Author Topic: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla  (Read 592184 times)

Jarrumies

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 742
    • View Profile
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #225 on: 29.08.13 - klo:18:04 »

Mutta eikös asia ole sillä tavalla, että kaikki esitetyt paperit luomun myynnistä perustuvat arvioihin, eikä S-ryhmä tai Kesko edes erittele luomua myynnistään, vaan kaikki on täydellistä arviota siitä, miten keskusliikkeet kuvittelevat myynnin menevän.

Kun Proluomu kertoi jokin aika sitten luomuviennistä, niin sen mukaan luomua arvioitiin vietävän noin kymmenellä miljoonalla eurolla, eikä luomua siinäkään tilastoida erikseen.

Suomessa elintarvikemyyntiä ei tilastoida niin tarkasti, että luomu voitaisiin tilastoida todellisen myynnin perusteella, vaan kaikki vain arvaillaan. Sitten voi kysyä, että antaako kauppa arvioitaan sillä perusteella, minkä he (kuitenkin todellisuudessa) näkevät omista papereistaan vai sillä perusteella, millaisia signaaleja he haluavat antaa kuluttajille siitä, mikä voisi olla nyt muodikasta ja sellaista, mitä pitää ostaa kun muutkin ostavat (vai ostavatko sittenkään?).

Tiedot luomutuotteiden kokonaismyynnin arvosta (202 M€ vuonna 2012) perustuvat Pro Luomu ry:n arvioihin. Arvio perustuu kaupparyhmiltä kerättyihin tietoihin viime vuoden myyntiluvuista Pro Luomun oman kertoman mukaan. Luvut eivät ole tarkkoja.
http://www.proluomu.fi/luomun-myynti-nousi-yli-200-miljoonaan-euroon/

Luomun vientitiedot perustuvat Pöytäniemen yrityksen (Organic Food Finland) tekemiin arvioihin. Ne ovat hyvin epätarkkoja. Pöytäniemi ei ole kertonut arviointitapojaan selkeästi.
Organic Food Finland:
http://www.organic-finland.com/wp-fi/

Sen sijaan S-ryhmä ja Kesko kirjaavat tarkasti kaiken myynnin oman ryhmänsä sisällä tuotekoodien perusteella ja niillä on mahdollisuus halutessaan laskea ja  julkistaa tarkat luomun myyntiluvut. S-ryhmän johto, mm. Ilkka Alarotu, kyllä tietää luvut mutta jostain syystä niitä ei nyt ole ainakaan vielä julkaistu.

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25018
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #226 on: 30.08.13 - klo:05:58 »
Mikä se syy sitten lieneekään. Mutta kovin eri tavalla on nyt menetelty, kuin kahtena edellisenä vuonna, jolloin S-ryhmä antoi myös luomumyynnistä puolivuotistietoa. Ja uskon myös, että isoilla kaupparyhmillä on erittäin tarkat ja ajantasaiset tiedot omasta myynnistään.

Nyt - ja syyskuu on kohta - meillä on v. 2012 tiedot, ja yksi Alarotun twiitti toukokuulta.

Vuoden 2012 tietoihin vedoten voidaan yhä kertoa, miten luomun kysyntä on kovassa kasvussa. Vaikkei se sitten sattumoisin menisikään oikein kaupaksi Helsingin Eirassa, Mikkelin torilla, Jyväskylässä ... ja vaikkei Valiolla luomumyynnin kehitys "aina" olisikaan "positiivista".

