Author Topic: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla  (Read 682632 times)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 27518
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1395 on: 09.09.24 - klo:04:38 »
Saarijärvi ei kyllä kuulu Satakuntaan. Isannänkin nimi on Pasi, ei Paavo:

Satakunta | Lähi- ja luomu
Rajalahden luomutilalla uskotaan tulevaisuuteen, vaikka luomulla menee juuri nyt alavireisesti – ”Uskoa on koeteltu moneen kertaan”


Quote
8.9. 16:00
Jämijärvi
Maarit Anttila

Rajalahden tilan lampaat kipittävät laumana paikalle, kun Pasi Alkkiomäellä on tarjota niille herkkua, kuivaa leipää.

Jämijärveläisen luomutilan parin sadan lampaan katras on tähän aikaan vuodesta suppea, sillä monet lampaista on sijoitettu kesälaitumille eri puolille seutua.
Rajalahden luomutilalla uskotaan tulevaisuuteen, vaikka luomulla menee juuri nyt alavireisesti – ”Uskoa on koeteltu moneen kertaan”

Sirpa ja Pasi Alkkiomäki ovat tilallisia viidennessä sukupolvessa. Rajalahden torpparitila on peräisin 1890-luvulta.

Quote
Sirpa ja Pasi Alkkiomäki tuottavat luomua lähiruokaa Jämijärvellä. Parin sadan lampaan lisäksi Rajalahden tilalla on tuhatkunta kanaa. Tilalla viljellään myös kauraa. Kuva: Maarit Anttila

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 27518
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1396 on: 09.09.24 - klo:14:09 »
Googlen kautta:

Quote
Luomu-& herkkukauppa inkivääri (@inkivaarikauppa)
Instagram
https://www.instagram.com › inkivaarikauppa
20 tuntia sitten — Hyvät asiakkaamme, Luomu- ja herkkukauppa Inkiväärin tila on nyt tyhjä ja toiminta päättynyt. Jäljellä on satoja tärkeitä ja palkitsevia muistoja ja ...

Tuo sinnitteli tosi kauan. Moneen muuhun verrattuna.


PS. 5.10.24. FB:n kautta:

https://www.facebook.com/inkivaari?__cft__

Quote
Luomu- ja herkkukauppa Inkivääri
31. heinäkuu  ·
Hyvät asiakkaamme, Luomu- ja herkkukauppa Inkiväärin tila on nyt tyhjä ja toiminta päättynyt. Jäljellä on satoja tärkeitä ja palkitsevia muistoja ja kokemuksia, jotka kaikki te olette mahdollistaneet. Sydämessä on äärimmäinen kiitollisuus kaikista vuosista Hämeenlinnan ytimessä kauppaa käyden, asiakkaita kohdaten ja kuunnellen, yrittäen, oppien,  erehtyen ja onnistuen.
Te teitte viimeisistä viikoista ikimuistoiset, kun saavuitte sankoin joukoin auttamaan meitä koko kaupan joukoin auttamaan meitä koko kaupan tyhjäksi saamiseen. Liikutuksen kyyneleet ovat virranneet sekä myös kiitollisuuden ja loppumetrien väsymyksen.
Näillä eväin on hyvä vetää vähän henkeä, kerätä voimia ja uutta näkökulmaa. Sitten vasta selviää saako yrittäjyys joskus jatkoa jossain uudessa muodossaan. Pysykää linjoilla, niin täällä ilmoitamme, jos jotain joskus taas keksitään.
Työ Inkiväärissä on ollut ihanaa, koska meidän asiakkaina ovat olleet kaikkein mukavimmat ihmiset. Niitä kohtaamisia tulee kyllä ikävä!
Kiitos kaikesta ❤️  T. Inkiväärin väki
« Last Edit: 05.10.24 - klo:03:38 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 27518
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1397 on: 10.09.24 - klo:06:23 »
Kotimaisilla luomujuureksillakin kysyntä on tämän mukaan suht. vaatimatonta:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/hedelmat-ja-vihannekset-1/juurekset (71 tuotetta)

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/hedelmat-ja-vihannekset-1/juurekset?label=ORGANIC (11 tuotetta)

11 luomutuotteesta 3 vielä on tuontitavaraa.

