Pro Luomu väittää, että ...
Luomun myynti lisääntyy – yli miljoona suomalaista ostaa viikoittain5.10.2017
Luomun myynti Suomessa on edelleen erittäin kovassa kasvussa. Tuore kuluttajakysely kertoo, että yli miljoona suomalaista ostaa luomutuotteita viikoittain.
... mutta kyllä tuo "erittäin kova kasvu" on pitkälle heidän optimistista tulkintaansa. Julkaistu luomubarometri on virhemarginaalin sisällä käytännössä samanlainen kuin viime vuonnakin. Muistettava myös on, että vastausvaihtoehto oli "
noin kerran viikossa".
Tuo tuloksen muuttumattomuus asettaa kyllä hyvin epäilyttävään valoon myös MMM:n tässä välillä teettämän
kuluttajatutkimuksen ja siitä tehdyt johtopäätökset. Siitä tarkemmin myöhemmin.
Nämäkään tiedot eivät ole niin vakuuttavia kuin ensi silmäykselllä ehkä näyttää ...
Pro Luomu arvioi, että luomuelintarvikkeita myytiin vähittäiskaupassa yhteensä 287 miljoonalla eurolla aikavälillä 1.7.2016–30.6.2017. Myynti lisääntyi 15 % verrattuna vuotta aiempaan vastaavaan ajanjaksoon. Samalla aikavälillä päivittäistavaroiden kokonaismyynti lisääntyi vain prosentin. Luomun markkinaosuus Suomessa on noussut 2,1 %:iin.
... kun arvioimme sitä absuluuttisilla luvuilla. Vaikka päivittäistavaroiden kokonaismyynti lisääntyi vain prosentin, lisäys oli silti moninkertainen luomumyynnin lisäykseen nähden, euroina mitattuna. Tuo
lisäys on noin 136 miljoonaa euroa eli lähes puolet
koko luomumyynnin arvosta.
Eikä 2% osuuden kasvaminen 2,1% osuudeksi mitenkään muuta kuvaa hyvin marginaalisesta ilmiöstä. Mitään viitettä ei myöskään ole luomuhintojen laskemisesta. Niinpä edelleen uskaltaa hyvin arvioida, että ostetun ruoan määrässä luomun osuus on yhä noin tai alle yhden prosentin. Sekin kaupan "asiantuntijoiden arvio", jota Pro Luomu nyt käyttää, että luomumyynti v. 2020 (so. 3 vuoden päästä) olisi yli 410 miljoonaa euroa, näyttää edelleen utopistiselta (vaikkei sekään ole oikeastaan kovin paljon, olisiko noin 3% osuus. Ja tavaramääränä siitä noin puolet.)
Tuskinpa tämäkään tuttu toive Ruotsin ja Tanskan luomumyynnin tason saavuttamisesta on kovinkaan lähellä:
Nämä myyntiluvut vievät Suomen mukaan luomun pohjoismaiseen kasvuvauhtiin, toteaa toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila Pro Luomusta.
(Edelleen huomauttaen, että Pohjoismaihin kuuluvat myös Suomi, Norja ja Islanti!)
Kun nämä kuulostavat kovasti tuontituotteilta ...
Suhteellisesti eniten lisääntyi luomumehujen, – kahvin, -lastenruokien, -juustojen sekä luomuhedelmien ja -vihannesten myynti.
... niin olisi ollut kiva, jos saman tien olisi "virallisesti" päivitetty tieto tuonnin osuudesta luomumyynnissä.
Sitä, onko luomun kulutus todella aluellisesti tai sosiaalisesti tasoittunut, tutkimme vielä erikseen
toisen otsikon alla. Siellä ruodimme tarkemmin tämänkin väitteen:
Sitoutuneimpia luomukuluttajia on 28 % väestöstä: he ostavat luomua vähintään viikoittain. Tästä ryhmästä valtaosa on lisännyt luomun käyttöään kahden viime vuoden aikana, ja aikoo lisätä sitä myös tulevaisuudessa.
Mutta sen voi jo alustavasti sanoa, että löysilläpä kriteereillä pääsee tuohon "sitoutunempien" joukkoon.
****
Pro Luomu laittoi kiitettävän nopeasti tämän aineiston nettiin esille ...
http://proluomu.fi/aineistot/luomuelintarvikepaivan-2017-esitykset/... myös kriittisesti tutkittavaksi!
Vielä siellä ei ole yhteenvetoa kiinnostavasta paneelikeskustelusta, johon osallistui pari "toisinajattelijaakin" (Lauri Reuter, Jukka Ruukki), mutta se on ymmärrettävää. Mahdollisen äänitallenteen purku vie toki hetken aikaa.