Tässä yhteydessä uskaltanee viitata tämän ketjun alkuun, vuoteen 2007. Tuolloinhan yhtäkkiä luomun myyntiosuudessa ryhdyttiin käyttämään lukua 0,8 kun sitä ennen oli vuosia puhuttu n. 1 prosentista. Sellaista uutista ei ilmestynyt koskaan, että luomun kysyntä olisi vähentynyt. Tuokin luku 0,8 julkaistiin lähes ensi kerran uutisessa, joka pääasianaan kertoi, että kysyntä on nyt siitä kasvamassa.
« Last Edit: 30.08.13 - klo:21:02 by Heikki Jokipii »

Jarrumies

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 742
    • View Profile
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #227 on: 30.08.13 - klo:08:51 »
Mikä se syy sitten lieneekään. Mutta kovin eri tavalla on nyt menetelty, kuin kahtena edellisenä vuonna, jolloin s-ryhmä antoi myös luomumyynnistä puolivuotistietoa. Ja uskon myös,että isoilla kaupparyhmillä on erittäin tarkat ja ajantasaiset tiedot omasta myynnistään.

Nyt - ja syyskuu on kohta - meillä on v. 2012 tiedot, ja yksi Alarotun twiitti toukokuulta.
[/b].

Joo. Alarotu twiittasi toukokuussa 2013 S-ryhmän sisäisestä myynnin arvosta seuraavasti:
Quote
Ilkka Alarotu ‏@IlkkaAlarotu 16. toukokuuta
Luomun osuus koko myynnistä oli alkuvuonna 1,7%. Venäjällä pienempi. Selvitän tuota osuutta omista merkeistä. #luomu

Lisäksi häneltä on tämä epämääräisen toiveikas twiitti kesäkuulta 2013, mikä on kommentti linkkinä mainittuun uutiseen, jonka mukaan luomusta on yhä suurempi osuus (30%) ulkomailta tuotua:
Quote
Ilkka Alarotu ‏@IlkkaAlarotu 24. heinäkuuta S-ryhmässä kotimainen ja ulkomainen #luomu kasvavat samaan tahtiin. Tavoitteena saada lisää kotimaista!
http://yle.fi/uutiset/suomeen_tulee_yha_enemman_ulkomaista_luomua/6747168


Tarkkailija

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 160
    • View Profile
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #228 on: 31.08.13 - klo:15:00 »
Tällainen viesti S-ryhmän päivittäistavarakaupan suunnittelujohtajan twitter-virrasta:

https://twitter.com/mikalyytikainen/status/373788812616278016

Quote
Vielä jonkin verran erää jäljellä!

Paikallisessa Prismassa jäljellä oli myös huomattava pino ja enpä ihmettele, kun paketti, jossa oli yksi kappale broilerin rintaleikettä, maksoi reilun 12 euroa.

Nelihenkinen luomuperhe herkuttelee siis niin, että pelkkiin brotskun rintapaloihin menisi noin 25 euroa, jos ajattelisi, että yksi rintaleike pistettäisiin puoliksi.

Sitten lisäksi vielä ne muut aterian kustannukset, niin on luomussa se hyvä puoli, että kotona syödessä tulee kalliimmaksi kuin ravintolassa ruokailu, niin kai sitä voisi pitää arjen luksuksena ;)

Jarrumies

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 742
    • View Profile
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #229 on: 02.09.13 - klo:10:27 »
Nyt olisi tosi mielenkiintoista saada tietää mikä on S-ryhmän ja Keskon luomumyynnin kehitys tänä vuonna. Ja paljonko erikoiskaupoilta on siirtynyt luomumyyntiä ketjuille. Selvältä näyttää, että erikoiskaupoissa myynti laskee. Talouselämä-lehden toimittajakin on asian huomannut:
http://www.talouselama.fi/uutiset/marketit+syovat+luomun+erikoiskaupat/a2201353

Quote
Kolme vuotta sitten perustettu luomuelintarvikkeiden erikoisliike Aitokauppalopetti toimintansa tänä kesänä. Tavoitteet olivat korkealla: Aitokauppa tähtäsi 30 liikkeen ketjuksi vuoteen 2015 mennessä.

Myymälöitä ehti syntyä vain kaksi ja molemmissa on nyt lappu luukulla.

Turussa luomun erikoisliikkeetFinska ja Luomuidylli ovat sulkeneet ovensa.