Selleriä tai palsternakkaa ei ole luomuna saatavissa. Eikä retiisiä, naurista, piparjuurta tai maa-artisokkaa (muut juurekset).

Noissa listoissa mukana olevasta perunasta on täällä juttua useassakin paikassa. Kuten täällä. Ja täällä.
« Last Edit: 10.09.24 - klo:07:31 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 27518
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1398 on: 11.09.24 - klo:04:12 »
Tarjotaan maistiaisia, ja luvataan jotain uutta (Pro Luomu):

Lasse Mitronen: Kauppa kirittää koko ketjun kestävyyttä

Quote
Luomuelintarvikepäivässä Lasse Mitronen lupaa tarjota kuulijoille uusia oivalluksia ja ajateltavaa luomusta ja vastuullisesta kuluttamisesta kaupan murroksessa omaan työhön sovellettavaksi.

Hänen mukaansa viime vuosien keskeisiä muutosajureita esimerkiksi ruokakaupassa ovat olleet kuluttajien ostovoiman hiipuminen, erilaisten kuluttajaryhmien syntyminen, verkkokaupan kasvu sekä hintojen ja toisaalta laatutekijöiden merkityksen kasvaminen. Kaupan markkinointi ja vuorovaikutus asiakkaiden kanssa on digitalisoitunut ja ”somettunut”.

Yksi tärkeä tekijä kaupan murroksessa on kaupan muuttuminen raaka-aineiden ja tuotteiden myyjästä myös ravintolapalveluiden ja valmisruokien tarjoajaksi. Vielä luomutuotteita ei näissä kategorioissa juurikaan ole, mutta Lasse Mitronen näkee niissä luomulle paljon uusia mahdollisuuksia.

Mutta kovin samalta se maistuu kuin edellä. Valmisruoan ja ravintolapalvelujen puute on täälläkin jo useasti todettu. Eikä siinä oikeastaan näy mitään muutosta tulossa olevan.


Tässä tarkoituksessa...

Quote
Kaupan menestys on lopulta aina asiakkaiden ansiota, joten on erittäin tärkeää tarjota tuotteita ja palveluita, joista kuluttajat ovat jo kiinnostuneita. Toisaalta aktiiviset ja menestyvät kaupat pyrkivät kaiken aikaa löytämään ja tarjoamaan uusia tuotteita ja palveluita, joista kuluttajat kiinnostuisivat. Tämä on Mitrosen mukaan koko alaa kohottavaa innovointia ja kilpailua.

... olisi mahdollista periaatteessa vaikka tarjota violettia tomaattia. Tai muuta geenimuunneltua.*) Siinä voisi syntyä innovointia ja kilpailua!

_______

*) ja hoitaa tietysti asianmukaiset luvat EU:n suuntaan

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 27518
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1399 on: 12.09.24 - klo:04:59 »
Tämä Mitrosen ajatus...

Quote
Yksi tärkeä tekijä kaupan murroksessa on kaupan muuttuminen raaka-aineiden ja tuotteiden myyjästä myös ravintolapalveluiden ja valmisruokien tarjoajaksi. Vielä luomutuotteita ei näissä kategorioissa juurikaan ole, mutta Lasse Mitronen näkee niissä luomulle paljon uusia mahdollisuuksia.

... on oikeastaan... liikuttava. Hänkin on löytänyt alueet, joilla luomu on erityisen heikoilla. Mutta eipä hätää, silloinhan juuri noilla alueilla on mahdollisuuksia.

Meillä edellä on tylympi linja. Valmisruoat (mm. luomupizza) täytyisi nähdä kaupan tiskillä. Se tai jokin muu luomutuote pitäisi nähdä baarin tai kahvilan tiskillä.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 27518
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1400 on: 14.09.24 - klo:04:59 »
Tarkistetaan täältä:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/hillot-ja-sailykkeet/ateriaratkaisut

188 tuotetta

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/hillot-ja-sailykkeet/ateriaratkaisut?label=ORGANIC

11 tuotetta

Ei ole tuossa mitään sellaista signaalia, että luomuvalmisruokien tilanne olisi kohenemassa.

