Paitsi, että tämäkin haastattelu koski aikomuksia, niin siinäkin on uutinen otsikoitu väärin:
Ammattikeittiöt aikovat lisätä luomun käyttöäTekstihän kertoo näin:
EkoCentrian teettämän kyselyn mukaan yli viidesosa suomalaisista ammattikeittiöistä on tehnyt strategisen päätöksen käyttää lähivuosina nykyistä enemmän luomutuotteita. Luomun käyttöään lisäävät sekä julkiset ruokapalvelut että yksityiset ravintolat.
Tarkka prosentti oli 22. Niinpä 78% eli käytännössä 4/5 eli valtava enemmistö
ei aio lisätä luomun käyttöä. Joten oikea otsikko olisi ollut juuri päinvastainen.
Jos oli noiden aikojien prosentti surkea, niin oli vastauprosenttikin 25%. Tuolla prosentilla ei tosiasiassa voi edes väittää mitään trendistä, siis sitä, että kiinnostus luomuun olisi kasvanut.
Tämä tieto löydetään aina uudelleen:
Kuten aiemminkin, suurimmaksi luomun käytön esteeksi ammattikeittiöt mainitsivat hinnan.
Vaikka se löydetään uudelleen, jotenkin tuntuu, että siitä aina ollaan yhtä hämmästyneitä. Ilmoitettuja käytön syitä ei kannattane (enää) tässä käsitellä.
Tämäkään tulos tuskin lisäsi luotettavaa tietoa asiasta, kyselyn toteuttamistavasta johtuen:
Ravintoloiden kannattaa kertoa luomun käytöstä asiakkailleen, sillä tieto voi olla ratkaiseva tekijä ruokapaikan valinnassa.
Kuluttajille tehdyssä kyselyssä yli puolet suomalaisista kertoi, että tieto luomusta vaikuttaa myönteisesti heidän ravintolavalintaansa. Nettikyselyyn vastasi yhteensä noin tuhat kuluttajaa.
Tavoiteen rima on kyllä asetettu matalalle:
– Yksikin uusi luomutuote on hyvä askel, toteaa hankepäällikkö Anu Arolaakso EkoCentriasta.
Sekin voi olla (keskimäärin) liian korkealla, jos katsoo HoReCa-luomumyynnin laskevaa kehitystä vv. 2013-2014 (eikö tuossa yhteydessä olisi voinut kertoa, miten kävi 2015?).
***
Niin, itseasiassa
me voimme olla hyvin tyytyväisiä: tämä haitallinen ilmiö ei ole mitenkään hälyttävässä kasvusuunnassa. Ja on siis asiasta pidetystä metelistä huolimatta lopulta hyvin vähäpätöinen.
Tuo ei tietysti taaskaan estä sitä, etteikö osa mediasta ota ja julkaise tuota lehdistötiedotetta lähes sellaisenaan, ja kerro meille yleisölle, että tarjonta muka olisi räjähdysmäisesti kasvamassa.