• Welcome to Tuottava Maa Turvattu Luonto.
 

Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla

Started by Heikki Jokipii, 07.11.07 - klo:16:24

Previous topic - Next topic

Heikki Jokipii

#1545
MT sitten julkaisi kiltisti tämänkin:

Luomumarkkinoiden alavire taittuu hiljalleen " tämän verran rahaa suomalainen käytti luomuruokaan vuonna 2023

QuoteVenäjän hyökkäyssota on nostanut hintoja Euroopassa, mikä on koetellut luomuruuan kysyntää. Pientä piristymistä on nyt nähtävissä, kertoo Pro Luomu.

Ja nieli siis kiltisti myös Pro Luomun aika ontuvat selitykset luomun alamäelle.

***

Onko muuten elpymistä lopulta ollenkaan nähtävissä? Täältä...

QuotePro Luomu on koonnut tietoja luomumarkkinoista FiBL:n vuosikirjasta The World of Organic Agriculture.

... ei tieto helposti löydy. Linkistäkin pääsee vain tietoihin luomuhehtaareista.

Muutoin tämä näyttää edelleen toimineen:

Quote from: Heikki Jokipii on 12.02.25 - klo:03:02
Koska Pro Luomu ei tehnyt siitä lehdistotiedotetta, valtamedia MT:tä lukuunottamatta, ei ole siitä kertonut.

Tarkistettu nyt myös viikonlopun Hesari, viikonlopun ja tämän päivän iltapäivälehdet. Ei kerrottu luomun alamäestä.

Heikki Jokipii

Quote from: Heikki Jokipii on 15.02.25 - klo:07:40
Ruotsi halutaankin nyt esittää poikkeuksena. Vielä jonkin aikaa sitten oli ihan toisin. Ruotsi oli luomuväelle esikuva, jota lähes väistämättä seuraamme.

Tanska on toinen maa, johon esimerkkinä Suomelle on luomuväki aina myös viitannut. Täältä...

https://issuu.com/okologidk/docs/_kologisk_markedsrapport_2024_-_uk_dagligvarehand

... saamme tiedon sen kaavioista, että myös Tanska kuuluu maihin, joisssa luomumyynnin kehitys on pysähtynyt. Ja luomun osuus myynnistä vähentynyt. Toteuman tiedot ulottuvat tuossa vuoteen 2023.

Heikki Jokipii

#1547
Tällainenkin yritys joskus oli (viesti alunperin vuodelta 2012):

https://www.facebook.com/leuto.luomu/?locale=pt_BR

QuoteLeuto = Luomu
Leuto tekee luomusta helppoa ja arkipäiväistä " lisää vain vesi ja kiehauta!

Nyttemmin hävinnyt. "Leuto" -hakusanalla ei löydy mitään sen enempää K- kuin S-kaupoista. Eikä itseasiassa mistään netistä tuota outoa poikkeusta lukuunottamatta. Huomaan, että tuosta näyttää olleen jo viime kesänä puhetta.

Eli luomuvalmisruokaa on turhaan yritetty lanseerata jo yhtä kauan kuin on ihmetelty luomukalan puutetta.

Jonkun verran vähemmän aikaa kuin on (lähes) turhaan kaivattu luomumakkaraa.

Heikki Jokipii

#1548
Tuon saman tiedotteen toi esille myös Pro Luomu.

Siinä kiinnitin huomiota siihen, miten kuntavaaleja aiotaan nyt käyttää Reilun Kaupan ja luomun myynninedistämiseen:

Quote“Suomalaisten viesti päättäjille on selvä: yhteisiä julkisia varoja tulee käyttää ympäristön ja ihmisoikeuksien kannalta vastuullisesti. Joutsenmerkki, Reilu kauppa, Luomumerkki ja EU-ympäristömerkki yhdessä mahdollistavat monipuolisesti kestävämmät hankinnat, ja siksi haastamme ehdokkaat tämän äänestäjille tärkeän asian tueksi”, kommentoi Ympäristömerkintä Suomen toimitusjohtaja Riikka Holopainen.

Vastuullisuusmerkkien Vaikuta hankinnoilla -kampanjan tarkoituksena on saada kunta- ja aluevaaliehdokkaat edistämään vastuullisia hankintoja omassa kunnassaan tai alueellaan. Viime kuntavaalien alla vuonna 2021 vastaavan sitoumuksen allekirjoitti noin tuhat kuntavaaliehdokasta.

