• Welcome to Tuottava Maa Turvattu Luonto.
 

Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla

Started by Heikki Jokipii, 07.11.07 - klo:16:24

Previous topic - Next topic

Heikki Jokipii

Hesari kertoi, korostaen paperilehdessä jo otsikossa tätä lihavoimaani:

Helsinkiläinen kahvila kehitti laskiais­pullan, joka myydään loppuun jopa kahdessa tunnissa " ”Meininki oli hullua heti”

QuoteIlmiöt | Helsingissä kahvilat panostavat pitkään laskiaispullakauteen. Leipomo-kahvila Bakerikassa asiakkaat jonottavat tänäkin vuonna paikan biscoff-pullia.

”Ihanaa, että laskiaispullakausi on tänä vuonna niin pitkä.” Näillä sanoilla leipomo-kahvila Bakerikan omistaja Erika Poussa lohduttaa asiakkaitaan, kun pullat on jälleen myyty loppuun kesken päivän.

Kausi on tosiaan pitkä. Laskiaistiistaita vietetään vasta 4. maaliskuuta, mutta kaupunkilaisten laskiaispullahimo on jo näkyvillä kaikkialla Helsingissä, niin marketeissa kuin kahviloissa ja leipomoissakin. Pullia jonotetaan ja kuvataan sosiaaliseen mediaan kuin riisipuuroja joulukuussa.

Mistä ei kerrottu? Siinäkään ei ollut mitään mainintaa luomuvaihtoehdosta. Vaikka vaihtoehtoja hyvin runsaasti esiteltiin.

Heikki Jokipii

Tämä firma...

https://www.torinlihamestari.net/

... ei näytä enää tarjoavan luomua.

Liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä siitä ei kuitenkaan sopine tehdä.

Heikki Jokipii

Tämmöinen tapaus:

Oikeusasiamies ärähti syrjinnästä: Vankila vei muslimeilta siattomat paistinpannut

QuoteEduskunnan oikeusasiamiehen mukaan Riihimäen vankila on syrjinyt islaminuskoa harjoittavia vankeja. Kyse oli vankien mahdollisuudesta valmistaa osastokeittiössä ruokaa vakaumuksensa mukaisesti.

Vankilassa muslimivangeille oli aiemmin ollut saatavilla paistinpannut, joilla ei valmisteta sianlihaa. Vankila oli kuitenkin poistanut ne käytöstä.

Tuosta lukiessa tuli välittömästi tämä mieleen:

Quote from: Heikki Jokipii on 24.02.24 - klo:07:45
Oma juttunsa on, että luomuväki on tavallaan varmistanut tuon itse. Kun kaupan lihatiskillä vaaditaan luomulihalle omat veitset ja leikkuulaudat, eivätkö vastaavat vaatimukset tule esteeksi myös valmisruoalle? Mieleen tuli, että hampurilaispaikka tai Subwayn tapainen voileipäpaikka ei silloin voi tarjota luomutuotteita. Ellei sillä ole sitä varten ihan omaa valmistuslinjaa? Samoin pizzeriat? Pakastepizzojen puutetta tuo ei ehkä selitä.

Heikki Jokipii

Mikään ei ole tästä 12 vuoteen muuttunut:

Miksi luomukala ei polski Suomessa?

QuoteLuomutuotteiden valikoima kaupoissa on laajentunut viime vuosina, mutta yhtä ei löydy: kotimaista luomukalaa.

Suomessa luomukalaa ei kasvateta lainkaan, mutta maahan tuodaan jonkin verran luomulohta Norjasta. Luonnossa villinä elävä kala ei ole luomua, sillä luomu tarkoittaa aina valvottua tuotantoa. Hyvä tilaisuus aloittaa kalan luomutuotanto olisi juuri nyt, sillä vuosina 2014"2020 kalankasvatuslaitos voi saada EU-tukea luomuun siirtymiseksi.

Paitsi luomun kannalta huonompaan suuntaan. Luomukalaa, vaikka tuota lohta, ei edes nykyisin maahan tuoda.

