Tästä K-marketin
tilauslomakkeesta selviää vähän selailemalla, että tuorekinkut toimitetaan juuri siinä joulun alla:
HUOM! Tuotteet noudettavissa 20.-24.12.2016.
Eli totta on, etteivät tuorekinkut välttämättä nyt näy kaupan tiskeillä. Tuossa lihatalo Tammisen luomu- ja tuorekinkut olivat kutakuinkin sen hintaisia kuin Stockmannkin kertoi. Mutta kun tieni siitä kohta ohi vie, käynpä tarkistamassa, onko paikallisen ison K-kaupan kinkuissa niille
vaihtoehtoja. Ja
halvempia vaihtoehtoja. Vaikka ne tässä vaiheessa olisivatkin pakastekinkkuja. (Raportoin tullessani, eli iltapäivällä, tämän saman puheenvuoron jatkoksi.)
PS. Toiseen kysymykseeni: luomukinkkujen suuret ("teolliset", "kaupalliset")
valmistajat alkavat minulle selvitä. Suurin on se Pajuniemi, tämä Tamminen taitaa olla seuraava. Se on vielä hakusessa, kuinka keskittynyttä tämä valmistus on. Mutta montaa valmistajaa ei varmaankaan tarvita tuon 10 luomusikatilan tuotannon käsittelemiseen.
________
Luvatusti
klo 15:00: Siellä oli, tavanomaisia pakastekinkkuja, seuraavat, valmistajineen ja kilohintoineen:
HK 3,99 euroa/kg
Snellman 6,99 euroa/kg
Potkalla molemmat. Luomukinkkuja ei ollut tarjolla lainkaan.
On epäilemättä turhan aikaista ryhtyä asiaa tarkkailemaan, kun ensimmäistäkään joulukalenterin luukkua ei ole vielä avattu. Mutta me
ei aloitettu, ja on meilläkin oikeus ottaa tästä
koko joulunajasta kaikki ilo irti!
PS. Joiltakin lihakaupan
myyjiltä olen kuullut (ohimennen sanotun, toivottavasti ei luottamuksellisen?) kommentin, että hän itse kyllä valitsee pakastekinkun ...