Kun tuo tavara ei muutoin mene kaupaksi, täytyy turvautua tuohon.

Jokunen ehdokas ja valituksi tullutkin saattaa tuohon vipuun mennä. Kun ei tarvitse omia rahojaan käyttää.

Heikki Jokipii

Tästä tuuppausprojektistaan Pro Luomu näyttää yhä olevan innoissaan. Niin innoissaan, että julkaisee siitä jo toisen tiedotteen:

Luomukampanjassa pilotoitiin tuuppauskeinoja ja lisättiin luomun tunnettuutta vuosina 2022"2024

QuotePro Luomun historian toisessa EU-osarahoitteisessa kampanjassa luomun tunnettuutta lisättiin monipuolisilla kampanjatoimilla.

Luomu on osa ratkaisua -kampanjan tavoitteena oli testata erilaisia tuuppauskeinoja, tuottaa tietoa luomusta sekä lisätä luomun myyntiä ja EU:n luomumerkin tunnettuutta. Luomun tunnettuutta pyrittiin lisäämään online- ja ulkomainonnalla, PR-tapahtumissa ja mediatyöllä, sosiaalisessa mediassa sekä maistatustapahtumissa.

Mutta tosiasiat täytyi vähän peitekielellä kertoa:

QuoteSiinä missä Luomu. Se on hyvä merkki -kampanjan aikana koettiin sekä luomumyynnin huippuvuosi, että kasvun pysähtyminen, tarjoili vuodet 2022-2024 paljon haasteita luomumarkkinalle. Ukrainan sota ja sitä seurannut inflaatio sekä yleinen kustannusten ja ruuanhinnan nousu vaikuttavat kuluttajien ostopäätöksiin yhä edelleen. Kuluttajien luottamus omaan talouteen oli heikko lähes koko kampanjan ajan. Luomun kampanjointi haastavina aikoina on ollut tärkeää, jotta luomu saadaan uudelleen lentoon talouden lähtiessä kasvuun.

Eli se, että (kaikesta tuosta yrityksestä huolimatta) luomun myynti on jo kolme vuotta ollut laskussa.

Heikki Jokipii

Luomun laimea kysyntä näyttää heijastuvan sen tuotantoonkin, kuten näkyy Jarrumiehen selvityksistä luomulihasta, luomumaidosta ja luomukananmunista.

Hintatriidissämme toin itse esille

a) miten luomun ostajista kukaan ei tunnu huomaavan luomukurkkujen puutetta ja
b) miten mainoksissa ei luomulihasta puhuta.

Kun kohta avaan aamun Hesarin, sieltä löytyy ehkä asiasta lisää raportoitavaa.

Eikä missään puhuta luomukalasta. Tällaisesta puhutaan:

Kotimaan järvet ovat täynnä kalaa, mutta kaupan hyllyt notkuvat tuontitonnikalasta " pohjoiskarjalainen yritys keksi ratkaisun ristiriitaan

QuoteLapsuuden ruotoiset kalamuistot saattavat jättää pitkän jäljen. Juha Halonen Pielisen Kalajalosteelta on ilokseen huomannut, että vähitellen yhä useampi uskaltaa palata kotimaisen kalan pariin.

Heikki Jokipii

#1551
Jos onkin kaupoissa aloiteltu pääsiäisen vietto:

https://www.k-ruoka.fi/artikkelit/paasiainen

QuotePääsiäisruoassa maistuvat sesongin herkut, kuten karitsa ja parsa. Jos kaipaat inspiraatiota herkulliseen pääsiäisruokaan, valitse luomamme valmis pääsiäismenu. Muista myös ihanat pääsiäisherkut ja pääsiäisleivonnaiset sekä suklaamunat. Pääsiäiskotia kaunistavat pajunkissat, narsissit, helmililja, rairuoho ja hauskat pääsiäismunat. Pääsiäisen 2025 suosikkikoriste on tyylikäs pääsiäiskranssi.

Mutta ainakin karitsan ja lampaan osalta se juhla menee kyllä luomulta ohi.

Palaamme vaikka hintatriidimme kautta asiaan kun juhla on lähempänä. Niinkuin varmasti palaa myös Pro Luomu. Ainakin kananmunien osalta.