MMM:n hanke luomuvesiviljelyn käynnnistämiseksi on yhä tässä "savolaisessa" vaiheessa: aloittamista vaille valmis.

Samaan aikaan toisaalla. Hesari ja muut paperilehdet pursuavat juuri kalatarjouksia. Nytkin, joulun jälkeen. Kotimaista ja ulkomaista.

Lukelta uudelleen lainattuna:

QuoteSuomalaiset kuluttivat kotimaista kalaa runsaat neljä kiloa ja tuontikalaa vajaa kahdeksan kiloa asukasta kohti vuonna 2023. Kotimaisen kalan kulutus on laskettu fileepainona ja tuontikalan kulutus osin tuotepainona.

Kalaa siis Suomessa syödään, ja siis kaupassa kysytään, selvästi vähemmän kuin lihaa. Mutta aika tavalla kuitenkin.

Paitsi luomukalaa.

On ilmeisesti niin, että kansa on asiaan täysin tyytyväinen. Ja/tai omaan väärinkäsitykseensä, että mökin rannasta itse pyydystetty kala on luomua.

Heikki Jokipii

#1534
Tämä ohje...

Mietitkö, miten korvaisit lautasellasi lihaa niin, että ruokasi olisi mahdollisimman kotimaista? Professori antaa helpot ohjeet

QuoteItä-Suomen yliopiston ravitsemusterapian professori ja valtion ravitsemusneuvottelukunnan jäsen Ursula Schwab kertoo, että muutos suosituksissa on hyvin pieni. Käytännössä yhtä ateriaa pitäisi muuttaa, jos aiemmin on syönyt suositusten mukaan.

Kalaa suositellaan syömään edelleen 2"3 kertaa viikossa. Punaista lihaa voikin korvata esimerkiksi kalalla. Professori toteaa, että kalaa saa myös edullisesti, vaikka lohikalojen hinta on viime vuosina noussut.
[..]
Kasviproteiiniaterioita olisi hyvä syödä ainakin yksi viikossa. Jos kuitenkin syö esimerkiksi kolme kertaa viikossa siipikarjaa, kolme kertaa viikossa kalaa ja kerran viikossa punaista lihaa, ei kasviproteiinin käyttö ole tarpeen.

... on meille muille. Luomuväkeä se ei auta. Kala-aterioissa ei yhtään, karvisproteiiniohjekin hyvin huonosti.

Jostain on noita luomutuotteita saatavilla.

Eipä tuo siipikarjan suosimisohjekaan.

***

PS. seuraavana päivänä.

Näin merkittävä osuus Suomessa syödystä kalasta on itse pyydystettyä:

https://mmm.fi/kalat/vapaa-ajankalastus

QuoteVapaa-ajankalastajien vuotuinen kokonaissaalis on reilu 24 miljoonaa kiloa, josta lähes puolet pyydetään verkoilla. Käytetyin pyydys on kuitenkin onki. Määrällisesti tärkeimmät vapaa-ajankalastajien saalislajit ovat ahven, hauki ja särki. Vuotuinen vapaa-ajankalastuksen rapusaalis on noin 2,5 miljoonaa kappaletta. Vapaa-ajankalastajien saaliista kolme neljäsosaa päätyy ihmisravinnoksi.

Sen "kansa" sitten voi laskea luomuksi. Tai ei oikeasti voi, mutta osa laskee kuitenkin.

Heikki Jokipii

#1535
Tästä seuraavastakaan ei välttämättä pidä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä kannata tehdä.

Mutta tänään Tammisella, varmasti tärkeimmällä*) luomulihatalolla, oli koko etusivun mainos Hesarissa.

Jossa luomua ei mainittu.

______________

*) jolla on arviolta tuossa "niche-markkinassa" lähes monopoli

Heikki Jokipii

#1536
Luomulle korutonta ja lohdutonta kertomaa:

Luomumarkkina hakee suuntaa " vielä ei päästy uuteen nousuun

QuoteLuomun myynti laski viime vuonna kahden edellisvuoden tapaan, mutta luomutuoteryhmistä löytyy myös nousijoita. Luomulastenruokien myynti kasvoi uuteen ennätykseen, ja jo neljännes lastenruokien myynnin arvosta on luomua.