Luomuliikkeitä on vielä jäljellä, mutta nekin kärsivät asiakaskadosta ja kehnosta kannattavuudesta. Paljon julkisuutta saaneetEat & Joy Maatilatorija Anton & Anton eivät ole saaneet tuulta purjeisiin ja kumpikin on joutunut supistamaan toimintaansa.

Quote
Päivittäistavarakaupan suuret toimijat Kesko ja S-ryhmä myyvät 80 prosenttia Suomessa myydyistä luomutuotteista. Miksi siis mennä erikoiskauppaan, jos ketjumarketit satsaavat luomuruokaan ja tekevät markkinoinnilla sen osaksi arkipäivää?

Jopa Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila näyttää menettäneensä uskonsa luomun erikoiskauppoihin ja heittää hyvästejä niille kiittämällä kohteliaasti menneistä:
Quote
Luomun kivijalkakauppojen ahdinko ei hänen mukaansa johdu siitä, että ne olisivat liian varhain markkinoilla.
”Raadollinen tosiasia on, että hintaerot, saatavuus ja pakkauskoot jarruttavat luomutuotteiden myyntiä ja tämä näkyy erityisesti erikoiskaupoissa”. Kottila sanoo.

Silti hänen mukaansa luomukauppiaat ovat tehneet hyvää työtä nostamalla luomun tunnettuutta ja auttamalla ruokakulttuurin kehittymistä monipuolisemmaksi.

Ja samaan artikkeliin linkaten S-ryhmän Alarotu surutta twiittaa:
https://twitter.com/IlkkaAlarotu/status/374426162824761344
Quote
Ilkka Alarotu ‏@IlkkaAlarotu 
Marketit syövät #luomu:n erikoiskaupat. S-ryhmän tehokkuus mahdollistaa selvästi edullisemmat hinnat?


Mielenkiintoinen tilanne kehittymässä ProLuomussa, sillä Alarotu on paitsi S-ryhmän päivittäistavarakaupan valikoimajohtaja niin myös Pro Luomu ry:n puheenjohtaja.



« Last Edit: 02.09.13 - klo:10:54 by Jarrumies »

Jarrumies

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 742
    • View Profile
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla ta
« Reply #230 on: 04.09.13 - klo:22:40 »
Nyt kupsahti Eat&Joy Maatilatorin Kluuvin myymälä:
http://www.eatandjoy.fi/myymalat
Quote
Kluuvin Maatilatori sulki ovensa 3.9.2013 klo 15. Keskitymme nyt viiteen muuhun myymäläämme ja kehitämme uusia palveluita.
 Eat&Joy Maatilatori Kluuvi kiittää kaikkia asiakkaitaan. Olitte fantastisia! Toivomme näkevämme teidät muissa myymälöissämme.

Nuo Helsingin keskustan asiakkaat eivät takuulla lähde esikaupunkeihin, Vantaalle lentokentälle tai Espooseen luomuostoksille.
Mikähän noista Eat&Joy'n jäljellä olevista myymälöistä kaatuu seuraavaksi? Veikkaan, että Kannelmäki tai sitten koko konsepti pannaan kerralla koipussiin odottamaan uutta luomubuumia ja Sitran avustuksia.

Pro Luomun virallinen twiittaaja kommentoi uutista toivomalla "jokapäiväisiä luomuravintoloita":
https://twitter.com/search?src=typd&q=%23luomu
Quote
Pro Luomu ry ‏@ProLuomu
Koska saamme jokapäiväisiä #luomu ravintoloita? Eat&Joy lopettaa Kluuvissa, mutta lähiruokaravintola Armas jatkaa

Tämä Rislakin ja kumppanien Eat&Joy'n asiakaskato oli jo keskikesällä nähtävissä ja kuultavissa Rislakin haastattelussa, josta raportoimme aiemmin:
http://tuottavamaa.org/forum/index.php?topic=6.msg4198#msg4198
« Last Edit: 05.09.13 - klo:08:37 by Jarrumies »

Jarrumies

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 742
    • View Profile
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #231 on: 10.09.13 - klo:13:08 »
Luomu- ja lähiruoka on trendi - mielikuvamaailmassa mutta ei todellisuudessa.