Mutta meneeko luomutuotteita paremmin kaupaksi? Kysykää Pro Luomulta! Joka milloin tahansa voi kysyä asiaa kaupan tietokoneilta. Jos ne pystyvät tuolla tavalla erottelemaan luomun sortimentissa, pystyvät ne tekemään saman myynnissäkin.

Asiakkaiden tietoturva ei siinä vaarantuisi. Vaarantuisiko jokin liikesalaisuus?  8)

Esim. näitä on yksi 10:sta tuotteesta:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/hillot-ja-sailykkeet/ateriaratkaisut/tomaattikeitot?label=ORGANIC

Knorr Luomu tomaattikeitto yrteillä Keitto 570 ml
Kaikki Knorr-tuotteet
4,69 €
8,23 €/l


Meneekö se muita paremmin kaupaksi? Kun halvimmillaan tomaattikeiton saa puoleen hintaan, uskoisin että ei. Mutta Pro Luomu halutessaan tietäisi.
« Last Edit: 14.09.24 - klo:05:05 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 27518
    • View Profile
    • Email
« Last Edit: 17.09.24 - klo:04:19 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 27518
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1402 on: 18.09.24 - klo:04:03 »
Mitään merkkejä luomukalan viljelyn aloittamisesta ei näy:

https://www.luke.fi/fi/tilastot/vesiviljely/vesiviljely-2023

Tästä toiveajattelusta huolimatta (lihav. HJ):

Luomutuotteet – miten tunnistat ne?

Quote
Luomutuotteita on tarjolla monenlaisia, kattamaan eri ruokaryhmiä ja muita maataloustuotteita. Tässä on joitakin yleisimpiä luomutuotteita:

[..]
   
4.    Luomukala: Luomukalan tuotanto perustuu kestävään vesiviljelyyn, jossa käytetään luonnonmukaisia rehuja ja minimoidaan ympäristövaikutukset.

MMM:n sivuilla on yhä tämä viimeisimpänä dokumenttina, päivättynä 6.5.2022:

https://mmm.fi/documents/1410837/80725294/Orian%2BBondestam_%2BLuomuvesiviljelyn%2Bk%25C3%25A4ynnist%25C3%25A4minen.pdf

Ja kuten näkyy, sen otsikkona on "Luomuvesiviljelyn käynnistäminen".

Ja K-kaupat tarjoavat luomukalaa yhä vain ulkomaisissa kissanruokatuotteissa.

Ja S-kaupoissa (joita on näppärämpi tutkia) asia näyttää yhä tältä:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/kala-ja-merenelavat-1/kala (111 tuotetta)

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/kala-ja-merenelavat-1/kala?label=ORGANIC (0 tuotetta)

Alkuvuodesta jo tämä todettiin.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 27518
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1403 on: 19.09.24 - klo:04:49 »
Luomua ei täällä näkynyt:

Tässä ovat vuoden parhaat makkarat – voiton vei hieman tulinen Boomeri

Eipa tietysti, kun ei tälläkään näy:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/liha-ja-kasviproteiinit-1/makkarat-nakit-ja-pekonit/makkarat?label=ORGANIC

0 tuotetta.

Jostain syystä K-kauppa pitää tätä yhä netissä esillä:

Pirkka Luomu grillimakkara 4kpl/320g

Quote
Tuote ei ole saatavilla valitsemassasi kaupassa.
Miksi en näe tuotteen hintaa enkä voi ostaa sitä?

Jos haluat nähdä tuotteen hinnan tai ostaa tuotteen verkkokaupasta, valitse ensin kauppa, josta tuote on saatavilla. Hyllysaatavuuden voit varmistaa ottamalla yhteyttä kauppaan.
Tuotetta ei ole saatavilla muissa lähellä olevissa K-ruokakaupoissa.

Vaikka tuotetta ei ole kyllä saatavilla missään K-ruokakaupoissa.

Toisessakin tuotteessa kiinnitimmme samaan tyyliin huomiota. Grillattavaa sekin.
« Last Edit: 19.09.24 - klo:14:37 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 27518
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1404 on: 20.09.24 - klo:08:03 »
Hesarissa tänään  esiteltiin 10 rentoa (ruoka)ravintolaa.

Yhdenkään kohdalla ei mainittu luomua. Oliko se juuri tämä lista...

