Tai vastuullista? Tämän mukaan (Pro Luomu):
Vastuullisuudella on väliä, merkillä merkitystäYli puolet suomalaisista valitsee päivittäisostoksilla aina tai usein jonkin vastuullisuusmerkityn tuotteen, kertoo tuore selvitys. Noin kolme neljäsosaa kuluttajista uskoo, että arjen pienillä vastuullisilla valinnoilla on merkitystä.
Ja helppoa on kuin heinänteko:
Kyselyn mukaan yli puolet kuluttajista kokee vastuullisten valintojen teon helpoksi päivittäisostoksilla. Kolme neljäsosaa kuluttajista luottaa puolueettoman tahon myöntämään vastuullisuusmerkkiin enemmän kuin tuotteiden valmistajien omaan viestintään.
Mutta siinä on vain se ongelma, että tuon taustalla on jo (kyseenalaisia) oletuksia. Varmasti merkki kertoo luotettavasti, että kyseinen tuote on luomua, mutta kertooko se luotettavasti, että tuotteen ostamisesta olisi jotain yleistä hyötyä? Ei kerro.
Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurlingin mukaan kuluttajille on hyvä tuoda puolueetonta tietoa vastuullisuusmerkeistä. Hän toteaa, että merkkien sisältöä on syytä avata.
Kyllä, tämä on varmasti hyvä asia. Ja sitähän me olemme täällä yrittäneet tehdä, erityisesti luomun osalta. Ja aika tyhjältä se "sisältö" on näyttänyt.
Olemmekin esittäneet teorian, että näiden merkkien avulla päinvastoin halutaan
eroon tällaisesta sisällön avaamisesta, koko keskustelusta ja
asioiden perustelemisesta.