Tuohon
toisen triidin puheenvuoroon jatkoa tässä. Siellä viitattiin Pro Luomun tiedotteeseen, jossa väitettiin Suomella olevan erilaisia ylivoimatekijöitä, jotka ovat
[...] erinomaisia lähtökohtia luomutuotannon lisäämiseen ja uskottavaan luomutuotteiden vientiin.
(lihav. HJ)
Vaan miten on? Fazer Myllyn Jarkko Arrajoki
VYR-luomuviljawebinaarin esityksessään totesi näin:
Luomun tulevaisuus perustuu vientiin
• Maailman kansainvälisimmät elintarvikkeet ovat luomua. Tämä on Suomen
luomuraaka-aineeseen perustuvan liiketoiminnan kehityksen etu ja kulmakivi
• Luomuelintarvikkeiden viennissä on potentiaalia, nyt vasta noin 30 M€
• Vuosittainen 10 % kasvuvauhti arvossa on täysin tehtävissä
• Nyt iso osa B2B-myyntiä jota ei pidä väheksyä vaan enempi sillä ylpeillä
• Kärjessä ovat mylly- ja leipomotuotteet, kaura non-dairy, maitovalmisteet ja
luonnontuotteet
• Meidän kotimarkkinoita ovat jo Saksa, Ruotsi, muut Pohjoismaat ja Keski-
Eurooppa
• Itä-Aasia, Kaakkois-Aasia ja Pohjois-Amerikka kehittyvät vauhdilla
Eivät näytä ylivoimatekijät paljon vaikuttaneen, jos luomuvienti yhä on samalla säälittävän vaatimattomalla tasolla, jossa sen ollut jo 2 vuotta. Ja luomun osuus koko elintarvikeviennistä edelleen vain noin 2 %. Vaikka osuus viljelyalasta ja tiloista on jo reippaasti yli kymmenen prosenttia.
"Potentiaalia" ja "tehtävissä", ehkä. Mutta niin on uskottu olevan jo vuosikausia. Vieläkin Pro Luomullla on aineistossaan Erkki Pöytäniemen analyysi vuodelta 2013, jossa uskottiin 100 miljoonaan euron potentiaaliin. Silloin tosin perustuen toiveisiin Venäjän luomumarkkinoiden osittaisesta valtaamisesta. Mutta sellaisella tasolla sen pitäisi vähintään olla, jos sillä olisi viljelyalan määrittelemä osuutensa tästä menestystarinasta:
SUOMEN ELINTARVIKEVIENTI UUTEEN ENNÄTYKSEEN – SUURI MAHDOLLISUUS KASVUUN LISÄARVOTUOTTEILLA (Business Finland, 29.09.2020)
Viime vuonna suomalainen ruoka- ja juomavienti kasvoi 12,8% ja päätyi kaikkien aikojen vientiennätykseen, 1,75 miljardiin euroon, jossa viennin arvo nousi vuoden aikana 200 miljoonaa euroa.
Mutta sellaista osuutta luomulla ei ole, ei sinne päinkään. Luomuviennillä alkaa olla — uskottavuusongelma.