***

Mainittiin myös (pääsiäis)leivonnaiset. Nyt hetkeksi S-kauppaan, kun siellä on asiaa helpompi tutkia:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/leivat-keksit-ja-leivonnaiset-1/leivonnaiset

176 tuotetta.

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/leivat-keksit-ja-leivonnaiset-1/leivonnaiset?label=ORGANIC

0 tuotetta.

Mainittiin myös suklaamunat:

https://www.s-kaupat.fi/hakutulokset?queryString=suklaamunat

86 tuotetta.

https://www.s-kaupat.fi/hakutulokset?label=ORGANIC&queryString=suklaamunat

4 tuotetta.

Heikki Jokipii

Eilen oli kansallinen Ruisleipäpäivä.

Niissä luomun asema on hitusen parempi kuin vaaleissa leivissä:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/leivat-keksit-ja-leivonnaiset-1/leivat/tummat-leivat

75 tuotetta.

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/leivat-keksit-ja-leivonnaiset-1/leivat/tummat-leivat?label=ORGANIC

5 tuotetta.

Siis 6,6 % tarjonnasta. Ei siis edes sitä 10 prosenttia kuin v. 2024 ruissadosta. Luomutuotteet eivät olleet suosiolistan (1. linkki tuossa, se on järjestetty suosion mukaan) kärkipäässäkään, joten tuo heijastaa ilmeisen hyvin kysyntää. 

Heikki Jokipii

"Klubillani" esitettiin väite, että rypsi ja rapsi ovat sama kasvi. Minut "lähetettiin" ottamaan asiasta selvää. Tässä on löytöni:

Tiedätkö, mitä eroa on rypsi- ja rapsiöljyllä?

QuoteRypsi ja rapsi ovat keltakukkaisia öljykasveja, jotka muistuttavat ulkonäöltään hyvin paljon toisiaan. Ne ovat kuitenkin eri lajeja. Rypsi (Brassica rapa oleifera) on nauriin alalaji, kun taas rapsi (Brassica napus oleifera) on lantun alalaji.

Ravitsemuksellisesti rypsi ja rapsi ovat tasaveroisia. Niistä tehtyjen kasviöljyjen rasvahappokoostumus on käytännössä aivan sama. Rypsi- ja rapsiöljy ovat samankaltaisia myös maultaan ja niitä voi hyödyntää ruoanvalmistuksessa samalla tavalla.
[..]
Kukinnan aikaan rypsin ja rapsin erottaa parhaiten siitä, että rapsi avaa ensin kukintonsa alimmat kukat, rypsi ylimmät. Rapsin varsi on tanakampi kuin rypsin.

Rypsiä voi kasvattaa suuressa osassa Suomea, kun taas rapsin viljely painottuu eteläiseen Suomeen, sillä se vaatii pitkän kasvukauden. Kun kasvukausi on riittävän pitkä ja lämmin, rapsi on rypsiä satoisampi ja öljypitoisempi. Vuonna 2018 rypsi ja rapsi tuottivat Suomessa satoa yhteensä 71 miljoonaa kiloa.

Lähteet: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Suomen Akatemia, Luonnonvarakeskus ja Tiede.fi

Mutta ei tule niiden ero oikein esille S-kaupassakaan. Jossa rypsiöljyjä hakemalla saa esille myös rapsiöljyt:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/oljyt-maustaminen-ja-kastikkeet/oljyt/rypsioljyt?queryString=rypsi%C3%B6ljyt

Xtra 1l rapsiöljy
Kaikki Xtra-tuotteet
2,60 ,
2,60 ,/l


Coop rapsiöljy 2 l
Kaikki Coop-tuotteet
6,99 ,
3,50 ,/l


Asiaa ehkä sotkee se, että tarjotaan myös rypsi- ja rapsiöljyn sekoituksia.

Otan asian esille tässä triidissä, koska luomuväki kovasti tuo esille luomun suurta osuutta kasvisöljyissä. Vuoden 2023 koosteesta:

QuoteLuomutuotteet kaupassa

TUOTERYHM,, LUOMUA
(arvosta)
Lastenruoka 23 %
Kananmunat 13 %
Kasviöljyt 13 %
[..]

Mutta eivät ole menestys kotimaiset rypsiöljyt luomuna. Vain yksi tuote löytyy:

Virgino 0,5l kylmäpuristettu luomurypsiöljy
Kaikki Virgino-tuotteet
4,19 ,
8,38 ,/l


Hintatriidissämme tuo tuote on jo mainittukin.

