Onko tämä keskustelija ("Vierailija") vauva.fi:ssä feikki? Hiukan siltä tuntuu, mutta kuvitellaan nyt, että tällainen henkilö olisi olemassa:
Asioita joiden suhteen olet "elitisti"? Ruoka varmaan. Syön n 80% luomu- tai demetersertifioitua ruokaa. Samoin kahvi on laadukasta luomu/reilukauppakahvia, jonka jauhan itse ja lorautan sekaan suoraan tilalta haettua biodynaamista (lämmitettyä ja vaahdotettua) maitoa. Suosin muutenkin suoraan tuottajalta ostamista - viljat myllyltä ja kasvikset, hedelmät ja marjat muutamalta luottotilalta. En syö lihaa, ja suosin kotimaisia hedelmiä.
Teen (väliaikaisesti) töitä siivoojana.
.
Hänellä täytyy olla auto. Hänen täytynee asua Helsingissä tai Tampereella. Muualta biodynaamisille tiloille olisi liian pitkä matka. Lahti tai Mäntsälä ovat vielä mahdollisia. Hänellä on runsaasti (vapaa)aikaa.
Yksikään biodynaamisista tiloista ei kerro tuottavansa maitoa. Mutta 6 tilalla on nautoja, joten periaatteessa maitoa, itse haettuna, on saatavissa. Biodynaamista maitoa ei kauppaan tulisikaan.
Yleisemminkin nuo tilat ovat pakotettuja erilaisiin kumppanuusviljelyjärjestelyhin, joissa ostajat:
- etukäteen kertovat (lupaavat) mitä he tulevat ostamaan
- hakevat itse tuotteet tilalta
- tai hakevat valmiiksi pakattuja kasseja lähempää ("noutopaikasta" , ei kaupan hyllyltä)
Tulee mieleen, että menneinä vuosisatoina tuollainen menettely oli kiellettyä: maalaisen täytyi itse tuoda tuotteensa myytäväksi kaupungin torilla.
Helpointa tuollainen kumppanuusviljely on tietysti ollut jonkun ravintolan kanssa. Ja siitä meillä onkin juuri edellä neljä esimerkkiä (Ravintola C, Kajo, Chapter, Snellman-korkeakoulun ravintola).
Tuosta johtuen tämä poikkeustila (nyt 31.5.20 asti) luultavasti rassaa erityisesti biodynaamisia tiloja. Tuo Kurjen tilan Facebook-viesti (edellä 14.04.20, lähetetty 19.03.20) oli oikeastaan hätähuuto:
Tästä alkaa ketju, joka vaikuttaa myös meihin, sillä Kajon olemassaolo turvaa Kurjen maatilan olemassaoloa❣️ Pidetään huolta toisistamme. 🙏
.