Luomutuotteita myytiin päivittäistavarakaupassa 335 miljoonalla eurolla vuonna 2024, arvioi luomualan yhteistyöjärjestö Pro Luomu. Myynti laski viisi prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Luomun osuus päivittäistavarakaupan kokonaismyynnistä Suomessa oli noin 1,8 prosenttia.
(lihav. HJ)

Alamäki ei ollut niin raju kuin itse aavistelin.

Mutta joka tapauksessa luomun osuus on nyt siis ollut kahden vuoden ajan alle 2%. Ja syötynä ruokana (arviolta) lähempänä 1 prosenttia.

Tämä hätäselitys ontuu pahasti:

QuoteTuoreen kuluttajatutkimuksen mukaan kuluttajien kiinnostus luomuun on ennallaan ja jopa hienoisessa kasvussa vuoden takaiseen mittaukseen verrattuna (Kantar Agri 2024). Luomun myynnissä kuitenkin näkyy edelleen suomalaisten säästökuuri. Kuluttajien luottamus omaan talouteen sekä odotukset omasta ja Suomen taloudesta vuoden kuluttua ovat pysyneet matalalla (Tilastokeskus 2025).

Koska päivittäistavarakauppa kertoo elintarvikeiden kokonaismyynnistä 2024:

QuotePäivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaramyynnin arvo vuonna 2024 oli 22,8 miljardia euroa, josta elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien osuus oli 16,9 miljardia euroa. Edelliseen vuoteen verrattuna päivittäistavarakaupan kokonaismyynti kasvoi 1,9 prosenttia ja elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien myynti 2,1 prosenttia.

Joten ruokaan käytettiin enemmän rahaa kuin aiemmin. Noin sen verran enemmän kuin oli koko luomun osuus.

Ihan erikseen kerrotaan tästä:

QuoteMerkittävin myynnin rakenteen muutos oli ruokatuotteiden myynnin kasvu, joka johtui ennen kaikkea valmisruokien myynnin kasvusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien myynti kasvoi edellisestä vuodesta kokonaisuudessaan 350 miljoonaa euroa. Valmisruokien osuus kasvusta oli 45 prosenttia. Valmisruokien myynnin arvo kasvoi edellisestä vuodesta 13 prosenttia, vaikka tuoteryhmän keskimääräinen hintataso pysyi edellisen vuoden tasolla.
(lihav. HJ)

Luomuvalmisruokien lähes olemattomuutta olemme käsitelleet edellä pitkin matkaa. Viimeksi tässä puheenvurossa.

***

Nyt on mielenkiintoista, miten Pro Luomun raportista muussa mediassa kerrotaan.

Heikki Jokipii

#1537
Quote from: Heikki Jokipii on 27.12.24 - klo:04:28
Radiossa kerrottiin keinoista myymälävarkauksia vastaan. Tekoälyäkin käytetään. Kerrottiin taas,  että niitä tehdään puolen miljardin euron edestä.

Siis reippaasti yli sen summan, jolla luomua ostetaan vuosittain.

Kaupan Liitto (22.11.2023):

Varastelu aiheuttaa kaupoille vuosittain jopa miljardilaskun

QuoteSelvityksen perusteella varastetun tavaran arvo on vuodessa puoli miljardia euroa, ja toiset puoli miljardia euroa kaupoissa kuluu toimenpiteisiin, joilla näpistelyä ja varastamista yritetään estää.

Selvityksen teetti Kaupan liiton turvallisuusvaliokunta. Tutkimus suoritettiin kyselyllä ja haastatteluin. Lisäksi hyödynnettiin Tilastokeskuksen julkisia tietoja.

Milloin on lupa puhua ilmiöstä marginaalisena? Olisiko se jossain 5% seutuvilla? Niinpä onneksi vielä voimme pitää näpistelyä Suomessa kuitenkin vielä marginaalisena asiana?

Viime aikoina ovat muuten hyvin paljon vähentyneet puheet luomusta valtavirtana. Ks. myös tämä edellä.

