Viime vuonna (2021) Tammisella oli ihan oma lehdistötiedotteensa:
JOULUSESONKI ON JO HYVÄSSÄ VAUHDISSA LIHATUOTTEIDEN MYYNNISSÄ – LUOMUKINKUT MYYDÄÄN LOPPUUN TÄNÄKIN VUONNA Vuoden 2021 joulusesongista odotetaan elintarvikealalla vilkasta. Koronarajoitusten hellitettyä joulunalusajan kokoontumisia ja illanviettoja järjestetään enemmän kuin viime vuonna. Kotimaiseen laatulihaan erikoistunut Tamminen Oy odottaa kasvavaa menekkiä joulunaluskauden tuotteille ja myy tänäkin vuonna loppuun kaiken tuottamansa luomulaatuisen joulukinkun.
Entä minkä määrän se lupasi myydä:
Tammisella tuotetaan joulukinkkuja tänä vuonna reilu 250 000 kg, josta kaikki on kotimaista ja käsinleikattua. Luomukinkkujen osuus on noin 60 000–70 000 kg, jolla määrällä Tamminen on selvästi Suomen suurin luomukinkkujen tuottaja. Määrät ovat viime vuoteen nähden hienoisessa kasvussa.
Tänä vuonna se ei ole omaa tiedotetta pannut liikkeelle. Miksiköhän ei? Se ei yrityksenä tullut erityisesti esille Pro Luomun tiedotteessa. Sitä kautta ei oma tiedote tullut tarpeettomaksi.
Voidaan tietysti ajatella, että lähes monopolimainen asema se teki: ei tarvitse huolehtia kilpailjoista myydäkseen noin saman määrän kuin viime vuonnakin. Tai olla siinä tarkoituksessa erityisesti esillä. Viime vuonna mm. Tapolasta uhkasi tulla paha kilpailija. Lidl oli silloin yhä kuvioissa mukana.
Ja jos "Ukraina-aika" säästäväisyyksineen*) on jo päällä, siihen ei tiedotteilla pysty vaikuttamaan? On siis vähän alistuttava kohtalon huomaan: menee (kaupaksi) mitä menee?
Tämä olisi todellakin kiva tietää, mutta toiveeksi taitaa jäädä:
Ei ole järkevää tapaa tarkistaa luotettavasti, menevätkö kaikki tarjotut luomukinkut kaupaksi. Ja varsinkaan sitä, että kysyntä olisi vielä suurempi.
Luomukinkkujen kauppiailla kaupaksimenotieto on. Mutta perustellustikin se on liikesalaisuus.
Lupaamani tapaninajelun — apostolinkyydillä, sormilaskuri mukana — kuitenkin teen (ks.
juuri edellä).
_____
*) tietoa sen mahdollisista vaikutuksista
ei meille tyrkytetä.