Vaan tuo kasvisöljyjen suurelta näyttävä osuus koostuu oliiviöljyistä. Ynnä kaikista vielä eksoottisemmista öljyistä. Joita kaikkia tuotetaan ulkomailla. Ei perustele tuokaan kysyntä öljykasvien viljelyä luomuna Suomessa.

Heikki Jokipii

Quote from: Heikki Jokipii on 05.02.25 - klo:03:11
Paitsi luomun kannalta huonompaan suuntaan. Luomukalaa, vaikka tuota lohta, ei edes nykyisin maahan tuoda.

MMM:n hanke luomuvesiviljelyn käynnnistämiseksi on yhä tässä "savolaisessa" vaiheessa: aloittamista vaille valmis.

Samaan aikaan toisaalla. Hesari ja muut paperilehdet pursuavat juuri kalatarjouksia. Nytkin, joulun jälkeen. Kotimaista ja ulkomaista.

Lukelta uudelleen lainattuna:

QuoteSuomalaiset kuluttivat kotimaista kalaa runsaat neljä kiloa ja tuontikalaa vajaa kahdeksan kiloa asukasta kohti vuonna 2023. Kotimaisen kalan kulutus on laskettu fileepainona ja tuontikalan kulutus osin tuotepainona.

Kalaa siis Suomessa syödään, ja siis kaupassa kysytään, selvästi vähemmän kuin lihaa. Mutta aika tavalla kuitenkin.

Paitsi luomukalaa.

On ilmeisesti niin, että kansa on asiaan täysin tyytyväinen. Ja/tai omaan väärinkäsitykseensä, että mökin rannasta itse pyydystetty kala on luomua.

Valtioneuvoston periaatepäätoksestä 17.2.2022:

Manner-Suomen vesiviljelystrategia 2030 (pdf)

Toimenpiteet (s. 11):

Quote11. Selvitetään ja toimeenpannaan toimia luonnonmukaisen vesiviljelyn kehittämiseksi Suomessa
sekä uusien matalatrofisten lajien kuten merilevän viljelyn kehittämiseksi.

Heikki Jokipii

Quote from: Heikki Jokipii on 28.01.25 - klo:03:07
Ei siis voida laskiaisriehan jälkeen tulla pöydän ääreen juomaan luomumehua tai luomukahvia, ja syömään luomulaskiaispullia. Jos ei laskiaispullia löydy luomuna, löytyisiko tilalle jotain muuta? Ei löydy.

Luomuleivonnaisten surkeasta kysynnän ja tarjonnan tilasta jo edellä raportoitiin. Usemmankin kerran. Mutta kerran vielä:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/leivat-keksit-ja-leivonnaiset-1/leivonnaiset

177 tuotetta.

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/leivat-keksit-ja-leivonnaiset-1/leivonnaiset?label=ORGANIC

0 tuotetta.

Ja kerran vielä:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/leivat-keksit-ja-leivonnaiset-1/leivonnaiset

176 tuotetta.

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/leivat-keksit-ja-leivonnaiset-1/leivonnaiset?label=ORGANIC

QuoteVoi ei, tällä haulla ei löytynyt tuotteita!
Kokeile toista hakusanaa tai poista joku rajauksista.

***

Leivonnaisissa hyvin usein pääainesosana on vehnä. Tällä ei paljon mällätä (Luke viime vuoden sadosta):

QuoteLuomuvehnä 14 miljoonaa kiloa (-22 %) " osuus kokonaisvehnäsadosta 2 %

Suomalaista kohti 2,5 kiloa. Vuodessa. Jo tuo siis riittää hyvin aiheuttamaan pullonkaulan. Mutta mikään kysyntä ei ole asiaintilaa muuttanut.

Heikki Jokipii

#1556
Kun suomalainen juhlii, löytyvät ostoskorista useimmiten nämä ainekset

QuoteYrtit ovat löytäneet tiensä myös suomalaisten arkeen. Yrttimyynnin Suomen markkinajohtaja, Famifarm, kasvattaa vuodessa Järvikylä-yrttejä yli 10 miljoonaa ruukkua. Viisi suosituinta yrttiä ovat tilli, basilika, korianteri, persilja, ruohosipuli.

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/hedelmat-ja-vihannekset-1/yrtit

49 tuotetta.

