Tässä on kuitenkin realiteetti kaikelle kaupalle (lihav. HJ):
Sekä Hovi että Päällysaho pitävät tärkeänä luomutuotteiden pitämistä osana valikoimaa.
”Luomu kiinnostaa suomalaisia edelleen, ja osana isompaa vastuullisuustrendiä kulutuksen voidaan uskoa pitkällä aikavälillä jälleen kasvavan ja luomutuotteiden tarjonnan kehittyvän. Luomu ole irrallaan muista ruokatrendeistä”, Hovi sanoo.
”Haluamme tarjota asiakkaillemme erilaisia vaihtoehtoja ja sellaisia tuotteita, joita he haluavat meiltä ostaa. Kysyntä ohjaa tarjontaa, eli jos jollekin tuotteelle ei ole kysyntää ja siitä tulee kasvavissa määrin hävikkiä, joudumme luonnollisesti tarkastelemaan tilannetta”, Päällysaho toteaa.
Tuolta pohjalta olemme uskaltaneet käyttää
tätä metodia.
Väliaikaista kaikki on vaan. Nyt onkin kysyttävä, kuinka pitkään kaupalla on varaa ja
halua tyrkyttää luomutuotteita, ellei niitä osteta. Sekin jää vielä tässä vaiheessa nähtäväksi,
kuinka väliaikainen tuo kysynnän muutos oli. Elintarvikekauppa on kuitenkin vain rajallisesti sitoutunut luomuaatteeseen. Pro Luomu -yhdistyksen olemassaolosta huolimatta.