Jos mahdollista, vieläkin kornimmalta tuntuu lukea Sari Kalliokosken
kaunopuheista vuodatusta biodynaamisesta viljelystä ja ruokaturvasta, vaihtoehdosta markkinataloudelle, paikallisuudesta ym. (myös
täällä) kun toisaalta ajattelemme nyt viimeksi Demeter-serfioinnin saanutta tilaa, BeeAround Oy:tä.
Joka edelleenkin myy vain netin kautta
huikean hintaista biodynaamista hunajaansa. Tähdäten vain rahakkaille kansainvälisille markkinoille. Joka ei ole vaivautunut edes antamaan kelvollisia yhteystietojaan Biodynaamisen yhdistyksen tilaluetteloon. Mitäpä sinne, niitä lukevat vain köyhät suomalaiset.
***
Miten tuollainen strategia sitten onnistuu? En osaa sanoa, tämän tietää netin Finder:
BeeAround Oy Jos liikevaihdon muutos on 400%, näyttää se tavallaan hurjalta, mutta muutoin tuota on vaikea analysoida. (Tulosta ei näytä tahkotun?) Se meille on tehty selväksi, että hyvin vähän (tai ei yhtään) tuosta liikevaihdosta syntyy Suomessa. — Tuota kautta ei siis biodynaamisen syötävän määrä Suomen ruokakaupoissa kasva. Vaikka Kalliokoski kuinka korostaisi tätä:
Avainasemassa tulevaisuuden ruokajärjestelmässä on tilojen, jatkojalostajien, kaupan ja kuluttajien välinen yhteistyö, verkostoituminen ja ymmärrys
(lihav. HJ)
Suomalaisen kuluttajan tehtävänä on tuossa ymmärtää, ettei häntä lainkaan kaivata. Se on lopulta myös "Kasvua Hämeessä" -projektin sanoma hämäläisille.