• Welcome to Tuottava Maa Turvattu Luonto.
 

Recent posts

#51
Mutta sitten taas juhlaan. K-kaupan mainoksissa taas tänään ehdotetaan juhannusmenua.

Yöttömän yön juhlaan

Tuotteilla, jotka ovat ainakin fanaattisen luomuihmisen ulottumattomissa.

Monenlaista kalaa. Ja grillimakkaraa.

***

Eikä tämäkään heille kivaa ole. Vaikkei noita tuotteita nyt Hesarissa mainostettukaan.
#52
Tuossa kirjoituksessa outo tölväisy hyötöreaktoreja vastaan:

QuoteNiin kauan kuin unelmoimme vetylentokoneista ja hyötöreaktoreista, meidän ei tarvitse käyttää niitä keinoja, jotka meillä jo olisivat.

Seuraavassa lauseessa vaaditaan ihmisen muuttumista. Teknologiaan turvautuminen on huono juttu.

Positiivinen puoli asiassa: pitkästä aikaa hyötöreaktorit oli edes mainittu Hesarissa!
#53
Muut aiheet / Re: "Faktalietsonta" ym. - ilm...
Last post by Heikki Jokipii - 16.06.26 - klo:02:49
Vähän merkillinen juttu Hesariin:

HS-haastattelu
Vihreä siirtymä on vaarallista harhaa, sanoo maineikas energia­historioitsija Jean-Baptiste Fressoz
Maailma polttaa hiiltä ja öljyä enemmän kuin koskaan. Silti puhumme energiasiirtymästä kuin se olisi jo käynnissä.


Yleensä tuon ovat sanoneet ilmastoskeptikot. Paperiversiossa on vielä vaikuttavat kaaviotkin.

Ja Mauna Loan käyrä sen kertoo, ettei käytännössä mitään ole tapahtunut.

***

Sama Hesari sitten kertoo, että orastava sopu Iranin sodassa lupaa hyvää Suomen ja maailman taloudelle:

Ekonomisti: Sodan päättyminen päästäisi kuluttajat pälkähästä
Yhdysvaltain ja Iranin sota voi päättyä, mikä olisi hyvä asia suomalaiselle kuluttajalle.
Ekonomisti Roope Ohlsbom sanoo ajoituksen olevan Suomelle hyvä.
#54
Viime vuonna varhaiperunaa tuotettiin koko maassa yhteensä 11,1 miljoonaa kiloa.

Luomuvarhaiperunaa 0,0 miljoonaa kiloa. Eli luku pyöristyi niin.

Länsi-Suomessa on vietetty tällaista:

Varhaisperunapäivää juhlitaan 15.6. Turkulainen Kui Design loi päivän ilmeeseen perunapariskunnan kunnioituksena viljelijöille

Luomua ei mainita.

***

Toisesta sesonkituotteesta. Keskylän tila on yhä vuodessa 2025:

Mansikkakausi 2025 Keskylän Tilalla

Samoin Rekolan biodynaaninen tila. Eikä Pro Luomu ole vielä julkaissut perinteistä mansikkatiedotettaan.
#55
Tämä on kyllä lähes totta:

QuoteViime vuonna laajasti uutisoitu tofun kysynnän kasvu näkyi selvästi myös koko luomumarkkinan kehityksessä. Tofukategoriassa luomun osuus on poikkeuksellisen korkea, ja valtaosa tuotteista on luomuvalvonnan piirissä.
(lihav. HJ)

S-kaupassa:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/juustot-tofut-ja-kasvipohjaiset/tofut-ja-kasvipohjaiset?queryString=tofu

27 tuotetta.

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/juustot-tofut-ja-kasvipohjaiset/tofut-ja-kasvipohjaiset?label=ORGANIC&queryString=tofu

12 tuotetta.

Nyt tapaus, jossa luomutofut olivat myös suusituimpien joukossa.

Mutta muutoin Pro Luomun väite kasvisproteiineista ja luomusta ei oikein pidä paikkaansa. Vrt. juuri edellä.
#56
Muut aiheet / Re: "Faktalietsonta" ym. - ilm...
Last post by Heikki Jokipii - 15.06.26 - klo:04:26
Hiilidioksiidipitoisuus kääntyy tässä kuussa laskuun:

https://gml.noaa.gov/ccgg/trends/weekly.html

Mutta sitäkään ei mediassa huomata.
#58
Näin Pro Luomu alkuvuodesta:

QuoteMyydyimmät kasviproteiinit ovat luomuja ja kiinnostus niihin tuntuu edelleen kasvavan. Tästä voi päätellä, että tiedostavat kuluttajat ovat usein kiinnostuneita useista vastuullisuuden näkökulmista samanaikaisesti, kuten kasvipainotteisuudesta ja luomutuotannosta, toteaa Aura Lamminparras.

Luomun kuluttajatutkimuksen (Kantar Agri 2025) mukaan lihaa tai maitoa korvaavista kasvipohjaisista tuotteista kiinnostuneita on eniten luomun aktiiviostajissa, eli vähintään kerran viikossa luomua ostavissa, ja erityisesti 18-29 -vuotiaiden nuorten aikuisten ryhmässä.

Tämä puoli täältä katsottuna:

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/liha-ja-kasviproteiinit/kasviproteiinit

66 tuotetta.

https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/liha-ja-kasviproteiinit/kasviproteiinit?label=ORGANIC

0 tuotetta.
#59
Jos koko luomulihan tilanne on tämä, ei siitä paljon irtoa leikkeleisiin. Tai makkaraan.

Luomumaidosta ehkä olisi jalosteisiinkin riittävästi. Mutta niitä ei sitten kuitenkaan juurikaan tehdä. Miksi ei? Koska ostohaluista kysyntää ei ole.

Ei juustoja, ei jogurtteja. Juurikaan.
#60
Näinkin on:

Ruotsalainen peruna valtaa tiskit. Kotimainen varhaisperuna ajautui yllättävään ahdinkoon
Suomalaisen varhaisperunan puuttuminen kauppojen valikoimista menee yli sadon eteen uurastaneiden viljelijöiden käsityskyvyn.


Mutta niinkin on, että luomuvarhaisperunoita ei kaupassa ole.

Poikkeuksellisesti tämä huomio tähän triidiin. Koska on kyse enemmän tuotannosta kuin kaupasta.