Tuolta vielä:
Hedelmä- ja vihannesosastoilta myydään yli 20 prosenttia kaikesta päivittäistavarakaupan luomumyynnistä.
368 miljoonasta eurosta 20% on 74 miljoonaa euroa. Vaikka luomu kallista onkin ei alle 6 miljoonasta kilosta kotimaisia vihanneksia ja mitättömästä määrästä luomuomenia (152 000 kiloa) tuollaista summaa saa.*) Niinpä voi rauhassa päätellä, että siitäkin tuoteryhmästä suurin osa on tuontitavaraa. Nuo luvut ovat vuodelta 2018, mutta
jo tiedetään, että ne eivät tule olennaisesti muuttumaan v. 2019 kohdalla.
Sitten siitä viennistä. Toiveikkain mielin tänne lähdetään:
Suomalaisyritykset joukolla maailman merkittävimmässä luomutapahtumassa Tällaisesta haaveillaan:
Suomalaistuotteista eniten kiinnostavat Annaleena Soultin mukaan esimerkiksi kaura- ja marjapohjaiset tuotteet. Hänellä on myös selkeä näkemys, mitä tulevaisuudessa tarvittaisiin.
– Jos Härkiksen ja Nyhtökauran tapaisia tuotteita olisi luomuna, ne olisivat aivan varma hitti. Samoin kaurajuomista luomuversiot ovat erittäin hyviä, ja välipalat ylipäätään, hän sanoo.
Mutta kun niitä ei ole. Noillakaan messuilla. Miksi ei? Mihin tuossa tulevaisuutta tarvitaan?
Minä kiinnittäisin huomiota siihen, että samaa vanhaa se kaikki on: luomukauraa ja -marjoja. Siinä saattaa piillä osaselitys tuolle äskeisellekin. Luomumarjojen sadot vaihtelevat liikaa. Ja kelvollista vientikelpoista luomukauraa saadaan Suomesta
myös yllättävän vähän.
Lähtötilanteesta ei ole kuitenkaan raportoida kuin tämä entinen:
Suomen luomuviennin arvo oli vuonna 2019 tehdyn selvityksen mukaan noin 30 miljoonaa euroa. Arvossa ei ole mukana alkoholituotteita.
Luomuvienti on lyhyessä ajassa kolminkertaistunut ja sen arvioidaan kasvavan tulevina vuosina 10-30 prosenttia vuodessa. Tärkein luomuvientimaa tällä hetkellä on Saksa ja sen jälkeen Pohjoismaat sekä muu Keski-Eurooppa.
Noilla eväillä ei kyllä Tanskan hegemoniaa Saksan luomumarkkinoilla mitenkään horjuteta. Muuta tuskin on juuri odotettavissa kuin juuri edellä mainitun kaltaisia "menestystarinoita". Yksi tai kolme
tarjolla olevan tuotteen joukossa.
Tällaista ironiaa nuo kauppamiehet tuskin kaipaisivat. Tokko oikein sietäisivätkään:
Toisessa luomuketjussa Dennreessä suomalaisia tuotteita löytyy jo kolme: Aito-kaurajuoman lisäksi pakastealtaassa on Jymy-jäätelöä ja karkkihyllyssä Makulakun lakritsaa.
Tässä selvä näyttö siitä, että luomu on Suomen ruokaviennin "keihäänkärki".
Mutta ainahan on mahdolista, että olemme väärässä, Ja jatkossa Dennreessä on esim. neljä suomalaista tuotetta. Ainakin tarjolla.
***
Eikö ole kerrassaan käsittämätonta, että ne ulkomaan pellet eivät tajua, miten juuri suomalainen luomu on sitä parasta? Luotettavinta! Luonnonläheisintä: muista tunturipurot! Kyllä siitä voi maksaa enemmän kuin tanskalaisesta halpaluomusta. Ei muuta kuin
arktisuutta matkaan? Vaikka
yötöntä yötä, ja siihen tapaan. Kyllä se siitä tällä kertaa lähtee - tällä kertaa, vaikkei ennen lähtenytkään?
__________
*) noin puolet luomuvihannessadosta kiloina oli porkkanaa, 2,9 miljoonaa kiloa. Foodien äsken katsotulla hinnalla sitä myydään 1,85 euroa/kg. Jos kaikki on myyty sillä hinnalla, se tekee 5,3 mijoonaa euroa. "Myydäänpä" samantien luomukaalitkin: niistä saatiin n. 1 miljoona. Kun nuo vähennetään, selittämättä jää n. 67,7 miljoonaa. Arvataanpa: noin 60 miljoonaa saadaan ulkomailta tuoduista luomuhedelmistä ja -vihanneksista? Tuo arvaus saattoi mennä alakanttiinkin.