Rahaa tulee myös EU:lta (tai ainakin niin toivotaan):
Tarjouspyyntö: Luomun menekinedistämiskampanjan suunnittelu ja toteutusPro Luomu hakee EU:n menekinedistämisrahoitusta EU:n luomutunnuksen ja luomun laatujärjestelmän tunnetuksi tekemiseen vuosina 2019–2021. Etsimme nyt viestintä- tai mainostoimistoa suunnittelemaan ja toteuttamaan kanssamme kampanjan, joka sisältää viestintää, maksettua mainontaa eri medioissa sekä erilaisia yleisötapahtumia.
Viestinnän kohderyhmänä ovat suomalaiset kuluttajat ja sen tavoitteena on tehdä EU:n luomumerkkiä sekä luomun sisältöä tunnetuksi. Kampanja on kolmevuotinen (2019-2021) ja se toteutetaan suomen kielellä.
Tällaisista summista on tuossa kysymys:
Kampanjan rahoituksen haku on vasta meneillään, minkä takia tarjouksia pyydetään tässä vaiheessa kahdella eri budjetilla toteutettavista kokonaisuuksista. Haettavat rahoitukset ovat suuruusluokkaa 1 000 000–2 000 000 euroa, ja siihen sisältyy varsinaisen viestintäkampanjan lisäksi Pro Luomun työkustannukset projektin hallinnoinnista sekä kampanjan vaikuttavuusarvioinnin kustannukset. Ne ovat yhteensä arviolta 350 000–450 000 euroa.
Yksityisenkin rahan mukaan tulo on tuossa oletuksena, jos kaikki menee suunnitellusti:
Pro Luomu pidättää itselleen oikeuden jättää kampanja toteuttamatta, jos EU:n rahoitusta ei saada, tai muuttaa kampanjan budjettia omarahoituksen tai rahoituspäätöksen mukaisesti. Pro Luomun lisäksi kampanjan omarahoituksesta vastaa vähintään viisi yritystä. Kampanjan omarahoitus on 30 % kampanjan kokonaiskustannuksista.
Mutta päinvastoin kuin minkä tahansa muun tuotteen tai tuoteryhmän mainoskampanjoissa, yksityisen rahoituksen ei katsota riittävän. Vaan veronmaksajien pitää itse*) osallistua itsensä manipuloimisen kustannuksiin.
Viisivuotissuunnitelmakausi .. ei, tämä arvioidaan mahdolliseksi 3 vuodessa:
Pro Luomun luomuaiheisen EU-menekinedistämiskampanjan tavoitteena on, että vuonna 2021:
* Suomalaiskuluttajista 50 % tunnistaa varmuudella EU:n luomumerkin (v. 2017: 21 %)
* Suomalaisista 35 % lukeutuu aktiivisiin luomukuluttajiin (v. 2017: 28 %)
* Luomun myynti Suomessa ylittää 450 milj. € (v. 2016: 273 milj. €)
Luvattiin siis myös vaikuttavuusarvionti. Erityisen mielenkiintoinen se tulee olemaan tuon myynnin kehittymisen osalta. Eikö tuo n. 450 milj. € ole ollut jo pidemmän aikaa Pro Luomun lähivuosien ennuste? Aika lähelle kuitenkin, Luomu Suomessa 2016 -koosteesta:
Kaupan asiantuntijat arvioivat, että luomun myynti nousee
yli 410 miljoonaan euroon v. 2020.
PS. Monessa asiassa odotamme nyt päivitystä Luomu Suomessa 2017. Mutta edellisten vuosien aikataulun perusteella se lienee tulossa vasta maaliskuun kuluessa.
PS2. Tuosta Pro Luomun hankkeesta voisi tehdä (osin parodisen) vaihtoehtosuunnitelman: tavoitteena kansalaisten
oikea käsitys luomusta, ja myös muuntogeenisestä ruoasta. Sitä kautta tietysti luomuostosten väheneminen. EU:n luomumerkin tunnistaminenkin voisi olla mukana: "vältä näitä!" Ja rahoitushakemus EU:lle!
_______
*) sillä verorahoja ne ovat, vaikka asia hämärtyy, kun rahat kiertävät EU:n kautta.