saksaan, josta se palaa takaisin Suomeen luomumüslinä.
Kiitos tietysti noistakin tiedoista, mutta olisi kuvitellut, että samalla vaivalla olisi tuota raporttia tehtäessä ollut antaa jokin prosenttiarvio noille muillekin tuotteille tai -ryhmille. Kun oli jo selvitetty, että ne ovat kärjessä. Tai euroarvio.
Tasan jaettuna kunkin osuus olisi alle 10% ja euroarvio 2,5-3 miljoonaa. Tällaisen tiedon bongasimmekin jo MT:stä v. 2015:
Kaikkiaan täältä viedään luomumetsämarjoja vuodessa 2—5 miljoonan euron arvosta. Eniten viedään pakastettua puolukkaa ja mustikkaa.
Joka suurin piirtein stemmaa meidän tuon arviomme kanssa. Ja osoittaa myös, ettei sillä rikastu. Ja ettei saatu kilohinta ole sinne päinkään, mitä vähittäismyynnissä
Stockan Herkussa.