Tässäkin lähiruokakaupassa Jyväskylässä myytiin luomua:

YLEn uutinen tänään 29.8.2013:
http://yle.fi/uutiset/lahiruokakaupat_suurissa_vaikeuksissa/6799154
Quote
Suurin toivein perustetut lähiruokakaupat ovat ajautuneet vaikeuksiin. Pieksämäeltä Jyväskylään laajentanut yrittäjä pettyi Jyväskylän asiakasvirtoihin: vaikka lähiruoka kiinnostaa, ostajia ei ole tarpeeksi.
Useat lähiruokaan erikoistuneet liikkeet eri puolilla maata ovat joko pienentäneet toimintaansa tai lopettaneet kokonaan. Jyväskylän Torikeskuksessa ystävänpäivänä avattu Lähiruokamestarit sulkee ovensa huomenna.
Kauppa laajensi Pieksämäeltä Jyväskylään - suurin toivein - mutta asiakkaita ei ollut riittävästi.
Kesä ei sitten mennytkään odotusten mukaan.
- Kauppias Mika Venäläinen
- Kevät oli oikein hyvä toukokuulle asti, ja näkymät olivat valoisat. Kesä ei sitten mennytkään odotusten mukaan. Nyt kaupankäynti näyttää tyrehtyneen lähes täysin, kauppias Mika Venäläinen sanoo.

Nyt sitten kupsahti saman kauppiaan Pieksämäen myymälä:
http://www.lansi-savo.fi/uutiset/l%C3%A4hell%C3%A4/lopettanut-l%C3%A4hiruokayritt%C3%A4j%C3%A4-ihmiset-el%C3%A4v%C3%A4t-facebook-todellisuudessa-68611
Quote
Pieksämäkeläinen lähiruokaa myynyt yritys Lähiruokamestarit lopettaa toimintansa. Yritys ehti toimia reilun vuoden.

Jyväskylän liikkeen lopettamisesta ilmoitettiin muutama viikko sitten. Nyt yrittäjät pistävät pillit pussiin myös Pieksämäellä.


Rahat meni mutta realistinen tieto tuli tilalle.

Quote
Hänestä sekä Jyväskylässä että Pieksämäellä lähiruoka ei ole päällimmäisin asia ihmisten mielessä, kun he lähtevät ruokaostoksille. Hänen mielestään lähiruuan ympärillä on hypeä.

- Ihmiset elävät Facebook-todellisuudessa. He vastaavat kyselyihin niin kuin haluaisivat elää. Tosiasiassa massoilla eli kiireisillä perheenäideillä ja päivittäin työssäkäyvillä ei ole aikaa käydä eri kaupoissa. Keski-Euroopassa on kotiäitikulttuuri ja eri tavalla aikaa ostoksiin. 

Venäläinen olisi halunnut pitää kuin kauppahallia, koska hänen mielestään pienillä tuottajilla on mahtavia tuotteita. Hän pelkää lähiruuan jäävän marginaaliin niin kauan, kun sitä ei saada tavalla tai toisella kaupunkien keskustaan.

Venäläinen ja hänen vaimonsa Sari Venäläinen jatkavat aiemmilla aloillaan. Venäläinen palaa myyntityöhön ja vaimo lastenhoitajaksi.

- Tämä on ollut kallis koulu, mutta olemme oppineet paljon kuluttajien käyttäytymisestä ja yrittäjien elämästä.

Kuka muuten on vastuussa tästä ihmisiä harhauttavasta luomuhypetyksestä? Hallitus luomuohjelmineen, ProLuomu, Evira valikoivinen tiedotteineen ja...
« Last Edit: 10.09.13 - klo:13:13 by Jarrumies »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25018
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #232 on: 10.09.13 - klo:17:52 »
Kuka muuten on vastuussa tästä ihmisiä harhauttavasta luomuhypetyksestä? Hallitus luomuohjelmineen, ProLuomu, Evira valikoivinen tiedotteineen ja...