”Herkkuja jää kaipaamaan heti, kun astuu ulos” – Kymmenen kehuttua ravintolaa

... mutta luomua ei mainita tuossakaan. Asiaa ei nähdä houkuttelevaksi.

Tässä taitaa olla se tämänpäiväinen:

Kahvilan ja viinibaarin yhdistelmä sekä häkellyttävän hyvää pizzaa – Kymmenen rentoa ruokapaikkaa Helsingissä

Oli pizzaa ja pinsaakin. Mutta ei luomuna. Itiksen kauppahallikin oli löydetty. Mutta sielläkään ei ollut havaittu mitään luomua.
« Last Edit: 20.09.24 - klo:13:05 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 27518
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1405 on: 21.09.24 - klo:04:10 »
Näin sitä tähän investoidaan:

HK Foods investoi 5 miljoonaa valmisateriatuotantoon – uudet tuotteet kauppoihin ensi vuonna

Koska näkymät ovat tällaiset:

Quote
HK Foodsin mukaan valmisateriamarkkina on kasvanut Suomessa tasaisesti viime vuosina, ja sen odotetaan jatkavan kasvuaan myös tulevaisuudessa.

”Yhä useampi kuluttaja arvostaa ruoan valmistuksen helppoutta ja nopeutta. Kuluttaja haluaa säästää aikaa ja vaivaa ruoanlaitossa”, tiedotteessa kerrotaan.

Kasvua siivittävät valikoiman monipuolistuminen, yhden hengen kotitalouksien määrän kasvu, vanhemman ikäluokan kasvu, ruokailurytmin ja -tapojen muuttuminen sekä kuluttajien ostovoiman lisääntyminen.

Mutta luomun markkinoilla tuo luultavasti edelleen menee ohi, sivuuttaa ne.

Näin ohi tuo trendi on niillä tähän asti mennyt.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 27518
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1406 on: 21.09.24 - klo:05:48 »
Nämä ravintolat mainostavat itseään tässä luomulla:

https://dinnerbooking.com/fi/fi-FI/f3/s274/c40/ravintolat-suomi-helsinki/luomu

Löytyy 5 ravintolaa. Onko se monta? Ei oikeastaan kun koko Helsingistä on kyse.

Mutta sitten kun lisäkriteeriksi hakuun laitetaan "Edullinen", ei löydykään enää yhtään.

Ja sitten kun tehdään pistotarkistus ensimmäiseen...

https://dinnerbooking.com/fi/fi-FI/r1804/kulta-kitchen-bar

Quote
Pohjoisen raaka-aineita

Kultá on raaka-aineidensa suhteen mahdollisimman omavarainen. Täällä tiedetään tarkasti, mistä kaikki annoksissa käytettävä on peräisin. Ravintola arvostaa pohjoisen juuriaan siinä määrin, että on tuonut mukanaan pohjoisesta maailman puhtaimmat raaka-aineet, kuten riistan, poron, sienet, jäkälät ja koivunlehdet.

Aamiaisen keskeltä löytyvä pohjoisen luksus on tuotu esiin niin upeiden leipien, esimerkiksi lämpimän rieskan, kuin vuodenaikojen ainutlaatuisuuden ja kiireettömän tunnelmankin kautta. Aamiaisen voi nauttia myös tarjoiltuna.

... ei se ruoka niin luomuista ollutkaan. Vaan jotain, jolla haluttiin olla sinne päin. Eikä ole tässäkään....

https://dinnerbooking.com/fi/fi-FI/r2077/nokka

Quote
NOKAN RUOKAFILOSOFIA

Nokan ruokafilosofian ytimessä on innovatiivinen lähiruoka valmistettuna villinä kasvaneista ja vastuullisesti kasvatetuista raaka-aineista. Koko menussa maistuu ympäri vuoden puhdas suomalainen luonto. Keskiössä ovat erityisesti villinä kasvaneet kalat ja riista, sienet ja marjat. Kaikki raaka-aineet valitaan huolella, ja niitä kohdellaan kunnioituksella. Raaka-aineet hyödynnetään mahdollisimman tarkasti, että kaikki maku saadaan talteen ja hävikki minimoidaan.

... luomu pääosassa. Eli keskiössä. Vaan lähiruoka ja villiruoka. Luomun ei uskota erityisesti vetävän asiakkaita.