Viisi vuotta sitten Pro Luomun koosteessa (pdf, dia 16) kerrottiin:

QuoteSuomen luomumarkkinat
• Luomun myynti on yli tuplaantunut
vuosikymmenessä (2011-2020).
Vuonna 2020 luomua myytiin
vähittäiskaupoissa 409 miljoonalla
eurolla. Myynti lisääntyi 9,7 %
edellisvuoteen verrattuna.
• Luomun markkinaosuus Suomen
päivittäistavarakaupassa on 2,6 %.

Sille tasolle luomumyynti Suomessa pääsi. Ei sen korkeammalle.

Pro Luomun tiedote etsii kissojen ja koirien kanssa merkkejä paremmasta nykyiseen verrattuna:

Quote”Uskon, että luomu pystyy kasvamaan tulevaisuudessa, kun yleinen taloudellinen tilanne paranee. Tämänhetkinen tilanne on haastava ja kuluttajat harkitsevat tosi tarkasti, mitä ostavat”, arvioi osto- ja myyntijohtaja Carita Rissanen K-ryhmästä.
(lihav. HJ)

Mutta entä jos kuluttajat todellakin ovat ryhtyneet miettimään, mitä ihmeen syytä heillä oli alun alkaenkaan ostaa luomua? Onko sanottua, että yleisen taloudellisen tilanteen paraneminen tekee kuluttajista tuhlailevampia? Ja kohdistuisiko se luomuun? Vai ostavatko he mieluummin K-kaupankin lehdissä tarjoamia kaloja, vähän kalliimpia lohikalojakin?

***

Aamuset (yleensa "uskollinen") ei vielä kertonut tuosta viimeisestä käänteestä, Pro Luomun tiedotteesta. Sen viimeisen uutinen koskee "tuuppauskokeilua":

Luomun myyntiä lisättiin tuuppauksella 

Jossa kerrottiin onnistutun näissä tuotteissa (lihav. alla HJ):

QuoteTuuppauksella on mahdollista kasvattaa luomutuotteiden myyntiä, selviää tuoreesta raportista, jonka on julkaissut luomualan yhteistyöjärjestö Pro Luomu ry yhdessä kansainvälisten kumppaneiden kanssa. Esimerkiksi luomuporkkanoiden myynti kasvoi kahden viikon kokeilun aikana suomalaisessa hypermarketissa yli kolminkertaiseksi tuotteiden paikkaa vaihtamalla.
[..]
Suomessa tuupattiin lisäksi luomumaitoa kolmessa hypermarketissa syksyllä. Päivittäistavarakaupan tilastojen mukaan kyseisellä kvartaalilla maidon myynti yleisesti laski (PTY 2024). Tuotteiden sijoittelulla ja myymäläviestinnän pelillistämisellä saatiin kuitenkin osassa kokeilukaupoista aikaan parhaimmillaan yli 18 prosentin kasvua luomumaitojen myynnissä.

Kun taas tuo Pro Luomun viimeisin tiedote kertoi:

QuoteLuomun kokonaismyynnin arvoon vaikutti erityisesti isojen luomutuoteryhmien, kuten maidon ja muiden maitotuotteiden sekä hedelmien ja vihannesten myynnin lasku.

Heikki Jokipii

MT kommentoi:

Luomumarkkina ei ole päässyt uuteen nousuun " yksi tuoteryhmistä kuitenkin ylsi ennätysmyyntiin

QuoteLuomun osuus päivittäistavarakaupan kokonaismyynnistä Suomessa oli vuonna 2024 noin 1,8 prosenttia.
Tilaajalle
Myydyimpien luomutuotteiden joukkoon kuuluu kanamuna.

Murra tavalla, josta emme sa nähdä enempää.

Heikki Jokipii

#1539
Tiedotteesta:

QuoteLuomulastenruuat on ollut positiivinen poikkeus tuoteryhmien kehitykseen edellisinä kolmena luomulle haastavana vuotena. Vuonna 2024 luomulastenruokien markkinaosuus kasvoi ennätykselliseen 25 prosenttiin myynnin arvosta.

