Author Topic: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle  (Read 63728 times)

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #75 on: 06.04.20 - klo:04:28 »
Edelliseen puheenvuoroon viitaten.

Hekin ovat tässä kirjoituksessaan taktisen varovaisia:

Suomen talous tarvitsee kestäviä toipumistoimia

Quote
Koronavirusepidemian aiheuttamaan taantumaan pitää vastata tavoilla, jotka vauhdittavat siirtymää hiilineutraaliin kiertotalouteen.


Ei puhuta vaadittavista uusista (tai samanlaisina jatkuvista) kieltäymyksistä tai rajoituksista. Kaikki hoituu oikeanlaisilla investoinneilla.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
« Last Edit: 07.04.20 - klo:06:32 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #77 on: 08.04.20 - klo:08:15 »
Miten poliitikot sitten reagoivatkin, markkinat reagoivat näin:

Europe’s Carbon Market Collapses

Miksi tässä triidissä? Eikö sitä sanota, että markkinat olemme me?
« Last Edit: 08.04.20 - klo:08:19 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #78 on: 16.04.20 - klo:08:53 »
Sen sijaan tässä olisi mahdollisuus ratkaisuun, jossa sitä synergiaa ilmastomuutoksen torjumisen kanssa olisi:

HSL ei myy enää busseissa lippuja koronaviruksen vuoksi – ammattiosasto ei pidä varautumistoimia riittävinä, ohjeistaa kuljettajia olemaan avaamatta etuovia

Radiossa äsken jatkettiin, että lippu täytyy usein kuitenkin leimata siellä kuskin vieressä.

Se ratkaisu: julistetaan kaikki joukkoliikenne ilmaiseksi. Ei tarvitse leimata.

Ei onnistu? Luxemburg on suurin piirtein saman kokoinen kuin pääkaupunkiseutu, HSL:n alue. Siellä onnistui:

Luxemburg on ensimmäinen maa maailmassa, jossa on ilmainen joukkoliikenne

Tottakai se maksaa. Mutta sanoisin myös, ettei se tässä konkurssissa tuntuisi.

Hesari ei uskalla käsitellä tätä kriisiä mahdollisuutena:

Lippujen hintojen nosto poikkeusolojen takia voisi vähentää joukkoliikenteen suosiota

Vaan kirjoittaa hyvin perinteisesti ajatellen, tilannetta vain valitellen.
« Last Edit: 16.04.20 - klo:08:57 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #79 on: 19.04.20 - klo:04:23 »
Tämäkään ei näy missään, ei riittänyt:

Koronan ilmastovaikutuksista hurja arvio: Vähentää päästöjä enemmän kuin toinen maailmansota, mutta sekään ei riitä pysäyttämään ilmastonmuutosta

Mikä riittää? Mikä ihme riittää?

Quote
Hänen mukaansa päästöjen vähenemisestä ei ole toistaiseksi mitään merkkejä ilmakehässä.

Kulmala viittaa Mauna Loan mittausaseman tuloksiin. Keskellä Tyyntämerta sijaitsevalta asemalta löytyy maailman pisin aikasarja ilmakehän pitoisuuksista.

Mauna Loan tiedot (siirryt toiseen palveluun)ovat kaikille avoimia. Kulmala kehottaa katsomaan käyriä kuukausitasolla, sillä yksittäisissä päivissä on paljon vaihtelua.

Maaliskuun osalta mittari ei ole värähtänyt lainkaan, vaikka esimerkiksi Kiinassa päästöjen lasku tapahtui jo alkuvuodesta. Maa oli ensimmäinen, joka teki poikkeustoimia koronapandemian pysäyttämiseksi.

Selitys asiaan oli olemassa:

Quote
Se ei Kulmalan mukaan ole yllättävää. Yksi syy on, että ilman sekoittuminen kestää. Koko maailman hiilidioksidipitoisuutta mitataan yhden havajilaisen vuoren huipulta.

Suurempi epävarmuustekijä ovat nielut. Noin puolet päästöistä jää ilmakehään, ja toinen puoli imeytyy meriin sekä metsiin ja maaekosysteemeihin.

[...]

Kulmala sanoo, että koronan aiheuttaman päästölaskun merkkejä voi alkaa näkyä ilmakehässä aikaisintaan kesällä tai alkusyksystä.

– Todennäköisempänä pidän, että se näkyy vasta vuoden päästä, mutta sillä edellytyksellä, että päästöjen väheneminen on kestänyt pidempään kuin kaksi tai kolme kuukautta.

Siis jo sitä pitää odottaa. Mutta eikö tämä jo lopullisesti masenna tavallista kansalaista:

Quote
Koronan lopullisia ilmastovaikutuksia on hänen mukaansa hyvin vaikea arvioida.

– Jos tämä jää vain muutaman kuukauden mittaiseksi, voi olla, että se ei näy ollenkaan ja menee normaalin vaihtelun piikkiin.

