Ehkei asia mennyt ihan lävitse, kun käytin lyhyempää ilmaisua, kun "Hyvämaku" vielä kirjoittaa näin:
Lainaus käyttäjältä: Hyvämaku - 11.10.06 - klo:10:25
Kun seuraavan kerran kiertelet toreilla/kauppahalleissa, etsipä käsiisi joku tuottaja, jolla on myynnissä sekä luomua ja tavallista, itse tuotettuna. Kysy sen jälkeen kumpi hänen itsensä mielestä maistuu paremmalle ja kumpaa hän itse mielellään syö. Osta sitten häneltä vaikka muutama tomaatti molempaa sorttia ja testaa itse, etkö tosiaankaan maista mitään eroa niiden välillä?
Minun olisi pitänyt käyttää testin koko nimeä, eli "kaksoissokkotesti". Joka on anoa tieteellinen ja jossa asia hoidetaan niin, että myöskään testin suorittaja ei tiedä, mitä misssäkin on. Itsestään selvää on, että jos joku kavereiltaan kysyy, että "eikö tämä olekin parempaa", niin testin tulos ei ole tieteellinen. Mutta paljon hienovaraiisemmat asiat voivat vaikuttaa.
Kerrotaan testistä, jossa testattiinkin testaajia. Koehiiriä testaaville hiiret oli jaettu kahteen laatikkoon, joissa päällä oli kyltiit: "fiksut" ja "tyhmät". Kuinka ollakaan, "fiksut" hiiret pärjäsivät suorituksissa selvästi paremmin kuin "tyhmät" - vaikka hiiret olli jaettu laatokoihin täysin sattumanvaraisesti!
Mutta itse asiassa meillä on menossa koko ajan puoltieteellinen testi, mutta niin mahtavan suurella otannalla, että sitä voi jo tehdä johtopäätöksiä! Se on markkinat. Jos luomutuoteessa olisi hyvää makua paljon enemmän kuin tavanomaisessa, se meniisi kaupaksi kuin "siimaa" - vasrinkin, kun juuri äskettäin ilmestyneiden Finfoodin uutisten mukaan pitää nykysin paikkansa, että
a) Kuluttajat valitsevat kaupassa ruuan ostoskoriinsa maun perusteella
ja
b) Kuluttajat siirtyneet ostamaan aiempaa kalliimpaa ruokaa
Kuitenkaan tämä yhtälö ei ole toteutunut siten, että luomua ostettaisiin enemmän. Minusta se on melko selvä osoitus siitä että luomua ei haluta enemmän, se ei maistu, ainakaan niin paljon että olisi hintansa väärtti. Kun syöjä itse päättää.
Niinpä näyttää, että kaikkialla maailmassa yritetään nyt hiipuvaa (tai ainakin tarjontaan nähden liian pientä) luomun kysyntää lisätä keinotekoisesti, aikaansaamalla polittiisia päätöksiä liian luomun kuluttamiseksi, kuten mm. kerroimme Italia-uutisessamme. Jossa syöjä ei itse päätä.
Lainaus
Tai jos eroa on, onko se tosiaan "tavallisten" tomaattien hyväksi? Eli jokainen tekee omat päätelmänsä. Ja niinkuin sanoin, ei ero tavallisen ja luomun välillä tunnu kaikissa tuotteissa. Esim leivässä en erota mitään makueroa.
Mutta kaikki luomutuotteet maksavat laitoskeittiölle, yhtälailla, siiis enemmän!
(Hupaisasti, minä myönnän syöneeni vain yhtä erityisen hyvää luomutuotetta - ja se oli leipä. No, kyse oli revitystä hapankorpusta ja vastaava normaalituote oli hiukan pilattu liialla kuminalla maustaen)
Lainaus
Jos tomaattisesti ei tuo tulosta, osta lähikaupastasi kilo kiivejä ja osta toinen mokoma stadin luomusta (jossa ne tuskin koskaan ovat niitä kivikovia raakana poimittuja "kiviä", jotka eivät maistu edes luomuna millekään, joita kovin usein myydään tavallisen marketin luomuhyllyssä). Hämmästelen, jos et niidenkään välillä maista mitään eroa. Mukavaa makuretkeä smiley
En osta, mutta jos ostaisin, ja huomaisin eron, olsii se vaan aika sattuma, jos minä kuuluisin siihen alle prosenttiin, joka Kujalan mukaan ylipäänsä osaa erottaa luomun tavanomaisesta. shocked
Mutta edelleen nimimerkin "joku vain" kommentti on pätevä. Veilä jos erottaisin maut, voisin pitää luomumakua huonompana.
Mutta nyt ehdottaisin, että jos haluat jatkaa puhtaasti vain luomun makukysymyksistä, jatka keskustelua sopivamman otsikon alla, esim. tekemällä uuden keskusteluaiheen, tai vaikkapa sitten keskustelussa "Suuri luomusota on aloitettu" ...
Sielllä voisiimme jatkaa keskustelua esim. siitä, missä määrin hyvänmakuisuus - jos se vaikka olisikin totta - ansaitsee yhteiskunnan tukea ...
(Heikki Jokipii 11.10.06)