Tämän vinkin Turun Sanomien uutisesta sain "Luomulakon" artikkelista:
Luomulannoitteissa kolia ja salmonellaaTurun Sanomien nettiuutinen on
täällä. Nettiversio oli todella vähän vaikeasti tulkittava, ja itse asiassa harhaanjohtavakin, ja jopa näitä luomumaanparannusaineiden kannalta (eli niitä
vastaan) harhaanjohtava.
Sillä vaikka paperiversion (tai netin täydellisen version) otsikko oli myös
"Kompostilannoiteista löytyy salmonellaa ja kolibakteereita", uutinen itse kertoi, että
myös epäorgaanisia maanparannusaineita valvotaan ja käyttöä kielletään, niiden kohdalla haitallisten metallien takia. Ja nuo hylättyjen prosenttiluvut koskevat
kaikkia, ei yksin luomumaanparannusaineita.
Mutta kyllä siis koko uutinenkin todella kertoi: luomukelpoiset Pehtorin ehta -lantaseos oli mennyt ehdolliseen myyntikieltoon kolibakteereiden takia, samoin kävi Pastorin parasta -kompostivalmisteelle. Eräästä kompostivalmisteesta oli löytynyt salmonellaa (kieltoon). Jne.
Nyt en osaa lainkaan arvioida tätä riskiä. Paljonko maanparannusaineita yleensä liikkuu, paljonko niitä liikkuu luomussa (ehkä enemmän)? Paljonko menee "seulasta" läpi, kiinni jäämättä? Ja mitkä riskit ovat sitten?
Sinänsä jännää on, että vaikka Evira itse kyllä uutisoi asiasta ...
Lannoitevalmisteiden laatu parani edellisestä vuodesta... niin sanaa "luomu" ei tuosta uutisesta löydä. Mistä TS oli löytänyt oman painotuksensa?