Yhteishyvässä 3/23 oli tämä pitkähkö artikkeli:
Etelä-Ranskan merisuolaa ja kahtatoista luomukasvista – Näin syntyy suursuosioon ampaissut yrttisuolaMuutoin siinä numerossa ei luomusta puhuttu. Ei mainoksissakaan. Tuon mausteen osalta varmaan näin (sen haastateltu voi tietää):
Johtaja Fliellerillä on aihetta hymyyn. Koronapandemiaa seurannut kotoilu- ja terveysintoilu on näkynyt Ranskan Herbamare-markkinoilla kahtena kaikkien aikojen parhaana tilivuotena. Vastaavanlainen trendi on näkynyt myös muilla kuin Ranskan markkinoilla, mutta Flierillä on valtuutus puhua vain Ranskasta.
”Luomun markkina on ylipäänsä kasvanut viime vuosina, ja pandemia kiihdytti kasvua. Lisäksi Herbamaren jakelu on siirtynyt luontaistuotekaupoista yhä vahvemmin supermarketteihin. Sekin on lisännyt Herbamaren tunnettuutta ja kysyntää”, Flieller sanoo.
Mutta kyllä luomun markkina Ranskassakin ihan yleiseuroppalaisen tapaan on parina viime vuotena, vuodesta 2021 ellei romahtanut, niin kääntynyt aika jyrkkään laskuun:
https://www.statista.com/statistics/777003/categories-products-biological-the-more-consumed-france/Eikä se siihen mennessäkään kovin korkealla tasolla ollut:
https://www.statista.com/statistics/632792/per-capita-consumption-of-organic-food-european-union-eu/187 euroa per capita. Noin 3,5 euroa kansalaista kohti viikossa.
***
Herbamaresta on palstallamme aika äskettäin ollut puhetta,
täällä ja sitten myös
täällä.
Tämä ei muuten sitten mitenkään liity siihen, että kasvikset on viljelty ilman keinolannoitteita ja synteettisiä torjunta-aineita:
Valmistusprosessi, jossa käytetään tuoreita kasviksia kuivatettujen sijasta, erottaa Herbamaren vielä tänäkin päivänä useimmista muista yrttisuoloista.
Vaikka tarjonnassa pyritään hiukan ohjailemaankin (oletettavasti halvempi Xtra-yrttisuola on poistettu S-ryhmän valikoimasta), tämäkin luku täytyy suhteuttaa:
Suomalaiset ovat Herbamaren suurkuluttajia ja ostavat vuosittain noin 500 000 luomuyrttisuolapurkkia.
Suomalainen siis ostaa purkin noin kerran 10 vuodessa?