Listaan on kyllä lisättävä Sitra, joka tällaisilla "seireenilauluilla" houkutteli osaltaan tuon Venäläisten pariskunnan huonosti päätyneeseen kokeiluunsa:

"Trendistä valtavirtaan

Luomu- ja lähiruoka ovat vakiintumassa trendistä pysyväksi ilmiöksi [...]"


Ilman päivämäärää, mutta sivulla on maininta:

Quote
6 kuukautta sitten kirjoittajalta Minna Komulainen (toim.)

Jarrumies

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 742
    • View Profile
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #233 on: 10.09.13 - klo:20:43 »
Pari lainausta tuosta Sitran jutusta:
http://www.sitra.fi/ekologia/luomu-ja-lahiruoka

Quote
Trendistä valtavirtaan
Luomu- ja lähiruoka ovat vakiintumassa trendistä pysyväksi ilmiöksi. Tämä muutta koko ruoan valtavirtaa.  Pienet, tuottajia lähellä olevat ja makuelämyksiä vaalivat uudet toimijat tuovat imua ja uutta merkitystä markkinaan. Myös poliittinen ilmapiiri edistää luomu- ja  lähiruoka-ajattelun esiinmarssia tukemalla kestävää kehitystä, maaseudun mahdollisuuksia ja paikallisen tuotannon kehittämistä.

Quote
Keväällä 2011 Sitra teki kaksi pääomasijoitusta uudenlaisiin liiketoimintakonsepteihin, jotka pyrkivät osaltaan ratkaisemaan lähiruokamarkkinoiden haasteita logistiikan ja jakelujärjestelmien suhteen. Suomen Aitokaupan tavoitteena on rakentaa helposti lähestyttävä koko kansan lähiruokaan erikoistunut ruokakauppaketju. Ensimmäinen kauppa avattiin Helsinkiin syksyllä 2011. Suomen Luomutukku Oy edustaa uudenlaista tapaa ajatella tukkutoimintaa. Se on palveluoperaattori, joka tarjoaa ammattikeittiöille luomuruoan ostamista ja käyttämistä helpottavia palveluja.

Mitäs noille kahdelle Sitran pääomasijoitukselle kuuluu?

Suomen Aitokauppa
http://www.aitokauppa.fi/
Quote
AITOKAUPPA LOPETTAA
Suomen Aitokauppa Oy sulkee kauppansa ja lopettaa toimintansa. Syynä vielä alkuvaiheessa olevan liiketoiminnan tappiollisuus.
Aitokauppa perustettiin 2011 vastaamaan kasvavaan lähi- ja luomuruoan kysyntään. Aitokauppa ehti avata kaksi pilottikauppaa Helsinkiin ja on työllistänyt 10-12 työntekijää. Lähi- ja luomuruoan markkinatilanne osoittautui kuitenkin odotettua vaikeammaksi. Yleisen taloustilanteen huononeminen ja vielä kannattamaton liiketoiminta johtivat tilanteeseen missä toiminta joudutaan lopettamaan.
Aitokauppa kiittää sydämellisesti kaikkia asiakkaitaan, yhteistyökumppaneitaan sekä tukijoitaan hyvistä hetkistä ja yhteistyöstä!

Aitokauppa mainosti laajentavansa toimintansa eri puolille maata noin 30 myymälää avaamalla mutta lopetti toimintansa kesällä 2013.