”Lastenruuassa vaikuttaa varmasti luomuun liitettävät positiiviset mielikuvat " pienille lapsille ja vauvoille halutaan mahdollisimman puhdasta ja hyvää ravintoa. Iso merkitys on myös valikoiman kehityksellä ja sillä, että luomutuotteita on tuoteryhmässä paljon saatavilla”, arvioi myyntipäällikkö Juha Nieminen S-ryhmästä.

Lastenruoissa nousua oli 23 prosentista tuohon 25 prosenttiin.

Mutta todellakin, se oli saavutettu tällä tavalla:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/lapset-1/lastenruoat

133 tuotetta.

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/lapset-1/lastenruoat?label=ORGANIC

67 tuotetta.

Asia vaatii kyllä aivan oman tarkastelunsa. Palaamme siihen.

Heikki Jokipii

#1540
Suosituimmat luomutuotteet v. 2024 olivat Pro Luomun mukaan:

QuoteTOP 5
Suosituimmat luomutuotteet vuonna 2024
1. Banaani
2. Kananmunat
3. Maito
4. Appelsiinimehu
5. Kahvi

Tuo lista säilyy vuodesta toiseen aika samana. Vuoden 2023 koosteesta:

QuoteVuonna 2023 suosituimmat
luomutuotteet olivat banaani,
kananmunat, maito,
appelsiinimehu ja kahvi.

Tuontituote appelsiinimehu näyttää syrjäyttäneen kuitenkin aiemman jauhelihan. Ennestäänhän tuontitavaraa olivat banaani ja kahvi.

Ei ole helppoa tapaa selvittää, mitkä näistä...

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/lapset-1/lastenruoat?label=ORGANIC

67 tuotetta.

... ovat kotimaisia. Mutta yksitellen poimittuina näyttäisi siltä...

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/lapset-1/lastenruoat?brand=Piltti&label=ORGANIC

... että kotimaisia tuotteita olisikin vain 8. Muut kuin Piltti-tuotteet tuodaan muualta, joskus suomenkielisestä nimestäänkin huolimatta.

Joten lastenruoatkaan eivät oikeastaan perustele kotimaisen luomutuotannon tukemista. Eri yhteyksissä täällä onkin jo väläytelty ajatusta ja ehdotusta, että kaikki luomutuotteet voitaisiin tuoda Suomeen. Se ei edes muuttaisi paljon nykytilannetta.

***

Pikkuovelasti Pro Luomu on otsikoinut tiedotteensa:

QuoteLuomumarkkina hakee suuntaa " vielä ei päästy uuteen nousuun
(lihav. HJ)

Sellaista otsikkoa käytti myös MT.

Vaikutelma yritetään sillä luoda, että uusi nousu on odotettavissa, olisi vain ajan kysymys. Me olemme eri mieltä. Luomutarjonta on kroonisesti vastaamatta ajan haasteisiin. Mm. valmisruoissa ja kalassa. Tai leivonnaisissa, ravintolapalveluissa. Lasse Mitrosen visio tai unelma ei ole millään tavoin toteutumassa.

Heikki Jokipii

Sieltä täältä tihkuu tämä tieto:

Luomun myynti laski viime vuonna " Lastenruuissa kuitenkin kovaa nousua

Koska Pro Luomu ei tehnyt siitä lehdistotiedotetta, valtamedia MT:tä lukuunottamatta, ei ole siitä kertonut.

Tuossakin asia on esitetty ns. parhain päin. Kahden prosenttiyksikön nousu ei kyllä ole "kovaa". Viittasimme tuossa puheenvuorossa siihen, miten lasten vanhempia suorastaan "tehotuupataan" valitsemaan luomua.