Eivät luomuna. Luomutuotteet ovat tuossa suosion mukaan järjestetyssä listassa häntäpäässä. Ja niitä on vain:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/hedelmat-ja-vihannekset-1/yrtit?label=ORGANIC

5 tuotetta.

Tämä taisi viitata jo lampaaseen:

QuotePääsiäisenä taas mintun myynti nelinkertaistuu ja rosmariinia tuotetaan yli viisinkertainen määrä normaaliin viikkoon verrattuna.

Mutta katsotaan hiukan myöhemmin lampaan ja luomulampaan tilanne. Ja otetaan sitten tarkasteluun myös ns. etniset kaupat.

Heikki Jokipii

#1557
Tässä ei meille uutta tietoa. Viime vuonna YLE:kin tämän kertoi:

Luomubuumi hiipuu historiallisesti: maatilojen määrä romahti ja kuluttajat eivät enää osta

QuoteLuonnonmukaisesti kasvatettujen luomutuotteiden suosio laskee jo toista vuotta peräkkäin. Luomumaatilojen määrä laski historiallisen paljon.

Näitä annettiin siinäkin Pro Luomun yhä yrittää:

Quote" Kuluttajille on jäänyt päälle alarmistinen tilanne. Koetaan, että ruoka on tosi kallista ja selkeästi etsitään edullisempia vaihtoehtoja. Se vaikuttaa erilaisiin vastuullisiin valintoihin ja luomu on sitten tavallaan saanut takkiin tässä asiassa.

" Vaikka luomut eivät välttämättä aina ole kalliimpia tuotteita, niin hintamielikuva istuu tiukasti, hän arvioi.

Lamminparras kuitenkin uskoo, että luomun myynti kääntyy nousuun, kunhan kuluttajien luottamus talouteen elpyy.

" Erityisesti nuoret pitävät luomua vastuullisena valintana.

Vaikka ihan varmasti ei ole kyse hintamielikuvasta.

Tämä tuotiin esille:

QuoteLuomun osuus päivittäistavarakaupan kokonaismyynnistä on noin kaksi prosenttia.

Ja tämäkin kytkentä (lihav. HJ):

QuoteLuomubuumin taittuminen näkyy osaltaan myös suomalaisessa luomutuotannossa. Luomutilojen lukumäärä pieneni viime vuonna historiallisen paljon. Luomuviljelyn lopetti lähes 750 tilaa eli 14 prosenttia. Suhteellisesti eniten luomutiloja lopetti Kainuussa, Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa.

Ylitarkastaja Sampsa Heinonen Ruokavirastosta sanoo, että vähentymiseen on useita syitä: tuet ovat pienentyneet ja ehtoja on tiukennettu, maatalous kannattaa yleisestikin heikosti ja tuotteiden kulutuskysyntä on heikentynyt.

Siitä, että alamäki jatkuu jo kolmatta vuotta, ei YLE ole kertonut:

Quote from: Heikki Jokipii on 17.02.25 - klo:05:19
Muutoin tämä näyttää edelleen toimineen:

Quote from: Heikki Jokipii on 12.02.25 - klo:03:02
Koska Pro Luomu ei tehnyt siitä lehdistotiedotetta, valtamedia MT:tä lukuunottamatta, ei ole siitä kertonut.

Tarkistettu nyt myös viikonlopun Hesari, viikonlopun ja tämän päivän iltapäivälehdet. Ei kerrottu luomun alamäestä.

Tänä vuonna olisi voinut kertoa, että luomun osuus putosi alle kahden: 1,8 %.

Ja että luomutilojen määrä putosi alle neljän tuhannen: 3995.


Heikki Jokipii

#1559
Quote from: Heikki Jokipii on 14.02.25 - klo:03:04
Mutta jatkan sitä itse vielä. Maailmassa luomuruokaan käytettiin siis keskimäärin noin 17 euroa henkilöä kohden.

Pro Luomun tiedotteesta:

QuoteSeuraavilla sijoilla ovat Saksa (16,1 miljardia euroa) ja Kiina (12,6 miljardia euroa).

Kiinassa oli v. 2024 lopussa 1,408 miljardia ihmistä. Luomua siis syötiin Kiinassa n. 9 eurolla henkeä kohti.

Paikallinen hintataso voi tietysti olla alempi, mutta Suomen hintatasolla sillä saisi 2-3 kiloa riisiä:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/pastat-riisit-ja-nuudelit/riisit?label=ORGANIC