Entäs sitten Suomen Luomutukku?

http://www.kauppalehti.fi/yritykset/yritys/suomen+luomutukku+oy/23429782
Quote
Virallinen nimi:   Suomen Luomutukku OyYTJ
Y-tunnus:   23429782YTJ
Toimiala:   Elintarvikkeiden, juomien ja tupakan agentuuritoiminta (TOL: 46170) YTJ

Toimialakuvaus:   (Rekisteröity: 09.07.2010)
Yhtiön toimiala on elintarvikkeiden vähittäis- ja tukkukauppa, maahantuonti- ja vienti sekä toimintaan liittyvä franchising-, koulutus-, markkinointi- ja tietopalvelutoiminta. Yhtiö voi omistaa ja hallita osakehuoneistoja, kiinteistöjä ja arvopaperei... Lue lisää
Kaupparekisteri

Yrityksen tila:   konkurssi YTJ
Yrityksen kotipaikka:   HELSINKI YTJ

Yhtiömuoto:   Osakeyhtiö YTJ

Tuossa lainauksessa on tylyn lakoninen kuvaus: "Yrityksen tila: konkurssi".

Sitrassa näiden sijoutuksien takana on Jyri Arponen:
http://www.sitra.fi/artikkelit/luomu-ja-lahiruoka/luomu-tullut-jaadakseen
Quote
Sitran liiketoiminnan johtava asiantuntija Jyri Arponen tekee töitä uusia lähiruokaratkaisuja kehittävien yritysten ja verkostojen parissa. Hän on tutustunut innovatiivisiin luomu- ja paikallisruokakonsepteihin Yhdysvalloissa ja eri puolilla Eurooppaa.

– Olen tavannut ruoka-alan toimijoita logistiikan ammattilaista sijoittajiin muun muassa Manhattanilla. Viesti on ollut selvä: luomu ei ole ohimenevä trendi, vaan se on vakiintunut pysyväksi toiminnaksi, Arponen kertoo.

Quote
Vaikka Suomessa tullaan luomun suhteen vielä kaukana perässä, löytyy eri puolilta maata jo hyviä esimerkkejä. Arposen kehuja saavat verkkokaupat Luomulaatikko ja MakuMaku, ruokapuoti Lumo Raumalla, Aitokauppa Helsingissä sekä vihreisiin energiaratkaisuihin panostanut Jounin kauppa Ylläksellä.

– Maatilatori Eat&Joyta ei voi olla mainitsematta. Hintataso on korkea, mutta oikeissa paikoissa konsepti toimii. Perustajat Aki Arjola, Jari Etelälahti ja Eeropekka Rislakki ovat olleet edelläkävijöitä monessa asiassa.

Tämä Kauppalehden juttu on tehty ennen kuin Eeropekka Rislakin Eat&Joy'n Kluuvin Maatilatori lopetettiin:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/plehti/juttu.jsp?direct=true&oid=2013/07/05/5150788
Quote
Useat lähi- ja luomuruokakaupat ovat joutuneet viime aikoina sulkemaan ovensa. Talouselämä uutisoi viikko sitten Aitokaupan konkurssista. Espoossa toiminut Schönberg's ja Ravintola Juuren lähiruokapuoti ovat lopettaneet toimintansa. Konkurssiin on ajautunut myös Suomen Luomutukku, joka Aitokaupan tavoin oli saanut Sitran rahoitusta.

Quote
Aitokaupan ja Suomen Luomutukun konkurssista Rislakki kritisoi myös sijoittajia.
"Ehkä Sitralta pitäisi kysyä, mitä he tekivät väärin. Asiaa ei ollut ymmärretty loppuun asti. Nyt harmittaa, että koko toimiala niputetaan yhteen huonojen uutisten perusteella", Rislakki sanoo.

Kumma kun ei kukaan "tutkiva journalisti" tee perusteellista juttua tästä Sitran luomu- lähiruokahypetyksestä ja täysin pieleen menneistä sijoituksista.

PS Osa tässä lainatuista Kauppalehden jutuista on maksumuurin takana.
« Last Edit: 11.09.13 - klo:05:44 by Jarrumies »

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25018
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #234 on: 11.09.13 - klo:06:06 »

Taas voi viitata tässä triidissä taaksepäin. Olisi tämän Arposen ollut hyvä vilkaista meidänkin palstallemme  (huomaa päivämäärä):


USA:ssa Wal-Martin osalta homma "floppasi" jo nyt, noin vuodessa.