Koska tuosta voi päätellä, että jos tehdään vastaava ponnistus ilman koronaakin, se ei ehkä näy missään. Valtava uhraukset, ei mitään näkyvää tulosta?

Tämä sen lisäksi, että muutos itsessään on hidasta: hurjat lämpötilaennusteet koskevat useimmiten aikaa, jolloin valtaosa lukijoista on jo muista syistä kuollut. Ihan ikään, koronaa en tässä tarkoita.

Oletetaan, että olet säntillinen ilmastotoimenpiteiden tekijä, omassa elämässäsi. Koskaan et saa tietää, oletko onnistunut. Hyvin verrattavissa vaikka uskontoon. Et tiedä, pääsetkö taivaaseen. Vaikka kieltäydyt monesta maallisesta hyvästä, sen toivossa. Tai anteeksi, kyllä sen sitten Taivaan portilla tietää. Mutta tämän päivän ilmastoaktivisti ei välttämättä tiedä koskaan.
« Last Edit: 19.04.20 - klo:07:08 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #80 on: 26.04.20 - klo:07:33 »
Hän on taas tällainen. Lihansyöntikin sai mennä, mutta ei tämä:

En lopeta lentämistä ennen kuin on pakko

Quote
Nyt kun minun on ollut pakko luopua lentämisestä, on ollut ilo huomata, ettei henkilökohtaista maailmanloppua tullutkaan. Pystyn elämään ilman lentämistä.

Toisaalta, kun lento­liikenne joskus tulevaisuudessa palautuu normaaliksi, olen varmasti ensimmäisten joukossa varaamassa lentoja.

Lopetan vapaa-ajan lentomatkailun vasta silloin, kun siihen ohjataan. Niin kuin nyt.

Kiinnittäisin huomiota tuossa alistumisessa siihen, että siinä sopeudutaan kuitenkin väliaikaiseen rajoitukseen. Vaikkei ihan tarkkaan tiedetä kuinka kauan se kestää.
« Last Edit: 22.05.20 - klo:10:00 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #81 on: 13.05.20 - klo:06:21 »
Luulenpa, että samaan tapaan käy nytkin kuin WTC-iskun jälkeen:

Ryanair aloittamassa lennot Suomeen heinäkuussa: "On aika saada Eurooppa lentämään uudelleen"

Eli kaikkiin uusiin määräyksiin alistutaan, kuten silloin turvatarkastuksiin lentoasemilla.*) Mutta lentämistä ei lopeteta.

_______

*) joka saattaa olla aika työläs asia, joskus. Jäätiin kerran lennon myöhästymisen takia tunneiksi jumiin Riigaan. Lentoasemalla ei saanut missään tupakoida. Ulos pääsi välillä. Joka kerran takaisin tullessa täydellinen turvatarkastus. Tietysti niin.
« Last Edit: 13.05.20 - klo:06:26 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #82 on: 17.05.20 - klo:06:49 »
Hesari ei uskalla käsitellä tätä kriisiä mahdollisuutena:

Lippujen hintojen nosto poikkeusolojen takia voisi vähentää joukkoliikenteen suosiota

Vaan kirjoittaa hyvin perinteisesti ajatellen, tilannetta vain valitellen.

Ei uskalla Hesari, eivätkä muutkaan tahot:

Taloudellinen katastrofi uhkaa HSL:ää: luvassa hinnankorotuksia, liikenteen vähennyksiä tai rahan anelua kunnilta
Helsingin seudun liikenteen matkustajamäärät ovat pudonneet 30 prosenttiin normaalista koronaviruksen takia.


Vaan tätä koronakriisiä käytetään nyt perusteena sille, että kehitystä ajetaan juuri päinvastaiseen suuntaan kuin Luxemburgissa.

Samansuuntaista kehitystä on Finnairin nyt ilmoittama lentolinjojen lopettaminen pieniin maaseutukaupunkeihin. Niinkuin on ajettu alas maaseudun bussilinjat. Ainoaksi vaihtoehdoksi tulee pikkuhiljaa oman auton käyttö.
« Last Edit: 17.05.20 - klo:07:06 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #83 on: 20.05.20 - klo:05:16 »
Näin on käynyt, kerrottiin Hesarissakin:

Pandemian aiheuttamat rajoitukset vähensivät päästöjä selvästi koko maailmassa – vain asumisen päästöt lisääntyivät

Sitä hiukan kiusallista tosiasia, ettei se lainkaan näy Mauna Loan mittauksissa (ks. edellä 19.04.20) ei Hesarin artikkelissa lainkaan mainittu.

Valiteltiin tätä:

Quote
"Eihän päästöjä ole tarkoitus saada laskuun tällä tavalla kriisien kautta.”


Mutta sitä ei sitten valiteltu — koska Mauna Loan lukemat eivät tulleet esille — miten tuollaiset drastiset vähennyksetkäään eivät näy missään, eivät tunnu missään.

