Minä osaltaltani myönnän ja totean, ettei minulla ollut aavistustakaan, edes nk. etiäistä tuosta uudesta geenitekniikata.
Eikä varsinkaan tuosta faktasta, että sillä tuotettuja lajikkeita ei voi tunnistaa.
Olen yhtä pöllämystynyt kuin luomuväki. Että tuollaista voi maailmassa tapahtua.
Tunnistamattomuus on yksi asia, josta seuraa tuo asian säätelyn hankaluus. Joka on siis hyvin lähellä mahdottomuutta. Niinpä ollaan yllättäen tilanteessa, jossa geenitekniikan puolustajat näyttävät saavan lähes väistämättä voiton.
Ja saavutetaan se tavoite noiden geenieditoitujen lajikkeiden osalta, ettei enää tarvitse taskussa olla 100 miljoonaa euroa / dollaria, jotta voi edes kuvitella jalostuskeksintönsä tulevan käyttöön.
Täsmällisyys on toinen asia. On tietysti geenitekniikka ennenkin ollut täsmällisempää kuin (esim. säteilytystä käyttävä) mutaatiojalostus. Mutta nyt muutokset tehdään käsittääkseni mielettömän täsmällisesti. Vahinkoja tietysti kaikessa inhimillisessä toiminnassa sattuu.
Mutta nyt varovaisuusperiaatten jyrkkä soveltaminen asiassa alkaa tarkoittaa sitä, että kun et tee mitään, ei voi tapahtua mitään pahaa. Mutta se tarkoittaa sitten säteilyttämistäkin.
Se olettamus, että vain geenitekniikalla aikaansaatu on vaarallista, on kyllä nyt vanhentunut.
Mutta eräs seuraus voi tietysti olla, että tehdään jyrkkä ero uuden ja vanhan teknologian välillä, eikä sekään ole hyvä juttu. Ei vanhallakaan teknologiallla ole vahinkoja aiheutettu:
https://geneticliteracyproject.org/2018/03/13/viewpoint-gene-editing-is-poised-to-revolutionize-agriculture-if-we-can-fix-biotech-regulations/Mutta niissäkin tämä turha vaarallisuusoletus on estänyt kehitystä, ja voi yhä estää, jopa USA:ssa:
For the past 30 years, every organism improved using modern biotechnology methods, no matter how innocuous, has been regulated as if it were potentially hazardous. The price of compliance with such fear-based regulation has been huge – more than $100 million for a single biotech crop. And it can take years to obtain regulatory approval.
The result? We have no agricultural animals improved using biotechnology on the market and we have just a handful of commercial biotech crops.