Kannattaisi Kauppalehden ym. toimittajien lukea tällaisetkin Ameriikan uutiset, luomun taloudellisia mahdollisuuksia Suomessa arvioidessaan.

(Heikki Jokipii 20.04.07)

Tuo Luomutukun konkurssi on todella mielenkiintoinen löytö ja fakta. Miten se juuri nyt on voinut tapahtua? Sitä taustaa vasten, mitä me muutoin saamme tiedotusvälineistä luomun kysynnästä lukea?
« Last Edit: 11.09.13 - klo:06:14 by Heikki Jokipii »

Jarrumies

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 742
    • View Profile
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #235 on: 11.09.13 - klo:15:36 »
Sitra sijoitti Aitokauppaan ainakin 450 000 euroa. Aitokaupan lopetetti kesällä 2013:

http://www.hs.fi/talous/Pienten+ruokaketjujen+usko+onkoetuksella/a1359393844026
Quote
Kolmas viime vuosien yrittäjä on 2010 perustettu Aitokauppa. Sen toimintaa on käynnistetty Sitran yhteensä 450 000 euron sijoituksella.

Sitra omistaa 24 prosenttia Aitokaupasta.

Yrityksen hallituksen puheenjohtajan, Sitran johtavan asiantuntijan Lari Rajantien mukaan Aitokaupassakaan kauppa ei ole käynyt odotetusti.

Puolisen vuotta sitten helmikuussa 2013 Sitran toinen luomu- ja lähikaupan asiantuntija Lari Rajantie kirjoitti:
http://www.sitra.fi/blogi/luomu-ja-lahiruoka/elakoon-itsenaiset-lahikaupat

Quote
... ja Aitokauppa, jossa Sitrakin on osakkaana. Sitra teki yhtiöön pääomasijoituksen viime keväänä yhdessä 18 yksityisen sijoittajan kanssa. Yksityishenkilöiden sijoitukset ovat hieno osoitus yhdessä tekemisestä ja yhteisön sitoutumisesta lähikauppaan.

Nyt pienten kauppojen kuherruskuukausi alkaa olla ohi. Uutuuden viehätys on häviämässä ja taloudellinen epävarmuus on lisännyt hinnan merkitystä. Suuret ketjut ovat parantaneet valikoimaansa ja ne pystyvät epäilemättä kehittämään vahvuuksiaan myös lähi- ja luomuruoassa. Silti ne edustavat massiivisine logistiikkajärjestelmineen ja hehtaarihalleineen mennyttä maailmaa. Niiden asema markkinoilla on niin vahva, että niiltä puuttuvat todelliset motiivit toimialan uudistamiseen.

Tuo mitä Rajantie kirjoittaa suurten ketjujen motiiveista on muuten varmasti totta. Kun alkuperäisten luomuintoilijoiden kaupat kaatuvat niin kaatuvat myös luomu-unelmat ja masentuvat tekijät. Hype häviää, mahdollisuudet erottautua rahvaasta luomulla katoavat kun sitä saa kaikenlaisista marketeista tavallisessa muovipussissa - luomu ei ole enää trendi.

Jos Sitra sai oli 450 000 eurolla 24 %:n omistusosuuden niin kokonaispääoma oli 450000/0.24 = 1 875 000 €.
Muut 18 sijoittivat siis  1 425 000 €. Mitä arvelette, sijoittavatko nuo 18 rahansa menettänyttä yksityissijoittajaa uutta rahaa uusiin luomu- ja lähiruokakauppoihin? Luulenpa että eivät kun kyseessä on oma kukkaro.

Mutta kun kyseessä ei ole oma kukkaro vaan Suomen itsenäisyyden juhlarahaston kukkaro niin voipa asiamiespoijaat ja -tytöt sijoittaa lissää.