Ei ole tämä visio siltäkään osin toteutumassa.
« Last Edit: 21.09.24 - klo:13:41 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 27518
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1407 on: 24.09.24 - klo:04:10 »
Hän on aattellisen palon vallassa. Ja esittää siksi toiveaatteluvision:

Aura Lamminparras: Strategioita ruokakauppaan

Quote
Viime vuosina suosiotaan on kasvattanut strategia valita tuotteita pääosin hinnan perusteella. Helpottaa päätöstä, sopii vaikeisiin aikoihin ja voi vaikuttaa fiksun, säästeliään ihmisen ratkaisulta.

Kun ruokaa valitaan vain hinnan perusteella, moni muu näkökulma unohtuu. Minkälaisia vaikutuksia ruualla on ympäristöön? Kuka jokapäiväisen leipäsi on tuottanut ja miten? Mitkä ovat vaikutukset talouteen ja työllisyyteen?

Monesti ajatellaan, että tiedon lisääminen auttaisi kuluttajia tekemään parempia ruokavalintoja ja valitsemaan kestäviä elintarvikkeita. Harmillisesti näin ei useinkaan ole. Kuluttajia kiinnostavat yllättävän vähän yleiset kehotukset muuttaa käyttäytymistään vaikkapa planeettamme kestävyyden takia.

Vastuullisuusviestejä ja vihreitä väittämiä tuotepakkauksista silti kyllä löytyy. Ja paljon. Ei ihme, että ne kuluttajat, jotka haluaisivat tehdä parempia valintoja, ovat pää pyörällä vaihtoehtoja tiiraillessa.

Entä jos olisikin olemassa pakkausmerkintä, josta tietäisit varmasti, että ostamasi elintarvike on tuotettu ympäristöä ja monimuotoisuutta vaalien, maaperää hoitaen ja asettaen korkeat vaatimukset eläinten hyvinvoinnille? Pakkausmerkintä, jota valvoisivat viranomaiset ja jonka säännöt perustuisivat lakiin.

Ja arvaapa mitä? Sellainenhan on olemassa! Luomu eli luonnonmukainen tuotanto on laatujärjestelmä ja sertifiointi, jonka vastuullisuusväitteisiin voi luottaa.

Mutta kun suurin osa ihmisistä ei mene ruokakauppaan "viitta hulmuten" (Hectorin ilmaisu) pelastamaan maailmaa. Vaan yksinkertaisesti ostamaan (perheelle) syötävää.

Sitten on toinen kysymys, että voiko niihin luomusta esitettyihin väitteisiin luottaa?

Ja kolmas kysymys, että luottavatko ihmiset enää niihin? Ainakaan niin paljon, että se vaikuttaisi heidän ostokäyttäytymiseensä? Viimeisin tieto luomun osuudesta on yhä se alle 2%.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 27518
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1408 on: 26.09.24 - klo:12:54 »
Satotukku saattaa tässä liioitella kolmella tavalla. Luomun käytön kasvussa ja luomun saatavuudessa kasviiksissa:

Luomu

Quote
Satotukku on tunnettu luomun edelläkävijä hedelmä- ja vihannesalalla. Olemme erittäin suuri luomukasvisten maahatuoja sekä kotimaisten luomukasvisten toimittaja. Luomun käyttö kasvaa tasaisella vauhdilla ja laajasta valikoimastamme lähes kaikkia kasviksia saa myös luomuna. Tässä esiteltynä vain pieni osa. Tiedustele koko luomuvalikoimaamme myynnistämme

Saatavuudesta tämä nopea pistokoe:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/hedelmat-ja-vihannekset-1/vihannekset?label=ORGANIC

26 luomutuotetta yhteensä 201 tuotteesta.

No, siinä se saattaa olla oikeassa, että se on erittäin suuri toimittaja. Pienillä markkinoilla on suht. helppo saada merkittävä asema.  8)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 27518
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #1409 on: 28.09.24 - klo:04:39 »
Tämä tieto puolustaa täällä ollutta käytäntöä, että S-ryhmä on usein saanut edustaa myös luomun markkinoita:

S-ryhmä kasvattaa yhä osuuttaan kaupan markkinasta – markkinaosuus jo melkein 50 prosenttia