Luomumyynnin kasvu euroina on tietysti helppo laskea: 336 milj. miinus 309 milj. eli 27 miljoonaa.
Mutta elintarvikkeiden kokonaismyynti ja sen kasvu täytyy edelleen laskea Pro Luomun luvuista. Eikä tämä edelleekään ole Pro Luomun syy. Vertaa
edellä 20.03.18. *)
Luomun osuudesta lähtien: (336/2.4)*100 tulee 14000. Eli 14 miljardia euroa oli ruoan kokonaismyynti.
Kasvua 4 prosenttia edellisvuodesta: (14000/104)*100. Eli 13 462 oli tuo myynti v. 2017.
Vähennyslasku (14000-13462): elintarvikkeiden kokonaiskulutuksen kasvu 538 miljoonaa.
Siitä pois luomukulutuksen kasvu: tavanomaisten elintarvikkeiden kulutuksen kasvu viime vuonna 511 miljoonaa euroa. Eli noin 1,5-kertaisesti sen, mitä oli
koko luomumyynti samana vuonna. Ja noin
19 kertaa sen, paljonko luomumyymti kasvoi.
Siinä aineksia arvioida tätä lausetta Pro Luomun tiedotteessa:
Luomun myynti lisääntyi kuitenkin myös viime vuonna selvästi enemmän kuin päivittäistavarakaupan kokonaismyynti, joka nousi neljä prosenttia.
Keskimääräisen suomalaisen ruokalasku kasvoi noin 93 eurolla. Luomulasku kasvoi n. 5 eurolla.
_______
*) ja kyllä, niin kummallisesti yhä on, ettei tuota lukua millään netistä löydä. Relevantit google-haut antavat kaikenlaista muuta tietoa, mutta eivät tuota lukua.