Sitralta joku voisi kysyä paljonko noihin luomu- ja lähikaupan yrityksiin on sijoitettu ja mikä sijoitusten tilanne on. Ja menetettiinkö kaikki Aitokauppaan sijoitetut rahat vai onnistettiinko jotakin pelastamaan.
« Last Edit: 11.09.13 - klo:17:05 by Jarrumies »

Jarrumies

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 742
    • View Profile
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #236 on: 16.09.13 - klo:13:30 »
Keväällä 2013 Alarotu twiittasi, että luomun osuus S-ryhmän myynnistä on 1,7%. Tänään S-Market twiittasi, että se on 1,6%. Tuossa ei kylläkään ole tietoa miltä aikaväliltä luku on:
https://twitter.com/Smarket_/status/379503793240801280
Quote

S-market
 ‏@Smarket_ 4 h  S-ryhmän valikoimissa 2500 luomutuotetta, osuus myynnistä 1,6%. @IlkkaAlarotu #Ässäpäivä #luomu

Heikki Jokipii

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Posts: 25018
    • View Profile
    • Email
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #237 on: 16.09.13 - klo:18:50 »

Kyllä mitä ilmeisemmin tämän vuoden tilanteesta S-ryhmässä halutaan kertoa, kun sanotaan uutena tietona, että valikoimassa on 2 500 luomutuotetta.

Viime vuonna, ja vielä tämän vuoden alussakin (viimeksi 25.07.2013 Yhteiskyvä-lehdessä) on käytetty ilmaisua "yli 2000 luomutuotetta".

Eli valikoima on kasvanut tuohon määrään. Ja myynnin kasvu pysähtynyt kuin seinään, jämähtänyt siis tuohon 1,6% osuuteen, joka oli viime vuonnakin.

Sen oikeastaan vahvistaa tuo Twitterin (jatko)keskustelukin.

Kyllä tätä nyt voi pitää faktana.

Asianhan jo aavistimme uutisessamme. Ja oikeastaan se oli aavistettavissa jo Kottilan lauseesta Pro Luomun jutussa "Luomuala uskoo yhä kasvuun":

Quote
– Luomun kasvuvauhti on viimeiset pari vuotta ollut niin kova, ettei sellainen voi jatkua kovin pitkään.
« Last Edit: 16.09.13 - klo:18:57 by Heikki Jokipii »

Jarrumies

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 742
    • View Profile
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #238 on: 16.09.13 - klo:19:50 »
Luomun osuus on siis kääntynyt laskuun sitten alkuvuoden 2013, jolloin se Alarodun mukaan oli 1,7 % S-ryhmässä ja nyt uusien lukujen mukaan (ilmeisesti vuoden alusta syyskuun alkuun) on ollut yhteensä 1,6 %.
Alarodun twiitti 16.5.2013:
https://twitter.com/search?q=luomun%20osuus%201%2C7%20%25&src=typd&f=realtime

Tämä on sitäkin merkittävämpää, koska luomutuotteiden valikoima on kasvanut 2000:sta 2500:en. Jo noiden 500 uutuustuotteen kertakokeilu merkitsee sitä että monien vanhojen tuotteiden kulutus on pakosti laskenut.

Jarrumies

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 742
    • View Profile
Vs: Luomun ihan oikea kysyntä - meillä ja maailmalla
« Reply #239 on: 17.09.13 - klo:15:20 »
Olisi kiva nähdä mistä luvuista ja aikajaksoista prosentit alla on laskettu:

Twiitit tänä aamuna:
https://twitter.com/IlkkaAlarotu/status/379847077150613504

Quote
Ilkka Alarotu‏@IlkkaAlarotu   
.@Isannainen @Kanttila @Smarket_ #luomu:n kasvu tänä vuonna S-ryhmässä 11%.

 Kustaa IsoHätälä ‏@Isannainen
@IlkkaAlarotu @Kanttila @Smarket_ Päivittäistavaramyynti kasvoi 4,5% , josta luomutuotteet kasvoivat 11%, näinkö?