Heikki Jokipii

Pro Luomu ehätti jo laajentamaan tarkastelua koko maailmaan:

Kansainvälisen luomumarkkinan vakaa kasvu jatkuu " arvo jo yli 136 miljardia euroa

Tällainen suhteutus väkilukuun on tervetullut asia:

QuoteVuonna 2023 Euroopan luomumarkkinoilla havaittiin jo elpymisen merkkejä, ja monissa maissa nähtiin kasvua edellisvuoden haasteiden jälkeen. Eurooppalaiset kuluttajat käyttivät vuoden aikana luomuruokaan keskimäärin 66 euroa henkilöä kohden, ja EU-maissa vastaava luku oli 104 euroa. Luomun kulutus henkilöä kohden on Euroopassa kaksinkertaistunut vuosikymmenen aikana (2014"2023). Vuonna 2023 luomuruokaan käyttivät eniten rahaa sveitsiläiset (437 euroa) ja tanskalaiset (362 euroa) kuluttajat. Suomessa luomuruokaan käytettiin samana vuonna 63 euroa henkilöä kohden.

Mutta jatkan sitä itse vielä. Maailmassa luomuruokaan käytettiin siis keskimäärin noin 17 euroa henkilöä kohden.

Tuohon tiedotteeseen on palattava vielä tarkemmin.

Heikki Jokipii

#1543
Jutussa oleva kaavio ei kyllä kerro "vakaasta kasvusta".

Kun siitä katsoo, luomun kulutus Euroopassa yhteensä näyttää, ei kyllä yleisesti laskevalta, mutta kasvu on pysähtynyt. Toki sitten joitakin esimerkkejä muustakin löytyy. Virallisen optimismin säilyttämiseksi. " Tämän jo Ruotsista ja Suomesta tiesimmekin:

QuoteRanska, Ruotsi ja Suomi kuuluvat niihin luomumarkkinoihin, joiden toipumista vielä odotetaan. Ruotsissa ja Suomessa luomumarkkinan arvo laski 5 % ja Ranskassa myynnin arvo pysyi arvion mukaan ennallaan vuonna 2024 verrattuna edelliseen vuoteen.

Tämä roikkuu sinnikkäästi luomuväen selityksenä asialle:

Quote”Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ja siitä seurannut kustannuskriisi ja elintarvikkeiden hintojen nousu ovat vaikuttaneet voimakkaasti luomumarkkinaan lähes kaikissa Euroopan maissa viimeisen kolmen vuoden aikana. Suunta on onneksi parempaan päin”, kommentoi Pro Luomun toiminnanjohtaja Aura Lamminparras.

Vaikka en minä ainakaan keksi, miten yleinen (elintarvikkeiden) hintojen nousu yleisesti hintavamman luomun kysyntään heikentävästi vaikuttaisi.

Heikki Jokipii

#1544
Kun katsoo edellisessä linkissä sitä kaaviota, tämä on kyllä sitten enemmän luomuväen silmissä kuin faktoissa:

QuoteLuomumarkkinan elpyminen jatkui vuonna 2024

”On hyvä huomata, että vuoden 2023 luomumyynnin kasvu Euroopassa johtui suurelta osin elintarvikkeiden hinnannoususta. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että Euroopan luomumarkkinoiden elpyminen on sen jälkeen jatkunut, ja myös luomutuotteiden myyntivolyymit ja markkinaosuudet ovat olleet viime vuonna kasvussa”, kertoo Lamminparras.

Vuoden 2024 globaalista luomumyynnistä on vielä vähän virallista tietoa saatavilla, mutta ennakkotietojen mukaan markkinan arvo kasvoi Euroopan suurimmilla luomumarkkinoilla Saksassa (+5,7 %) ja Italiassa (+4,5 %). Molemmissa maissa myös luomun markkinaosuus kääntyi jälleen kasvuun muutaman vuoden tauon jälkeen. Saksassa luomun osuus elintarvikkeiden myynnin arvosta nousi 6,5 %:iin edellisvuoden 6,3 %:sta.

Mitä Suomeen tulee, tämä näyttää onnistuneen:

Quote from: Heikki Jokipii on 12.02.25 - klo:03:02
Koska Pro Luomu ei tehnyt siitä lehdistotiedotetta, valtamedia MT:tä lukuunottamatta, ei ole siitä kertonut.

Eikä tuota vähän kiusallista tietoa tuon enempää ole toitotettu.

Ruotsi halutaankin nyt esittää poikkeuksena. Vielä jonkin aikaa sitten oli ihan toisin. Ruotsi oli luomuväelle esikuva, jota lähes väistämättä seuraamme.