Eli jos lasketaan päästöjä ilman kriisiä, mutta moninkertaisesti ja myös nopeasti — siitä voi syntyä kriisi!

****

Tässä Mauna Loa kaavioina:

The Covid Lockdown and CO2
« Last Edit: 20.05.20 - klo:06:22 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #84 on: 22.05.20 - klo:04:42 »
Kun on oikein taitava —  ja sellainenhan Suomi tietysti on — niin kahta jänistä kannattaa tavoitella:

Ilmastopuhe jäi jalkoihin, kun korona ampui talouden rei'ille – mutta syksyllä voi tulla iso paukku, jolla Suomi sysää talouttaan ilmastonkestävälle tielle

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #85 on: 23.05.20 - klo:06:44 »
Tämän mukaan sitten toinen jäniksistä jää nyt helposti taka-alalle, unohtuu:

As Europe Faces 60 Million Job Losses, Will The Coronavirus Kill The Climate Agenda?
« Last Edit: 23.05.20 - klo:06:47 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #86 on: 25.07.20 - klo:04:08 »
Olisi pitänyt keskittyä siihen ensimmäiseen jänikseen:

Ilmastoaktivistit lyttäävät Greta Thunbergin johdolla EU-paketin: ”Ilmastokriisiä ei käsitellä kriisinä”

Ja epäilemättä kuulostaakin hiukan huvittavalta, kun YLE:ssä, josta on tottunut kuulemaan ilmastojeremiadeja, nyt pohditaan, miten matkailua, ja myös lentomatkailua, voitaisiin taas saada käyntiin. Jotta firmat selviäisivät taloudellisista vaikeuksistaan.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #87 on: 25.07.20 - klo:04:09 »
Tämä juuri tässä on masentavaa:

YK:n kestävän kehityksen raportti: Afrikan maat saavuttaneet ilmastotavoitteet parhaiten, Suomi ja muut länsimaat listan häntäpäässä

Kun katsoo mukaan linkattua karttaa, ne maat, jotka ovat tässä kisassa pärjänneet, ovat maita, joissa muuten asiat, olot ovat surkeimmin.

Eräs selkeä vastakkain asettuva pari: Pohjois-Korea on saavuttanut ilmastotavoitteensa, Etelä-Korea ei.

Tätäkö on kestävä kehitys? Ettei kehitytä?

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #88 on: 03.08.20 - klo:06:54 »
Niin, Saksakin on aika iso maa:

World Champions In Climate Hypocrisy: German Govt Employees Took 265,000 Flights Last Year

Ja tätä ennen, jopa vuosikymmeniä, siellä oltiin ylpeitä siitä, että hallinto oli hajasijoitettu ympäri maata. Josta tuo on looginen seuraus.

***

Kun itse vielä olin töissä ja virkamiehenä, tärkeä yhteistyökumppani oli Rovanieniemellä. Ja minä Helsingissä. Aina kun voimme, käytimme videoneuvottelua. Mutta joskus sinne oli pakko lentää. Tai heidän tänne. Kyllä minä jälkeenpäin kauhulla ajattelen tuollaista junamatkaa. Vaikka olisi yöjuniakin, niissä nukkuu kuitenkin hyvin huonosti.
« Last Edit: 04.08.20 - klo:05:47 by Heikki Jokipii »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25024
    • View Profile
    • Email
Vs: Ilmaston muutoksen torjunnan kustannukset yksilölle
« Reply #89 on: 09.08.20 - klo:06:01 »
Hesari ei uskalla käsitellä tätä kriisiä mahdollisuutena:

Lippujen hintojen nosto poikkeusolojen takia voisi vähentää joukkoliikenteen suosiota

Vaan kirjoittaa hyvin perinteisesti ajatellen, tilannetta vain valitellen.

Ei uskalla Hesari, eivätkä muutkaan tahot:

Taloudellinen katastrofi uhkaa HSL:ää: luvassa hinnankorotuksia, liikenteen vähennyksiä tai rahan anelua kunnilta
Helsingin seudun liikenteen matkustajamäärät ovat pudonneet 30 prosenttiin normaalista koronaviruksen takia.


Vaan tätä koronakriisiä käytetään nyt perusteena sille, että kehitystä ajetaan juuri päinvastaiseen suuntaan kuin Luxemburgissa.

Samansuuntaista kehitystä on Finnairin nyt ilmoittama lentolinjojen lopettaminen pieniin maaseutukaupunkeihin. Niinkuin on ajettu alas maaseudun bussilinjat. Ainoaksi vaihtoehdoksi tulee pikkuhiljaa oman auton käyttö.

Protesti HSL:lle ja VR:lle tästä politiikasta:

Bussi- ja junavuorojen harventaminen vaarantaa terveyden

Ja niinhän tuo yksikertaisella järkeilyllä on. Kaikki eivät voi omaa autoa käyttää.